Ministru kabineta noteikumi Nr.83
Rīgā 2004.gada 17.februārī (prot. Nr.7, 17.§)
Āfrikas cūku mēra likvidēšanas un draudu novēršanas kārtība
Izdoti saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 26.panta pirmo daļu un 27.panta trešo daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka Āfrikas
cūku mēra uzliesmojuma likvidēšanas un draudu novēršanas
pasākumus mājas cūku novietnē (lauksaimniecības celtne, kurā
pastāvīgi vai noteiktu laiku tiek audzētas vai pavairotas cūkas,
vai norobežota teritorija, kurā audzē cūkas medījuma iegūšanai un
kurā iespējams piemērot Āfrikas cūku mēra apkarošanas pasākumus),
kautuvē, transportlīdzeklī un savvaļas cūku (cūkas, kuras netiek
audzētas vai pavairotas novietnē vai netiek turētas norobežotā
teritorijā medījuma iegūšanai) populācijā, kā arī valsts
pārvaldes iestāžu kompetenci, rīkojumu izziņošanas un izpildes
kārtību un kārtību, kādā tiek medītas savvaļas cūkas.
2. Āfrikas cūku mēris (turpmāk — cūku mēris) ir
epizootiska slimība, kura var parādīties ierobežotās Eiropas,
Āzijas, Āfrikas un citās teritorijās un izraisīt visu cūku sugas
dzīvnieku saslimšanu. Slimība nav ārstējama, un tai ir raksturīga
ātra izplatība un dzīvnieku masveida saslimšana, kas rada lielus
ekonomiskus zaudējumus.
3. Ja tiek konstatēts cūku mēra uzliesmojums vai atsevišķs
inficēšanās gadījums, Pārtikas un veterinārā dienesta valsts
galvenais pārtikas un veterinārais inspektors informē ārkārtējo
situāciju valsts operatīvo komisiju par ārkārtēju situāciju
valstī.
4. Cūka uzskatāma par inficētu ar cūku mēri (cūku mēra
gadījums), ja:
4.1. cūku sugas dzīvniekam
dzīves laikā konstatētie slimības klīniskie simptomi norāda uz
inficēšanos ar cūku mēra ierosinātāju;
4.2. cūkas kautķermenim vai līķim pēcnāves
patologanatomiskās izmeklēšanas laikā konstatēti audu bojājumi,
kas raksturīgi saslimšanai ar cūku mēri;
4.3. saslimšana ar cūku mēri konstatēta laboratoriskajos
izmeklējumos, kas tiek veikti saskaņā ar Pārtikas un veterinārā
dienesta izstrādāto un apstiprināto slimību diagnostikas
rokasgrāmatā noteikto kārtību.
5. Cūku mēra uzliesmojums ir
viens vai vairāki cūku mēra gadījumi, kas tiek konstatēti
novietnē.
6. Aizdomas par cūku saslimšanu ar cūku mēri ir šādos
gadījumos:
6.1. cūku sugas dzīvniekam
dzīves laikā konstatētie slimības simptomi ir līdzīgi cūku mēra
simptomiem vai laboratoriskajos izmeklējumos, kas veikti saskaņā
ar slimību diagnostikas rokasgrāmatā noteikto kārtību, rodas
aizdomas par dzīvnieku inficēšanos ar cūku mēri;
6.2. cūkas kautķermeņa vai līķa audu bojājumi un
patologanatomiskās izmeklēšanas rezultāti rada aizdomas par
inficēšanos ar cūku mēri.
7. Noteikumu uzraudzību un kontroli veic:
7.1. Pārtikas un veterinārais
dienests sadarbībā ar Valsts meža dienestu, ja cūku mēris ir
konstatēts vai ir aizdomas par saslimšanu ar cūku mēri savvaļas
cūku populācijā;
7.2. Pārtikas un veterinārais dienests, ja cūku mēris ir
konstatēts vai ir aizdomas par mājas cūku un norobežotās
teritorijās audzējamo cūku saslimšanu ar cūku mēri.
II. Valsts
pārvaldes iestāžu
kompetence
8. Lai nodrošinātu slimību diagnostiku un diferenciāldiagnostiku, Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk — dienests) izstrādā un apstiprina slimību diagnostikas rokasgrāmatu. Rokasgrāmatā nosaka:
8.1. minimālās prasības cūku
mēra diagnostikas laboratorijai un paraugu
trans-portēšanai;
8.2. procedūras, kas veicamas pēc klīniskās vai
patologanatomiskās izmeklēšanas, lai noteiktu cūku mēra
ierosinātāju, ja tāds ir, un rezultātu novērtēšanas
kritērijus;
8.3. procedūras, kas veicamas pēc laboratoriskajai
diagnostikai paredzētu paraugu ņemšanas no dzīviem vai mirušiem
dzīvniekiem, kā arī seroloģisko vai virusoloģisko izmeklējumu
paraugu ņemšanas metodes un rezultātu novērtēšanas kritērijus.
Paraugu ņemšanas metodikas izstrādē ņem vērā apstākļus, kādos
iespējams aptuveni noteikt cūku mēra ierosinātāja klātbūtnes
ilgumu novietnē ? laikposmu no dzīvnieku inficēšanās dienas līdz
diagnozes apstiprināšanai un attiecīga ziņojuma sniegšanai;
8.4. laboratorisko diagnostiku un metodes cūku mēra
ierosinātāja noteikšanai, kā arī kritērijus rezultātu
novērtēšanai.
9. Dienests nodrošina cūku
mēra laboratorisko diagnostiku un ierosinātāja ģenētisko
tipizāciju.
10. Lai sekmētu cūku mēra apkarošanu, dienests izveido
ekspertu grupu epizootoloģisko pētījumu veikšanai, kuros iegūst
šādu informāciju:
10.1. iespējamais cūku mēra
ierosinātāja klātbūtnes ilgums ganāmpulkā, līdz rodas aizdomas
par saslimšanu ar cūku mēri vai tiek saņemts attiecīgs
ziņojums;
10.2. iespējamie cūku mēra izcelsmes avoti un iespējami
inficēto novietņu daudzums, kuras varētu apdraudēt viens
izcelsmes avots;
10.3. personu, transportlīdzekļu, cūku, to līķu, spermas,
gaļas vai jebkura cita materiāla, kas varētu būt infekcijas
pārnesējs, pārvietošanās ceļi uz iespējami inficēto novietni vai
no tās;
10.4. vektoru (slimības ierosinātāja saglabātājs un
pārnesējs dabā. Cūku mēra vektors ir ērču suga Ornithodorus
erraticus) vai savvaļas cūku esamība attiecīgajā
teritorijā;
10.5. cūku mēra ierosinātāja pārnešanas iespējas uz citu
valstu teritoriju. Ja šādi draudi pastāv, dienests nekavējoties
par to informē Eiropas Komisiju, infekcijas slimības apdraudēto
valsti un Eiropas Savienības dalībvalstis.
11. Lai efektīvi apkarotu cūku mēri, dienests, ņemot vērā vides faktorus (piemēram, savvaļas cūku blīvums teritorijā, to migrācijas ceļi un iespējamie infekcijas izcelsmes iemesli), izstrādā un apstiprina rīcības plānu. Rīcības plānā:
11.1. paredz darbības, lai
nodrošinātu normatīvajos aktos par dzīvnieku izcelsmes
atkritumproduktu savākšanu un iznīcināšanu, dzīvnieku izcelsmes
pārtikas produktu, dzīvnieku barības iegūšanu un izplatīšanu, kā
arī tirdzniecības ar dzīviem dzīvniekiem, dzīvnieku izcelsmes
pārtikas produktiem un dzīvnieku barību noteiktās kārtības
ievērošanu;
11.2. izstrādā darbības posmus, nosakot kārtību, kādā saņem
kompensāciju Lauku atbalsta dienestā un finansējumu cūku mēra
apkarošanas pasākumu pilnīgai izpildei;
11.3. nosaka darbības, kas veicamas, lai garantētu pasākumu
veiksmīgu izpildi cūku mēra uzliesmojuma epidēmiskajā un
epizootiskajā situācijā;
11.4. izstrādā pasākumus, lai
nodrošinātu nepieciešamo resursu pieejamību ātrai un efektīvai
cūku mēra apkarošanas kampaņai, piemēram, nodrošinājums ar
laboratorijas personālu, ekipējumu un infrastruktūru;
11.5. izstrādā un apstiprina instrukciju, kurā atspoguļo
pilnīgu un detalizētu praktisko darbību īstenošanas kārtību visos
cūku mēra apkarošanas posmos;
11.6. paredz apkarošanas pasākumos iesaistīto personu
izglītošanas pasākumus par cūku mēra klīniskajām pazīmēm,
epizootoloģisko uzraudzību un kontroli un vismaz divas reizes
gadā organizē cūku mēra uzliesmojuma simulācijas reģionālā vai
vietējā līmenī, kā arī nodrošina komunikācijas procedūras
mācības, lai kritiskā situācijā garantētu informācijas apmaiņu
starp apkarošanas pasākumos iesaistītajām personām, novietņu
īpašniekiem un veterinārārstiem.
12. Ja novietnēs, kurās ir ar cūku mēri slimas cūkas vai ir aizdomas par to saslimšanu ar cūku mēri, konstatē ērču sugu Ornithodorus erraticus, dienests:
12.1. nodrošina vektoru
pārbaudi par cūku mēra ierosinātāja klātbūtni;
12.2. nosaka kontroles un apkarošanas pasākumus cūku mēra
ierosinātāja iznīcināšanai un izplatīšanās samazināšanai;
12.3. aizliedz cūku un, ja nepieciešams, arī citu
lauksaimniecībā izmantojamo dzīvnieku audzēšanu novietnē vismaz
sešus gadus, ja vektoru iznīcināšana nav iespējama;
12.4. uzsāk vektoru noteikšanu cūku apdzīvotās teritorijās
un novietnēs. Vektoru noteikšanu sāk vēlā pavasarī, vasarā vai
agrā rudenī, kad ir piemēroti temperatūras un mitruma apstākļi,
izmantojot vienu no šādām metodēm:
12.4.1. vektoru konstatēšana augsnē, smiltīs vai putekļos,
kas iegūti no spraugām starp akmeņiem (ja novietnes ir celtas no
akmeņiem) vai no spraugām vai plaisām sienās, zem flīzēm vai zem
novietnes grīdas. Paraugus (nokasījumus) ņem ar atbilstošu
inventāru, ja nepieciešams, izmanto palielināmo stiklu;
12.4.2. vektoru konstatēšana, izmantojot oglekļa dioksīda
lamatas, kuras izvieto dažādās novietnes vietās uz dažām stundām
naktī vai dienā ēnainā vietā. Lamatas konstruē tā, lai
nodrošinātu, ka ērces piekļūst tuvu oglekļa dioksīda avotam,
nonāk lamatās un tām nav iespēju izkļūt no tām.
13. Cūku sugas dzīvnieku vakcinācija pret cūku mēri ir aizliegta. Darbības ar cūku mēra vakcīnu, kā arī tās ražošana, uzglabāšana, patērēšana, izplatīšana vai pārdošana notiek tikai dienesta uzraudzībā.
14. Normatīvajos aktos par civilo aizsardzību un ārkārtas situāciju operatīvo komisiju minētās institūcijas, kas iesaistītas ārkārtējo situāciju operatīvajā pārvaldīšanā, nodrošina šādu pasākumu īstenošanu:
14.1. nosaka veicamos
kontroles pasākumus;
14.2. nodrošina cūku mēra apkarošanas pasākumu
efektivitāti;
14.3. nodrošina ar personālu un citiem resursiem, kas
nepieciešami cūku mēra apkarošanai;
14.4. sagatavo un nosūta informāciju dienesta centrālajam
aparātam, nacionālajām veterinārajām, lauksaimniecības un
tirdzniecības organizācijām, kā arī citām ārkārtas situācijas
risināšanā iesaistītajām valsts institūcijām;
14.5. sadarbojas ar diagnostiskas laboratorijām, plašsaziņas
līdzekļiem un policiju, informējot tos par specifiskiem cūku mēra
apkarošanas pasākumiem;
14.6. izveido ekspertu darba grupu, kas sadarbībā ar
dienestu piedalās epizootoloģisko pētījumu veikšanā,
laboratorisko izmeklējumu rezultātu interpretācijā, paraugu
ņemšanā un testēšanā, kā arī nosaka apkarošanas pasākumu
kopumu.
15. Divdesmit četru stundu laikā pēc cūku mēra diagnozes apstiprināšanas dienests saskaņā ar šo noteikumu 17. un 18.punktu sagatavo un nosūta Eiropas Komisijai un Eiropas Savienības dalībvalstīm informāciju par:
15.1. novietnēs
konstatētajiem cūku mēra uzliesmojumiem;
15.2. transportlīdzekļos un kautuvēs konstatētajiem cūku
mēra gadījumiem;
15.3. cūku mēra primāro gadījumu savvaļas cūku populācijā
(slimības konstatēšana noteiktā savvaļas cūku teritorijā, kurā
iepriekš nav novērota saslimšana un netiek piemēroti apkarošanas
pasākumi);
15.4. epizootoloģisko pētījumu rezultātiem.
16. Dienests Eiropas
Komisijai un Eiropas Savienības dalībvalstīm sniedz informāciju
par sekundāriem cūku mēra gadījumiem inficētajā teritorijā
savvaļas cūku populācijā. Informācijā iekļauj ziņas par šo
noteikumu III nodaļā minēto prasību izpildes gaitu un
rezultātiem, kā arī epizootoloģisko pētījumu rezultātiem,
slimības kontroles gaitu un sniedz inficētās teritorijas
ģeogrāfisko raksturojumu.
17. Ja primārais cūku mēra uzliesmojums ir novietnē
(slimības uzliesmojums, kas epizootoloģiski nav saistīts ar
iepriek-šējiem slimības uzliesmojumiem noteiktā teritorijā, vai
slimība pirmo reizi tiek reģistrēta noteiktā teritorijā) vai
primārais cūku mēra gadījums ir konstatēts savvaļas cūku
populācijā, transportlīdzeklī vai kautuvē, dienests saskaņā ar
noteikto slimību izziņošanas kārtību 24 stundu laikā
sagatavo un elektroniski nosūta šādu informāciju:
17.1. informācijas paziņošanas
datums;
17.2. informācijas paziņošanas laiks;
17.3. dalībvalsts nosaukums;
17.4. slimības nosaukums;
17.5. slimības uzliesmojumu vai gadījumu skaits;
17.6. datums, kurā tika konstatētas aizdomas par dzīvnieku
saslimšanu;
17.7. datums, kurā slimības diagnoze ir oficiāli
apstiprināta;
17.8. slimības oficiālās apstiprināšanas laboratoriskā
metode;
17.9. dzīvnieku suga, kurai tika apstiprināta saslimšana,
transportlīdzekļa veids, kautuves nosaukums, novietnes
nosaukums;
17.10. slimības konstatēšanas vietas ģeogrāfiskais izvietojums un
adrese;
17.11. veiktie slimības kontroles pasākumi.
18. Ja primārais cūku mēra uzliesmojums ir novietnē vai primārais cūku mēra gadījums ir konstatēts transportlīdzeklī vai kautuvē, papildus šo noteikumu 17.punktā minētajai informācijai dienests sagatavo un Eiropas Komisijai nosūta šādu informāciju:
18.1. uzņēmīgo dzīvnieku
skaits slimības skartajā novietnē, kautuvē vai
transportlīdzeklī;
18.2. mirušo dzīvnieku skaits katrā kategorijā;
18.3. dzīvnieku skaits (pa kategorijām), kuriem ir
konstatēta saslimšana, un mirstības pakāpe;
18.4. nogalināto dzīvnieku skaits slimības skartajā
teritorijā;
18.5. pārstrādājamo līķu skaits;
18.6. attālums līdz tuvākajai cūku novietnei;
18.7. slimo vai beigto cūku izcelsmes novietnes
lokalizācija, ja slimības uzliesmojums ir konstatēts kautuvē vai
transportlīdzeklī.
19. Pēc sekundāra cūku mēra
uzliesmojuma vai sekundāra cūku mēra gadījuma šo noteikumu 17. un
18.punktā minēto informāciju Eiropas Komisijai un Eiropas
Savienības dalībvalstīm nosūta katru nedēļu pirmajā darbdienā.
Informācijā iekļauj ziņas par iepriekšējo nedēļu līdz svētdienas
pusnaktij.
20. Par jebkuru cūku mēra uzliesmojumu vai saslimšanas
gadījumu novietnē, transportlīdzeklī vai kautuvē dienests
sagatavo un rakstiski nosūta Eiropas Komisijai un Eiropas
Savienības dalībvalstīm šādu informāciju:
20.1. datums, kad novietnē,
transportlīdzeklī vai kautuvē esošās cūkas tika nogalinātas un
pārstrādātas;
20.2. nogalināto cūku laboratorisko izmeklējumu
rezultāti;
20.3. novietne, uz kuru attiecināmi šo noteikumu 31.punktā
minētie nosacījumi, — nogalināto un pārstrādāto cūku skaits, kā
arī no
kauto cūku skaits un laikposms,
kurā cūkas tika nokautas;
20.4. infekcijas slimības iespējamā izcelsmes vieta;
20.5. kontroles pasākumi aizsardzības un uzraudzības zonā,
īpaši — cūku pārvadāšanai izmantoto transportlīdzekļu
kustība;
20.6. vīrusa ģenētiskās tipizācijas rezultāti, ja ir bijis
primārs slimības uzliesmojums vai dzīvnieku saslimšana ir
konstatēta kautuvē vai transportlīdzeklī;
20.7. ja cūkas nogalinātas kontaktnovietnēs vai novietnēs,
kur ir aizdomas par cūku saslimšanu ar cūku mēri, papildus
norāda:
20.7.1. cūku nogalināšanas datumu, nogalināto cūku skaitu
(pa kategorijām) un novietni, kurā cūkas nogalinātas;
20.7.2. epizootoloģisko saikni starp slimības uzliesmojumu
un katru kontaktnovietni vai citus aspektus, kas liecina par
slimības izplatīšanos no slimības izcelsmes avota uz
kontaktnovietnēm;
20.7.3. laboratorisko izmeklējumu rezultātus par novietnē
esošām cūkām un nogalinātām cūkām. Ja cūkas kontaktnovietnēs
netiek nogalinātas, min pamatotu iemeslu.
21. Primāra cūku mēra gadījuma apkarošanai savvaļas cūku populācijā dienests 90 dienu laikā Eiropas Komisijā iesniedz rakstisku pasākumu plānu. Plānā norāda inficētās teritorijas novietnēs veicamos pasākumus, kā arī:
21.1. epizootoloģisko
pētījumu rezultātus un kontroles rezultātus par šo noteikumu X
nodaļā minētajiem pasākumiem, un slimības izplatības apgabala
raksturojumu;
21.2. inficētās teritorijas raksturojumu:
21.2.1. epizootoloģisko pētījumu rezultāti;
21.2.2. savvaļas cūku populācijas raksturojums;
21.2.3. lielu dabisko šķēršļu esamība savvaļas cūku
pārvietošanās ceļā;
21.3. apkarošanas pasākumos iesaistīto personu un
institūciju sadarbību, sevišķu uzmanību pievēršot sadarbībai
starp biologiem, medniekiem, mednieku organizācijām, Valsts meža
dienestu un veterinārārstiem;
21.4. informācijas kampaņas pasākumus, kas veicami, lai
slimības apkarošanā ieinteresētu medniekus;
21.5. infekcijas izplatības intensitāti, pamatojoties uz
nošauto un atrasto mirušo dzīvnieku epizootoloģisko pētījumu un
laboratorisko izmeklējumu rezultātiem;
21.6. pasākumu kopumu, kurus veic mednieki, lai samazinātu
infekcijas slimības izplatības draudus;
21.7. metodes, kas izmantojamas atrasto mirušo cūku vai
medījumu pārstrādei, un pārstrādes veidu, laboratorisko
izmeklējumu metodes vai pilnvarota veterinārārsta apskates
rezultātus;
21.8. epizootoloģisko pētījumu rezultātus par katru cūku
mēra pozitīvo rezultātu. Informācijā iekļauj šādas ziņas:
21.8.1. tā ģeogrāfiskā rajona raksturojums, kurā tika
nošauta vai atrasta mirusi ar cūku mēri slima cūka;
21.8.2. slimās cūkas atrašanas vai nošaušanas datums;
21.8.3. persona, kura nošāvusi vai atradusi slimās cūkas
līķi;
21.8.4. slimās vai nošautās cūkas vecums un dzimums;
21.8.5. ja cūka tika nošauta, — slimības simptomi pirms
nošaušanas;
21.8.6. ja cūka tika atrasta mirusi, raksturo līķa
stāvokli;
21.8.7. laboratorisko izmeklējumu rezultāti;
21.9. uzraudzības programmu un aizsardzības pasākumus, ko
veic inficētās teritorijas novietnēs, inficētās teritorijas
apkārtnē esošajās novietnēs, kā arī dzīvnieku pārvadāšanai
izmantoto transportlīdzekļu kustības kontroles kārtību
attiecīgajā teritorijā un ārpus tās. Norāda cūku, to spermas,
embriju un olšūnu pārvietošanas aizliegumu ārpus attiecīgās
teritorijas un cūku audzēšanas aizliegumu;
21.10. citus kritērijus, ko piemēro pasākumu ieviešanā;
21.11. par apkarošanas pasākumu uzraudzību, koordināciju un
plāna ieviešanu atbildīgās institūcijas;
21.12. informācijas apmaiņas kārtību, saskaņā ar kuru
rezultātus regulāri nosūta ekspertu grupai un nodrošina to
apstrādi;
21.13. slimības kontroles pasākumus, kas veicami
12 mēnešu laikā pēc pēdējās oficiāli apstiprinātās diagnozes
noteikšanas inficētajā teritorijā (arī šo noteikumu 21.5., 21.7.
un 21.8.apakšpunktā minētos pasākumus).
22. Ziņojumus par epizootoloģisko situāciju inficētajā teritorijā, kā arī apkarošanas plāna rezultātiem dienests Eiropas Komisijā un Eiropas Savienības dalībvalstīs iesniedz ik pēc sešiem mēnešiem.
III. Pasākumi,
kas veicami,
ja ir aizdomas par mājas cūku saslimšanu ar cūku mēri
23. Dzīvnieku īpašnieks vai praktizējošs veterinārārsts nekavējoties ziņo dienesta teritoriālajai struktūrvienībai, bet attiecīgā struktūrvienība — centrālajam aparātam un rajona pašvaldībai:
23.1. ja ir konstatēta vismaz
viena dzīvnieka saslimšana un ir aizdomas par cūku mēra
uzliesmojumu;
23.2. ja ir konstatēti dzīvnieki, kas tiešā vai netiešā ceļā
ir kontaktējušies ar slimiem dzīvniekiem vai tiem dzīvniekiem,
par kuru saslimšanu ir aizdomas, un kuriem parādās slimības
klīniskās pazīmes;
23.3. par patologanatomiskās sekcijas rezultātiem, kas
netieši liecina par saslimšanu ar cūku mēri.
24. Dienesta amatpersonas (turpmāk — amatpersona) saskaņā ar slimību diagnostikas rokasgrāmatā noteiktajām prasībām veic pārbaudes, lai noskaidrotu slimības esamību novietnē, ja:
24.1. dzīvām cūkām ir
konstatētas slimībai raksturīgas klīniskās pazīmes;
24.2. līķu pēcnāves patologanatomiskajā sekcijā vai
kautķermeņu veterinārās ekspertīzes laikā atklātie audu bojājumi
liecina par inficēšanos ar slimības ierosinātāju;
24.3. laboratorisko izmeklējumu laikā rodas aizdomas par
dzīvnieku inficēšanos ar cūku mēra ierosinātāju.
25. Ja ir aizdomas par mājas cūku saslimšanu ar cūku mēri, novietni pakļauj uzraudzībai un amatpersona:
25.1. pārbauda cūku
identifikāciju un reģistrāciju;
25.2. izveido cūku reģistru un uzskaita cūkas pa kategorijām
— nobeigušās, slimās, ir aizdomas par to saslimšanu, dzimušie
sivēni. Vizītes laikā novietnē amatpersona pārbauda datu
atbilstību reģistrā esošajām ziņām un veic nepieciešamos
grozījumus reģistrā;
25.3. seko, lai visas novietnē esošās cūkas tiek ierobežotas
to turēšanas vietās vai izolētas citā novietnes daļā;
25.4. kontrolē, lai neviena cūka netiktu izvesta no
novietnes vai ievesta tajā. Amatpersonai atļauts attiecināt šo
prasību arī uz citām novietnē esošajām dzīvnieku sugām.
Amatpersona ir arī tiesīga pieprasīt, lai tiktu veikti pasākumi
kukaiņu un grauzēju iznīcināšanai;
25.5. seko, lai neviens līķis netiktu izvests no novietnes
bez teritoriālās veterinārās struktūrvienības izsniegtas
rakstiskas atļaujas;
25.6. aizliedz no novietnes izvest gaļu, no cūkām iegūtus
produktus, spermu, olšūnas, embrijus, dzīvnieku barību,
darbarīkus, materiālus vai atkritumus, kas var būt slimības
tālākas izplatības cēlonis. Minētos produktus un instrumentus
atļauts izvest pēc teritoriālās veterinārās struktūrvienības
izsniegtas rakstiskas atļaujas saņemšanas;
25.7. nodrošina, lai personu un transportlīdzekļu
pārvietošanās uz novietni vai no tās notiktu saskaņā ar
teritoriālās veterinārās struktūrvienības izsniegtām rakstiskām
atļaujām;
25.8. kopīgi ar novietnes īpašnieku nodrošina, lai pie
novietnes ieejām un izejām tiktu izlikti ar piemērotu
dezinfekcijas šķīdumu piesūcināti dezinfekcijas pārklāji. Jebkura
persona, kas ienāk novietnes telpās vai iziet no tām, veic
atbilstošus higiēnas pasākumus (mazgā un dezinficē rokas,
dezinficē apavus un veic citas procedūras, ko noteikusi
amatpersona), lai samazinātu cūku mēra vīrusa izplatīšanās
iespējas;
25.9. organizē to transportlīdzekļu dezinfekciju, kuri
izbrauc no novietnes teritorijas;
25.10. saskaņā ar šo noteikumu 10.punktu piedalās epizootoloģisko pētījumu veikšanā.
26. Ja ir aizdomas par cūku saslimšanu ar cūku mēri, ņemot vērā epizootoloģisko situāciju, attiecīgajā novietnē atļauts:
26.1. piemērot pasākumus, kas
noteikti tām novietnēm, kurās ir oficiāli apstiprināta slimības
diagnoze;
26.2. piemērot daļu no šo noteikumu 25.punktā minētajiem
pasākumiem, ja noskaidrots, ka ir aizdomas par dažu dzīvnieku
saslimšanu. Šī novietnes teritorija tiek norobežota no pārējās
daļas, kurā ir veselie dzīvnieki. Dzīvniekus, kuri ir
norobežotajā teritorijā, baro atsevišķi no veselajiem
dzīvniekiem;
26.3. ap iespējamo infekcijas izcelsmes vietu noteikt
pagaidu kontroles teritoriju, kurā esošajās novietnēs piemēro
visus šo noteikumu 25.punktā minētos pasākumus vai daļu no
tiem.
27. Slimības diagnozes
oficiālai apstiprināšanai amatpersona, ņemot vērā slimību
diagnostikas rokasgrāmatā noteiktās prasības, nodrošina paraugu
ņemšanu un to nosūtīšanu uz laboratoriju.
28. Šajā nodaļā noteiktās prasības, kas attiecināmas uz
novietnēm un ap tām esošajām teritorijām, ir spēkā, līdz
saslimšana ar cūku mēri tiek atzīta par neesošu.
IV. Pasākumi,
kas veicami,
ja ir konstatēta mājas cūku saslimšana ar cūku mēri
29. Novietnē, kurā konstatēta cūku saslimšanu ar cūku mēri, papildus šo noteikumu 25.punktā minētajiem pasākumiem amatpersona:
29.1. seko, lai visas cūkas
tiktu nekavējoties nogalinātas. Cūkas nogalina vai tās transportē
uz nogalināšanas vietu tā, lai samazinātu slimības ierosinātāja
izplatīšanās iespēju;
29.2. saskaņā ar slimību diagnostikas rokasgrāmatā
noteiktajām prasībām nodrošina paraugu ņemšanu cūku nogalināšanas
vietā, kā arī noskaidro iespējamo slimības ierosinātāja
uzturēšanās laiku novietnē līdz brīdim, kad paziņo par aizdomām
par cūku saslimšanu;
29.3. kontrolē un uzrauga, lai cūku līķi, arī nogalinātās
cūkas, tiek pārstrādātas kā augsta riska materiāls, novēršot
slimības ierosinātāja izplatīšanās iespēju;
29.4. kontrolē un uzrauga, lai cūkgaļa, kas iegūta laikposmā
no iespējamā slimības ierosinātāja iekļūšanas novietnē līdz
ierobežojumu noteikšanai, tiek pārstrādāta kā augsta riska
materiāls, novēršot slimības ierosinātāja izplatīšanās
iespēju;
29.5. kontrolē un uzrauga, lai cūku sperma, olšūnas vai
embriji, kuri iegūti laikposmā no iespējamā slimības ierosinātāja
iekļūšanas novietnē līdz ierobežojumu noteikšanai, tiek
iznīcināti tā, lai novērstu slimības ierosinātāja izplatīšanās
iespēju;
29.6. kontrolē, lai visas substances, dzīvnieku barība un
atkritumi, kas ir piesārņoti ar slimības ierosinātāju, tiek
pārstrādāti kā augsta riska materiāls, bet vienreizējās
lietošanas materiāli tiek iznīcināti. Šīs procedūras atļauts
veikt saskaņā ar pilnvarota veterinārārsta norādījumiem;
29.7. kontrolē, lai pēc cūku iznīcināšanas un līķu
izvākšanas novietnes telpas, transportlīdzekļi, kuri izmantoti
cūku, atkritumu un produktu pārvadāšanai, kā arī ekipējums tiek
mazgāts un dezinficēts, bet pakaiši, mēsli un virca dezinficēta
saskaņā ar šo noteikumu XI nodaļā noteiktajām
prasībām;
29.8. nodrošina, lai cūku mēra primāra uzliesmojuma gadījumā
paraugi laboratoriskajai izmeklēšanai tiek ņemti un nosūtīti
vīrusa ģenētiskai tipizācijai saskaņā ar slimību diagnostikas
rokasgrāmatā noteiktajām prasībām;
29.9. iesaistās epizootoloģisko pētījumu veikšanā saskaņā ar
šo noteikumu 10.punktā minētajām prasībām.
30. Ja tiek oficiāli
apstiprināta saslimšana ar cūku mēri zooloģiskajos dārzos,
savvaļas dzīvnieku parkos vai norobežotās teritorijās, kur cūku
sugas dzīvnieki tiek turēti zinātniskiem mērķiem vai paredzēti
sugas saglabāšanai vai retu sugu pavairošanai, slimības
apkarošanas laikā dienests attiecībā uz minētajiem dzīvniekiem
var nepiemērot šo noteikumu 29.1. un 29.5.apakšpunktā noteiktās
prasības. Dienests par to paziņo Eiropas Komisijai.
31. Novietnēs, kurās ir divas vai vairākas atsevišķas
ražošanas vienības, bet visā kompleksā veic pilnīgu cūku
nobarošanu, dienests var noteikt izņēmumu attiecībā uz visu cūku
tūlītēju nogalināšanu, ja atsevišķā ražošanas vienībā ir veselas
cūkas un novietnes struktūra, izmēri, distance starp atsevišķām
ražošanas vienībām un veicamās darbības tajās nodrošina veselo
cūku atsevišķu kopšanu, turēšanu un barošanu, kā arī kavē
slimības ierosinātāja nonākšanu no vienas ražošanas vienības
citā.
32. Šo noteikumu 31.punktā minētās prasības izpildei
dienests katrā atsevišķā gadījumā izstrādā attiecīgo novietņu
uzraudzības un slimības apkarošanas stratēģiju. Par noteiktajiem
pasākumiem dienests informē Eiropas Komisiju.
V. Pasākumi kontaktnovietnēs
33. Novietne tiek uzskatīta
par kontaktnovietni, ja amatpersonas, pamatojoties uz
epizootoloģisko pētījumu rezultātiem, uzskata, ka cūku mēra
ierosinātājs uz attiecīgo novietni tiek pārnests no novietnēm,
kurās ir cūkas ar apstiprinātu cūku mēra diagnozi vai ir aizdomas
par cūku saslimšanu ar cūku mēri un no kurām slimības
ierosinātājs var tikt pārnēsāts.
34. Kontaktnovietnēs piemēro šo noteikumu 25.punktā
noteiktās prasības, līdz saslimšana ar cūku mēri tiek atzīta par
neesošu.
35. Ja epizootoloģiskā situācija ir nelabvēlīga un slimība
draud izplatīties, kontaktnovietnēs var piemērot šo noteikumu
29.punktā minētos pasākumus.
36. Slimības diagnozes noskaidrošanai saskaņā ar slimību
diagnostikas rokasgrāmatā noteiktajām prasībām ņem paraugus un
nosūta uz laboratoriju. Paraugu ņemšanu un izmeklēšanu pārtrauc
tikai tādā gadījumā, ja saslimšana ar cūku mēri tiek atzīta par
neesošu.
VI. Aizsardzības
un uzraudzības
zonas noteikšana
37. Ja novietnē ir ar cūku
mēri slimas cūkas un diagnoze ir apstiprināta references
laboratorijā, dienests ap infekcijas skarto novietni nosaka
aizsardzības un uzraudzības zonu. Aizsardzības zonas rādiuss nav
mazāks par trim kilometriem, un uzraudzības zonas rādiuss nav
mazāks par desmit kilometriem.
38. Nosakot aizsardzības un uzraudzības zonu, ņem vērā šādus
apstākļus:
38.1. epizootoloģisko
pētījumu rezultātus;
38.2. ģeogrāfisko situāciju novietnes izvietojumā, dabiskos
un mākslīgos šķēršļus zonā;
38.3. infekcijas slimības skartās novietnes lokalizāciju un
tās tuvumā esošās novietnes;
38.4. dzīvnieku kustības un tirdzniecības veidu, kā arī
kautuvju izvietojumu un iespēju pārstrādāt dzīvnieku līķus un
citus piesārņotos materiālus;
38.5. telpu un personāla nodrošinājuma iespējas, lai veiktu
cūku vai to līķu pārvietošanas kontroli zonā.
39. Pēc ārkārtas situācijas
izziņošanas valstī dienests ar plašsaziņas līdzekļu starpniecību
informē aizsardzības un uzraudzības zonā dzīvojošos cilvēkus par
ārkārtējo situāciju valstī un veicamajiem pasākumiem aizsardzības
un uzraudzības zonā.
40. Ja aizsardzības vai uzraudzības zonas robežas atrodas
citas valsts teritorijā, dienests sadarbojas ar attiecīgās valsts
kompetento iestādi robežu noteikšanā.
VII. Pasākumi aizsardzības zonā
41. Aizsardzības zonā:
41.1. nekavējoties uzskaita
visas novietnes. Pilnvarots veterinārārsts ne vēlāk kā septiņu
dienu laikā pēc aizsardzības zonas noteikšanas apmeklē attiecīgās
novietnes. Vizītes laikā pilnvarotais veterinārārsts veic
dzīvnieku klīnisko izmeklēšanu, veselības kontroli,
identifikācijas un cūku reģistrācijas pārbaudi;
41.2. cūku kustība un pārvietošana ar transportlīdzekļiem pa
ceļiem ir aizliegta, izņemot cūku pārvietošanu:
41.2.1. saimniecības robežās;
41.2.2. tranzītā pa autoceļiem vai dzelzceļu bez
transportlīdzekļa apstāšanās un kravas izlādēšanas;
41.2.3. no ārpus aizsardzības zonas esošas novietnes uz
aizsardzības zonā esošu kautuvi tūlītējai nokaušanai;
41.3. transportlīdzekļus, ekipējumu, kuru izmanto cūku vai
citu lauksaimniecībā izmantojamo dzīvnieku pārvadāšanai,
piesārņotus materiālus (dzīvnieku līķus, barību, mēslus, vircu,
pakaišus) dezinficē, kā arī, ja nepieciešams, veic to
dezinsekciju un pēc piesārņošanas nekavējoties apstrādā. Neviens
transportlīdzeklis, kuru izmanto cūku pārvadāšanai, nedrīkst
izbraukt no zonas, ja tas nav mazgāts, dezinficēts un pilnvarots
veterinārārsts nav veicis tā apskati;
41.4. bez amatpersonas izsniegtas atļaujas aizliegts
pārvietot mājdzīvniekus uz novietnes teritoriju vai no tās;
41.5. par visiem mirušajiem vai slimajiem dzīvniekiem
īpašnieks ziņo teritoriālajai veterinārajai struktūrvienībai vai
pilnvarotajam veterinārārstam. Pēc ziņojuma saņemšanas
amatpersona veic procedūras, kas noteiktas slimību diagnostikas
rokasgrāmatā;
41.6. cūkas no aizsardzības zonā esošas novietnes nav
atļauts pārvietot vismaz 40 dienas pēc infekcijas slimības
skartās novietnes mazgāšanas, dezinfekcijas un dezinsekcijas. Pēc
noteiktā laikposma, ievērojot šo noteikumu 42., 43., 44. un
45.punktā noteiktās prasības, amatpersona var atļaut pārvietot
cūkas:
41.6.1. tūlītējai nokaušanai uz dienesta noteiktu
aizsardzības vai uzraudzības zonā esošu kautuvi;
41.6.2. uz augsta riska materiālu pārstrādes uzņēmumu vai
citu piemērotu vietu, kur cūkas tiek nekavējoties nokautas un to
līķi pārstrādāti dienesta uzraudzībā;
41.6.3. uz citu aizsardzības zonā esošu vietu. Par šādu
pārvietošanu dienests nekavējoties informē Eiropas Komisiju un
Pārtikas aprites un dzīvnieku veselības komiteju;
41.7. nav atļauts izvest no novietnes cūku spermu, olšūnas
un embrijus;
41.8. jebkura persona, kura ienāk novietnē vai iznāk no tās,
veic atbilstošus higiēnas pasākumus (mazgā un dezinficē rokas,
dezinficē apavus un veic citas procedūras, kuras noteikusi
amatpersona), lai samazinātu cūku mēra ierosinātāja
izplatīšanos;
41.9. aizliegts rīkot dzīvnieku izstādes un skates vai
pārdot tos.
42. Pilnvarots veterinārārsts pirms cūku pārvietošanas:
42.1. novietnē veic visu
dzīvnieku klīnisko izmeklēšanu un veselības kontroli, sevišķu
uzmanību pievēršot izvedamajiem dzīvniekiem, kuriem papildus veic
temperatūras kontroli, identifikācijas un reģistrācijas
pārbaudi;
42.2. pārliecinās, ka cūkas nav slimas ar cūku mēri;
42.3. organizē cūku iekraušanu transportlīdzeklī un tā
aizzīmogošanu.
43. Transportlīdzekļus un
ekipējumu, kuru izmanto cūku pārvietošanai, pēc izman-tošanas
nekavējoties mazgā un dezinficē.
44. Ja pārvietojamās cūkas nokauj vai nogalina, amatpersonas
saskaņā ar slimību diagnostikas rokasgrāmatā noteiktajām prasībām
ņem paraugus laboratoriskai pārbaudei, lai pārliecinātos par
infekcijas slimības neesamību novietnē.
45. Ja pārvietojamās cūkas ved uz kautuvi, amatpersona,
kuras uzraudzībā atrodas novietne, par cūku kravas nosūtīšanu
informē amatpersonu, kuras uzraudzībā atrodas kautuve. Par
kautuves uzraudzību atbildīgā amatpersona:
45.1. ziņo par cūku kravas
saņemšanu amatpersonai, kura ir nosūtījusi cūku kravu;
45.2. kontrolē, lai atvestās cūkas tiek turētas un nokautas
atsevišķi no pārējām;
45.3. sevišķu uzmanību pievērš dzīvnieku pirmskaušanas un
pēckaušanas apskates rezultātiem un informē kautuves un novietnes
teritoriālo veterināro struktūrvienību, ja ir aizdomas par cūku
saslimšanu ar cūku mēri;
45.4. kontrolē no šīm cūkām iegūtās svaigās gaļas apstrādi
(apstrādes process noris atsevišķi, garantējot infekcijas
slimības ierosinātāja iznīcināšanu) vai normatīvajos aktos par
gaļas un gaļas produktu marķēšanu noteiktajā kārtībā marķē iegūto
gaļu ar īpašu marķējumu. Šīs darbības atļauts veikt dienesta
noteiktajos uzņēmumos. Pirms produktu pārvietošanas
transportlīdzekļu kravas nodalījumu aizzīmogo.
46. Ja šo noteikumu 41.punktā noteiktie ierobežojumi aizsardzības zonā ilgst vairāk par 40 dienām, jo tiek novēroti slimības uzliesmojumi citur un atklājas citas ar cūku labturību vai citu dzīvnieku turēšanu saistītas problēmas, amatpersona, ievērojot šo noteikumu 42., 43., 44. un 45.punktā noteiktās prasības un saskaņojot darbības ar īpašnieku, atļauj pārvietot cūkas no novietnes:
46.1. uz dienesta noteiktu
aizsardzības vai uzraudzības zonā esošu kautuvi tūlītējai
nokaušanai;
46.2. uz augsta riska materiālu pārstrādes uzņēmumu vai citu
piemērotu vietu, kur cūkas nekavējoties nogalina un to līķus
pārstrādā dienesta uzraudzībā;
46.3. uz citu aizsardzības zonā esošu novietni citiem
mērķiem. Par šādu pārvietošanu dienests nekavējoties informē
Eiropas Komisiju un Pārtikas aprites un dzīvnieku veselības
komiteju.
47. Pasākumus aizsardzības zonā neatceļ:
47.1. inficētās novietnes
mazgāšanas, dezinfekcijas un dezinsekcijas laikā;
47.2. laikposmā, kad veic aizsardzības zonas novietnēs esošo
cūku klīniskos un laboratoriskos izmeklējumus saskaņā ar slimību
diagnostikas rokasgrāmatā noteiktajām prasībām. Laboratoriskos
izmeklējumus uzsāk 45 dienas pēc inficētās novietnes
mazgāšanas, dezinfekcijas un dezinsekcijas.
48. Dienests aizsardzības zonā noteikto 40 un 45 dienas ilgo ierobežojumu var samazināt līdz 30 dienām, ja tiek nodrošināta ātra un efektīva paraugu ņemšana un laboratoriskā izmeklēšana.
VIII. Pasākumi uzraudzības zonā
49. Uzraudzības zonā:
49.1. nekavējoties uzskaita
visas cūku novietnes;
49.2. cūku kustība un pārvietošana ar transportlīdzekļiem pa
privātiem un publiskiem ceļiem ir aizliegta, izņemot cūku
pārvietošanu:
49.2.1. saimniecības robežās;
49.2.2. tranzītā pa autoceļiem vai dzelzceļu bez
transportlīdzekļa apstāšanās un kravas izlādēšanas;
49.2.3. no ārpus uzraudzības zonas esošas novietnes uz
uzraudzības zonā esošu kautuvi tūlītējai nokaušanai;
49.3. transportlīdzekļus, ekipējumu, kuru izmanto cūku vai
citu lauksaimniecībā izmantojamo dzīvnieku pārvadāšanai,
piesārņotos materiālus (dzīvnieku līķus, barību, mēslus, vircu,
pakaišus) dezinficē, kā arī, ja nepieciešams, veic to
dezinsekciju un pēc piesārņošanas nekavējoties apstrādā. Neviens
transportlīdzeklis, kuru izmanto cūku pārvadāšanai, nedrīkst
izbraukt no zonas, ja tas nav mazgāts, dezinficēts un pilnvarots
veterinārārsts nav veicis tā apskati;
49.4. septiņu dienu laikā pēc zonas noteikšanas nevienu
mājdzīvnieku nedrīkst pārvietot no novietnes teritorijas vai uz
to bez amatpersonu izsniegtas atļaujas;
49.5. par visiem mirušajiem
vai slimajiem dzīvniekiem īpašnieks ziņo teritoriālajai
veterinārajai struktūrvienībai vai pilnvarotajam veterinārārstam.
Pēc ziņojuma saņemšanas amatpersona veic procedūras, kas
noteiktas slimību diagnostikas rokasgrāmatā;
49.6. cūkas nav atļauts pārvietot no uzraudzības zonā esošas
novietnes vismaz 30 dienas pēc infekcijas slimības skartās
novietnes mazgāšanas, dezinfekcijas un dezinsekcijas. Pēc
noteiktā laikposma, ievērojot šo noteikumu 50., 51., 52. un
53.punktā noteiktās prasības, amatpersona var atļaut pārvietot
cūkas:
49.6.1. uz dienesta noteiktu aizsardzības vai uzraudzības
zonā esošu kautuvi tūlītējai nokaušanai;
49.6.2. uz augsta riska materiālu pārstrādes uzņēmumu vai
citu piemērotu vietu, kur cūkas nekavējoties nogalina un to līķus
pārstrādā dienesta uzraudzībā;
49.6.3. uz citu aizsardzības vai uzraudzības zonā esošu
vietu. Par šādu pārvietošanu dienests nekavējoties informē
Eiropas Komisiju un Pārtikas aprites un dzīvnieku veselības
komiteju;
49.7. nav atļauts izvest no novietnes cūku spermu, olšūnas
un embrijus;
49.8. jebkura persona, kura ienāk novietnē vai iznāk no tās,
veic atbilstošus higiēnas pasākumus (mazgā un dezinficē rokas,
dezinficē apavus un veic citas procedūras, kuras noteikusi
amatpersona), lai samazinātu cūku mēra ierosinātāja izplatīšanās
iespējas;
49.9. aizliegts rīkot dzīvnieku izstādes, skates vai
pārdošanas.
50. Pilnvarots veterinārārsts pirms cūku pārvietošanas:
50.1. novietnē veic visu
dzīvnieku klīnisko izmeklēšanu un veselības kontroli, sevišķu
uzmanību pievēršot izvedamajām cūkām, kurām papildus veic
temperatūras kontroli un identifikācijas pārbaudi;
50.2. pārliecinās, ka cūkas nav slimas ar cūku mēri;
50.3. organizē cūku iekraušanu transportlīdzeklī un tā
aizzīmogošanu.
51. Transportlīdzekļus un
ekipējumu, kuru izmanto cūku pārvietošanai, pēc izmantošanas
nekavējoties mazgā un dezinficē.
52. Ja pārvietojamās cūkas nokauj vai nogalina, amatpersona
saskaņā ar slimību diagnostikas rokasgrāmatā noteiktajām prasībām
ņem paraugus laboratoriskai pārbaudei, lai pārliecinātos par
infekcijas slimības neesamību novietnē.
53. Ja pārvietojamās cūkas ved uz kautuvi, amatpersona,
kuras uzraudzībā ir novietne, par cūku kravas nosūtīšanu informē
amatpersonu, kuras uzraudzībā ir kautuve. Par kautuves uzraudzību
atbildīgā amatpersona:
53.1. ziņo par cūku kravas
saņemšanu amatpersonai, kura ir nosūtījusi cūku kravu;
53.2. kontrolē, lai atvestās cūkas tiktu turētas un nokautas
atsevišķi no pārējām;
53.3. sevišķu uzmanību pievērš cūku pirmskaušanas un
pēckaušanas apskates rezultātiem un informē teritoriālo
veterināro struktūrvienību, ja ir aizdomas par cūku saslimšanu ar
cūku mēri;
53.4. kontrolē no šīm cūkām iegūto svaigās gaļas apstrādi
(apstrādes process noris atsevišķi, garantējot infekcijas
slimības ierosinātāja iznīcināšanu) vai normatīvajos aktos par
gaļas un gaļas produktu marķēšanu noteiktajā kārtībā marķē iegūto
gaļu ar īpašu marķējumu. Šīs darbības atļauts veikt dienesta
noteiktajos uzņēmumos. Pirms produktu pārvietošanas
transportlīdzekļu kravas nodalījumu aizzīmogo.
54. Ja šo noteikumu 49.punktā noteiktie ierobežojumi uzraudzības zonā ilgst vairāk par 40 dienām, jo tiek novēroti slimības uzliesmojumi citur un parādās citas ar cūku labturību vai citu dzīvnieku turēšanu saistītas problēmas, amatpersona, ievērojot šo noteikumu 50., 51., 52. un 53.punktā minētās prasības un saskaņojot darbības ar īpašnieku, atļauj pārvietot cūkas no novietnes:
54.1. uz dienesta noteiktu
aizsardzības vai uzraudzības zonā esošu kautuvi tūlītējai
nokaušanai;
54.2. uz augsta riska materiālu pārstrādes uzņēmumu vai citu
piemērotu vietu, kur cūkas nekavējoties nogalina un to līķus
pārstrādā dienesta uzraudzībā;
54.3. uz citu aizsardzības vai uzraudzības zonā esošu
novietni. Par šādu pārvietošanu dienests nekavējoties informē
Eiropas Komisiju un Pārtikas aprites un dzīvnieku veselības
komiteju.
55. Pasākumus uzraudzības zonā neatceļ:
55.1. inficētās novietnes
mazgāšanas, dezinfekcijas un dezinsekcijas laikā;
55.2. laikposmā, kad veic aizsardzības zonas novietnēs esošo
cūku klīniskos un laboratoriskos izmeklējumus saskaņā ar slimību
diagnostikas rokasgrāmatā noteiktajām prasībām. Laboratoriskos
izmeklējumus uzsāk 40 dienas pēc inficētās novietnes
mazgāšanas, dezinfekcijas un dezinsekcijas.
56. Dienests uzraudzības zonā
noteikto 30 dienu ilgo ierobežojumu var samazināt līdz
21 dienai, bet 40 dienas garo ierobežojumu var
samazināt līdz 30 vai 20 dienām, ja nodrošina ātru un
efektīvu paraugu ņemšanu un laboratorisko izmeklēšanu.
57. Cūku mēra skartajā novietnē pēc cūku iznīcināšanas
ganāmpulku atjauno:
57.1. ne agrāk kā pēc
40 dienām kopš novietnes pēdējās mazgāšanas, dezinfekcijas
un dezinsekcijas;
57.2. izmantojot vienu no šo noteikumu 58.punktā minētajiem
ganāmpulka atjaunošanas veidiem un ņemot vērā atbilstošo
saimniekošanas sistēmu.
58. Ja infekcijas slimība nav pārnesta ar vektoru starpniecību, ievēro šādus nosacījumus:
58.1. brīvdabas novietnēs:
58.1.1. ganāmpulka atjaunošanu sāk, ievietojot nelielu
skaitu dzīvnieku (izmēģinājuma dzīvnieki), kam ir veikti
laboratoriskie izmeklējumi un nav atklātas antivielas pret cūku
mēra ierosinātāju vai kas ir atvesti no novietnēm, kurās nav
noteikti ar cūku mēri saistīti ierobežojumi;
58.1.2. izmēģinājuma dzīvnieki novietnē tiek ievesti un
izvietoti saskaņā ar amatpersonas norādījumiem;
58.1.3. 45 dienas pēc ievietošanas izmēģinājuma
dzīvniekiem ir veikti laboratoriskie izmeklējumi saskaņā ar
slimību diagnostikas rokasgrāmatā noteiktajām prasībām;
58.1.4. nevienu izmēģinājuma dzīvnieku nedrīkst izvest no
novietnes līdz negatīvu laboratorisku izmeklējumu
iegūšanai;
58.1.5. pēc negatīvu laboratorisku izmeklējumu iegūšanas
izmēģinājuma dzīvniekiem ir atļauta pārējo dzīvnieku ievietošana
novietnē;
58.2. citās novietnēs izmanto šo noteikumu 58.1.apakšpunktā
minēto ganāmpulka atjaunošanas veidu vai novietnē ievieto visus
ganāmpulka atjaunošanai paredzētos dzīvniekus, kā arī nodrošina,
lai:
58.2.1. visus ganāmpulka atjaunošanai paredzētos dzīvniekus
atved 20 dienu laikā un lai tie ir iegūti novietnēs, kurām
nav noteikti ar cūku mēri saistīti ierobežojumi;
58.2.2. atvestie dzīvnieki ne agrāk kā pēc 45 dienām no
pēdējā dzīvnieka atvešanas ir laboratoriski izmeklēti saskaņā ar
slimību diagnostikas rokasgrāmatā noteiktajām prasībām;
58.2.3. nevienu novietnē ievietoto dzīvnieku neizved no
novietnes līdz negatīvu laboratorisko izmeklējumu iegūšanai.
59. Ja infekcijas slimība ir
pārnesta ar vektoru starpniecību, ganāmpulku vismaz sešus gadus
nedrīkst atjaunot. Uzsākt ganāmpulka atjaunošanu drīkst tikai pēc
tam, kad amatpersonas ir pārliecinātas par infekcijas slimības
pārnesēju neesamību. Šajā laikā novietnē un visā teritorijā, kur
ir iespējas dzīvniekiem inficēties, dienesta uzraudzībā tiek
veikti pasākumi, lai garantētu slimības pārnesēju
iznīcināšanu.
60. Pēc šo noteikumu 59.punktā minēto pasākumu īstenošanas
novietnē ganāmpulku atjauno šo noteikumu 58.punktā noteiktajā
kārtībā. Pēc ganāmpulka atjaunošanas dzīvniekus nav atļauts
izvest no novietnes līdz negatīvu laboratorisko izmeklējumu
iegūšanai. Izmeklējumus veic ne agrāk kā 60 dienas pēc
pēdējā dzīvnieka ievešanas novietnē.
IX. Pasākumi,
kas veicami, ja ir cūku
saslimšanas gadījumi vai aizdomas par cūku saslimšanu ar cūku
mēri kautuvēs un transportlīdzekļos
61. Ja ir aizdomas par
dzīvnieku saslimšanu ar cūku mēri kautuvē vai transportēšanas
laikā, amatpersona saskaņā ar slimību diagnostikas rokasgrāmatā
noteiktajām prasībām veic izmeklēšanu diagnozes
noskaidrošanai.
62. Ja diagnoze par cūku saslimšanu ar cūku mēri ir oficiāli
apstiprināta:
62.1. visus kautuvē un
transportlīdzeklī esošos pret slimību uzņēmīgos dzīvniekus
nekavējoties nogalina amatpersonas uzraudzībā;
62.2. pret slimību uzņēmīgo dzīvnieku līķus, kautproduktus
un atkritumus, kas ir inficēti ar slimības ierosinātāju,
amatpersonas uzraudzībā pārstrādā kā augsta riska
materiālus;
62.3. amatpersonas uzraudzībā veic ēku, instrumentu,
aprīkojuma un transportlīdzekļu mazgāšanu, dezinfekciju un, ja
nepieciešams — dezinsekciju;
62.4. saskaņā ar šo noteikumu 10.punktu veic
epizootoloģiskos pētījumus;
62.5. izolēto cūku mēra ierosinātāju pakļauj ģenētiskai
tipizācijai;
62.6. slimo dzīvnieku vai piesārņoto produktu izcelsmes
novietnēs un kontaktnovietnēs veic šo noteikumu V nodaļā minētos
pasākumus. Atļauts nekavējoties nokaut visus dzīvniekus;
62.7. nevienu dzīvnieku cūku mēra skartajā teritorijā
nedrīkst ievietot agrāk par 24 stundām pēc mazgāšanas,
dezinfekcijas un dezinsekcijas pasākumu veikšanas.
X. Pasākumi, kas
veicami
savvaļas cūku populācijā,
ja ir aizdomas par saslimšanu vai ir konstatēta saslimšana ar
cūku mēri,
kā arī cūku medīšanas kārtība
63. Ja ir aizdomas par
savvaļas cūku saslimšanu ar cūku mēri, praktizējošs
veterinārārsts vai mednieks paziņo par to dienestam, bet dienests
informē mājdzīvnieku īpašniekus un mednieku grupu vadītājus, kā
arī organizē visu beigto, arī nošauto, dzīvnieku laboratorisko
izmeklēšanu.
64. Ja ir aizdomas par savvaļas cūku saslimšanu ar cūku
mēri, amatpersona veic pasākumu kopumu, lai noteiktu diagnozi.
Amatpersona informē par veicamajiem pasākumiem mājas cūku
īpašniekus un medniekus, kā arī nodrošina, lai visas nošautās vai
atrastās beigtās savvaļas cūkas tiktu laboratoriski izmeklētas
saskaņā ar slimību diagnostikas rokasgrāmatā noteiktajām
prasībām.
65. Pēc oficiāli apstiprinātas diagnozes par savvaļas cūku
saslimšanu ar cūku mēri rīkojas saskaņā ar šo noteikumu 3.punktā
noteiktajām prasībām. Valsts galvenais pārtikas un veterinārais
inspektors, ievērojot dzīvnieku migrāciju, klimatiskos un
ģeogrāfiskos apstākļus, sniedz ārkārtējo situāciju valsts
operatīvajai komisijai priekšlikumus par inficētās teritorijas
noteikšanu vietā, kur tika atrasts slimais dzīvnieks.
66. Dienests izveido ekspertu grupu epizootoloģisko pētījumu
veikšanai, lai iegūtu šādu informāciju:
66.1. visi beigtie, arī
nošautie uzņēmīgie dzīvnieki;
66.2. vieta, kurā tika nošauti vai atrasti nobeigušies
uzņēmīgie dzīvnieki;
66.3. datums, kad tika nošauti vai tika atrasti nobeigušies
uzņēmīgie dzīvnieki;
66.4. persona, kura nošāva vai atrada nobeigušos uzņēmīgos
dzīvniekus;
66.5. uzņēmīgo dzīvnieku dzimums un aptuvenais vecums;
66.6. slimības simptomi pirms uzņēmīgo dzīvnieku
nošaušanas;
66.7. līķa stāvoklis, ja tika atrasti nobeigušies
dzīvnieki;
66.8. laboratorisko izmeklējumu rezultāti.
67. Amatpersona sadarbībā ar Valsts meža dienesta darbiniekiem inficētajā teritorijā:
67.1. pēta uzņēmīgo dzīvnieku
populācijas izplatību;
67.2. konstatē lielus dabiskos vai cilvēku radītos šķēršļus
uzņēmīgo dzīvnieku pārvietošanās ceļā;
67.3. konstatē aptuvenu uzņēmīgo dzīvnieku skaitu, to grupu
lielumu un skaitu;
67.4. organizē nošauto vai nobeigušos uzņēmīgo dzīvnieku
patologanatomisko un laboratorisko izmeklēšanu;
67.5. organizē uzņēmīgo dzīvnieku populācijas samazināšanu;
67.6. veic izskaidrošanas darbu par slimību apkarošanas
pasākumu nozīmīgumu;
67.7. nodrošina to novietņu uzraudzību, kurās tiek turēti
uzņēmīgie dzīvnieki;
67.8. organizē epizootoloģiskos pētījumus saskaņā ar šo
noteikumu 10.punktu.
68. Pēc diagnozes oficiālas apstiprināšanas dienests:
68.1. ekspertu grupas
darbības efektīvai nodrošināšanai pieaicina veterinārārstus,
medniekus, savvaļas dzīvnieku pētniekus, biologus un
epidemiologus, kuri:
68.1.1. izpēta epizootoloģisko situāciju un sniedz
priekšlikumus inficētās teritorijas noteikšanai;
68.1.2. izstrādā un sniedz priekšlikumus par inficētajā
teritorijā veicamajiem pasākumiem;
68.1.3. nosaka nošaušanai paredzēto dzīvnieku daudzumu un
savvaļas cūku barošanas aizliegumus;
68.1.4. izstrādā slimības apkarošanas pasākumu kopumu
inficētajā teritorijā;
68.1.5. izstrādā atbilstošu plānu slimības apkarošanas
pasākumu uzraudzīšanai, efektīvai ieviešanai un
īstenošanai;
68.2. pakļauj uzraudzībai inficētajā teritorijā esošās cūku
novietnes, kurās:
68.2.1. izveido reģistru, uzskaitot visu grupu dzīvniekus.
Reģistru glabā dzīvnieku īpašnieks, bet izmaiņas veic amatpersona
novietņu apsekošanas laikā;
68.2.2. visus dzīvniekus atļauts turēt tikai to atrašanās
vietās vai izolēt citā, savvaļas cūkām nepieejamā, vietā.
Novietnē nodrošina apstākļus, lai ierobežotu savvaļas cūku
piekļūšanu materiāliem vai priekšmetiem, kuri var nonākt saskarē
ar mājas cūkām;
68.2.3. nevienu cūku nav atļauts izvest no novietnes bez
amatpersonas atļaujas;
68.2.4. pie ieejām un izejām novietnē izvieto ar piemērotiem
dezinfekcijas šķīdumiem piesūcinātus paklājus;
68.2.5. visas personas, kurām ir bijusi saskare ar savvaļas
cūkām, veic higiēnas pasākumus ierosinātāja izplatīšanās
samazināšanai;
68.2.6. cūkas, kas rada aizdomas par to saslimšanu ar cūku
mēri, un visas ar cūku mēri slimās cūkas laboratoriski
izmeklē;
68.2.7. novietnē nav atļauts ienest nošautu savvaļas cūku
daļas vai to līķus, vai jebkādu citu inficētu materiālu vai
priekšmetu, kas var būt infekcijas slimības izplatītājs;
68.2.8. no novietnes un inficētās teritorijas nav atļauts
izvest cūkas, to spermu, embrijus vai olšūnas;
68.3. inficētajā teritorijā saskaņā ar slimību diagnostikas
rokasgrāmatā noteiktajām prasībām organizē visu nošauto un
atrasto beigto dzīvnieku laboratorisko izmeklēšanu, lai noteiktu
cūku mēra ierosinātāja klātbūtni. Līķus un medījumus, kuru
laboratorisko izmeklējumu rezultāti ir pozitīvi, kā arī cilvēku
uzturā neizmantojamus produktus pārstrādā kā augsta riska
materiālus amatpersonas uzraudzībā. Medījumus, kuru laboratorisko
izmeklējumu rezultāti ir negatīvi, pēc apstrādes, kas garantē
slimības ierosinātāja iznīcināšanu, atļauts izmantot cilvēku
uzturā paredzētu produktu ražošanai;
68.4. nodrošina izolētā vīrusa ģenētisko tipizāciju.
69. Inficētajā teritorijā
medības organizē ar amatpersonas piedalīšanos. Inficētajā
teritorijā nomedītajām savvaļas cūkām vai atrastajām beigtajām
savvaļas cūkām nav atļauts veikt eviscerāciju, ādas novilkšanu
vai citas darbības, kuras var radīt infekcijas slimības
izplatīšanās draudus.
70. Pēc savvaļas cūkas nomedīšanas amatpersona dezinficē to
vietu, kur gulējis nošautais dzīvnieks.
71. Ja cūku mēra inficētā teritorija skar kaimiņvalsts
teritoriju, abu valstu kompetentās iestādes vienojas par
sadarbību slimības apkarošanas pasākumu īstenošanā.
XI. Mazgāšanas,
dezinfekcijas
un dezinsekcijas kārtība
72. Mazgāšanas, dezinfekcijas un dez-insekcijas laikā ievēro šādu vispārīgu kārtību:
72.1. mazgāšanas,
dezinfekcijas un dezinsekcijas pasākumus veic amatpersonu
uzraudzībā, izmantojot Latvijā reģistrētos produktus;
72.2. dezinfekcijas līdzekļus lieto noteiktā koncentrācijā,
lai iznīcinātu cūku mēra ierosinātāju;
72.3. dezinfekcijas līdzekļu iedarbīgumu pārbauda katru
reizi pirms lietošanas, ja to efektivitāte zūd, līdzekļus
ilgstoši glabājot;
72.4. dezinfekcijas un dezinsekcijas līdzekļus izvēlas,
ņemot vērā dezinficējamo objektu virsmas un dezinsekcijai
pakļautās platības īpašības;
72.5. dezinfekcijas un dezinsekcijas līdzekļus lieto saskaņā
ar ražotāja ieteikumiem;
72.6. dezinfekcijas līdzekļu lietošanas laikā:
72.6.1. līdzekli izsmidzina uz dezinficējamā objekta tā, lai
nodrošinātu dezinfekcijas līdzekļa caursūkšanos (īpaši, ja
dezinficē pakaišus, mēslus un vircu);
72.6.2. pirms dezinfekcijas grīdu, rampas, pārejas, sienas
un virsmas rūpīgi mazgā un tīra, izmantojot īpaši paredzētus
līdzekļus;
72.6.3. pēc virsmu tīrīšanas un mazgāšanas saskaņā ar
ražotāja ieteikumiem dezinfekcijas līdzekļus uzklāj un atstāj uz
minimālās iedarbības laiku;
72.6.4. mazgāšanai izmantoto ūdeni apstrādā, lai nodrošinātu
infekcijas slimības tālāku neizplatīšanos;
72.7. dezinfekcijas šķīdumus, kurus izsmidzina, izmantojot
spiediena iekārtas, uzklāj uz virsmām, kas ir pasargātas no
atkārtotas piesārņošanas, pēc to mazgāšanas;
72.8. mazgā un dezinficē dezinfekcijas ekipējumu un
piesārņotos priekšmetus, bet vienreizējās lietošanas priekšmetus
iznīcina;
72.9. pēc dezinfekcijas pasākumu veikšanas nodrošina
apstākļus, lai dezinficētās virsmas netiktu atkārtoti piesārņotas
ar infekcijas slimības ierosinātāju;
72.10. veiktos mazgāšanas, dezinfekcijas un dezinsekcijas
pasākumus dokumentē novietņu vai transportlīdzekļu reģistrā.
Reģistru kontrolē amatpersona.
73. Novietņu mazgāšanas un dezinfekcijas laikā ievēro šādu īpašu kārtību:
73.1. veicot primāro mazgāšanu un
dezinfekciju:
73.1.1. pēc dzīvnieku nogalināšanas uzstāda pagaidu
dezinficēšanas ierīces, apkalpojošo personālu apgādā ar speciālu
aizsargapģērbu, mazgāšanas līdzekļiem, iespēju nomazgāties
(dušu), nodrošina ar instrumentiem un materiāliem lietotā
ekipējuma attīrīšanai no piesārņojuma, dezinficējamās telpas
aprīko ar ventilāciju;
73.1.2. visus nogalināto dzīvnieku līķus dezinficē ar
dezinfekcijas šķīdumu;
73.1.3. ja nogalināto dzīvnieku līķi tiek vesti uz augsta
riska materiālu pārstrādes uzņēmumu, izmanto noslēdzamus, ūdeni
un taukus necaurlaidīgus, dezinficējamus konteinerus;
73.1.4. pēc nogalināto dzīvnieku līķu aizvešanas uz augsta
riska materiālu pārstrādes uzņēmumu visas novietnes daļas un
teritoriju, kas ir piesārņota, dezinficē;
73.1.5. visus audus, asinis, kas apkārtējā vidē nokļuvušas
nogalināšanas vai pēcnāves patologanatomiskās izmeklēšanas laikā,
priekšmetus, materiālus un palīglīdzekļus savāc un pārstrādā kopā
ar nogalināto dzīvnieku līķiem kā augsta riska materiālus;
73.1.6. uz virsmām uzklātos dezinfekcijas līdzekļus atstāj
ne mazāk kā uz 24 stundām;
73.2. veicot pēdējo mazgāšanu un dezinfekciju:
73.2.1. vircu, mēslus un pakaišus dezinficē saskaņā ar šo
noteikumu 76.punktu;
73.2.2. netīrumus no visām dezinficējamām virsmām novāc,
lietojot mazgāšanas līdzekļus, ko pēc tam noskalo ar ūdeni;
73.2.3. pēc virsmu mazgāšanas ar aukstu ūdeni lieto
dezinficējošus šķīdumus;
73.2.4. pēc septiņām dienām visas dezinficētās virsmas
atkārtoti mazgā ar attiecīgiem šķīdumiem, skalo ar ūdeni,
dezinficē un vēlreiz skalo ar ūdeni.
74. Pakaišu, mēslu un vircas dezinfekcijas laikā:
74.1. mēslus un pakaišus
atļauts dezinficēt biotermiski, vispirms tos dezinficējot ar
piemērotiem šķīdumiem un atstājot neskartus ne mazāk kā
42 dienas. Šos piesārņotos materiālus atļauts iznīcināt
aprokot vai sadedzinot;
74.2. vircu glabā neskartu ne mazāk kā 60 dienas pēc
pēdējās piesārņotās kravas atvešanas, izņemot gadījumus, ja virca
saskaņā ar amatpersonu norādījumiem ir apstrādāta, nodrošinot
vīrusa iznīcināšanu.
XII. Noslēguma jautājums
75. Šo noteikumu 15., 16., 17., 18., 19., 20., 21. un 22.punkts, 30. un 32.punkta otrajā teikumā, kā arī 10.5., 41.6.3., 46.3., 49.6.3. un 54.3.apakšpunkta otrajā teikumā minētās normas stājas spēkā ar 2004.gada 1.maiju.
Informatīva
atsauce
uz Eiropas Savienības direktīvu
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvas 2002/60/EC.
Ministru prezidents E.Repše
Zemkopības ministrs M.Roze
Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2004.gada 21.februāri.