Nodokļa nulles likme un eksports
1. tabula
Ar 0% un 18% likmi apliekami
darījumi Latvijā
no 1999. līdz 2002. gadam (tūkst. Ls)
Gads |
Ar 0% apliekamie darījumi |
Ar 18% apliekamie darījumi |
Kopā |
Procentuāli ar 0% likmi apliekamie darījumi |
1999. |
1 847 926 |
5 907 098 |
7 755 024 |
23,8 |
2000. |
2 056 621 |
6 571 588 |
8 628 209 |
23,8 |
2001. |
2 249 019 |
8 043 695 |
10 292 714 |
21,9 |
2002. |
1 541 316 |
5 673 866 |
7 215 182 |
21,4 |
Problēmas nostādne
Pievienotās vērtības nodokļa nulles likmes plaša izmantošana speciālajos veikalos ar PVN atmaksāšanu pircējam, kad preces tiek izvestas no valsts, zināmā mērā sekmēs Latvijas valsts uzņēmumu konkurētspēju un palielinās eksporta preču apgrozības vērtību. Līdz ar to tiks sekmēta arī nodarbinātība attiecīgajos uzņēmumos. Bet kopumā šī sistēma sevišķi attīstāma līdz ar tūristu un citu nerezidentu plūsmas pieaugumu Latvijā Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I |
Pasaules saimniecībā valda ļoti
asa konkurence. Tās pavadoņi – samērā liels bezdarbs starp
atsevišķu preču ražotājiem mazāk attīstītajās valstīs, ārzemju
preču pastiprināts ievedums un negatīva tirdzniecības bilance.
Vienlaikus aug lielo privāto un starptautisko kompāniju vēlme arī
šajos apstākļos nodrošināt peļņas apjomu, samazinot strādājošo
skaitu, jo darba algas joprojām ir galvenais izdevumu veids. No
otras puses, atsevišķas valdības mēģina starptautisko likumu un
līgumu robežās veicināt iekšzemes ražošanu un preču eksportu,
nodrošinot savu pilsoņu nodarbinātību. Latvija šajā ziņā nav
izņēmums. Pāreja uz decentralizētajiem tirgus saimniecības
principiem radījusi valstī problēmas, kas prasa
atrisinājumu.
Valsts statistikas rādītāji par tautsaimniecības attīstību no
2000. līdz 2003.gadam atklāj, ka straujais ekonomiskās
aktivitātes kāpums šai laikā nav radījis atbilstošu pieaugumu
nodarbinātībā un bezdarba līmeņa samazināšanos, tas joprojām ir
augsts, it sevišķi Latgales rajonos.
Aplūkosim arī ārējo tirdzniecību. 2002.gada sākumā preču izvedumu
nelabvēlīgi ietekmēja eksporta cenu lēnais pieaugums, taču ar 3.
ceturksni, straujāk pieaugot eksporta cenām (sakarā ar valūtas
kursa labvēlīgām izmaiņām un pasaules cenu kāpumu), preču
eksports būtiski palielinājās. 2003.gada sākumā (janvāris –
marts) eksports turpināja pieaugt samērā straujos tempos – par
18,5% salīdzinājumā ar iepriekšējā gada atbilstošo periodu. Taču
importa pieauguma tempi 2002.gadā bija nedaudz lēnāki nekā
eksporta. Tādējādi negatīvā tirdzniecības bilance uzlabojās par
0,5%. 2003.gada 1.ceturkšņa importa pieauguma tempi bija lielāki
nekā eksporta (pieaugums par 22,5%). Tirdzniecības bilances
deficīts no 2000. līdz 2003. gadam palielinājies par 35,6% un
eksporta vērtība bija 72,2% no importa vērtības.
Šādos apstākļos rodas jautājums, ko darīt, lai ārējā tirdzniecība
palielinātu pozitīvās tendences? To varētu veicināt, ja mainītu
arī pievienotās vērtības nodokļa (PVN) aprēķinu kārtību un
praksi, lai palielinātu tā lomu Latvijas tautsaimniecības
attīstībā.
Pievienotās vērtības
nodoklis
Nodokļu politika Eiropas Savienībā
(ES) joprojām ir ES dalībvalstu nacionālās suverenitātes simbols.
Atbildība par nodokļu politikas realizēšanu gulstas galvenokārt
uz dalībvalstīm nacionālajā un reģionālajā līmenī. ES šai ziņā ir
tikai pakārtota loma, proti, tā nodrošina, ka dalībvalstu
nacionālās nodokļu sistēmas ir savienojamas ar ES mērķiem, un
raugās, lai tās netraucētu preču, kapitāla un pakalpojumu brīvu
pārvietošanos ES iekšējā tirgu.
Pievienotās vērtības nodoklis (PVN) Latvijā nodrošina apmēram
piektdaļu no visiem valsts kopbudžeta ieņēmumiem. Diemžēl tam
visos pēdējos gados valsts kopbudžetā bijusi tendence procentuāli
samazināties.
Pievienotās vērtības nodokļa likme Latvijā visām precēm un
pakalpojumiem līdz 2003.gada 1.janvārim bija vienāda, proti, 18%
nemainīga un 0% likme, kas saistīta ar preču eksportu un tranzīta
pārvadājumiem un pakalpojumiem. Ar 2003.gada 1.janvāri valstī
ieviesta arī PVN pazeminātā lime 9%.
PVN 9% likmi piemēro:
• veterināro medikamentu un veterinārmedicīnas preču piegādēm un
veterinārmedicīnas pakalpojumiem pēc Zemkopības ministrijas
apstiprināta un ar Finanšu ministriju saskaņota saraksta;
• zīdaiņiem paredzēto speciālo produktu piegādēm saskaņā ar
Ministru kabineta (MK) apstiprināto sarakstu;
• masu informācijas līdzekļu piegādēm (izņemot erotiska un
pornogrāfiska rakstura);
• viesu izmitināšanas pakalpojumiem;
• ūdens piegādes un kanalizācijas pakalpojumiem;
• sadzīves atkritumu savākšanas, pārvadāšanas un apglabāšanas
pakalpojumiem.
Pazeminātu PVN 5% likmi paredzēts piemērot ar šā gada 1.maiju, un
to piemēros:
• medikamentu piegādēm saskaņā ar MK apstiprināto sarakstu;
• medicīnisko ierīču un medicīnas preču piegādēm, kas paredzētas
invalīdu un slimnieku personīgai lietošanai saskaņā ar MK
apstiprināto sarakstu;
• zīdaiņiem paredzēto speciālo produktu piegādēm saskaņā ar MK
apstiprināto sarakstu;
• viesu izmitināšanas pakalpojumiem;
• kanalizācijas pakalpojumiem;
• sadzīves atkritumu savākšanas, pārvadāšanas un apglabāšanas
pakalpojumiem.
Daudzās pasaules valstīs PVN likmes ir diferencētas pēc ražošanas
nozarēm. Piemēram, Vācijā lauksaimniecības un mežsaimniecības
uzņēmumi ir atbrīvoti no PVN nodokļa, eksporta precēm ir spēkā
nulles (%) likme, grāmatām un žurnāliem – 7%. Arī Francijā
lauksaimniecības produkcijai, vairumam pārtikas preču, grāmatām
un medikamentiem PVN ir tikai 5,5%, bet luksusa precēm – 22%. Arī
Lielbritānijā, kur kopējā PVN likme ir 17,5%, daudzas preces ?
pārtikas produkti, grāmatas, medikamenti, kurināmais un enerģija
mājas sadzīviskai lietošanai, maksājumi par ūdeni un
kanalizāciju, bērnu apģērbi u.c. – ar PVN netiek aplikti.
Neaplūkojot citus piemērus, atzīmēsim, ka diferencētas PVN likmes
ir arī Zviedrijā, Norvēģijā, Beļģijā, Nīderlandē, Īrijā,
Austrijā, Itālijā, Spānijā un daudzās citās valstīs, turklāt
gandrīz visās pārtikas un lauksaimniecības produkti, arī
grāmatas, medicīnas preces un eksports tiek aplikts ar samazinātu
PVN nodokļa likmi un tautas patēriņam īpaši svarīgas preces no šā
nodokļa ir atbrīvotas.
Tātad jāsecina, ka daudzas
Latvijas tautsaimniecības nozares ar pašreizējo PVN noteikšanas
kārtību tiek nostādītas sliktākā stāvoklī, nekā tas ir Eiropas
Savienībā un daudzās citās valstīs.
PVN aprēķinu kārtība līdz 2003. gadam mākslīgi bremzēja Latvijas
lauksaimniecības, pārtikas rūpniecības, zinātnes un kultūras,
iedzīvotāju apgādes nozares. Iesakām uzlikt (ieviest) palielinātu
pievienotās vērtības nodokļa likmi (vismaz 25%) luksusa
automašīnām, dabīgiem dārgakmeņiem, kažokādām u.c., to attiecīgi
pamatojot.
Nulles PVN nodokļa likme eksportprecēm
Viens no valsts institūciju
tiešajiem pienākumiem ir eksporta un līdz ar to iekšzemes
rūpniecības attīstības veicināšana un bezdarba
samazināšana.
Eksporta īpatsvars gan palielinās, taču, kā konstatējams
1.tabulā, tas būtiski nemainās. Katru gadu ar 0% apliekamie
darījumi vidēji ir 21–23,8% no kopējo ar PVN apliekamo darījumu
vērtības.
Līdz 2002.gadam arvien pieaugusi ar PVN 0% apliekamo darījumu
vērtība, kā arī ar 18% likmi apliekamo darījumu objektu vērtība.
Jāsecina, ka 2002.gadā samazinājās darījumi ar PVN 0% likmi, kā
arī ar 18% likmi, par to liecina arī eksporta darījumu PVN
kopējās vērtības samazināšanās.
Viens no valsts institūciju tiešajiem pienākumiem ir eksporta un
līdz ar to iekšzemes rūpniecības attīstības veicināšana un
bezdarba samazināšana, ko zināmā mērā veicina PVN 0% likmes
piemērošana eksporta darījumiem.
PVN 0% likme tiek piemērota:
• preču piegādēm, kuru piegādes vieta saskaņā ar šā likuma 4.
pantu nav iekšzeme;
• pakalpojumiem, kas saistīti ar preču eksportu un tranzīta
pārvadājumiem un pakalpojumiem brīvajā zonā un muitas noliktavā,
kas tieši saistīti ar ārvalstu precēm (ieskaitot transporta,
ekspedīcijas, preču uzglabāšanas, iekraušanas, izkraušanas un
šķirošanas pakalpojumus);
• pakalpojumiem, kas tiek sniegti ar starptautisko transportu, kā
arī preču piegādēm un pakalpojumiem, kas saistīti ar
starptautiskā transporta apgādi un apkopi;
• Likumā par ostām noteiktajām ostas maksām par
pakalpojumiem;
• uz paritātes principa pamata – preču piegādēm un pakalpojumiem,
kas noteikti MK noteiktā kārtībā;
• preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti par ārvalstu
finanšu palīdzības līdzekļiem MK noteiktā kārtībā;
• pārstrādes pakalpojumiem, kurus Latvijā nereģistrētai ārvalstu
personai sniedz persona, kas ievedusi Latvijā preces saskaņā ar
MK likumā noteikto muitas procedūru “ievešana pārstrādei”;
• to preču piegādēm beznodokļu tirdzniecības veikaliem, kuras
paredzētas tālākai realizācijai (piegādei) fiziskajām personām,
kas izbrauc no Latvijas muitas teritorijas uz ārvalstīm,
ievērojot Muitas likumā un citos normatīvajos aktos muitas lietās
noteikto kārtību;
PVN, ko ārvalstu fiziskās personas samaksājušas par precēm (ja to
vērtība pārsniedz 50 latu), kuras tiek izvestas no Latvijas
Republikas muitas teritorijas, Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā atmaksā Uzņēmumu reģistrā reģistrēts uzņēmums
(uzņēmējsabiedrība), kas saņēmis licenci PVN vērtības nodokļa
atmaksai.
Viens no savas valsts iekšzemes rūpniecības veicināšanas veidiem
bija un ir PVN nodokļa nulles likmes ieviešana visu veidu
eksporta precēm, ko nerezidenti ? ārzemju tūristi un cita veida
iebraucēji – nopērk Latvijā nevis ikdienas lietošanai, bet gan
izvešanai no valsts. Parasti tas notiek speciālos veikalos, kam
ir tiesības (saņemta licence šīs preces speciāli iesaiņot un
izdot par to apliecinošu dokumentu). Pērkot veikalā preci,
pircējs samaksā par to pilnu cenu, ieskaitot arī PVN, un pircējs
pretī saņem ne vien preci, bet arī apliecinošu dokumentu, ka
prece domāta izvešanai un viņam ir tiesības muitas punktā,
uzrādot preci un tās pirkšanas dokumentu, saņemt atpakaļ
samaksāto PVN nodokļa summu. Šāda kārtība pircējam dod iespēju
eksportam paredzētās preces iegādāties Latvijā attiecīgi par
12–15% lētāk un līdz ar to ievērojami ceļ šīs preces
konkurētspēju tirgū.
Veikaliem, kuri saņēmuši licenci par PVN atlaidēm, redzamā vietā
jāieliek paziņojums “Tax-free”, kas nozīmē, ka šim veikalam ir
tiesības pārdot izvešanai domātas preces ar vēlāku pievienotās
vērtības nodokļa atmaksu. Parasti šādu paziņojumu par PVN atlaidi
izliek veikala skatlogā, lai iespējamais pircējs to varētu pēc
iespējas ātrāk ievērot. Veikalam jābūt reģistrētam Valsts
ieņēmumu dienestā (VID).
Pircējam ? ārvalstu fiziskajai personai ? ir tiesības attiecīgajā
“tax-free” veikalā saņemt preci atbilstošā iesaiņojumā un
paredzētos dokumentus par tiesībām, izbraucot no Latvijas,
lidostā vai ostā no speciāla uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), kas
saņēmis licenci par PVN atmaksu, saņemt samaksāto PVN – ar
noteikumu, ka pircējs nav bojājis preces iesaiņojumu.
Licencētam uzņēmumam, kas muitā ārvalstu fiziskajai personai
izmaksā pēc uzrādītiem dokumentiem pienākošos samaksāto PVN
nodokļa summu, jābūt noslēgtam līgumam ar “tax-free” veikalu.
Kārtību, kādā veicama izmaksa, nosaka Latvijas Republikas
Ministru kabineta noteikumi, tāpat kā kārtību, kādā tas norēķinās
ar valsts budžetu.
Pievienotās vērtības nodokli atmaksā 12 līdz 15% apmērā no
izvedamo preču vērtības. “Tax-free” veikals, pamatojoties uz
muitas kontroles punkta apzīmogotajiem īpaša parauga čekiem, kas
apliecina preču eksportu, atmaksā licencētajam uzņēmumam
izmaksāto PVN nodokļa summu. Veikalam ir tiesības par šo summu
samazināt taksācijas periodā valsts budžetā iemaksājamo PVN
nodokļa summu. Šo PVN summu licencētais uzņēmums atspoguļo PVN
deklarācijā, norādot:
• uz konkrētām valstīm izvesto preču vērtību, kas norādīta
speciālos čekos;
• PVN nodokļa summas, kas saņemtas no konkrētiem veikaliem;
• pievienotās vērtības nodokļa (PVN) atmaksāto summu.
Latvijā šī kārtība pašreiz ir tikai attīstības stadijā un tiek
lietota reti.
Tomēr jācer, ka šī sistēma laika gaitā uzplauks un tas zināmā
mērā veicinās preču eksportu un ar to saistīto uzņēmumu
konkurētspēju palielināšanos. Jāpiebilst, ka, Latvijai
iestājoties ES, fiziskajām personām vairs nebūs iespējams
iegādāties preces par zemāku cenu beznodokļu (“tax-free”)
veikalos, izbraucot uz citu ES dalībvalsti, kas arī pazeminās
eksporta preču kopējo apgrozības vērtību, un tas kopumā neatstās
lielu ietekmi uz nodarbinātību attiecīgajos uzņēmumos.
Secinājumi
Pievienotās vērtības nodokļa
nulles likmes plaša izmantošana speciālajos veikalos ar PVN
atmaksāšanu pircējam, kad preces tiek izvestas no valsts, zināmā
mērā sekmēs Latvijas valsts uzņēmumu konkurētspēju un palielinās
eksporta preču apgrozības vērtību. Līdz ar to tiks sekmēta arī
nodarbinātība attiecīgajos uzņēmumos. Bet kopumā šī sistēma
sevišķi attīstāma līdz ar tūristu un citu nerezidentu plūsmas
pieaugumu Latvijā.
Neraugoties uz kārtību, kādu rada ES PVN 0% likmes lietojuma
izmaiņas eksporta precēm ārvalstniekiem (kaut gan tajā neietilpst
ES dalībvalstu pilsoņi), šo pozitīvo devumu PVN nulles likmes
iespēju izmantošana eksportā Latvijas tautsaimniecībai jāprot
veiksmīgi izmantot.
Dr.oec. asoc. profesore
Īrija Vītola