“Mīt dziļa dziļa laime grāmatās”
Normunda
Hartmaņa apvāks. |
Jāņa Jaunsudrabiņa
apvāks. Valters un Rapa. 1934 |
Par šo rindu autoru Pēteri Ērmani, kas pats sevi raksturojis kā vienu no nepazīstamākajiem latviešu rakstniekiem, trāpīgi izteikušies daudzi viņa laikabiedri.
Zenta Mauriņa: “Dzīvs
latviešu rakstniecības muzejs.”
Edgars Andersons: “Varbūt pats labākais latviešu trimdas
un emigrācijas traģikas attēlotājs.”
Kārlis Egle: “Oriģināla parādība latviešu
literatūrā.”
Jānis Grīns: “Dzīvā Misiņa bibliotēka. Divas trešdaļas
savu darbu Ērmanis rakstījis par citiem rakstniekiem.”
Dzintars Sodums: “Diletantu patrons.”
Jānis Rudzītis: “Sistemātiski izkoptas spējas uz ilgiem
gadiem paturēt galvā faktus, spējas, kas salīdzināmas ar garīgo
sportu, kurā Ērmanis diezgan droši varētu pretendēt uz olimpisko
zelta medaļu.”
Anšlavs Eglītis: “Nedaudzās rindās Ērmanis noraksturo
personības skaidrāk un parāda viņu likteņu kūleņus un mūža drāmu
spilgtāk nekā daža monogrāfija.”
Šie tik dažādie spriedumi vismaz
daļēji veido priekšstatu par šo neparasto un tiešām maz zināmo
personību Latvijas kultūrā. Par savas daiļrades pirmo uzdevumu
jaunības gados Pēteris Ērmanis (1893.2.II–1969.8.X) uzskatīja
latviešu rakstnieku portretēšanu dzejas formā un darīja to visu
mūžu (visintensīvāk 1919.gadā). Tā radusies savdabīga, dažādos
krājumos un periodikā izkaisīta literatūras vēsture dzejā;
nepelnīti neievērota un maz izmantota.
Ērmaņa absolūto literāro atmiņu (tā radās jau bērnībā, lasot
žurnālus “Austrums”, “Mājas Viesa Mēnešraksti”, avīžu literāros
pielikumus) apbrīnoja 20.–40.gadu Latvijas literārās aprindas;
Kārlis Egle pat satraucās, ka tā dēļ Ērmanis tiek aizmirsts un
nenovērtēts kā dzejnieks, stāstnieks un kritiķis. “Es visu
dzīvību redzu” – tā saucas viens no viņa 10 dzejoļu krājumiem, un
šāda pieeja dzīvei ir raksturīga visai dzejai. Ēkas, koki un oļi,
tuvinieki un nejauši garāmgājēji, notikumi un pārdzīvojumi – viss
atdzīvojas un kļūst dzejiski pievilcīgs. Grāmatas un sievietes ir
Ērmaņa lielā mīlestība, bet pāri visam – dzīvesbiedre Anniņa,
viņa labais gars, jo praktiskajai dzīvei dzejnieks pilnīgi
nederīgs, “visu mūžu grāmatās nolasījis”.
Kādā dzejolī (1937) Ērmanis mierīgi un apcerīgi piemin laiku, kad
viņa vairs nebūs, bet dēls un meita pieminēs tēvu. Likteņa
grieži, kas sajauca visu pasauli, arī te negāja secen – dēlu
Kārlis Egle un Pēteris Ērmanis 1935.gada maijā |
Andreju paņem karš, bēgļu nometnē
Čehijā mirst meitiņa Elga. Izmisuma pilni ir dzejoļi, kas
apkopoti krājumā “Svešos kalnos” (1946), tie izsaka gan paša, gan
visu bēgļu izjūtas.
Bet var likt lietā savu atmiņu – kopā ar Artūru Plaudi tiek
veidots biogrāfiski bibliogrāfisks krājums “Trimdas rakstnieki”
(1947). Vircburgas nometnē, kur nokļūst Pēteris Ērmanis, ir
samērā daudz latviešu rakstnieku, ir rosīga literārā dzīve, kurā
rakstnieks iesaistās, jauki kopīgi vakari, tajos pēc klausītāju
izvēles Ērmanis, kā atceras Henrijs Moors, “varēja sniegt jo
sīkas ziņas, kad notikusi, piemēram, Nacionālā teātra 71., 83.
vai cita izrāde, minēt dalībnieku vārdus, spēles norisi, publikā
redzētos paziņas, sava paša garastāvokli un otrā dienā lasītās
atsauksmes. Ar burvju mākslinieka vieglumu viņš nolika klausītāju
priekšā brīvās Latvijas labāko dienu notikumus, tie atdzima
sāpīgā skaidrībā”.
Par laimi, tas nepaliek vien mutvārdos, bet rodas jauna atmiņu
forma – sapnis. Literatūrzinātnieks Jānis Rudzītis uzskata, ka
Pētera Ērmaņa atmiņu tēlojumi “Sejas un sapņi” (1955) un
“Smeldzīgs smaids” (1958) ir sākums latviešu sirreālistiskajai
prozai. Tur ir sapnis par Misiņa bibliotēku,
populāro ēstuvi Sukubu un citām saiešanas vietām, ir sapņi – atmiņas par dziesmām, puķēm, vēstulēm, fotogrāfiem un fotogrāfijām, teātru izrādēm, aktieriem. Rakstnieks mūs paņem savā pasaulē, un mēs jūtam līdz ar viņu šo kultūras pasaules bagātību un skaistumu. Daudzu sapņu beigas – attapšanās Vācijā, bēgļu nometnē. Kontrasts ir briesmīgs, zudušā neizsakāmi žēl.
Tā ir liela kultūrvēsturiska
bagātība, kas paveras šajās grāmatās, bet vesela rinda tēlojumu
palikuši periodikā. Tur arī tāda forma kā pačalojumi – par
pavārgrāmatām, par zobārstiem (atceras zobārstu Smiltenē pirms 50
gadiem, jo, savu kārtu gaidot, krietni palasījās no Hamsuna
sējuma), ir tēlojumi par gaiteņiem (skolā, kazarmā, slimnīcā,
teātrī, bēgļu nometnē) un par logiem. “Tālo dienu paziņa”, “Mūžam
man zudušo nami”, “Sajukuši gadi”, “Sapnis par aizgājēju” u.tml.
Viss pagājis, vien atmiņas... Atšķirīgs ir tēlojums “Sapnis par
septiņām meitenēm”. Tur skolas biedrenes, kāda kaimiņiene, arī
Zenta Mauriņa (saukta par Mariju), bet septītā meitene ir
studente Vaira Kanādā, kuru rakstnieks nekad dzīvē nav redzējis,
tikai sekojis publicistikai avīzēs, veltījis dzejoli līdz ar
vēlējumu atrast vietu brīvajā Latvijā. Šai sapnī viņš jautā: “Vai
griba kalpot brīvajai Latvijai vēl ir dzīva?” Un viņa atbild:
“Pilnīgi dzīva. Kalpošu Latvijai, cik būs manos spēkos.” Sapnim
gaistot, autors vēl dzird meitenes skanīgo balsi: “Ticu
Latvijai!” Es šo tēlojumu, kas publicēts 1957.gada “Laika
Mēnešrakstā”, sagadīšanās pēc izlasīju 1999.gada jūlijā, kad
V.Vīķe-Freiberga nodeva zvērestu, patiesi – sajūta bija sirreāla.
Māris Čaklais uz šo tēlojumu atsaucas grāmatā “Izaicinājums”,
kura iznāca 2003.gadā.
Pēteris Ērmanis savā mūžā ir sakārtojis J.Poruka, A.Brigaderes,
J.Ezeriņa, R.Blaumaņa un K.Skalbes kopotos rakstus. Trimdā
nokļuvis, viņš aizvien interesējās, ko raksta tolaik jaunie –
Ilze Šķipsna, Baiba Bičole, Modris un Dzidra Zeberiņi, priecājās
par katru latviešu žurnālu, avīzi un grāmatu.
Paliek Kārļa Egles nepiepildītais novēlējums, ko tagad var
formulēt jautājuma veidā:
“Kad laika gaitā kādreiz parādīsies viņa (Pētera Ērmaņa) literārā
mantojuma apkopojums?”
Velga Kince