Vai sabiedrībai tīkami lēmumi vienmēr atbilst tās interesēm
Nu jau demisionējusī valdība
17.februārī apstiprināja premjerministra Einara Repšes uzdevumā
izveidotās darba grupas priekšlikumu no nākamā gada 1.janvāra
paaugstināt bērna piedzimšanas un bērna kopšanas pabalstus. Bērna
piedzimšanas pabalsts sasniegs zīdaiņa pūriņa vērtību – 296
latus, bet bērna kopšanas pabalsts līdz gada vecumam būs
ekvivalents personas, kas kopj bērnu, pēdējo 12 mēnešu vidējai
darba algai, tiesa, nepārsniedzot 450 latus. Nestrādājošās
māmiņas (vai tēti) saņems pabalstu minimālās algas jeb 90 latu
apmērā. Vai tā ir valdības pārdomāta ilgtermiņa rīcība
demogrāfiskās situācijas uzlabošanai vai vienkārši sabiedrībai
tīkams politiskais žests?
Neviens no “LV” aptaujātajiem sociālās jomas ekspertiem –
arodbiedrību sociālo lietu pārzinātāja Irina Homko, Darba devēju
konfederācijas ģenerāldirektore Ieva Jaunzema, Latvijas Zinātņu
akadēmijas korespondētājlocekle, demogrāfe Pārsla Eglīte,
Pasaules bankas Latvijas biroja pārstāve Ingūna Dobrāja –
nenoliedza, ka ir jādomā par dzimstības veicināšanu, taču bija
skeptiski, vai paaugstināts pabalsts gada garumā dos vēlamo
rezultātu. Visi aptaujātie atzina, ka sociāli taisnīgāks būtu
vienāds pabalsts visām ģimenēm, jo bērna kopšana nabagajiem
izmaksā tikpat, cik bagātajiem. Turklāt šim pabalstam nav
saistības ar sociālajām iemaksām, uz kurām daudzi atsaucas, jo
nauda tiks maksāta nevis no sociālās apdrošināšanas budžeta, bet
gan no valsts pamatbudžeta.
Ir izskanējis viedoklis, ka cilvēkiem ar augstiem ienākumiem ir
lieli izdevumi, kredītsaistības, tāpēc viņiem arī vajag lielus
pabalstus. Vai tas nozīmē, ka bagātajam vajag vairāk nekā
trūcīgajam? I.Dobrāja uzskata, ka šāda pieeja novedīs pie
sabiedrības tālākas noslāņošanās, kuru šajā gadījumā veicinās
valsts. Labklājības ministre Dagnija Staķe, paziņojot, ka šādi
pabalsti veicinās dzimstību ģimenēs ar vidējiem un augstiem
ienākumiem, diskriminē lielu daļu ģimeņu, pasakot, ka to bērni
faktiski nav vajadzīgi. Vecāku ienākumi nav kritērijs tam, vai
ģimene ir sociāli labvēlīga vai nelabvēlīga. Neatbildēts arī
paliek jautājums, ko tad valsts atbalsta: ģimenē piedzimušo
bērniņu vai ģimenes ienākumus un ierastos dzīves standartus.
Minētie pabalsti ir krietni izdevīgāki privātajā sektorā
strādājošiem (kurā ir iespējamas arī manipulācijas ar pēdējā gadā
veiktajām iemaksām), nevis valsts un pašvaldību
darbiniekiem.
Nenoliedzot pabalstu palielināšanas nepieciešamību, gan
arodbiedrību, gan darba devēju, gan Pasaules bankas pārstāvji
uzsvēra, ka demogrāfiskās situācijas uzlabošanai būtu
nepieciešama kompleksa pieeja, domājot gan par bērnu izglītības,
gan veselības aprūpes iespējām. Pēc Rīgas pilsētas Izglītības,
jaunatnes un sporta departamenta informācijas, 2004.gada
1.janvārī Rīgā rindā uz bērnudārziem gaidīja 1941 mazulis, no
tiem 1606 vecumā no pusotra līdz diviem gadiem. Kā apstiprināja
pašvaldības pārstāvji, pieaugot bērnu skaitam, garākas kļūs arī
rindas, kuru mazināšanai ar pašvaldības finansējumu vien
nepietiks. Ko darīs māmiņas, kad pabalsta izmaksas periods būs
beidzies, vajadzēs atgriezties darba tirgū, bet bērnu iekārtot
dārziņā nebūs iespējams?
Kā atzina darba grupas locekle I. Jaunzema, ir skumji, ka valdība
vispār neizrādīja interesi par citiem izstrādātajiem
priekšlikumiem dzimstības veicināšanai. Piemēram, ģimenes
izdevumus par sertificētu aukli, līdz bērns sasniedz bērnudārza
vecumu, pielīdzināt attaisnotajiem izdevumiem, noteikt bērnu
pārtikai un precēm 0% PVN likmi, domāt par atvieglotiem kredīta
nosacījumiem jaunajām ģimenēm mājokļa iegādei. Darba grupa arī
uzskatīja, ka liels ieguldījums dzimstības veicināšanā būtu
valsts apmaksāta palīdzība tikt pie bērniņa neauglīgiem pāriem,
kādi ir 15% ģimeņu. Jādomā arī par jaundzimušo mirstības
mazināšanu, kas ir 1% no visiem dzimušajiem bērniem. Tas ir
sliktākais rādītājs Eiropā.
Daudz efektīvāki par īslaicīgiem pabalstiem būtu šādi ilglaicīgi
atbalsta pasākumi, kas domāti ģimenēm, kuras par bērnu grib
rūpēties ilgāk par pabalsta saņemšanas laiku. Kā norādīja visi
darba grupas locekļi, pastāv bažas, ka varētu sagaidīt gadu vecu
bērnu pieplūdumu valsts aprūpes institūcijās. Vai sociālie
dienesti būs spējīgi izkontrolēt, kā tiek izlietoti pabalsti? Bez
tam sociālie darbinieki nevar pildīt policejiskas funkcijas,
pārkāpjot konkrētās ģimenes cilvēktiesības.
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv