Tikai tukšgaitai nevajag sazobi
Robežsardzes un policijas sadarbības iespējas un nespēja
Pierobežā savus amata pienākumus pilda gan robežsardzes, gan policijas darbinieki, katrs dienests darbojas savas kompetences ietvaros. Iekšlietu ministrs uzskata, ka abu institūciju vājajā sadarbībā vainojama arī resoriskā greizsirdība Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Robežapsardzības spēki pēc Latvijas Republikas neatkarības starptautiskās atzīšanas 1991. gada nogalē sākotnēji veidojās un attīstījās kā viena no galvenajām aizsardzības spēku struktūrām un bija jaunizveidotās Aizsardzības ministrijas pakļautībā. Tikai 1996. gadā robežsargus pievienoja Iekšlietu ministrijai. Tolaik bija ne mazums strīdu par šā soļa pareizību. Nu Valsts robežsardze un Valsts policija ir vienas ministrijas pakļautībā, tomēr starp šīm institūcijām nepieciešama efektīva un stabila sadarbība gan likuma, gan ētikas ietvaros.
Grūti spriest par Aizsardzības
ministrijas un Iekšlietu ministrijas tālaika sadarbības
efektivitāti noziedzības apkarošanā gan uz valsts robežas, gan
valsts iekšienē. Droši vien tā bija vēl vājāka nekā tagad.
Daudzos tagadējos likumos, noteikumos, pavēlēs, rīkojumos utt. ir
noteikts, ka un kā jāsadarbojas Valsts robežsardzei ar Valsts
policijas struktūrvienībām. Diemžēl dzīvē ir citādi.
Valsts policijas struktūrvienībās vislielākā vieta sadarbībā
jāierāda policijas iecirkņiem, jo pierobeža ir pašvaldību
administratīvā teritorija, kas atrodas Kārtības policijas
pārraudzībā, lai nodrošinātu kārtību saskaņā ar likumu. Šajā pašā
teritorijā savus dienesta pienākumus pilda arī Valsts
robežsardzes darbinieki.
Vai starp šīm institūcijām nepieciešama sadarbība?
Noteikti.
Bet tās stabilizāciju un turpmāko attīstību pašlaik kavē vairāki
nopietni šķēršļi. Viens no tiem – savstarpēja neuzticēšanās. Cits
kavēklis – dažādu augstākstāvošo priekšnieku domstarpības, kad
jāizšķiras par noteiktu viedokli. Vēl kāds klupšanas akmens –
procentu mānija: kurš pirmais ķers, tas būs varonis, kaut gan
darbu ieguldījuši abi dienesti.
No neuzticības
līdz greizsirdībai
Par dienestu sadarbības problēmām
kādā preses konferencē runājis arī iekšlietu ministrs Māris
Gulbis. Valsts robežsardzes un Valsts policijas sadarbības
trūkumi īpaši labi bija redzami, ministram apmeklējot Latvijas
Ziemeļvidzemes reģionu – Valkas un Valmieras rajonu, kurus kā
valsts robežrajonus iecienījuši kontrabandisti. Pēc M. Gulbja
domām, vājajā sadarbībā zināmā mērā vainojama arī resoriskā
greizsirdība, taču Valsts robežsardzes priekšnieks Gunārs
Dāboliņš par trūkumiem informācijas apmaiņas nodrošināšanā esot
informēts un solījis tos novērst.
Tomēr problēma ir ne tikai vienā vai otrā rajonā, tā izpaužas
valstī kopumā.
Lai atklātu Valsts robežsardzes un Valsts policijas sadarbības
kavēkļus, jāveic analīze – kur un kāpēc tie rodas. Stabilā un
veiksmīgā sadarbībā vispirms vajadzētu būt ieinteresētiem pašiem
vadītājiem. Jo gadās, ka aizmetņus veiksmīgai sadarbībai aplauž
augstākstāvošu priekšnieku nepārprotami mājieni.
Valsts robežsardzes Informācijas pārvaldes analītiskā un
operatīvā dienesta darbinieki operatīvo darbību veic atbilstoši
Operatīvās darbības likumam un Robežsardzes likuma 15. panta 8.
punktam: “veikt operatīvās darbības pasākumus (izņemot pasākumus,
kas veicami sevišķā veidā), lai novērstu noziedzīgus nodarījumus
un citus likumpārkāpumus”.
Var secināt, ka Valsts robežsardzei kā operatīvās darbības
subjektam vismaz pagaidām ir ierobežotas pilnvaras, pildot
operatīvās darbības pasākumus. Tas nozīmē, ka darba kvalitāte
noziedzības apkarošanā nav pietiekami efektīva. Secinājums: starp
Valsts robežsardzi un Valsts policijas struktūrvienībām –
Kārtības policijas un Kriminālpolicijas dienestiem – vajadzīga
cieša sadarbība, kas balstītos ne tikai uz likumu, bet arī uz
savstarpēju saprašanos, sekmējot noziedzības apkarošanu. Bet
valdības amatpersonām jālemj par drīzāku pilnvaru piešķiršanu
Valsts robežsardzes darbiniekiem operatīvās darbības pasākumiem,
kas tiktu veikti sevišķā veidā.
Kad plāns izrādās
par plānu
1998. gada 30. janvārī tika izdota
iekšlietu ministra pavēle Nr.53 “Par Iekšlietu ministrijas Valsts
policijas amatpersonu darbību pierobežas joslā, robežkontroles
punktu un robežpārejas punktu teritorijā”. Uz šīs instrukcijas
pamata Valsts robežsardze un Valsts policija savā darbībā
savstarpēji atbalsta viena otru, lai abpusēji izpildītu uzdevumus
atbilstoši savai kompetencei.
Ņemot vērā iepriekš minētās instrukcijas izvirzīto uzdevumu,
Valsts policijas un Valsts robežsardzes teritoriālo iestāžu
priekšnieki ir izstrādājuši sadarbības plānus.
Taču, aplūkjot dažus šos plānus, kas tapuši pēc 1998. gada 30.
janvāra pavēles Nr. 53, jāsecina, ka tie nav īpaši pārdomāti.
Piemēram, vienā no plāna punktiem ir norādīts: ja robežsardze
konstatējusi noziedzīgu nodarījumu, kas ir policijas kompetencē:
1) ziņo teritoriālās policijas pārvaldes dežurantam; 2) tiek
organizēta nozieguma vietas apsardzība līdz policijas darbinieku
atbraukšanai; 3) nepieciešamības gadījumā sniedz palīdzību
noziedzīga nodarījuma izmeklēšanā.
Tāda pati rīcība sadarbības plānā noteikta arī tad, ja policija
konstatējusi noziedzīgu nodarījumu, kas ir robežsardzes
kompetencē.
Tātad gan robežsardzes, gan policijas darbinieki sniegs palīdzību
pirmstiesas izmeklēšanas darbībās tikai tad, kad lūgs viena vai
otra puse. Bet gan robežsardzes, gan policijas darbinieki mācās
un strādā pēc vienādām metodēm un likumiem. Atšķiras tikai
specifiskās darbības jomas.
Kāpēc viena vai otra puse konkrētajā gadījumā, neņemot vērā, kā
kompetencē atradīsies materiāls, nevar sākt elementāru sākotnējā
materiāla vākšanu? Vai tā būtu nezināšana, baidīšanās no
atbildības, neuzticība? Piemēram, apskates protokola, cietušo, ja
tādi ir, arī aizdomās turamā, liecinieku paskaidrojumu, klātesošo
aptauju un citu lietisko pierādījumu vākšanas sākšana palīdzētu
gan drīzāk novērst notikuma sekas, gan ātrāk atklāt noziedzīgo
nodarījumu. Un viena vai otra puse, kuras kompetencē būs
noziedzīga nodarījuma izmeklēšana, vajadzības gadījumā tikai
papildinās savāktos materiālus, neņemot vērā, vai tas būs
administratīvs vai krimināls materiāls.
Gribu pievērst uzmanību kādam teritoriālo pārvalžu sadarbības
plānam. Tā uzdevumos ir teikts, ka jānodrošina ar valsts robežas
šķērsošanu saistīto tiesībpārkāpumu profilakse un jānodrošina
personālsastāva praktiskā sagatavotība dienesta uzdevumu
veikšanā. Apkopojot informāciju, konstatēts, ka starp šīm
teritoriālajām pārvaldēm 2003. gadā ir notikuši trīs četri kopīgi
profilaktiskie pasākumi. Vai tas ir daudz? Domāju, ka ne!
Profilaktiskajiem pasākumiem būtu jānotiek divas trīs reizes
mēnesī.
Tos var veikt kopā ar iecirkņa
inspektoriem, Ceļu policijas darbiniekiem, Kriminālpolicijas
darbiniekiem.
Papētot citu sadarbības plāna uzdevumu, noskaidrots, ka gan
robežsardzē, gan policijā katru nedēļu notiek mācības. Tajās
darbinieki tiek iepazīstināti ar izmaiņām likumdošanā savā
struktūrā, ar kriminogēno situāciju apkalpojamajos iecirkņos. Tas
ir labi. Taču viss atkal notiek atsevišķi. Nav kaut vai kopīgu
dienesta priekšnieku sanāksmju, tās varētu būt vismaz reizi divās
nedēļās. Šo tikšanos laikā varētu savstarpēji iepazīstināt ar
grozījumiem būtiskākajos likumdošanas aktos vienā vai otrā
struktūrā, veidot kopīgus profilaktisko pasākumu plānus, pārrunāt
arī citus jautājumus, kas sekmētu kopīgo mērķu sasniegšanu.
Kā šo problēmu risināt, tas jāizšķir abu tiesībsargājošo
institūciju vadītājiem.
Ar dažādiem
vilcējiem
starptautiskā arumā
Grūti spriest, kāpēc divu resoru
sadarbība līdz šim nav bijusi īpaši veiksmīga. Iespējams, to
veicinājusi nesakārtotā likumdošana – tiek izdota funkcionāli
nepilnīga pavēle vai instrukcija, uz kuras pamata jāizstrādā,
piemēram, kāds sadarbības plāns. Bet tas jau automātiski būs
nepilnīgs, ja vien netiks koriģēts pirmais dokuments. Var jau
būt, ka ir nepieciešama pat paaudžu nomaiņa, jo, iespējams,
bijušā sociālisma iespaidā ir iesakņojušies citi uzskati.
Analizējot laikraksta “Latvijas Vēstnesis” publikācijas, kā arī
citus informācijas avotus par noziegumu novēršanu Latvijā,
jāsecina, ka tiek pievērsta ļoti liela uzmanība, daudz laika un
arī līdzekļu tērēts, lai attīstītu starptautisko sadarbību. Tas
galvenokārt saistīts ar gaidāmo pievienošanos Eiropas Savienībai
2004. gada 1. maijā. Bet vienlaikus nevajadzētu aizmirst arī
vietējo institūciju sadarbību. Raksta, ka Latvijai jāattīsta
starptautisks kontaktpersonu tīkls, tas ir pareizi. Bet bez
efektīvas vietējo institūciju sadarbības mazāk sekmīga būs
noziedzības apkarošana.
Kontaktpersonu tīkls jāizvērš ne tikai starptautiskā līmenī, bet
arī starp vietējām institūcijām. Ja, piemēram, Valsts robežsardzē
un Valsts policijā būtu prasībām atbilstoša kompetenta persona,
kas atbild par sadarbības jautājumiem, tad tie risinātos ar
lielāku atdevi un rezultāti būtu daudz vērienīgāki. Šī persona
veiktu arī otrā institūcijā ienākošās informācijas analīzi,
sniegtu nepieciešamo palīdzību, koordinētu kopīgos profilaktiskos
pasākumus, organizētu gan priekšnieku (vienas vai otras
iestādes), gan darbinieku sapulces un mācību nodarbības, kā arī
citus veiksmīgu sadarbību raksturojošus uzdevumus. Līdz ar to šai
personai būtu nepieciešams noteikts amats savā attiecīgajā
institūcijā (robežsardzē vai policijā) un vajadzētu noteikt tās
pakļautību konkrētajā dienestā. Piemēram, robežsardzē tā būtu
pakļauta Galvenās pārvaldes Informācijas pārvaldes Informācijas
analītiskajam dienestam, bet teritoriālajās pārvaldēs
Informācijas dienesta (nodaļu) priekšniekiem. Savukārt policijā
tā varētu atrasties attiecīgo teritoriālo iestāžu
Kriminālpolicijas dienestu priekšnieku pakļautībā. Lai veiktu
precīzu noteiktu institūciju kontaktpersonu ieteikumu pieņemšanu,
būtu jāizstrādā atsevišķs projekts par kontaktpersonu amatu
izveidi sadarbības jautājumos konkrētās iestādēs, kas būtu
jāiesniedz apstiprināšanai noteiktās valsts varas iestādēs.
Vai šis jautājums tiks risināts, grūti spriest. Manuprāt, tas ir
laika jautājums. Jo Latvijai kā nākamajai stabilai Eiropas
Savienības dalībvalstij tāda sadarbība, kāda bijusi līdz šim,
nevar būt veiksmīga bez sadarbības saskaņošanas valsts iekšējās
un visu Eiropas Savienības dalībvalstu drošības garantēšanā.
Arnis Lazdāns,
Latvijas Policijas akadēmijas akadēmisko un profesionālo (komandējošais sastāvs) studiju posma neklātienes nodaļas students