Ar paliekošu vietu Latvijas vēsturē
“Kārlim Ulmanim
125”. Ar tādu nosaukumu Latvijas vēstures institūta apgādā nākusi
klajā jauna ievērojamajam valstsvīram veltīta grāmata. Tā ir sava
veida turpinājums rakstu krājumam “Kārlim Ulmanim 120”, kuru
lasītāji saņēma 1998.gadā. Kā ārējais izskats, tā redakcijas
kolēģija abiem izdevumiem ir gandrīz vienāda, tā ka var jau runāt
par zināmu tradīciju, ko būtu vēlams turpināt. Bet ir arī
atšķirības. Jaunais laidiens centrējas uz vienu šaurāku problēmu
– Latvijas valsts tapšana 1918.–1920.gadā un Ministru prezidents
Kārlis Ulmanis, aplūkojot to hronoloģiski tematiskā aspektā. Ar
līdzekļiem izdevējiem palīdzējis arī trimdas zinātnieks prof.
Dr.hist.h.c. Jānis Labsvīrs (1907–2002).
Vispirms neliela statistika. Grāmatā ievietoti 12 raksti, kuru
autoru vidū ir vai visi autoritatīvākie Latvijas vēsturnieki (V.
un J.Bērziņi, A.Stranga, I.Feldmanis u.c.), kā arī filozofs
V.Zariņš. Plus Valsts prezidentes V.Vīķes-Freibergas uzruna
K.Ulmaņa 125.dzimšanas dienai veltītās zinātniskās konferences
dalībniekiem 2002.gada septembrī (šīs konferences referāti,
papildinātā un koriģētā veidā, publicēti apskatāmajā krājumā).
Arī pēcvārda vietā iespiestais akadēmiķa J.Stradiņa raksts šā
izdevuma labdara piemiņai.
No ieceres
par pašnoteikšanos
līdz valstij
Mūsdienīgi runājot, nosacīti
pirmais grāmatas publikāciju bloks vēstī par Latvijas
pašnoteikšanos un valstiskuma idejas veidošanos kā Eiropā, tā
pašu mājās. Lai nācijas pašnoteikšanās doma, norāda V.Zariņš,
varētu realizēties un izpausties nacionālās valsts formā arī tām
tautām, kuras nav mantojušas savu valsti no iepriekšējiem
laikiem, vajadzīgi vairāki objektīvi nosacījumi, pirmām kārtām
pietiekama saimnieciskās dzīves un kultūras attīstība. “No
subjektīvajiem nosacījumiem jāmin divi: 1) lai tautai būtu
pietiekami stipra tieksme pēc sava valstiskuma, un lai šī tieksme
būtu stiprāka par citu tautu vai atsevišķu tās grupējumu
interesēm; 2) lai tautā būtu pietiekami izplatītas un tās apziņā
dziļas saknes laidušas tautas pašnoteikšanās idejas.” Latvieši
tautu pašnoteikšanās ideju iepazina 19.gadsimta vidū. Tautiskā
kustība izauga no tālaika Latvijas sociālās realitātes.
J.Bērziņš aplūko Latvijas valstiskuma idejas veidošanos 19.gs.
otrajā pusē un 20.gs. sākumā. Viņš atzīmē, ka jaunstrāvnieki
nenodarbojās ar nacionālās pašapziņas audzināšanu, taču viņu
laikā uzmanība tika pievērsta latviešu tautas politiskā intelekta
izkopšanai. Vēstures literatūrā līdz šim bieži citēts žurnāla
“Proletāriets” 1903.gada novembra numurā ievietotais M.Valtera
raksts “Patvaldību nost! Krieviju nost!”, kur prasīta latviešu
tautas atraisīšanās no cariskās impērijas. J.Bērziņš to papildina
ar plašāku fragmentu no sociāldemokrātu savienībnieku izdevuma
“Demokrātija un sociālā revolūcija Baltijā” (1905.g.sept.), kurā
izvirzīta prasība pēc “Baltijas latviešu brīvvalsts”. Pēc apceres
autora ieskata (66.lpp.), lozungs “Brīva Latvija brīvā Krievijā”
bija saturā tukšs sauklis. Līdzīgās domās (108.lpp.) ir
A.Stranga. Šo rindu sacerētājam gan šķiet, ka tuvāk patiesībai ir
A.Zundas vērtējums (131.lpp.): lozungs “Brīva Latvija brīvā
Krievijā” pat 1917.gada pavasarī vēl nozīmēja “reālistisku
situācijas izpratni par procesiem Krievijā, jo daudzi cerēja, ka
pēc Februāra revolūcijas Krievija attīstīsies demokrātiskā
virzienā”.
Plašāk par Latvijas valstiskuma idejām un to risinājumu 1917.gadā
stāstīts I.Feldmaņa publikācijā. Viņš pamatuzmanību veltī
Demokrātiskā bloka un Latviešu Pagaidu nacionālās padomes
nodibināšanai un darbībai. A.Zunda gan otro institūciju kļūdaini
nosaucis (130.lpp.) par Latvijas Pagaidu nacionālo padomi. Tā vēl
būtu pusbēda, ja tāpat tas nebūtu izdarīts priekšvārdā (7.lpp.),
turklāt norādot, ka Nacionālā Padome nodibināta Krievijā. Formāli
jā, bet faktiski, kā skrupulozu meklējumu rezultātā noskaidrojis
J.Stradiņš (34.lpp.), tepat vien Igaunijā – tagadējā Valgā.
Kad “veidot” un
“sargāt” ir sinonīmi
Otrajā blokā var ietilpināt
rakstus, kuri apskata Latvijas Pagaidu valdības nodibināšanu un
tās iekšpolitisko un ārpolitisko darbību valsts pastāvēšanas
pirmajos gados. Lai interesenti labāk orientētos priekšparlamenta
– Tautas padomes – 1918.gada beigās apstiprinātās izpildvaras
struktūrā, A.Žvinklis sagatavojis pielikumu (192.– 193.lpp.)
“Latvijas Pagaidu valdības sastāvs 1918.– 1920.gads”, kurā
redzami ministru, kā arī viņu biedru vārdi un uzvārdi, laiks, kad
ieņemts attiecīgais amats. A.Butulis savukārt analizējis K.Ulmaņa
kā Ministru prezidenta piedalīšanos un uzstāšanās biežumu
kabineta sēdēs, to jautājumu tematisko loku, kuru risināšanā
piedalījies valdības vadītājs.
Kā liecina Ē.Jēkabsona un A.Lerha publikācijas, Ministru kabineta
galvenais pienākums bija ne tikai nosargāt jauno valsti, bet arī
uzvarēt brīvības cīņās. Grāmatā sacīts (160.lpp.): “1918.gadā
proklamētajās Baltijas valstīs savijās Vācijas, Polijas, Padomju
Krievijas, Krievijas balto kustības, Antantes valstu (..), zināmā
mērā Somijas un Zviedrijas (Igaunijā!), kā arī pašu Baltijas
valstu nacionālo valdību intereses. Tas nevarēja neietekmēt to
izveidošanos par reāli neatkarīgām valstīm. Latvijā šis process
bija norisinājies sevišķi sarežģīti. K.Ulmaņa vadītā Pagaidu
valdība bija samērā sekmīgi izpildījusi savus uzdevumus,
sarežģītajā situācijā vadot un panākot Latvijas teritorijas
militāro atbrīvošanu un valsts starptautiski tiesisko atzīšanu.”
Par šiem jautājumiem ārpolitiskā skatījumā var vairāk uzzināt
A.Lerha apcerē “Latvijas Pagaidu valdības sakari ar ārvalstīm
1918.–1920.gadā”. Labāk orientēties tajā palīdz apakšvirsraksti:
Latviešu Pagaidu nacionālās padomes Ārlietu nodaļas darbība,
Latvijas Pagaidu valdības pasākumi, pārstāvniecības ārzemēs un
delegācija Parīzes miera konferencē, Ārlietu ministrijas
noorganizēšana, diplomātisko pārstāvniecību ārzemēs darbības
aktivizācija, diplomātisko pārstāvniecību ārvalstīs
nostiprināšanās.
Ar personības
starojumu
Trešajā blokā relatīvi ierindot iespējams rakstus, kuros vairāk vai mazāk uzmanības centrā ir Latvijas politiskās personības: J.Čakste, Z.A.Meierovics, prokrieviskais P.Stučka un provāciskais A.Niedra. Bet vispirms K.Ulmanis, kuram taču veltīts viss apskatāmais izdevums. Šīs grupas galvgalī neapšaubāmi atrodas J.Stradiņa opuss “18.novembra Ulmanis”. Ne tālab, ka recenzentam būtu jāslavina Zinātņu akadēmijas prezidents, bet gan tālab, ka minētā raksta autors, kas ir divu mūzu – ķīmijas un vēstures – kalps, pret savas publikācijas varoni izturas netradicionāli, radoši un diskutabli, vietumis pat, gribētos teikt, filozofiski. Vairāk nekā vienu piemēru diezin vai varēs minēt. Lūk, tas. J.Stradiņš norāda, ka vēsturnieku un biogrāfu mazāk akcentēta K.Ulmaņa dzīves stāsta puse ir viņa visumā rietumnieciskā orientācija, orientācija uz anglosakšu pasauli. Viņš no Latvijas dibinātājiem bija vai vienīgais, kas netika studējis Krievijā. Studijām nākamais valstsvīrs izvēlējās Šveici, Vāciju un ASV. Ieguvis labu ārzemju izglītību labās augstskolās, K.Ulmanis bija kompetents ne tikai šaurā specialitātē, bet arī ar pietiekami plašu vispārēju redzesloku un Rietumu demokrātisko vērtību izpratni. Viņš prata un lietoja svešvalodas – krievu, vācu un angļu, spēja tieši komunicēt ar Antantes un Vācijas pārstāvjiem. Gandrīz visu laikposmu no 1902. līdz 1914.gadam K.Ulmanis bija pavadījis ārpus Krievijas impērijas. Negribas vienīgi pievienoties aka
dēmiķim (15.lpp.), ka K.Ulmaņa
biogrāfs E.Dunsdorfs reizēm vērtē apceramo politiķi “pārāk
kritiski, pat sarkastiski tendenciozi”. Šā apskata autoram gan
šķiet, ka E.Dunsdorfa grāmata “Kārļa Ulmaņa dzīve” (Stokholma,
1978; Rīga, 1992) pagaidām ir labākais darbs par šo izcilo
latviešu valstsvīru. Tāpat kā nevar būt vienisprātis ar A.Zundas
apgalvojumu (132.lpp.), ka K.Ulmaņa vadītā Latviešu zemnieku
savienība īstenoja agrāro reformu Latvijā. Visiem zināms, ka šo
akciju īstenoja nevis viena politiskā partija, bet gan
valsts.
Atšķirībā no iepriekšējiem K.Ulmanim veltītajiem izdevumiem šajā
grāmatā ir arī pielikumi, kuriem materiālus sakopojis un
komentējis V.Bērziņš. No trim šajā iedaļā ievietotajiem
dokumentiem īpaši gribas atzīmēt pirmpublicējumu – 1918.gada
16.novembrī notikušās Latvijas politisko partiju priekšstāvju
sēdes protokolu. Šajā, var droši teikt, vēsturiskajā sanāksmē,
kurā prezidēja K.Ulmanis, apsprieda un pieņēma nākamajā dienā
dibināmās Tautas padomes politisko platformu. Līdz neatkarīgās
Latvijas proklamēšanai bija atlikušas vairs tikai divas
dienas.
Prof. Dr.habil.hist.
Rihards
Treijs