Mūžs mākslā un mākslai
Tatjana Suta Foto: Andris Kļaviņš |
Mākslas zinātniece Tatjana Suta ir pirmā, kas saņēmusi balvu par mūža veikumu vizuālās mākslas attīstībā. Cik daudzi viņu ļoti ciena un mīl, liecināja kuplais apsveicēju pulks un ziedu klēpji. Pasniedzot balvu, žūrijas priekšsēdētājs Gļebs Panteļevs atzīmēja, ka laureāte ir dzīva Latvijas mākslas vēsture, mākslinieku paaudžu pēctecības simbols.
Saruna ar apbalvoto notika
dzīvoklī, kas pārtapis par viņas vecāku – glezniecības klasiķu
Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas – memoriālo muzeju. Dziļas
kultūras, mākslas, inteliģences gaisotne apņem katru, kas tajā
ienāk. Par saviem svarīgākajiem un labu atbalsi guvušajiem
darbiem Tatjana Suta uzskata daudzus gadus Latvijas Televīzijā
veidotos raidījumus, filmas par mākslu un sarakstītās grāmatas.
Bet jāpiemin arī notikumi pirms tam.
Tatjana Suta ir dzimusi Parīzē 1923.gada 28.martā. Nedaudz par
agru, iznēsāta tikai septiņus mēnešus. Ārsts, nebūdams
pārliecināts par jaunpiedzimušās izdzīvošanu, nokristījis viņu
katoļticībā un izvēlējies vārdu Tatjana. Viņas personības
veidošanā izšķirīga nozīme bijusi mākslas videi ģimenē. Māte
Aleksandra Beļcova ir iemācījusi izturētību, prasmi savaldīt
emocijas, saglabāt vismaz ārējo mieru. Tas ir sevišķi noderējis
televīzijas darbā. Un vēl – mātei bijusi brīnišķīga humora
izjūta. Par tēvu Romanu Sutu Tatjana stāsta šādi: “Viņš bija
neiedomājami radoša personība, ar apbrīnojamām darba spējām.
Strādāja nepārtraukti un gulēja tikai četras stundas diennaktī.
No tēva esmu mācījusies koncentrēties darbam. Un viņš bija ļoti
vienkāršs, sirsnīgs, bērnišķīgi atklāts. Kad viņš bija projām,
tad rakstīja vēstules ar uzrunu: “Mazo velna bērniņ!” Tikko esmu
pabeigusi grāmatu par savu dzīvi un iecerējusi tai nosaukumu “No
mazā velna bērna līdz lidojošai žurnālistei”. Bet tas var
mainīties, izdevējs Viesturs Vecgrāvis iesaka vēl padomāt.
Atsevišķā grāmatas nodaļā stāstu par Franču liceju, kurā mācījos
visus 11 gadus. Tur bija lieliski pedagogi, piemēram rakstniece
Angelika Gailīte un Sorbonnas universitātes absolvents mesjē
Boljē, kuru mēs, protams, nosaucām par Buljonu. Viņš iemācīja ne
tikai franču valodu un literatūru, bet arī patstāvīgi domāt.
Piemēram, katram vajadzēja izlasīt, pat izstudēt kādu Moljēra
darbu un tad izteikt savas paša domas par to. Mēs pat sagatavojām
izrādi “Pilsonis muižniekos”, kuru atzinīgi novērtēja gan par
izpratni, gan spēli, gan par kostīmiem, ko palīdzēja sagādāt
kinostudijā strādājošais Romans Suta. Es tolaik biju aizrāvusies
ar baletu un iestudēju menuetu.
1941.gadā trīs ceturtdaļas mūsu klases audzēkņu izsūtīja uz
Sibīriju, jo viņu vecāki bija īsti Latvijas inteliģenti. Liceja
rūdījums daudziem palīdzēja visu izciest. Bet tagad, kad Rīgas
Latviešu biedrībā svinējām rakstnieka Valentīna Jakobsona 80 gadu
jubileju, no klases bijām vairs tikai trīs – viņš pats, Biruta
Martinsone–Semjonova un es. “C’est la vie!” – tāda ir
dzīve.”
Tatjana Suta kļuva par baletdejotāju, un viņu gaidīja spoža
karjera. Svītru tai pārvilka ceļgala trauma. 1970.gadā sākās
daudzu gadu darbs Latvijas Televīzijā. Tās Zelta fondā palika 350
raidījumu, stundu vai pusstundu ilgu, starp tiem vairāki cikli un
televīzijas filmas par mākslu, arī ar aktieru piedalīšanos.
Piemēram, filmā par van Gogu, ko atveidoja Harijs Liepiņš, viņš,
pēc kritikas atzinuma, nospēlēja savu pirmo ievērojamo
raksturlomu.
Tatjana Suta veidojusi daudzus raidījumos par laikabiedriem,
izciliem māksliniekiem. Viņa atceras: “Grūti bija panākt, lai
pieļauj stāstīt, piemēram, par Jāni Pauļuku, Kurtu Fridrihsonu,
Borisu Bērziņu. Reiz vasarā, tūliņ pēc Jāņiem, laukos vienā elpas
vilcienā ierakstījām pusstundu ilgu, saturīgu interviju ar Borisu
Bērziņu. Kamēr es devos citā uzdevumā, to nodzēsa. Gāju pie
priekšnieka Vilberta Opalā. Viņš paskaidroja: “Es to liku.” –
“Kāpēc? Vai tad nebija atraisīti?” – “Pārāk jau atraisīti. Un par
Jāņiem arī tur runāts.” Lūk, tā. Vēlāk tapa cita saruna ar
mākslinieku, bet tas vairs nebija tas. Izdevies bija raidījums
par Kurtu Fridrihsonu, kur viņš stāstīja mazāk par sevi, bet
vairāk par gara radiniekiem. Tas ir saglabājies. Mums pašiem bija
prieks par interviju ar Jāni Pauļuku. Tā ilga 20 minūtes. Lika
saīsināt līdz septiņām. Tad gan es sēdēju pie pults un raudāju.
Pienāca klāt operators un teica “Taņa, es gribu raudāt kopā ar
tevi.”
Tatjana Suta ir uzrakstījusi divas monogrāfijas par Romanu Sutu.
Zinātniski vērtīgs ir arī Aleksandras Beļcovas darbu izstādes
katalogs. Mākslas draugu interesi un atzinību ir iemantojusi
grāmata par tekstilmākslinieci Edīti Vīgneri.
Muzejs Elizabetes ielas dzīvoklī ir izveidots. Vēl gan nav
sertificēts, bet dzīvoklis ir privatizēts un noteikts, ka te būs
privāts memoriālais muzejs. Mākslas darbi ir inventarizēti, to
saglabājies daudz, pie kam dzīvoklī pārsvarā ir modernākās
gleznas, kas publiski eksponētas maz vai nemaz.
Šajā vietā palaikam uz nodarbībām ierodas Kultūras akadēmijas
studenti. Tatjana Suta šai augstskolā māca latviešu mākslas
vēsturi. Agrāk nodarbības notika galvenokārt Valsts mākslas
muzejā. Tagad pasniedzējas slimā kāja neļauj daudz staigāt, un
viņa gribēja no šī darba atteikties. Rektors Jānis Siliņš
pierunājis turpināt, un nu jaunieši pulcējas šai mākslas
gaisotnes piesātinātajā mājā.
Tatjanas Sutas meita Inga ir čelliste un ar saviem trim bērniem
tagad dzīvo Vācijā. Krists ir pianists, Dina studē mākslas
vēsturi Minsteres universitātē, piecpadsmitgadīgā Līnīte dejo
baletu, ļoti ir ar to aizrāvusies. Vecmāmiņa cer, ka varbūt Dina
atgriezīsies Latvijā un vadīs muzeju.
Savas autobiogrāfiskās grāmatas pēdējā nodaļā Tatjana Suta raksta
par tuviem cilvēkiem un draugiem. Pēc apbalvošanas ceremonijas,
saņēmusi apsveikumus, laureāte visilgāk un sirsnīgāk runājās ar
Edīti Paulu-Vīgneri, kas tuva kļuvusi monogrāfijas rakstīšanas
laikā, un ar gleznotāju Dainu Dagniju, kuru iepazinusi Amerikā un
pēc tam gādājusi par viņas izstādi dzimtenē.
Jānis
Rozenieks