Ierēdņu skola mainās līdzi laikam
Valsts administrācijas skolas direktors Uģis Rasmanis Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Kas ir ierēdnis? Ko nozīmē šis
jēdziens, kas bieži tiek pieminēts plašsaziņas līdzekļos?
Katram reizēm nākas iegriezties valsts vai pašvaldību
institūcijās, lai gūtu atbalstu kādā jautājumā. Un lielākoties
domājam, ka mūs uzklausa un risinājumu rast palīdz ierēdņi.
Ierasti dažādās nejēdzībās vaino neizdarīgus un negodīgus
ierēdņus, viņiem pārmet izšķērdību un savtību. Bet vai tikai
tādas amatpersonas strādā Latvijā?
Diemžēl ne bez pamata tapušu stereotipu ietekmē ierēdņa darbs
sabiedrībā tiek vērtēts galvenokārt ar negatīvu pieskaņu.
Kālab?
Tam var atrast skaidrojumu, tiklab arī noliegumu. Jo patiesībā
par ierēdni nevar kļūt katrs. Darba piedāvājumi ierēdnim izvirza
augstas prasības: augstākā izglītība, valsts normatīvo aktu,
šobrīd arī Eiropas Savienības (ES) normatīvo aktu un
starptautisko organizāciju darbības pārzināšana, vairāku
svešvalodu prasme, noteikta profesionālā pieredze un atbilstība
Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām.
Kas ir ierēdnis?
Sāksim ar vienkāršāko. Apgādā
“Avots” 1998.gadā izdotajā Latviešu valodas vārdnīcā jēdziens
ierēdnis skaidrots šādi: algots valsts, pašvaldības,
privātkapitālistiskas iestādes darbinieks. Bankas, pasta, muitas
ierēdnis.
Tomēr ne visi šie darbinieki ir ierēdņi.
Valsts iestādēs strādā gan ierēdņi, gan darbinieki, tāpat arī
muitā. Turklāt Latvijas pašvaldībās, salīdzinājumā pat ar
tuvējiem kaimiņiem Lietuvu un Igauniju, ierēdņu vispār nav. Tur
nodarbināti vienīgi pašvaldības darbinieki un amatpersonas.
Līdz ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma stāšanos spēkā Latvijā
būtiski palielināts ierēdņu skaits. Tie šobrīd strādā arī
iekšlietu struktūrās, valsts tautsaimniecībā, piemēram, mežu
apsaimniekošanā.
Valsts administrācijas skola (VAS), kur notiek ierēdņu vispārējās
un profesionālās mācības, ik gadu izsniedz sertifikātus līdz 11
tūkstošiem ierēdņu. Pēdējos gados, pamatojoties uz nepieciešamību
apgūt ES lietas, kā arī atsevišķu struktūru darbiniekus
(galvenokārt iekšlietu sistēmā un Valsts ieņēmumu dienesta
struktūrās) likumos nosakot kā ierēdņus, VAS izglītoto ierēdņu
skaits ir būtiski palielinājies.
VAS direktors Uģis Rusmanis, skaidrojot ierēdņa jēdzienu, atzīst,
ka ierēdnim saskaņā ar vispārpieņemtiem rietumvalstu
priekšstatiem, pirmkārt, jābūt principiāli godīgam. Otrs
nosacījums – neraugoties uz politisko pārmaiņu vējiem, ierēdnim
jāpilda savi pienākumi un jānodrošina nepārtraukts darbs valsts
interešu labā.
“Viegli tas nav, bet tā tam arī Latvijā vajadzētu būt.”
U.Rusmanis atzīst, ka redz apziņu un izpratni jaunajos ierēdņos –
tiek strādāts valsts labā, kaut arī nemanāmi, bet virzot procesu
uz attīstību. Tomēr nav nenoliedzams, ka īpaši gados jauniem
ierēdņiem nereti ļoti rūp vien respektablais ieraksts CV:
pieredze darbā valsts pārvaldē. Tādēļ viņi ātri vien no darba
valsts pārvaldē aiziet uz ietekmīgām komercstruktūrām.
Kad sabiedrībai
stereotips viedoklis
Nereti nepareizi tiek uztverta
ierēdņa darba būtība. Jebkurš valsts, pašvaldības iestādē vai
pārvaldē strādājošais grāmatvedis, kasieris vai pie rakstāmgalda
sēdošais bieži tiek uzskatīts par ierēdni. Turklāt par tādu, kas
“neko nedara un nezina”. Likumdošanā ierēdņa atšķirība no
ierindas valsts pārvaldes darbinieka ir noteikta. U.Rusmanis
domā, ka grūti lauzt sabiedrībā pastāvošos stereotipus, ja nav
vēlmes kaut nedaudz iedziļināties skaidrojumā. Tas ir smagais
sabiedrības izglītošanas jautājums.
Tomēr sertifikātu, kas apliecina zināšanas un piederību valsts
ierēdniecībai, VAS direktors uzskata par personas izglītības un
pieredzes bagāžu.
Par ierēdņu
izglītošanu
maksā valsts
Valsts administrācijas skola
darbojas jau desmit gadu. Vairākkārt mainījušies tās darbības
pārraudzītāji. Taču Uģis Rusmanis atzīst – radikālas pārmaiņas
tas mācību iestādes darbībā nav ieviesis.
Jau ilgāku laiku valsts pārvaldes līmenī diskutē, vai
nepieciešama īpaša profesionālu valsts ierēdņu mācības programma
augstskolā. Tādas ir daudzās rietumvalstīs. Domas dalās, vairums
atzīst, ka Latvija ir maza valsts, tādēļ nav nepieciešamības
“saražot” lielu daudzumu profesionālu ierēdņu, kurus valsts
nevarētu nodrošināt ar darbu.
Tādēļ darbojas VAS. Šobrīd skola ir sākusi jauno ierēdņu mācību
programmu desmit tēmu ietvaros. Tajā klausītājs iepazīstas ar
ierēdnim nepieciešamajām pamatzināšanām.
Kopējā mācību programma tiek gatavota saskaņā ar pieprasījumu
vienam pusgadam. Tiek piedāvāti 116 dažādi ierēdņu plašajam
klāstam interesējoši lekciju tēmu cikli.
Par pasniedzējiem VAS izvēlas kompetentus lektorus.
Mācību vērtējums
un kvalitātes celšana
Vēl pirms dažiem gadiem VAS notika
ierēdņu vispārējā atestācija, kad topošais ierēdnis kārtoja
apjomīgu eksāmenu un izstrādāja profesionālu darbu, bet tagad
notiek vien lekciju kursa noklausīšanās, kura noslēgumā izsniedz
sertifikātu.
Mācības beidzot, kursa klausītāji dod vērtējumu jauniegūtajām
zināšanām, kā arī novērtē lektoru prasmi. Šāda prakse aizgūta no
citām valstīm un U.Rusmaņa skatījumā darbojas kā labs
novērtēšanas mehānisms un signāls trūkumu novēršanai.
Lai pilnveidotu ierēdņu mācību kvalitāti, pēc britu kolēģu
ieteikuma VAS aptaujā klausītāju auditoriju ar trīs mēnešu
noilgumu. “Sākotnēji skeptiski raudzījos uz atbilžu saņemšanas
iespēju, bet apstiprinājās pretējais. Uzreiz pēc lekciju kursa
noklausīšanās daudzi uz novērtējuma anketas jautājumiem
neatbildēja vai atbildēja formāli. Uzrunāti pēc trim mēnešiem,
atsaucās visi. Atbildes bija daudz izvērstākas, pamatojot, kā
lekcijās iegūtās zināšanas ietekmē tiešo darba pienākumu
izpildīšanu,” atzīst direktors.
Otrs ierēdņu mācību vajadzību izzinošais faktors ir ikgadējā
ierēdņa darbības novērtēšana. Darba devējs izzina ierēdņa
vajadzības, tiek piedāvāti mācību kursi VAS. Vēl pēc gada var
uzzināt, kā tie ietekmējuši ierēdņa darbu. Sadarbībā ar Valsts
kanceleju, kam patlaban pārraudzībā nodota VAS, veidota šāda
atgriezeniskā saite.
Kārtot vai nekārtot
pārbaudes
Veikt testēšanu, mācību kursu
noslēdzot, vai aprobežoties vien ar sertifikāta izsniegšanu – par
to VAS izzina viedokļus. “Vairums uzskata, ka nedaudz pārbaudīt
iegūtās zināšanas tomēr ir vēlams. Tas arī disciplinētu ierēdņus,
lai mācības nekavētu vai neapvienotu ar darba pienākumiem. Ir
mācību kursi, kur zināšanu pārbaudi viegli īstenot, bet ir arī
mācības, kurās jau pati piedalīšanās uzskatāma par pārbaudījumu,”
piebilst U.Rusmanis.
Ieviest vērtēšanu kā obligātu sastāvdaļu ir apgrūtinoši arī
tādēļ, ka nav saskaņota praktisko darbību secība – tests, tā
pārbaude, kursa noslēgums un apliecības izsniegšana. Tas prasa
papildu laiku.
Galapārbaudījumos, ja tādi tiks ieviesti, U.Rusmanis paredz, ka
VAS negrasās noteikt kritisko robežu -– nekam neder. Nav
paredzēta arī vērtējuma skala. Ir doma, ka kursos ar noteiktu
zināšanu pārbaudi atšķirsies ieraksts sertifikātā. Citāds tas
būs, ja pārbaude izpaliks. Direktors lēš, ka sertifikāta ieraksts
varētu kalpot arī par diferencētu atlases kritēriju, pieņemot
ierēdni darbā. “Ir atšķirība, vai ierēdnis kursu tikai
noklausījies, vai apguvis.”
Mūsu ierēdņi ir
gatavi
Eiropas prasībām
Latvijas ierēdņu saime nav neziņas
dūmakā par ierēdniecībai izvirzītajām prasībām Eiropā. VAS ir
piedāvājusi mācību kursus ierēdņiem ES pamatjautājumos. Kursa
sagatavošana un mācības notika sadarbībā ar Dānijas kolēģiem. Kā
atzīst skolas direktors, mācībās piedalījušies ir izgājuši
pamatīgas ugunskristības ES pamatnostādņu, kā arī speciālo kursu
apguvē. Par trūkumu ne vien ES jautājumu zināšanu stabilitātē,
bet arī kopumā U.Rusmanis uzskata ierēdņu rotāciju vai aiziešanu
no darba valsts pārvaldē. “Cilvēki maina darbavietas, ierēdņi
“aizrotē”. Kopumā iestāde zaudē zinīgus speciālistus. No otras
puses, zināšanas paliek pie cilvēkiem, un vispārējais izglītības
līmenis no tā tikai paaugstinās.”
Ik dienas valstī ienāk ar ES saistītās novitātes. VAS ir valsts
budžeta iestāde – mācību limitu nosaka finansiālās iespējas.
Tādēļ nākas pielāgoties. Sadarbībā ar dāņu kolēģiem VAS Eiropas
Savienības pamatnostādņu, kā arī speciālo jautājumu kursā ir
apmācījusi 25 lektorus no ierēdņu vidus. Tie spēj apmācīt jaunos
ierēdņus. Komplektējot mācību programmu, tiek ņemti vērā aktuālie
ES jautājumi, piemēram, sarunu vadīšanas pieredze, diskusiju
organizēšana, ievērojot valstu nacionālās īpatnības. Ir doma
sadarbībā ar somu kolēģiem, kas ir viena no pēdējām ES uzņemtajām
dalībvalstīm, veidot pieredzes kursu par tām vājajām vietām, kas
ES somus nesagatavotus pārsteigušas pirmajā dalības gadā.
Mācību programmu sagatavošanā VAS mēģina strādāt ne vien Eiropas
jautājumu kontekstā, saskaņā ar vadošajiem valsts
pamatdokumentiem, bet arī pamatojoties uz problēmu un tās
skaidrojuma pieprasījumu. Šādi, piemēram, tika sagatavots mācību
kurss par personas datu aizsardzību un ar valsts noslēpumu
saistītajiem problēmjautājumiem.
Iespēju loka pavēršana
Skolā piedāvātais ierēdņu mācību
kurss ieinteresējis arī valsts pārvaldes darbiniekus, kas nav
ierēdņi. Taču likumā noteikts, ka skola mācības drīkst rīkot
vienīgi ierēdņiem. Lai to mainītu, VAS iecerējusi rosināt
grozījumu pieņemšanu iestādes nolikumā, paredzot apmācību arī
valsts pārvaldē strādājošiem darbiniekiem.
Otra iespēja, kas tiek izmantota, – ierēdņu apmācība reģionos. Tā
notiek reģionos esošo dažādu mācību struktūru, kas juridiski nav
VAS struktūrvienības, ietvaros. Lektori, kas pasniedz ierēdņu
apmācības kursu, brauc no Rīgas. Savukārt ierēdņi ir priecīgi, ka
nenākas mērot attālo ceļu uz galvaspilsētu un ilgāku laiku dzīvot
prom no mājām. Par trūkumu reģionālo apmācības centru darbībai
U.Rusmanis uzskata salīdzinoši ierobežoto budžetu mācību kursu
rīkošanai. Traucē arī centru teritoriālais izvietojums – tas nav
ģeogrāfiski veiksmīgi izkliedēts.
Protams, teorētiski skolai ir iespēja domāt par komercdarbību,
rīkojot mācības interesentu grupām. Tā gan VAS kā valsts iestādei
nav atļauta. Citu valstu pieredze liecina, ka komercdarbība
nenāks par labu ierēdņu izglītošanai. Pastāvēs vēlme pelnīt ar
pieprasītajām mācību programmām, mazāk laika veltot
pamatdarbībai.
Zaida Kalniņa, “LV”