Kā atraisīt vēlmi darboties savas mājas labā?
Indulis Krauze Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Aizvadītajā gadā tika izstrādāts
un tagad ar mājokļu nozari saistītajām ministrijām izskatīšanai
nodots konceptuāli jauna likuma – Dzīvokļu īpašuma likuma –
projekts. Kādēļ radās nepieciešamība pēc jauna likuma?
Pašlaik spēkā esošais likums “Par dzīvokļa īpašumu” tika pieņemts
1995. gadā, kad dzīvokļu privatizācija valstī vēl nebija uzsākta
un reālu attiecību parauga, uz kuru pamata balstīt šo svarīgo
dokumentu, nebija. Jau tad bija skaidrs, ka šis būs pārejas laika
likums, kura uzdevums ir nodrošināt dzīvokļu īpašnieku
savstarpējās attiecības un to risināšanu dzīvokļu privatizācijas
posmā.
Tagad, vairāk nekā pēc astoņiem gadiem, protams, jau skaidri
redzams, kas esošajā likumā ir derīgs un vērā ņemams un kas –
nepilnīgs un pat kļūdains. Likums “Par dzīvokļa īpašumu”
daudzdzīvokļu mājās vairs nesekmē:
• dzīvokļu īpašnieku savstarpējās tiesiskās attiecības,
piemēram, ja viens īpašnieks vēlas kaut ko pārbūvēt, savukārt
citi tam iebilst; apsaimniekošanas izdevumu parādu piedzīšanu
utt.;
• dzīvokļu īpašnieku atbildību, tostarp katra dzīvokļa īpašnieka
atbildību par kopīgi pieņemtu lēmumu īstenošanu ēkas uzturēšanas
uzlabošanā;
• kopīgu lēmumu pieņemšanu un attiecības ar pārvaldnieku
utt.
Vēl sarežģītāks ir jautājums par tiesiski ekonomisko
attiecību attīstību:
• dzīvojamās mājas renovācijas pasākumu veikšanu;
• dzīvokļu īpašuma nama pārbūvi;
• kopīgu aizņēmumu ņemšanu bankās utt.
Lai novērstu minētos trūkumus un īstenotu mūsdienu prasībām
atbilstošus mērķus, jaunā likuma projektā ir virkne
jauninājumu.
Lai sakārtotu
tiesiskās attiecības
Pirmkārt, tiek ieviesta definīcija
“dzīvokļa īpašumu nams”, un tādējādi precizēts arī termins
“dzīvokļa īpašums”. Problēmas sakne: privatizēti dzīvokļi atrodas
arī bijušajās īres mājās, kas laika gaitā, paplašinoties iestāžu
telpu īpatsvaram (sevišķi tas attiecināms uz Rīgas centra mājām),
tika iekļautas administratīvo ēku kategorijā. Lai šo namu
iedzīvotājiem dotu iespēju dzīvokli iegūt īpašumā, tika ieviesta
definīcija “dzīvokļa īpašumu nams”, kas ļauj dzīvokļa īpašumu
izveidot arī citās mājās, kuras ne tikai pēc inventarizācijas
lietām, bet arī pēc būtības var būt dzīvokļa īpašumu nami.
Svarīgs ir arī dzīvokļa īpašuma nedalāmības jēdziens. Pašreiz
spēkā esošajā likumā tas noteikts visai neskaidri, it bieži radot
grūtības pat juristiem.
Izmaiņas ir arī kopīpašuma domājamās daļas aprēķināšanas,
reģistrēšanas un aktualizēšanas kārtībā, kā arī ir precizētas
dzīvokļa īpašnieka tiesības, pienākumi un atbildība līdz īpašuma
tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā.
Runājot par tiesisko attiecību sakārtošanu, jāuzsver, ka
šobrīd ļoti saasināts ir jautājums par dzīvokļu īpašnieku
atbildību par savu saistību jeb pienākumu nepildīšanu: piemēram,
kā pārējie dzīvokļu īpašnieki var vērsties pret kādu no tiem, kas
nav nokārtojis regulāros maksājumus par ēkas apsaimniekošanu un
komunālajiem pakalpojumiem. Pašreizējā likumā attiecīga procedūra
ir paredzēta, taču tā ir gara un sarežģīta, un patlaban tiek
strādāts, lai šīs darbības vienkāršotu.
Likumprojektā precizēts dzīvokļa īpašnieka atbildības jēdziens,
nosakot to atsevišķi gan par zaudējumu nodarīšanu, gan par
kaitējumu nodarīšanu citiem, vienlaikus reglamentējot dzīvokļa
īpašnieka un viņa ģimenes locekļu izlikšanas procedūru, ja
īpašums tiek atsavināts tiesas ceļā. Piemēram, paredzēts, ka
vairs nebūs nepieciešamas divas tiesas sēdes, lai atsavinātu
parādnieka īpašumu, un kopumā šī kārtība ir daudz detalizētāk
izstrādāta. Protams, prioritārais pasākums jebkurā gadījumā
paliek parāda piedzīšana, taču, ja to nevar izdarīt (un daudzos
gadījumos tieši tā ir), tad piedziņa vēršas pret dzīvokļa
īpašumu.
Te jāmin, ka likuma projektā tiek noteikta arī dzīvokļu īpašnieku
pirmpirkuma tiesību iedibināšanas un fiksēšanas kārtība.
Ļoti svarīgas daudzdzīvokļu nama jeb dzīvokļa īpašumu nama
apsaimniekošanā ir attiecības ar pārvaldnieku (tas var būt
dzīvokļu īpašnieku nolīgta juridiska vai fiziska persona, arī
kāds no dzīvokļu īpašniekiem u.c., kas pārvalda un apsaimnieko
kopīgo īpašumu); pašlaik spēkā esošajā likumā tās vispār nav
reglamentētas.
Dzīvokļu īpašuma likuma projektā īpaša nozīme būs no jauna
izstrādātajai IV nodaļai par dzīvokļa īpašumu nama pārvaldīšanu.
Šeit noteikts, kā pārvaldīt dzīvokļa īpašuma namu, definēts
dzīvokļu īpašnieku kopības jēdziens un kompetence, dzīvokļu
īpašnieku kopsapulču sasaukšanas un norises kārtība. Šajā nodaļā
noteikts arī ar kopīpašumu saistīto tiesību nostiprināšanas
zemesgrāmatā mehānisms; dzīvokļu īpašumu nama pārvaldnieka
jēdziens, tā uzdevumi, tiesības un atbildība.
Likumprojekta nodaļā par dzīvokļa īpašumu nama pārvaldīšanu
dzīvokļu īpašnieku kopības darbība visā pilnībā ir norobežota no
uzņēmējdarbības un komercdarbības, kurā iesaistoties dzīvokļu
īpašnieki ir pakļauti citu likumu reglamentācijai. Šeit
jāpaskaidro, ka likumprojektā gluži jauns ir arī jēdziens
“dzīvokļu īpašnieku kopība”. Tas ir dzīvokļu īpašnieku kopums,
kurā iekļaujas jebkurš dzīvokļa īpašnieks un kas galvenokārt
kopsapulcēs lemj par nama pārvaldīšanu. Taču jaunajā likumā
paredzēta demokrātiska iespēja lēmumus pieņemt, arī nesasaucot
kopsapulci – aptauju veidā līdzīgi kā komercsabiedrībās,
akceptējot lēmuma projektus, ko sagatavo, piemēram, uz
pilnvarojuma pamata nolīgtais nama pārvaldnieks. Ar šo normu
likumprojektā dzīvokļu īpašnieku kopība tiek norobežota no
komercdarbības; tātad, lai namu pārvaldītu un lemtu par tā
apsaimniekošanas jautājumiem, nav obligāti jādibina dzīvokļu
īpašnieku kooperatīvā sabiedrība (kas jau ir komercdarbības
veids).
Lai dotu zaļo gaismu
nama atjaunotnei
Otrs attiecību atzars, par kuru
sākumā jau minēju, ir tiesiski ekonomisko attiecību
sakārtošana, kas pašlaik spēkā esošajā likumā arī nav skarta un
mūsdienu apstākļos izvēršas par traucējošu faktoru, kavējot
dzīvokļu īpašuma namu apsaimniekošanas attīstību. Privatizācija
ir notikusi: jāatzīst, ka ēkas ir neapmierinošā tehniskā stāvoklī
un prasa ievērojamas investīcijas. Jaunajam likumam ir jābūt
tādam, kas maksimāli sekmētu un dotu zaļo gaismu dzīvojamās mājas
renovācijas pasākumiem, dažādām dzīvokļu īpašnieku ierosmēm par
ēkas pārbūvēm un piebūvēm u.tml., kas sekmētu ekonomisko
aktivitāti mājas apsaimniekošanā.
Pašreiz spēkā esošajā likumā “Par dzīvokļa īpašumu” dzīvokļa
īpašniekam ir noteikts pienākums segt tikai nepieciešamos
izdevumus ēkas uzturēšanai. Šī norma nesekmē tālāku ekonomisko
darbību, jo Civillikumā visi šie izdevumi sadalīti trijās grupās:
nepieciešamie, derīgie un greznuma izdevumi.
Ja par pēdējiem līdz šim neskaidrību nav bijis, jo šos izdevumus
var atļauties tikai tad, ja par tiem nolemj itin visi dzīvokļu
īpašnieki, tad neskaidrības rada nepieciešamie un derīgie
izdevumi. Piemēram, slikta jumta bojāto daļu nomaiņu var
ieskaitīt nepieciešamo izdevumu grupā, bet visa jumta nomaiņa jau
būs derīgie izdevumi. Derīgajos izdevumos iekļaujama arī
dzīvojamo ēku renovācija, kurā ietilpst siltināšanas pasākumi. Tā
kā līdz šim likumā nebija definētas šīs izdevumu grupas un vispār
nebija noteikta dzīvokļu īpašnieku kopsapulču kārtība kopības
lēmuma pieņemšanai, kredīta devējs – Hipotēku banka – bija ļoti
piesardzīgs aizdevumu izsniegšanā derīgajiem izdevumiem, nosakot,
ka dzīvokļu īpašnieku kopsapulcē nepieciešams 75 procentu
dzīvokļu īpašnieku balsojums par aizdevuma ņemšanu. Tagad
likumprojektā paredzēts noteikt, ka ar aizdevuma
ņemšanu
saistītos jautājumus varēs izlemt
ar ne mazāk kā divu trešdaļu visu dzīvokļu īpašnieku balsu.
Protams, likums nevar tieši rosināt dzīvokļu īpašniekus
saimnieciskās darbības aktivizēšanai ēku tehniskā stāvokļa
uzlabošanā, bet tajā noteiktie labvēlīgie nosacījumi var šo
procesu ievērojami atvieglot, atraisot dzīvokļu īpašnieku vēlmi
darboties šajā virzienā. Protams, apspriešanas gaitā likuma
projektā var rasties izmaiņas, taču tā galvenais mērķis ir šo
labvēlīgo nosacījumu nodrošināšana dzīvokļa īpašumu namu
kvalitatīvā apsaimniekošanā.
Likuma pieņemšana Saeimā un stāšanās spēkā paredzama nākamā gada
pirmajā pusē.
Indulis Krauze,
valsts aģentūras “Mājokļu aģentūra” Tiesību departamenta vadītājs