Latvijas zemē aug arī degviela
Ministru kabinets 2003.gada 15.decembrī apstiprināja “Biodegvielas ražošanas un lietošanas Latvijā programmu 2003.–2010.gadam”. Tās galvenie mērķi ir valstī nodrošināt biodegvielas ražošanai nepieciešamās izejvielas, kā arī veicināt biodegvielas ražošanu un izmantošanu.
Tas brīdis, kad Latvijā ražoto biodegvielu kā retumu pildīja pudelēs, jau gadus trīs ir pagātne. Šogad Naukšēnos vien paredzēts saražot 5000 tonnu biodīzeļdegvielas Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Biodegvielu paredzēts iegūt no
eļļasaugu sēklām, galvenokārt no rapša, un graudaugiem. Iespējama
arī biogāzes ražošana, to varētu likt lietā gāzmotoros un
gāzdīzeļos.
Paredzams, ka 2010.gadā Latvijā saražos ap 75 000 tonnu
biodegvielas. Tā, it sevišķi uz rapša eļļas bāzes iegūtā
biodīzeļdegviela, pakāpeniski var kļūt cenas ziņā
konkurētspējīgāka, salīdzinot ar fosilo degvielu, kas kļūs
dārgāka. Tāpēc biodegvielas ražošana varētu attīstīties pat
straujāk, nekā to paredz programmā ietvertās aplēses.
Kā zināms, Eiropas Savienībā (ES) 2003.gada 8.maijā pieņemta
direktīva “Par biodegvielu un citu atjaunojamo degvielu
izmantošanas veicināšanu transportā”, kas pēc Latvijas iestāšanās
ES būs saistoša arī mūsu valstij. Direktīvas 3.pantā noteikts, ka
dalībvalstis nodrošina, lai to tirgū laistu biodegvielu un citu
atjaunojamo veidu degvielu minimālo daudzumu, un tālab norāda
orientējošos valsts mērķus šādu kontrolskaitļu veidā: 2% no visa
tā benzīna un dīzeļdegvielas kopējās energoietilpības, kas
transporta vajadzībām laisti to tirgū līdz 2005.gada
31.decembrim, un 5,75% no visa tā benzīna un dīzeļdegvielas
kopējās energoietilpības, kas transporta vajadzībām laisti to
tirgū līdz 2010.gada 31.decembrim. Savukārt Komisijas Zaļajā
grāmatā “Par Eiropas stratēģiju drošai energoapgādei” izvirzīts
mērķis līdz 2020.gadam autotransporta nozarē 20% no fosilās
degvielas patēriņa aizstāt ar alternatīvajām degvielām.
Saskaņā ar direktīvu dalībvalstīs ne vēlāk kā 2004.gada
31.decembrī stāsies spēkā normatīvi un administratīvi akti, kas
vajadzīgi, lai pildītu noteiktās prasības. Paredzēts, ka
dalībvalstis katru gadu līdz 1.jūlijam iesniedz Komisijai
ziņojumu, kas paveikts, lai sekmētu biodegvielas vai citu
atjaunojamo veidu degvielu izmantošanu, aizstājot dīzeļdegvielu
un benzīnu transporta vajadzībām.
Biodegvielas programmas izstrāde un akceptēšana valdībā ir tikai
viens no šā nozīmīgā tautsaimniecības sektora turpmākas
attīstības soļiem. Saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada
19.decembra rīkojumu Nr.800 Zemkopības ministrijai kopīgi ar
Ekonomikas ministriju, Finanšu ministriju, Satiksmes ministriju
un Vides ministriju un sadarbībā ar ieinteresētajām
organizācijām, izejvielu audzētājiem, uzglabātajiem,
pārstrādātājiem un tirgotāju pārstāvjiem jāizstrādā un jāīsteno
programmas plāns.
Jāizraugās pašiem
derīgākais
Pirmajā posmā, vēlākais līdz
2005.gadam, jāpieņem principiāli lēmumi par Latvijas apstākļiem
piemērotāko biodegvielas veida ražošanu, ieviešanas mehānismiem,
kā arī efektīvākajiem izmantošanas modeļiem. Te var būt runa par
lietderīgākiem virzieniem, kā, piemēram, izmantošanu lielpilsētu
sabiedriskajā transportā, iekšējo ūdeņu transportlīdzekļos,
nacionālajos parkos, Aizsardzības ministrijas transportlīdzekļu
motoros vai citur. Arī citiem patērētājiem biodīzeļdegvielas
iegādes cenai orientējoši jābūt dažus santīmus (litrā) lētākai
par fosilo dīzeļdegvielu, lai jebkurš autoīpašnieks pats
izvēlētos piemērotāko, videi draudzīgāko degvielas veidu.
Piemērojams Eiropas Standartizācijas komitejas (CEN) standarts EN
14214, kas jau ir pieņemts un saistošs visām ES dalībvalstīm.
Precizējams jautājums – kādus biodegvielas veidus patērētājiem
piedāvāt, vai vienlaikus trīs veidus – gan dīzeļdegvielu, kur
biodegvielas piemaisījums ir 5% un 35%, gan arī 100 %
biodīzeļdegvielu. Ir jāveido kontrolējama biodegvielas maisījumu
sagatavošanas sistēma un uzraudzība. Ieviešama arī biodegvielas
kvalitātes kontroles sistēma kā 100% biodegvielai, tā arī
maisījumam. Biodegvielas standarti neatliekami jāiestrādā
normatīvajos aktos, un būtu nepieciešams, lai tie būtu analoģiski
ar blakusvalstīm, tas atvieglotu patērētājiem iegādāties šo
degvielu, šķērsojot robežas, un arī autotirgotājiem būtu ērtāk
strādāt.
Šis agregāts Alsungas pagastā ražo rapšu eļļu, kas var būt izejviela arī biodegvielai Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Pilnīgākai jābūt atrunai likumā “Par akcīzes nodokli naftas produktiem”, atbrīvojot no akcīzes nodokļa biodīzeļdegvielu tajā daļā, kādā tā pievienota fosilajai dīzeļdegvielai. Šāds aizsākums minētajā likumā tika ieviests jau 7.Saeimas darbības laikā. Arī iepriekš minētā direktīva ievaddaļas 19. un 20. punktā aicina ES dalībvalstis – lai palielinātu biodegvielas tirgus daļu, jāizmanto pasākumu komplekss, kurā ietilpst atbrīvojums no nodokļiem un finansiāla palīdzība pārstrādes uzņēmumiem, kā arī noteikums naftas pārstrādes uzņēmumiem izmantot zināmu daļu biodegvielas.
Jāatjauno
kompensācijas
maksājumi
Vienlaikus veidojama arī stabila
valsts atbalsta shēma biodegvielas ražotājiem, kas nodrošina
valstī nepieciešamo biodegvielas ražošanas un lietošanas apjomu.
Biodīzeļdegvielas ražotnēm kompensējama starpība starp rapša
sēklu pēc Matif biržas pasaules cenām (mīnus loģistika),
par kuru tiktu iepirkta rapša sēkla no lauku saimniecībām, un
cenu, par kādu šo izejvielu iekļautu biodīzeļdegvielas ražotne
savās ražošanas izmaksās, lai galarezultātā varētu degvielas
uzpildes stacijām piedāvāt biodīzeļdegvielu par 5–10% zemāku
cenu, nekā tā ir fosilajai dīzeļdegvielai.
Šādi kompensācijas maksājumi tika iedibināti 2003.gadā Valsts
subsīdiju programmā lauksaimniecībai, nosakot subsīdiju apmēru
par vienu pārstrādei iepirkto Latvijā audzēto rapša sēklu tonnu
Ls 30 apmērā, kas izlietota biodīzeļdegvielas ražošanai. Diemžēl
Valsts subsīdiju programmā 2004.gadam tas vairs nav paredzēts, un
tāpēc valsts 2004.gada budžeta grozījumos šā gada vidū šādi
kompensācijas maksājumi noteikti būtu jāatjauno. Šāda
kompensācija nepieciešama, lai izejvielu audzētājs par pārdoto
produkciju biodegvielas ražotājam varētu saņemt līdzvērtīgu
samaksu, kā piedāvā rapša sēklu uzpircēji, it sevišķi
eksportējot.
Pirmā biodīzeļdegvielas ražotne no rapša sēklām Latvijā un visā
Baltijā sāka darboties 2001.gada novembrī Valmieras rajona
Naukšēnos, to izveidoja SIA “Delta”. Jauda – 2500 t
biodīzeļdegvielas ieguve jeb 7500 t rapša sēklu pārstrāde gadā.
2002.gada vasarā Rīgas autobusu parkā “Imanta” eksperimentālā
kārtā sāka biodīzeļdegvielas (100% RME) lietošanu vienā pasažieru
autobusu līnijā. Eksperiments parādīja, ka autobuss var normāli
darboties ar biodīzeļdegvielu, atgāzu toksiskums samazinās
gandrīz divkārt. Šogad SIA “Delta” Naukšēnos paredz dubultot
biodīzeļdegvielas jaudas, uzstādot papildu iekārtas, pārstrādājot
biodegvielā 15 000 tonnas rapša sēklas un iegūstot 5000 t
biodīzeļdegvielas. Šī biodīzeļdegviela jau ilgāku laiku tiek
tirgota vairākās degvielas uzpildes stacijās. Tā, piemēram, SIA
“Tilpums DUS” pie Ķekavas pusotra gada laikā nav bijis sūdzību
par degvielas radītajām problēmām. Izveidojies pastāvīgs klientu
loks, kas pērk tikai biodegvielu.
Jāliek lietā pieredze
Biodegvielas ražošanas procesā
rodas arī vērtīgi blakusprodukti, vispirms rauši un glicerīns.
Raušiem ir labas noieta iespējas. Vēl augstāku cenu un plašu
pieeju šai produkcijai Eiropas tirgū, it sevišķi piena
industriālajām fermām, piemēram, nodrošina Igaunijas lielais
rafinētās rapša eļļas ražošanas uzņēmums a/s “Werol Tehased” (ar
98% valsts kapitālu), kur izstrādāta jauna tehnoloģija raušu
ieguvei ar zemāku tauku saturu – vairs līdz 10%. Te arī vēl pētī
modificēta olbaltuma ieguvi no rapša raušiem cilvēku
pārtikai.
Otra blakusprodukta, kas rodas biodīzeļdegvielas ražošanā, –
glicerīna – izdevīgākam noietam arī paveras arvien reālākas
iespējas, gan pārdodot lielām glicerīna attīrīšanas fabrikām
ārvalstīs (viela pēc attīrīšanas nonāk farmaceitiskā rūpniecībā
un ķīmijas industrijā), gan uz vietas izmantojot kā piedevu
kokskaidu briketēm kurināšanai.
Apzinot rapša produkcijas (sēklas, raušu, biodīzeļdegvielas,
glicerīna) realizācijas iespējas ilgtermiņā gan vietējā tirgū,
gan eksportējot (kā pēc fiziskajiem daudzumiem, tā pēc pārdošanas
cenām), ļoti svarīgi ir saskaņot investīcijas dažādos rapša
audzēšanas, sēklu apstrādes un pārstrādes posmos. Jo sevišķi
svarīgi tas tagad, kad sarosījušies audzētāji, pārstrādātāji un
tirgotāji, kalkulējot maksimālus ieņēmumus no rapša audzēšanas un
pārstrādes dažādiem galaproduktiem.
Pamazām krājas vispusīga saimnieciskā pieredze. Jau minētajā
Naukšēnu biodīzeļdegvielas ražotnē arī ilgstoši audzē un
pārstrādā rapsi un citus augus eļļas ieguvei un realizācijai.
Savukārt SIA “Iecavnieks” gan no pašu audzētiem rapšiem, gan no
iepirktās rapša sēklas ražo ap divarpus tūkstošus tonnu eļļas
gadā, bet šogad, izmantojot SAPARD līdzfinansējumu, paredz jaudu
palielināt līdz 4000 tonnu. Tas nozīmē, ka tiks pārstrādāts ap
12 000 t rapša sēklu. Te ir notikusi pakāpeniska un prasmīga
investīciju ieguldīšana. Šāda auksti spiestā augstvērtīgā rapša
eļļa ar čehu iekārtām tiek iegūta arī vairākās citās mazākās
ražotnēs mūsu valstī.
Var prognozēt, ka būs izdevīgi nosacījumi rapša sēklas
realizācijai ārpus Latvijas, eksportam par samērā augstām cenām –
līdz 140–150 latiem par vienu tonnu bez pievienotās vērtības
nodokļa (PVN). Eksports šobrīd ir viens no saimnieciski
visizdevīgākajiem, it sevišķi ja otrā plānā paliek interese par
rapša raušu ieguvi un izmantošanu savā lopkopībā. Tā, piemēram,
viens no lielākajiem rapša sēklas eksportētājiem –
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība “Latraps” –
pat nelabvēlīgajā 2003.gadā no saviem biedriem iepirka
17 700 tonnu rapša sēklas, no kurām ap 90% pārdots citās
valstīs. Pērn, ieguldot 1,8 miljonus latu, kooperatīvs Elejā
izveidoja arī jaunu kompleksu graudu un rapša sēklu pieņemšanai,
attīrīšanai, kaltēšanai un glabāšanai. Stundā var pieņemt līdz
200 tonnu, bet uzglabāšanas jauda ir 20 000 tonnu.
Ir arī cita veida pozitīvas aktivitātes. Piemēram, SIA “Rapsis”
mērķis ir attīstīt rapša audzēšanu reģionos, izveidojot rapša
pieņemšanas un kaltēšanas punktus, kā arī izkārtot lauksaimnieku
apgādi ar rapša audzēšanai nepieciešamajām izejvielām.
Jāveido sava apvienība
Lai mērķtiecīgāk risinātu kopējās
problēmas, biodegvielas ražotājiem izveidojama arī sava
apvienība. Pašu paspārnē varētu radīt arī lauksaimniecības
pakalpojumu kooperatīvus atsevišķu saimniecisko darbību
efektivitātes palielināšanai biedru interesēs gan kopumā visā
valstī, gan reģionos. Tas ietvertu arī rapša sēklu pieņemšanas,
kaltēšanas un uzglabāšanas jaudu racionālu izvietošanu Latvijas
teritorijā tuvāk rapša sējumiem. Tā var aptvert ne tikai rapša
sēklu, bet arī rapša sēklu pārstrādes produkcijas atsevišķu veidu
eksporta meklējumus. Ārvalstīs rodas interese pat par auksti
spiestās rapša eļļas iepirkšanu no mūsu uzņēmējiem. Iespējams arī
biodīzeļdegvielas eksports, jo atsevišķās Rietumeiropas valstīs
nepietiks zemes platību rapša un citu kultūru izaudzēšanai, lai
nodrošinātu biodegvielas ražošanas apjomus saskaņā ar direktīvas
kontrolskaitļiem.
Apvienībā kopīgi var risināt bioetanola ražošanu no graudiem vai
cukurbietēm. Likumdošanas jomā asociācija varētu ietekmēt arī
atbilstoša likuma par biodegvielām izstrādi un pieņemšanu,
standartiem, kvalitāti un tās kontroli. Katra kļūda, pievienojot
biodīzeļdegvielu vai bioetanolu fosilajai degvielai, var būt par
iemeslu secinājumam, ka neesam spējīgi ievērot ES prasības, un
tas atbrīvotu ārvalstu kompānijām ceļu šajā tautsaimniecības
sektorā. Notiktu biodīzeļdegvielas vai degvielas maisījuma
imports, kas savukārt sašaurinātu biodegvielas izejvielu
audzētāju, pārstrādātāju, būvniecības, transporta un citu
pakalpojumu sniedzēju saimnieciskās darbības jomu.
Dr.habil.oec. Arnis Kalniņš