Sadarbības rokasspiedieni 10 kilometru augstumā
Latvijā īsā demonstrācijas vizītē bija ieradusies NATO AWACS sistēmas gaisa telpas novērošanas lidmašīna E-3A.
NATO ģenerālmajors Garijs Vinterbergers un Nacionālo bruņoto spēku Gaisa spēku komandiera pienākumu izpildītājs pulkvedis Aivars Pavļukevičs Foto: Andris Kļaviņš |
NATO gaisa telpas novērošanas lidmašīna E-3A Rīgas lidostā Foto: Andris Kļaviņš |
Preses konferencē lidostā “Rīga”
NATO ģenerālmajors Garijs Vinterbergers (Gary
Winterberger) pastāstīja, ka šis lidojums ir daļa no NATO
programmas “Partnerattiecības mieram”, tā plānota kopš 2003.gada.
Līdzīgas draudzības un demonstrācijas vizītes notikušas daudzās
partnervalstīs, piemēram, Vidusjūras baseina zemēs Gruzijā un
nesen Izraēlā. Ar partnervalstīm lidmašīnu personāli tiekas
regulāri, lai stiprinātu savstarpējo draudzību, dalītos pieredzē,
veicinātu dialogu.
Latvija ir pussolīti no iestāšanās NATO, tāpēc notiek šis
demonstrācijas lidojums, un to parasti izlemj NATO štābos. Arī
Krievijai tika izteikts piedāvājums novērotāja statusā
piedalīties līdzīgā lidojumā pāri Krievijai vai NATO gaisa spēku
bāzēs. Uz jautājumu, kāpēc Krievijas pārstāvji nepiedalās šajā
konkrētajā lidojumā, G.Vinterbergers atbildēja: “Par to, uz kuru
valsti lidot, lemj NATO Eiropas spēku augstākā vadība, un katru
reizi tas sākas ar ielūgumu. Valstij, uz kuru mēs lidojam, tiek
dota iespēja lemt, ko kā novērotājus aicināt un ko ne.”
Nacionālo bruņoto spēku (NBS) Gaisa spēku komandiera pienākumu
izpildītājs pulkvedis Aivars Pavļukevičs savukārt sacīja, ka ar
AWACS gaisa telpas novērošanas lidmašīnu un tās apkalpi
iepazinušies Saeimas un valdības pārstāvji, kā arī NBS vadība un
Gaisa spēku augstākie virsnieki. Viens no NBS uzdevumiem ir
valsts gaisa telpas kontrole un aizsardzība, kas tiek realizēta
“Baltnet” projekta ietvaros, iesaistot Jūras spēkus, robežsardzi
un pretgaisa aizsardzības spēkus uz zemes. Tomēr pagaidām
Nacionālie bruņotie spēki pilnā mērā ar šiem uzdevumiem nevar
tikt galā. Par to, kāda būs Latvijas gaisa telpas aizsardzība pēc
iestāšanās NATO, lems tad, kad valsts būs iestājusies aliansē.
“Demonstrācijas lidojuma laikā starp Ventspili un Liepāju radarus
ieslēdza tikai Latvijas sauszemes gaisa telpā uz neilgu laiku un
zemā jaudas režīmā. Tā bilde, ko mēs uztvērām, daudz neatšķīrās
no tās, ko uztveram no mūsu zemes radara Rēzeknē,” piebilda
pulkvedis A.Pavļukevičs.
Garijs Vinterbergers:
“Cilvēki bieži kļūdaini uztver NATO gaisa agrās brīdināšanas un
kontroles sistēmas (AWACS) lomas mūsdienu būtību. Agrāk tā bija
saistīta ar aukstā kara uzdevumiem, un tā ir atšķirīga no
tagadējiem uzdevumiem. Atšķirīgi ir paši draudi. Tagad
priekšplānā izvirzījušies asimetriskie draudi, tādi kā terorisms,
kas apdraud visas pasaules valstis. Saskaņā ar NATO līguma
5.pantu mēs esam veikuši lidojumu pāri visai ASV gaisa telpai.
Tas tika veikts NATO starptautiskās programmas ietvaros, par to
balsoja augstākās NATO amatpersonas. Mūsu lidmašīnas ir
izvietotas daudzās valstīs dažādu iemeslu dēļ, pat visai
miermīlīgu iemeslu dēļ, lai tās varētu palīdzēt arī iespējamo
katastrofu vai glābšanas darbos. Visa AWACS loma un
Lidmašīnas E-3A “acis un ausis” – radars |
misija ir būtiski
mainījusies.”
NATO gaisa spēku ģenerālis augstu novērtēja vizītes organizāciju,
kā arī atzīmēja, ka visi tās mērķi un izdevumi ir izpildīti,
lidmašīnas personāls tika uzņemts ļoti viesmīlīgi.
Vakar lidmašīna devās uz Lietuvu. AWACS ir tikai viens no gaisa
novērošanas un aizsardzības sistēmas komponentiem, un pagaidām
tajā iesaistīts 12 valstu personāls.
Andris Kļaviņš
NATO spēku lidmašīna E-3A:
Spārnu vēziens – 44,45 m; garums –
46,68 m; augstums – 12,70 m
Celtspēja – 147,429 kg; operatīvais augstums – apm. 9150 m
Ātrums – vairāk nekā 866 km/h
Cena – ap 70 milj. ASV dolāru (1977.g.)
Vienā maiņā – 2 piloti, 1 navigators, 1 bortinženieris, 13
speciālisti
Radara spējas – 300–500 km, atkarībā no uzdevuma