Caur smiekliem cilvēka sirds tumšajā kaktā
Par ķekatām, kas apliecina lielo pasaules likumu
Kas ķekatās ir visnopietnākais?
Smiekli. Kur netiek ar bardzību, ar nopietnību, tur tiek ar
smiekliem. Smiekli ielien mēness tumšajā pusē, cilvēka sirds
tumšajā kaktā. Smiedamies uzceļ mirušo un apglabā dzīvo, noārda
veco gadskārtu un iezvana jaunu. “Jūs trīs, mēs trīs sagrūžam
čumuriņu! Ak tu tavu daiļumiņu, tavu daiļu čumuriņu: vienam nagi,
otram ragi, trešam ļipa pakaļā.” Smejas lieli, smejas mazi, bet
ir arī drusku baigi. Cilvēki varbūt nezina tādu vārdu kā “haoss”,
bet jūt šajā delverībā, šajā čumuriņā pirmatnēju, burbuļojošu
spēku. Tāds spēks ir uzplēstā un apsētā atmatā, saulē, kas uz
brīdi apstājusies viszemākajā punktā.
Visas domas ir pie devības un auglības, gan āža maska, gan cūkas
šņukurs, gan daža laba dziesma, kuras jēgu bērniem īpaši necenšas
izskaidrot, – viss vērsts uz vienu – pilnu druvu, pilnu klēti un
pilnu šūpuli.
Šovakar jāpazūd nenovīdībai un skaudībai, skopumam un
neuzticībai. Ķekatas apliecina lielo pasaules likumu: dots
devējam atdodas.
Šovakar jāpazūd bailēm un īgnumam. Te māca saprašanu, kā arī
cilvēks dzīvo grauda mūžu – dziļi zemē tas sāk jaunu dzīves loku.
Pag, taču latviešiem pieder labais teiciens: “Kas apēdis maizi,
tam jānoliek karote!” Vai tad mūsu vecīši kādreiz negatavojās
mūža rietam kā svētkiem, domādami, ka aizsaulē sākas jauns darba
cēliens?
Ķekatnieki nāca no Mārtiņiem līdz Meteņiem. Bet pirms tam mieloja
veļus, tās bija visklusākās un visdziļākās dienas gadā. Un tad
uzjāj, sarībina visnevisādi ērmi – cilvēka apziņā sasaistīt viņu
sauli ar šo sauli.
Paskatieties vērīgāk, un jūs ķekatu burzmā salūkosit zāļu vakaru,
āža vieplī Jānīša – līgotāja seju. Pat kāzu godos tas pēkšņi liek
ieskanēties bēru atbalsīm. Tāds ir gudrais un nesaraujamais
zemkopja dzīves ritms. Ražas ritumā mūža ritums. Citu zemju
gudrie no tā darināja mācības, vingrināja prātus. Mūsu darba
cilvēks nezināja arī tāda vārda kā filozofija, bet gudrības
mīlestība viņam bija asinīs. “Lab’redzējis, lab’ pateicis laba
vīra sētiņā; ir gailītis iztecēja medotām kājiņām.”
Ļaudis zināja sacīt: “kumēdiņi”, nezinādami, ka aiz vārda
“komēdija” slēpjas tās pašas viņu ķekatas, tikai citā laikā un
citā vietā.
Šobrīd ķekatās vairs reti kur staigā. Pilsētniekam jau pasvešas
zirņa un olas burvestības, šūpuļa līksts vieta pie mūrīša
tukša... Un tomēr, ja nu pie viņa atnāk āzis un lācis, nāve un
vējdzirnavas, kad čigāniete uzplijas ar zīlēšanu, bet čigāns
grasās saimnieka automobili iemīt pret skalu zirgu, tad cilvēks
pasmaida, atcerēdamies savu bērnību. Savu tēvu bērnību, savas
tautas un cilts bērnību, cilvēces bērnību, no kuras neviens
netiek vaļā. Pasmaida un apzinās savu nemirstību.
Knuts Skujenieks