Pretim septiņu nedēļu atturības svētkiem
Par gavēņa tradīciju atspoguļojumu latgaliešu rakstos
Pavasaris. J.Trūpa zīmējums. Tuša |
Pēc Meteņiem jeb, kā saka Latgalē,
Aizgavēņa, nāk Pelnu trešdiena.
“Rītā Pelnu diena, pirmā klusā gavēņa diena. Tad visiem jābrauc
uz baznīcu iebērt galvā pelnus. Bet mājā notiek mazgāšana un
tīrīšana. Ar sāli berž un skalo traukus un lizejkas, lai visu
šķīstītu no gaļas smakas un lai pasargātos no apgrēcības pret
gavēni. Jāberž arī soli un grīdas, kas trīs mēnešus nav darīts.
No miesta atvedīs siļķes un atvērs kāpostu mucu. Tas būs gavēņa
ēdiens. Septiņas nedēļas gaļas ne paost. Tādā pieticībā
pavadīdams šo laiku, cilvēks jūtas atjaunots, kā tuvāks Dievam.
Bez tās dzīve būtu vienmuļāka. Gavēnis savā ziņā ir septiņnedēļu
atturības svētki, jo katru svētku mērķis ir pacelties pāri
vienmuļībai un pasargāties no apnikuma.” (Ādolfss Erss.
Muižnieki. 1990)
Šis četrdesmit dienu gavēnis, rakstnieces Marijas Andžānes
vārdiem sakot, palīdzēja “sasiet galus gadam”, jo viena sajūta ir
ēst pieticīgi un pat trūcīgi ar apziņu, ka tas tiek darīts no
brīva prāta un tādējādi cilvēks tuvojas Dievam, cita lieta būtu
ēst trūcīgi tādēļ, ka pārtikas krājumi iet uz beigām.
Arī Pelnu diena, trešdiena pirms Lielā gavēņa, nebija tikai pelnu
kaisīšanas uz galvas, bēdu un nopūtu diena, arī te netrūka senu
un jautru izdarību. Pelnu dienai tika sagatavoti nelieli maisiņi,
tajos iebēra pelnus un un centās piespraust tos otram pie
apģērba, vislabāk to nemanot. Tā bērni uzdrošinājās darīt pat
skolotājiem.
Rakstnieka un skolu darbinieka Meikula Apeļa vadītajā žurnālā
“Latgolas Škola” atrodami materiāli par tautas tradīcijām, arī
par Pelnu dienu, Aizgavēni, Gavēni un Lieldienu gaidīšanu:
“Gavēņs. Jau lela dīna. Mes, mozōkī bārni vēl gultā. Vacōkī jir
pīsacāluši, losa traukus, mozgoj, teirej vītas, nūvōc skaistumus,
kas varātu atgōdynōt kū prīceigu. Īnōk mōte jau nu bazneicas ar
svēteitim paļnim, īsītim lupateņā, tyuleņ pēc kōrtas kotram īber
golvā, nūpītna, it kai kaidu lyugšonu skaiteidama [..]
Nu jyus sagōjuši tārzojit, bet voi esit kaidus pōtorus
skaitējuši, voi gavēņa dzīsmi dzīdōjuši? – kai vaidādama īsarunoj
mōte un kai zynōdam, ka naasam, īsōc: “Lai īgōdojam šudiņ ļauds
ticeigi…” Par gaļu i pīnu nav kō i dūmōt. Maize, sōļs, kartupeļi,
kōpusti, ogūrči, ruduki, seipuli, sutnes, kanepes; alejs (eļļa),
siļķes, zivis – pērkti ēdīni reši kod – tod jau nav gavēņs;
ōbuli, īvōrejums, mads, syrups, cukrys, teja, keisēļs ir ratumi,
kod sastdīnem, kod nu pērts atīt voi školānim dūd leidza školā.
Mums, bārnim, taidi syuri ēdīni napateik, bet par mums moza
bāda.”
“Lai aizmērstu vysus prīkus, cylvāki gavēnī īsajyudz vyssmogōkā
dorbā, kur ryupēs aizmērst vysu. Bārni vuicōs (mācās) skaiteit
(lasīt) [..] Gavēņa dzīsmas teik pōrdzīdōtas un atkōrtōtas kotru
dīnu tai, ka jōs teik īsamōceitas nu golvas un īīt, īsamīsoj
dvēselē, ka teišam esi ar vysu apmīrynōts.”
Stōvi (stelles) klaudz – meitas auž audeklus. Tos balina saulē.
Pavasara saulē uz sniega lini vislabāk balinās. Sievietes šuj,
gatavo veļu, jo nāks pavasara darbi dārzā, lielie darbi tīrumā –
nebūs vaļas. Puiši beidz vest malku, sienu, zāģē un skalda malku,
cērt žagarus, kārto, liek grēdās, nokopj pagalmus. Te, protams,
viņiem palīdz bērni, cik nu kurš spēj. Viņiem ir arī savi nodomi:
dabūt kādu lietaskoku, lai varētu uztaisīt vasarai ratiņus,
rotaļu ripu vai ko citu.
Produktīvākais darbs tiek turpināts visu gavēņa laiku līdz pat
Pūpolu svētdienai.
Gavēņa laikā parasti iekrīt divas nozīmīgas dienas. 19.marts ir
Jezupa diena. Tad meitas steidzas iestādīt puķes, jo tad tās labi
augot un ziedot. Otra ir Māras diena – 25. marts. “Šamā dīnā, tai
saceit, vysas dzeiveibeņas pasakust, vysa doba itkai atsamūst uz
dzeiveibu. Ari vacōkais saimes cylvāks, kurs jau kas zyna, kod
navā nu sovas vītas kustējis, pīsaceļ, īsarūš, sasavalk
(saģērbjas), aizīt uz klēti, kur vysa maizeite, sākla sabārta,
pasarakņoj, pakustynoj sāklu, lai napalīk snaudā, lai byutu
spēceiga augšonai.” (J.Kindzulīne. Gavēņs, “Latgolas Škola”,
1932.,7.–9.)
To apstiprina arī Rīgas Latgaliešu biedrības arhīvā atrastais
ticējums senlaicīgā latgaliešu valodā. “Marias dinā (25 Marcā)
nawajag ilgi gulat, jo tymā dinā (kay lōcis un cyty dzieyiniki
celas nu sowas zimas gulieyszonas) wyssa kustunia celas, tod
cylwakim atstoy lelu migu”. Tas māca, ka Māras dienā nevajag ilgi
gulēt, jo šai dienā, tāpat kā lācis un citi dzīvnieki, no ziemas
gulēšanas ceļas visa dzīva radība un cilvēkam atstāj savu lielo
miegu.
Ilona Salceviča