Interešu pārstāvības atklātie un zemūdens akmeņi
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Lobiji, lobēšana. Jēdzieni, kam Latvijā jau pielipusi negatīva pieskaņa, no šā gada maija nopietni ienāks valsts un sabiedriskajā apritē. Definīcijas skaidro, ka lobisms ir likumiem atbilstoša, mērķtiecīga un ilglaicīga darbība savu interešu aizstāvībai, lai panāktu labvēlīgu publisko lēmumu pieņemšanu. Lobismam mūsdienās ir politisks svars starptautiskā līmenī.Viens gan jātzīst – Latvijā lobēšanai nav pietiekamas pieredzes. Kā to gūt? Arī par to pirmo reizi Latvijā spriedīs konferencē “Lobēšana”, kas šodien sanāk Rīgā, Kongresu namā.
No lobisma
nav jākaunas
Sabiedriskās politikas centra
“Providus” pētnieks, Latvijas Universitātes lektors Valts
Kalniņš lobēšanu uzskata par privātpersonu (tai skaitā
sabiedrisko, juridisko, ar uzņēmējdarbību saistīto un nesaistīto
organizāciju) sadarbību ar valsts institūcijām, lai pārstāvētu
savas intereses, ietekmētu lēmumu pieņemšanu un politikas
veidošanu sev labvēlīgā virzienā. Kā arī lai norādītu uz
problēmām un darbības virzieniem kādā politikas nozarē. “Domāju,
ka tas ir likumīgs un abpusēji pieņemams process,” atzīst
pētnieks.
Līdz šim valstī nav atsevišķa lobēšanu jeb noteiktu interešu
aizstāvēšanas pieļaujamo pozīciju aprakstoša normatīvā dokumenta.
Tiesa, pastarpinātā formā lobēšana, ar to saprotot atsevišķus
lobēšanas elementus, likumdošanā ir reglamentēta. Valts Kalniņš
skaidro, ka pamats tai ir noteikts Satversmē, kas norāda katram
dotās cilvēktiesības vērsties valsts institūcijās un saņemt
atbildes. Ja ar to saprotam nepieļaujamu rīcību, likums par
interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonas darbībā norāda
pieļaujamos dāvinājumu un citādu labumu veidus, arī personīgās
ieinteresētības robežas.
Negatīvisma ēna –
korupcija
Līdzšinējā pieredze diemžēl,
lobēšanai mijiedarbojoties ar kukuļdošanu un korumpētību, ir
novedusi pie negatīvām sekām. “Tas liecina, ka tiek pārkāpta
pieļaujamā lobēšanas robeža. Amatpersonu vai politisko partiju
uzpirkšana ir viena no cerētā rezultāta ātrākas sasniegšanas
metodēm. Turklāt arī viena no iedarbīgākajām. Tomēr tas vienlīdz
ir arī primitīvākais veids, kā panākt uzklausīšanu,” saka
V.Kalniņš.
Par cīņu ar korupciju Latvijā runā sen. Cīņai pret šo sērgu, pēc
ES ieteikumiem, izveidots īpašs Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojs. Tas pirms neilga laika pārsteidza sabiedrību
ar atklāto nesakārtotību partiju finansēšanas lietās. Bet
pēdējais redzamākais solis korupcijas novēršanas vēlmē un
sakārtotības virzienā ir Saeimas vienprātība, pieņemot grozījumus
Politisko partiju finansēšanas likumā.
Vai vainojams lobiju
likuma trūkums
Jāatzīst, ka interešu ietekmēšanā
pieļaujamo un ierobežojošo normu sadrumstalotība dažādos tiesību
aktos visai bieži kļuvusi par klupšanas akmeni. Varbūt ceļš uz
lakonismu, pieņemot vienu likumu lobēšanai, kā tas ir Lietuvā,
dotu divus ieguvumus. Pirmkārt, novērstu pārpratumus jēdzienu
skaidrojumā. Otrkārt, apkopotu pieļaujamās un aizliegtās darbības
savu interešu pārstāvniecībā. V.Kalniņš norāda, ka šādu vēlamo
rezultātu var panākt dažādi. “Tiklab to var noteikt atsevišķā
likumā, kā Saeimā regulēt ar papildinājumiem Kārtības rullī vai
pat iekļaut deputātu ētikas kodeksā.”
Kā lietu, kas sabiedrības interesēm būtu daudz nozīmīgāka un
šobrīd vēl Latvijā nepietiekami ieviesta, V.Kalniņš min
atklātības un caurskatāmības noteikšanu. “Ja Saeimā, piemēram,
atrodas kāds likumprojekts, kuru dažādas personas ar atsevišķu
deputātu vai politisko partiju starpniecību cenšas sev labvēlīgi
virzīt, sabiedrība par trešo personu darbību nezina gandrīz neko.
Ne vienmēr interešu aizstāvjiem ir tikai savtīgas intereses. Taču
par to nerunā, jo nav pieņemts. Pat ja galīgais lēmums būs
labvēlīgs, vēlētājs, īpaši neinteresējoties, neuzzinās, kurš bija
lobijs, kas rezultātu panāca.” Pētnieks norāda, ka nav
nepieciešams izgudrot jaunu kārtību. Šajā jomā jau ir Eiropas
pieredze: lobijus reģistrē vairākos Eiropas valstu
parlamentos.
Otrs ieteikums būtu iesniegto likumdošanas labojumu anotācija.
Tajā norādīt priekšlikumus, kas veidojušies, balstoties uz
noteiktu uzņēmumu interesēm. Patlaban šādas prakses nav. “Tas
nozīmē, ka deputāts var priekšlikumu iesniegt, bet netiek prasīts
paskaidrot, kāpēc priekšlikums radies, uz ko tas balstīts.
Atklātība šādā formā nebūtu peļama. Nav jau nekas nosodāms, ka
izmaiņas likumā ierosinātas kāda noteikta uzņēmuma interesēs,”
norāda V.Kalniņš.
Leģendāro piemēru par veiksmīgu lobēšanu, pieņemot grozījumus
Alkohola aprites likumā, kurā noteikts, ka alus nav alkoholisks
dzēriens un tā tirdzniecība pēc pulksten desmitiem vakarā ir
atļauta, V.Kalniņš sauc par Latvijas lobēšanas mācību grāmatā
ierakstāmu. Līdzīgus piemērus Latvijas pieredzē iespējams minēt
arī azartspēļu jomā. “Deputātiem būtu jādomā, lai tie ar pašu
pieņemtajiem lēmumiem nekļūtu smieklīgi vēlētāju acīs. Jācer, ka
Latvijas politikā nostiprināsies princips, kad atkārtotas
ievēlēšanas mēraukla būs padarītie darbi, nevis vēlētāju
apstulbināšana ar efektīgām reklāmām un public relations
kampaņām. Virzība, kas notikusi partiju finansēšanas jomā,
domāju, sekmēs politisko partiju atbildību vēlētāju priekšā.”
Pieredze aug
Lobiju pieredze Latvijā aug. To
apliecina likumprojektu izskatīšanas ceļš. V.Kalniņš atzīst –
dažbrīd rodas priekšstats, ka likums tiek raustīts starp dažādu
lobiju interesēm, kam kā filtrs darbojas noteiktas politiskās
partijas. Saskaņā ar Satversmi ir noteikts ierobežots to subjektu
loks, kas var iesniegt grozījumus vai priekšlikumus likumdošanas
uzlabošanā. Tādēļ noteikta kārtība, kas atklātu lobiju ietekmi,
būtu ļoti vēlama. “Ja kāds no lobijiem tiešām profesionāli
sagatavo likumprojektu vai grozījumus likumā, būtu nepieciešams
šo lobiju atklāt. Tad deputāts vai partija publiski apliecinātu
savu atbildību par šā lobija ieteikta dokumenta iesniegšanu un
virzīšanu.”
Lobiju darbību Saeimā, pēc V.Kalniņa domām, daļēji iespējams
redzēt komisiju darbā. Ja līdzīgi kā Saeimas sēžu stenogrammas,
būtu publiski pieejamas arī komisiju sēžu stenogrammas vai
protokoli, atklātos daudz pilnīgāka aina likumdevēja un interešu
pārstāvja attiecībās.
Skaidrošana –
ceļš uz mītu graušanu
Lai Latvijas sabiedrībā mēģinātu
lauzt negatīvo priekšstatu par lobēšanu kā vienīgi nelikumīgu
darbību, jēdzienam būtu vajadzīgs latvisks vārds. Mēģinājumi, ko
pētnieks V.Kalniņš uzskata par pietiekami veiksmīgiem, jau ir.
Proti, interešu pārstāvniecība un interešu
pārstāvis. Skan daudz jaukāk. Bet līdz šim ar šiem jēdzienam
nereti operējam vispārīgi. “Domāju, ka nozīmīgi būtu panākt, lai
cilvēki vēlētos ne tikai saņemt rezultātu, bet arī iesaistītos
lobēšanas vai savu interešu pārstāvības procesā. Varbūt jāsāk ar
to, ka jāparāda visi pieļaujamie ceļi, kā panākt Saeimas deputāta
uzklausīšanu un atbildes saņemšanu pēc būtības. Svarīgāka ziņa,
kas cilvēkiem ir nododama, – savu interešu pārstāvniecībai nav
nepieciešama tikai uzpirkšana.”
Par personīgo pieredzi lobēšanā V.Kalniņš nosauc sabiedriskās
politikas centra “Providus” un “Sabiedrības par atklātību –
Delna” gatavotos priekšlikumus grozījumiem politisko partiju
finansēšanas likumā. “Lobija darbs nav viegls. Ja politiķu
uzpirkšana nav līdzeklis, ko vēlamies lietot, tas nozīmē kontaktu
meklēšanu ar Saeimas deputātiem, biežas vizītes Saeimā, ilgus
skaidrojumus, domu apmaiņu, dialogus, līdz panākta uzklausīšana
un top priekšlikumi par likuma grozījumiem. Tas prasa labu
sagatavotību, vispusīgu informāciju, spēcīgus argumentus,
pētījumus, kuros ieguldīti noteikti resursi. Informācija palēnām
kļūst par spēcīgāko leģitīmo lobija resursu.”