Latvijas skolas Eiropas Savienībā
Vakar, 25. februārī, Rīgas Latviešu biedrības namā notika izglītības iestāžu vadītāju un pedagogu forums “Mana skola Eiropas Savienībā”, kurā runāja gan par pašreizējo situāciju izglītības sistēmā, gan nākotnes mērķiem.
Izglītības un zinātnes ministrijas Vispārējās izglītības departamenta vecākā referente Ineta Spolīte Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Sanākšanas ievadā tika nolasīta
Valsts prezidentes Vairas Vīķes-Freibergas apsveikuma telegramma.
Prezidente uzsvēra, ka tikai ar cilvēku izglītību un darbu
Latvija var ieņemt cienīgu vietu citu Eiropas valstu vidū.
Izglītības un zinātnes ministrijas Vispārējās izglītības
departamenta speciāliste Ineta Spolīte runāja par Latvijas
vispārējās izglītības attīstību Eiropas kontekstā. Izglītības
sistēma balstās uz Latvijas vispārējās izglītības koncepciju
(1995.g.), Vispārējās izglītības likumu (1999.g.) un Latvijas
vispārējās izglītības attīstības koncepciju 2000. – 2005. gadam.
Latvijas likumdošana ir saskaņota ar tādiem starptautiskiem
tiesību aktiem kā ANO konvencija par bērna tiesībām, Vispasaules
deklarācija “Izglītība visiem” un 2000. gadā pieņemtā Lisabonas
stratēģija.
Izglītības un zinātnes ministrija ir izstrādājusi nacionālo
izglītības saturu visām vispārējās izglītības pakāpēm, kā arī
vienotu eksaminācijas sistēmu trijās valodās – latviešu, krievu
un poļu. Apstiprinātas arī minimālās izmaksas visām vispārējās
izglītības programmām. Ir pilnveidots mācību literatūras
izstrādes process, un Latvijā mācību grāmatas iespējams
iegādāties latviešu un krievu valodā.
Pievienojoties Eiropas Savienībai, Latvijas izglītības sistēmas
mērķi ir zināšanās balstītas demokrātiskas un sociāli integrētas
sabiedrības veidošana un tautsaimniecības konkurētspējas
palielināšana. Lai to sasniegtu, ministrija izvirzījusi trīs
prioritātes: izglītības kvalitātes pilnveide, pieejamības
nodrošināšana un atvērtās izglītības sistēmas izveide.
Kas attiecas uz pieejamību, vispārējā izglītība ir lielākais
valsts garantētais pakalpojums, kurš nodrošināts ikvienam.
Latvijā ir 1597 izglītības iestādes. 2002. gadā obligātās
pamatizglītības vecumu sasniegušo bērnu uzskaites dati rāda, ka
skolu apmeklē 95,7%, kas ir ļoti augsts rādītājs arī Eiropā. Mūsu
valstī ir astoņu mazākumtautību grupu skolas, kas ir lielākais
skaits Eiropā. 64% no visiem vidusskolas beidzējiem turpina
mācības augstskolā. Latvijā vairāk skolēnu mācās vidusskolās nekā
arodskolās, Eiropā proporcija ir otrāda. Tas lielā mērā ir
saistīts ar mūsu darba tirgus specifiku.
Atvērtās izglītības sistēmas mērķis ir zināšanu, darba un
sabiedrības sasaiste. Jo, kā rāda starptautisks Eiropas
sadarbības un attīstības valstu organizācijas (OECD) pētījums par
skolā iegūtajām zināšanām saistībā ar dzīves prasmēm, Latvija ir
tikai 28. vietā. Latvijas skolēniem bija diezgan slikti rezultāti
darbā ar tekstu, mākā to interpretēt, analizēt no dažādiem
viedokļiem. Arvien pieaugošas konkurences apstākļos un laikā, kad
ekonomika strauji mainās, ir ļoti svarīgi, lai skolēnu iegūtās
zināšanas būtu pēc iespējas plašākas, lai tie spētu orientēties
arī sabiedriskajos procesos un likumdošanā (īpaši darba), kā arī
būtu atvērti pārmaiņām.
Eiropas Komisijas delegācijas vadītājs Latvijā Endrū Rasbašs
uzsvēra, ka izglītība ir katras dalībvalsts nacionālā kompetence.
Eiropas Savienības galvenā prioritāte ir ilgtspējīga attīstība un
konkurētspējīga ekonomika. Tādēļ ir svarīgi, lai jauno
dalībvalstu speciālisti būtu ar labu izglītību, konkurētspējīgi,
un, kas ļoti svarīgi, spētu viegli pāriet no vienas nozares uz
citu. E. Rasbašs atzina, ka tas ir liels izaicinājums valstīm,
kuru iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju ir zemāks par
vidējo Eiropā. Liela iespēja būs struktūrfondi. Taču Eiropas
Komisijas delegācijas vadītājs izteica bažas, ka pārsvarā tiks
realizēti tie projekti, kuriem būs viegli atrast līdzfinansējumu,
neanalizējot izglītības sistēmas patiesās
vajadzības.
Rūta Kesnere,”LV”