Ministru kabineta rīkojums Nr.116
Rīgā 2004.gada 25.februārī (prot. Nr.8 3.§)
Par Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas rektora J.Stabiņa atcelšanu
1. Saskaņā ar Augstskolu
likuma 17.panta sesto daļu, kā arī ņemot vērā Izglītības un
zinātnes ministrijas ierosinājumu, atcelt Juri Stabiņu no Rīgas
Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas rektora amata par
šādiem normatīvo aktu pārkāpumiem:
1.1. Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas
īstenotā profesionālā studiju programma “Biroja
vadītājs–referents” ir akreditēta 2002.gada 9.janvārī, paredzot,
ka programmas apgūšanai nepieciešamais studiju ilgums ir 4,3
gadi. Pretrunā minētajam 2002./2003.akadēmiskajā gadā studiju
programmā “Biroja vadītājs–referents” Liepājas filiāli absolvēja
septiņas personas, kuras studiju programmu bija apguvušas nepilna
laika studijās 2,5 gados. Pieļaujot minēto pārkāpumu,
J.Stabiņš ir pārkāpis Izglītības likuma 22.panta trešo daļu,
Augstskolu likuma 10.panta pirmo daļu, 17.1 panta
1.punktu, 57.panta otro daļu un Ministru kabineta 2001.gada
20.novembra noteikumu Nr.481 “Noteikumi par otrā līmeņa
profesionālās augstākās izglītības valsts standartu”
24.punktu;
1.2. Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas
īstenotā profesionālā studiju programma “Biroja
vadītājs–referents” saskaņā ar Augstskolu likuma pārejas
noteikumu 15.punktu ir pielīdzināma licencētām studiju
programmām. Ievērojot minēto un Augstskolu likuma 57.panta otrajā
daļā noteikto studiju ilgumu, studiju programma īstenojama
programmas akreditācijā norādītajā termiņā – 4,3 gados. Pieļaujot
studiju programmas apguvi 2,5 gados un nepaziņojot par to
Izglītības un zinātnes ministrijai, J.Stabiņš ir pārkāpis
Izglītības likuma 22.panta trešo daļu, Augstskolu likuma 10.panta
pirmo daļu, 17.1 panta 1.punktu un Ministru kabineta
2002.gada 3.janvāra noteikumu Nr.3 “Augstākās izglītības iestādē
īstenojamo studiju programmu licencēšanas kārtība” 17.punktu.
Ņemot vērā, ka studiju programmas ilgums bija patvaļīgi mainīts
un programma tās izmainītajā apjomā nebija ne licencēta, ne
akreditēta, kā arī ņemot vērā, ka par patvaļīgi saīsinātas
programmas apguvi tika izsniegti valstiski atzīti diplomi, kuros
izmantots Latvijas Republikas valsts ģerboņa attēls, J.Stabiņš ir
pārkāpis Izglītības likuma 22.panta trešo daļu, Augstskolu likuma
9.panta pirmo un otro daļu, 10.panta pirmo daļu un
17.1 panta 1.punktu;
1.3. pieļaujot profesionālās studiju programmas “Jauna
kvalifikācija” īstenošanu bez licences saņemšanas un
2003./2004.akadēmiskajā gadā nelicencētā studiju programmā
imatrikulējot studējošos desmit specializācijās
(“Skolotājs–logopēds”, “Sākumskolas skolotājs”, “Angļu valodas
skolotājs pamatskolā”, “Pirmsskolas skolotājs”, “Matemātikas
skolotājs pamatskolā”, “Latviešu valodas skolotājs pamat skolā”,
“Rokdarbu un mājturības skolotājs pamatskolā”, “Sporta skolotājs
pamatskolā”, “Lietišķās informātikas skolotājs” un “Vizuālās
mākslas skolotājs pamatskolā”), J.Stabiņš ir pārkāpis Augstskolu
likuma 10.panta pirmo daļu, 17.1 panta 1.punktu,
55.panta sesto daļu, 56.panta pirmo daļu un Izglītības likuma
22.panta trešo daļu un 25.panta otro daļu;
1.4. ar Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas
senāta 2003.gada 27.oktobra lēmumu Nr.19-22 ir nodibināta Vadības
un ekonomikas fakultāte. Pieļaujot minētās fakultātes
nodibināšanu bez pietiekama zinātniskā potenciāla (jaunizveidotās
Vadības un ekonomikas fakultātes akadēmiskajā personālā nav
neviena fakultātes profilam atbilstoša ekonomikas zinātņu
doktora), J.Stabiņš ir pārkāpis Izglītības likuma 22.panta trešo
daļu, Augstskolu likuma 10.panta pirmo daļu, 17.1
panta 1.punktu un 24.panta otro daļu.
2. J.Stabiņa 2004.gada 23.februāra vēstulē (atbilde uz 2004.gada 17.februāra Nr.18/TA-297) minētie argumenti ir izvērtēti un netiek ņemti vērā:
2.1. arguments attiecībā uz
rīkojuma 1.1. un 1.2.apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem par
augstskolas pienākumu nodrošināt studentiem studiju brīvību, kas
noteikts Augstskolu likuma 6. un 50.pantā, un to, ka Augstskolu
likuma 1.panta 8., 9. un 10.punkts ierobežo Latvijas Republikas
Satversmē noteiktās pamattiesības uz pamatizglītību, netiek ņemts
vērā, jo Augstskolu likuma 6.panta pirmā daļa nosaka, ka
akadēmiskā brīvība nedrīkst būt pretrunā ar citu personu
tiesībām, augstskolas satversmi un normatīvajiem aktiem.
Augstskolu likuma 1.panta 8.punkts paredz kredītpunktu kā
studējošā darba apjoma mērvienību ar 40 akadēmiskajām
stundām studiju nedēļā. Šī mērvienība kā studiju uzskaites
vienība pamatojas uz stundu skaitu diennaktī un darba stundu
skaitu nedēļā, un šī uzskaites vienība nav patvaļīgi paaugstināma
vai samazināma. Nosakot akadēmiskajā gadā iegūstamo kredītpunktu
skaitu, netiek ierobežotas Latvijas Republikas Satversmē
noteiktās tiesības uz izglītību. Vēl jo vairāk, minētās normas
mērķis ir panākt, lai tiktu nodrošināta iegūstamās izglītības
kvalitāte. J.Stabiņa vēstulei pievienotais augstskolas senāta
2004.gada 23.februāra lēmums Nr.24-2 netiek ņemts vērā, ievērojot
Augstskolu likuma 1.panta 3.punktā noteikto, ka augstskolas darba
organizācijas un resursu kvalitātes pārbaude tiek izvērtēta
akreditācijas procesā. Atbilstoši Augstskolu likuma 9.panta
pirmajai daļai akreditācija notiek saskaņā ar Ministru kabineta
apstiprinātajiem akreditācijas noteikumiem un akreditāciju
organizē Izglītības un zinātnes ministrija. Augstskolas senāts,
pieņemdams lēmumu par “neapšaubāmo studiju kvalitāti
profesionālajā studiju programmā “Biroja vadītājs–referents””, ir
pārkāpis augstskolas kompetences robežas;
2.2. arguments attiecībā uz to, ka augstskola ir realizējusi
akreditētas studiju programmas sastāvdaļas (moduļus) un par
iegūto kvalifikāciju izsniegusi augstskolas apliecību, kura ir
derīga kopā ar agrāk saņemtu augstākās pedagoģiskās izglītības
diplomu, netiek ņemts vērā, jo neviens normatīvais akts neparedz
moduļu veidošanu, bet atbilstoši publisko tiesību principam
atļauts ir tikai tas, kas noteikts ar tiesību normu;
2.3. arguments attiecībā uz rīkojuma 1.4.apakšpunktā minēto
pārkāpumu, ka, izskatot J.Stabiņa iesniegumu par fakultātes
dibināšanas neatbilstību likumam, augstskolas senāts 2004.gada
23.februāra sēdē ir pieņēmis lēmumu par Vadības un ekonomikas
fakultātes statusa maiņu, netiek ņemts vērā, jo J.Stabiņš kā
rektors bija pieļāvis nelikumīgas situācijas turpināšanos no
2003.gada 27.oktobra līdz 2004.gada 10.februārim, kad iesniegts
minētais priekšlikums senātam. Turklāt J.Stabiņš ir piedalījies
Vadības un ekonomikas fakultātes dibināšanā. To apliecina fakts,
ka ar augstskolas senāta 2003.gada 31.marta lēmumu Nr.12-14 tika
izveidota senatoru darba grupa, lai precizētu un papildinātu
augstskolas struktūras shēmu. Darba grupas sastāvā bija iekļauts
senators J.Stabiņš. Ar senāta 2003.gada 27.oktobra lēmuma
Nr.19-22 4.punktu J.Stabiņam ir uzdots veikt darbības, kas
nepieciešamas šī lēmuma izpildei. Senāts ar 2003.gada 27.oktobra
lēmumu Nr.19-23 uzdod J.Stabiņam nodrošināt izmaiņas
personālsastāvā atbilstoši senāta apstiprinātajam struktūras
modelim;
2.4. vēstulei pievienotais Latvijas Darba devēju
konfederācijas viedoklis, ka J.Stabiņš atradies darba attiecībās
ar Izglītības un zinātnes ministriju un tādēļ būtu piemērojamas
Darba likuma normas, netiek ņemts vērā, jo Augstskolu likums
neparedz darba līguma slēgšanu ar augstskolas augstākās
koleģiālās pārstāvības un vadības institūcijas un
lēmējinstitūcijas ievēlētu amatpersonu, un, ieceļot rektoru
amatā, valsts nestājas privāttiesiskās attiecībās ar attiecīgo
personu.
3. Rīkojums tiek pamatots ar šādiem lietderības apsvērumiem:
3.1. J.Stabiņam šī rīkojuma
1.1. un 1.2.apakšpunktā minētos pārkāpumus Izglītības valsts
inspekcija norādīja jau 2003.gada 25.novembra vēstulē
Nr.1-16/221 un vēstulē Nr.1-14/520 “Ziņojums par pārbaudi Rīgas
Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolā”. Neraugoties uz to,
augstskolas darbībā tika konstatēti jauni pārkāpumi, arī
pārkāpumi studiju programmu īstenošanā. To apliecina Izglītības
valsts inspekcijas 2004.gada 10.februāra pārbaudes akts
Nr.101/608-3, ar kuru uzdots:
1) līdz 2004.gada 1.martam sakārtot augstskolas struktūru
atbilstoši Augstskolu likuma 24.panta otrajā daļā noteiktajām
prasībām;
2) ar 2004.gada 11.februāri pārtraukt nelicencētās
profesionālās studiju programmas “Jauna kvalifikācija”
īstenošanu.
Minētie pārkāpumi netika novērsti. To apstiprina valsts
izglītības galveno inspektoru augstākās izglītības jautājumos
A.Popes un A.Stankeviča 2004.gada 11.februāra dienesta ziņojums
Nr.6-14/2 Izglītības valsts inspekcijas vadītājam
Z.Grinpaukam;
3.2. rīkojums ir nepieciešams, lai nodrošinātu augstskolas
darbības tiesiskumu atbilstoši Izglītības likuma 22.panta
trešajai daļai, Augstskolu likuma 10.panta pirmajai daļai,
17.1 panta 1. un 2.punktam;
3.3. rīkojums ir piemērots mērķa sasniegšanai, jo J.Stabiņš
nav spējis īstenot Izglītības likuma 30.panta pirmajā daļā un
Augstskolu likuma 17.1 pantā rektoram noteikto
atbildību – atbildību par augstskolas darbības atbilstību
Augstskolu likumam un citiem normatīvajiem aktiem un par
augstskolā iegūstamās izglītības kvalitāti;
3.4. rīkojums ir nepieciešams, jo konstatēto pārkāpumu
novēršanu nav iespējams sasniegt ar mazāk ierobežojošiem
līdzekļiem, ievērojot, ka J.Stabiņa pieļautie normatīvo aktu
pārkāpumi Izglītības valsts inspekcijas norādītajos termiņos nav
novērsti, kā arī konstatēti jauni pārkāpumi augstskolas darbībā.
Jāņem vērā arī citi apstākļi, kuri attiecināmi uz J.Stabiņa kā
rektora iepriekšējo darbību augstskolā. Par iepriekšējiem
normatīvo aktu pārkāpumiem liecina Rīgas pilsētas Kurzemes rajona
prokuratūras 1997.gada 21.maija vēstule Izglītības un zinātnes
ministrijai Nr.96/14-97 un 1997.gada 22.maija vēstule Izglītības
un zinātnes ministrijai Nr.366/4-97, kas apliecina nelikumīgu
maksas noteikšanu studentiem; Valsts kontroles 1999.gada 5.maija
vēstule
Nr.5.1-2/1253 Izglītības un zinātnes ministrijai, kurā norādīts,
ka Valsts kontrolei nav pamata apšaubīt ministrijas Kontroles un
revīzijas departamenta 1999.gada 15.martā augstskolā veiktās
revīzijas rezultātus, Izglītības un zinātnes ministrijas
2001.gada 1.februāra vēstule Nr.1-17/107 Ģenerālprokuratūrai par
konstatētajiem pārkāpumiem rīcībā ar valsts finanšu līdzekļiem,
Izglītības un zinātnes ministrijas 2001.gada 8.februāra rīkojums
Nr.75 “Par pārbaudes rezultātiem Rīgas Pedagoģijas un izglītības
vadības augstskolā”, kurā norādīts, ka J.Stabiņš nav nodrošinājis
ministrijas 1998.gada 4.septembra rīkojuma Nr.457 “Par revīzijas
rezultātiem” izpildi, kā arī noteikts turpmāk augstskolā ievērot
precīzu normatīvo aktu prasību izpildi un uzdots piedzīt no citām
institūcijām summas, kas augstskolai pienākas saskaņā ar
līgumiem, nodrošināt studentu uzskaiti;
3.5. sabiedrības un studējošo intereses, neapšaubāmi, ir
vērtējamas augstāk par J.Stabiņa kā fiziskas personas interesēm
saglabāt tiesības pildīt rektora pienākumus. Savukārt augstskolas
personāla tiesību ierobežošana rektora izvēlē, atceļot Satversmes
sapulcē ievēlēto rektoru, ir attaisnojama ar nepieciešamību
nodrošināt augstskolas kā valsts dibinātas izglītības iestādes,
kurai ir tiesības izsniegt valsts atzītus izglītības dokumentus,
darbības likumību.
4. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 79.panta pirmo daļu rīkojumu var pārsūdzēt tiesā mēneša laikā pēc rīkojuma stāšanās spēkā.
Ministru prezidents E.Repše
Izglītības un zinātnes ministrs K.Šadurskis