Latvijas ekonomika 2004: starptautiski salīdzinājumi
Īrijas paraugs
Simboliski, ka tieši Dublinā,
Īrijas galvaspilsētā, 2004.gada 1.maijā īpašā svētku ceremonijā
10 kandidātvalstis, tai skaitā arī Latvija, svinīgi tiks uzņemtas
Eiropas Savienībā (ES) kā pilntiesīgie locekļi. Integrētās
Eiropas iedzīvotāju skaits palielināsies par 74,2 miljoniem
cilvēku jeb par 20%.
Pēc Otrā pasaules kara dzelzs aizkars sadalīja pasauli un Eiropu
gandrīz uz piecdesmit gadiem brīvajā un komunistiski
nospiestajā
daļā. 1989.gadā Berlīnes mūra
novākšana un sekojošais padomju impērijas sabrukums ievadīja
jaunu ēru Eiropas vēsturē. Eiropas Komisijas prezidents Romāno
Prodi un ES paplašināšanas komisārs Ginters Ferheigens uzskata,
ka tieši šā gada 1.maijs nozīmēšot galīgo “Eiropas
atpakaļapvienošanos”. Jaunajām ES dalībvalstīm pavērtas patiesi
brīvas un straujākas augšupejas iespējas.
Iedvesmojošs paraugs šai ziņā ir tieši Īrija, kas no 1973.gada ir
ES locekle. Divdesmit gadu gaitā “ķeltu tīģeris” no Rietumeiropas
pastarīša kļuvis par vienu no bagātākajām ES valstīm. Šodien zaļā
sala pēc iekšzemes kopprodukta (IKP) uz vienu iedzīvotāju ieņem
godpilno trešo vietu pēc Luksemburgas un Dānijas piecpadsmit
valstu rangu tabulā. Saprotams, Īrijai nebija jāpārvar padomju
okupācijas postošās sekas. Salu valsts progresa dzinējs bija
visai zemais uzņēmumu ienākuma nodoklis 12,5% apmērā, prāvas
investīcijas infrastruktūrā, izglītībā, pētniecībā, ES “spēles
noteikumi” un vispusīgais atbalsts.
2004.gadā Īrijas IKP, gaidāms, pieaugs par 3,7% – visai augsts
rādītājs, salīdzinot ar ES kopējo IKP pieaugumu 2,1%. “Ķeltu
tīģera” lēcieni kļuvuši īsāki, gan ievērojami pārsniedzot
partneru un tuvāko sāncenšu – Luksemburgas un Dānijas – izaugsmes
tempu (1,9% un 2%).
Latvija
Baltijas trijotnē
Vācijas īpašā smadzeņu centra –
Minhenes Austrumeiropas institūta – prognozes par 10 ES
kandidātvalstu saimniecisko attīstību 2004.gadā1 dod
iespēju īstenot pietiekami pamatotus starptautiskus
salīdzinājumus.
2003.gadā Latvija bija Baltijas valstu, kā arī visu ES
kandidātvalstu IKP pieauguma tempu līdere. Pašmāju analītiķi,
Ekonomikas ministrijas, Latvijas Bankas un Finanšu ministrijas
speciālisti sniedz mums par pērno gadu šādu nedaudz atšķirīgu
iepriekšēju informāciju – valsts IKP izaugsme 7,5%, 7,2%, 6,5%.
Tas, domājams, ir augstāks par Lietuvas un Igaunijas attiecīgo
sniegumu. Dažāda ir arī prognoze šim gadam – 7%, 7%, 6,1%. IKP
aprēķini ir visai sarežģīti, informācija – nepilnīga, tāpēc
rezultātu, sevišķi prognožu, nesakritība ir neizbēgama. Minhenes
Austrumeiropas institūts 2004.gadam prognozē Latvijas IKP
pieaugumu par 5,2%. Arī šis temps Eiropā ir slavējami augsts. Vai
Latvija saglabās līdera lomu? Pēc Minhenes speciālistu prognozes
– nē. Lietuvas iespējamais pieauguma temps lēsts 5,7%, Igaunijas
– 5,6%. Ekonomikas izaugsme nav sporta sacīkstes, un cīņa par
čempiona titulu te nenorit. Turklāt konkrētā prognoze ir tikai
varbūtības variants. Var apgalvot, ka visu triju Baltijas valstu
ekonomika attīstīsies kopsolī ar aptuveni vienādu ātrumu. Citos
nozīmīgos tautsaimniecības augšupejas rādītājos Igaunija savus
dienvidu kaimiņus apsteidz.
Austrumeiropas institūta analītiķi prognozējuši katras ES
kandidātvalsts konkurētspēju pasaules rangā. Igaunija šinī rangā
ieņemšot augsto 22. vietu, Latvija – 37., Lietuva – 40.
vietu.
IKP izaugsmes tempu būtiski iespaido investīciju apjoms. Igaunijā
iekšējās un ārzemju investīcijas šogad sasniegšot 30% no šīs
valsts IKP, Latvijā – 27%, mazāk Lietuvā – 21%. Nav ko slēpt:
investori nebūt nav filantropi. Investīcijas kādas valsts
tautsaimniecībā saistās ar centieniem ražot konkurētspējīgu
produkciju un sniegt attiecīgus pakalpojumus. Šai sakarībā vērā
ņemams darbaspēka apmaksas līmenis konkrētā valstī. Latvijā
vienas darba stundas vidējais atalgojums 2004.gadā būšot
viszemākais Baltijas trijotnē – 2,28 eiro, Lietuvā – 2,65,
Igaunijā – 2,95 eiro. Šāda prognoze ar precizitāti nesirgst.
Jebkuri nacionālo valūtu pārrēķini eiro nespēj līdz pēdējam
centam attēlot īstenību. Minētie stundas apmaksas rādītāji tikai
aptuveni raksturo aktuālo problēmu. Vienlaikus jāatzīmē – pēdējo
gadu aprēķini liecina, ka reālās darba algas līmenis Igaunijā
patiešām ir augstāks nekā Latvijā un Lietuvā.
Par ekonomikas sabalansētību un arī stabilitāti liecina valsts
konsolidētā kopbudžeta pārpalikums jeb deficīts. Igaunija cenšas
savus izdevumus iekļaut bezdeficīta budžeta rāmjos: 2004.gadam
tiek prognozēts visai neliels budžeta deficīts – 0,4% no valsts
IKP. Ievērojams budžeta deficīts gaidāms Latvijai – 2,7% no IKP,
Lietuvai – 3,1%.
Ciešā sakarībā ar valsts budžeta deficītu veidojas valsts parāda
apmērs. Likumsakarīgi, ka 2004.gadam šis parāds Igaunijai tiek
prognozēts tikai 5,3% no IKP, Latvijai – 18,2%, Lietuvai –
23,6%.
Nacionālās valūtas vienības pirktspējas izmaiņa ir tieši atkarīga
no inflācijas dinamikas. Lietuva var lepoties ar Baltijas valstīs
viszemāko gaidāmo inflāciju: 2004.gadā – 2,3%. Latvijā šis
rādītājs tiek prognozēts 3% līmenī, Igaunijā – 3,9%. Ievērosim,
ka inflācija “aprij” ienākumu pieaugumu.
Bezdarbs – Baltijas valstu svarīgākā sociālā problēma. Minhenes
analītiķi pareizi dara, ka savā prognozē nevadās no tā oficiālās
statistikas rādītāja, kas fiksē tikai reģistrētos bezdarbniekus,
bet ievēro darba meklētāju skaitu. Diemžēl arī šis rādītājs vēl
neatspoguļo patieso bezdarba apmēru. 2004.gadā viszemākais
bezdarba līmenis tiek prognozēts Igaunijā – 8,6% no valsts
darbspējīgo iedzīvotāju skaita. Krietni augstāks šis rādītājs
būšot Lietuvai (12,3%) un Latvijai (12,4%).
Interesanti atzīmēt, ka ir pasaules valstu antikorupcijas rangu
tabula, kas raksturo katras valsts darbības efektivitāti,
nepieļaujot un apkarojot korupciju. Var apšaubīt konkrēto
vērtējumu patiesīgumu. Tomēr atzīmēsim, ka šinī rangu tabulā pēc
2003.gada rezultātiem Igaunija ieņem 33.vietu, Lietuva – 41.vietu
un Latvija – 57.vietu.
Latvija un pārējās
septiņas ES kandidātvalstis
Starp ES kandidātvalstīm atsevišķi
jāraksturo Malta un Kipra. Malta – ne visai senā pagātnē
Lielbritānijas kolonija, tās militārais atbalsta punkts
Vidusjūrā. Kipra jau gandrīz trīsdesmit gadus sadalīta starp
grieķu un turku kopienām. Vecajās enciklopēdijās lasāms, ka vēl
pagājušā gadsimta sešdesmitajos gados abas salu valstis
ekonomiski bija gaužām atpalikušas.
2004.gadā pēc viena iedzīvotāja pirktspējas Kipras grieķu daļa
pārsniegšot Latviju divas reizes; Maltai salīdzinājumā ar Latviju
šī pirktspēja būšot 1,8 reizes augstāka. Pēc šā dzīves līmeni
raksturojošā rādītāja Latvija šogad atpalikšot no līdzšinējām ES
valstīm 2,6 reizes, toties Kipra – tikai par 22%, Malta – par
30%. Brīnumi nav notikuši: Kipra un Malta normāli attīstījās zem
tirgus ekonomikas saules.
Īpaši jāmin Slovēnija. Šī valsts pēc viena iedzīvotāja
pirktspējas šogad gandrīz divas reizes pārsniegšot Latviju un
atpalikšot no līdzšinējo ES valstu vidējā līmeņa par aptuveni
29%. Tas būs labākais rezultāts starp visām postsociālistiskajām
valstīm. Slovēnija bija Dienvidslāvijas visattīstītākā republika,
tirgus sociālisma auklējums.
Pēc viena iedzīvotāja pirktspējas rādītāja Latvija šogad
atpalikšot no Polijas par 12%, no Slovākijas – par 23%, vairāk no
Ungārijas – par 33%, no Čehijas – par 40%.
Gan labākie, gan sliktākie rezultāti Latvijai, salīdzinot ar
citām ES postsociālistiskajām valstīm, 2004.gadā būšot pēc citiem
kritērijiem. Tā, piemēram, pēc vietas pasaules konkurētspējas
rangā Latvija apsteigšot ne tikai Poliju un Slovākiju, bet arī
Čehiju. Pēc investīciju īpatsvara procentos no IKP vislabākais
rezultāts gaidāms tieši Latvijai. Inflācijas līmenis mūsu valstij
tiek prognozēts zemāks nekā Slovēnijai, Ungārijai, Slovākijai un
Čehijai, bet augstāks nekā Polijai. Bezdarba jomā attiecīgais
rādītājs Latvijai būšot zemāks nekā Polijai un Slovākijai, bet
augstāks nekā pārējās ES kandidātvalstīs. Budžeta deficīts
procentos pret IKP četrās valstīs būšot augstāks nekā Latvijai,
Slovēnijai – zemāks.
Starptautiski salīdzinājumi ir pamācoši, dažkārt rosinoši.
Ārzemju pieredze ir jāpētī, labākais pēc iespējas jāpārņem. Par
to jārūpējas likumdevējiem, pārvaldes institūcijām, uzņēmējiem.
Katrai valstij ir sava neatkārtojama vēsture, specifiska
ekonomiskā seja. Attīstību paātrināt, resursus piesaistīt,
efektivitāti kāpināt vienmēr ir iespējams.
Georgs Lībermanis,
LU Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks
1 Capital, 4/2004, 16.–26.lpp.a