Trūkst kvalificētu profesionāļu sociālā darba jomā
Lai veicinātu profesionāla sociālā
darba un kvalitatīvu sociālo pakalpojumu attīstību, ir
jāpalielina profesionālu sociālo darbinieku skaits, nodrošinot
viņiem kvalitatīvas
izglītības iespējas.
Pašlaik daudzās pašvaldībās nav neviena sociālā darbinieka vai arī esošie strādā amatu apvienošanas kārtībā, līdz ar to nav iespējams identificēt esošo un iespējamo sociālo problēmu cēloņus ģimenēs Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Labklājības ministrijā (LM)
izveidota darba grupa, kuras sākotnējais mērķis bija risināt ar
nelabvēlīgajām ģimenēm un bērnu aprūpi saistītos jautājumus, kā
arī izstrādāt priekšlikumus turpmākai šā darba attīstībai. Darba
gaitā speciālisti secināja, ka minētie jautājumi saistīti ar
nepietiekamu sociālo darbinieku skaitu pašvaldībās un esošo
speciālistu nepietiekamo izglītību.
Tādēļ darba grupā tika pieņemts lēmums izstrādāt priekšlikumus
sociālā darba attīstībai valstī, lai veicinātu kvalificētu un
profesionālu darbinieku iesaistīšanu minētajā darbā un
nodrošinātu klientu vajadzībām atbilstošu pakalpojumu
pieejamību.
“Lai sociālajā darbā arvien vairāk iesaistītu profesionālus un
izglītotus darbiniekus, šogad esam atvēlējuši valsts līdzekļus 55
874 latus sociālā darba speciālistu izglītībai, jo profesija ir
salīdzinoši jauna un Latvijā nav daudz šā amata profesionāļu,”
uzsver Dagnija Staķe.
Līdz ar to pašvaldību sociālie dienesti tiktu nodrošināti ar
tādiem kvalificētiem speciālistiem kā sociālie darbinieki,
sociālie aprūpētāji un sociālie rehabilitētāji, sociālās
palīdzības organizatori. Lai gan jau šobrīd Sociālo pakalpojumu
un sociālās palīdzības likums paredz, ka katrā pašvaldībā uz 1000
iedzīvotājiem jābūt vismaz vienam sociālā darba speciālistam, tā
pārejas noteikumos noteikts, ka minētās prasības stājas spēkā
tikai ar 2008.gada 1.janvāri. Līdz ar to pašlaik daudzās
pašvaldībās nav neviena sociālā darbinieka vai arī esošie strādā
amatu apvienošanas kārtībā.
Pateicoties zinīgiem speciālistiem, iespējams laikus identificēt
esošo un iespējamo sociālo problēmu cēloņus ģimenēs. Īpaši
nozīmīgi tas ir, strādājot ar nelabvēlīgajām ģimenēm, lai gan par
nelabvēlīgām jeb riska ģimenēm nevar uzskatīt tikai trūcīgās vai
materiāli maznodrošinātās. Tikpat labi tādas var būt arī ģimenes,
kurās ārēji it kā viss ir kārtībā, bet bērniem laikā netiek
veltīta pienācīga uzmanība, ģimenē valda emocionāls vēsums.
“Šobrīd tieši no labi situētām ģimenēm nāk liela daļa no
psihotropajām vielām atkarīgo bērnu un jauniešu, ar kuriem
jāstrādā sociālo dienestu pārstāvjiem. Un, strādājot ar šādiem
bērniem, jauniešiem un viņu ģimenēm, nepieciešami ne tikai
profesionāli, bet arī iejūtīgi un pieredzes bagāti speciālisti,”
atzīst ministre.
D.Staķe arī piebilst, ka “ļoti svarīgi ir nevis uzsākt sociālas
sankcijas, bet gan saprast un atbalstīt apdraudētos bērnus,
jauniešus un viņu ģimenes, tādējādi radot viņos stabilitātes un
drošības sajūtu, kā arī pārliecību, ka ģimenes un personīgās
problēmas iespējams atrisināt”.
Jāpiezīmē, ka, papildinot savas zināšanas un studējot sociālo
darbu kādā no valsts akreditētām augstskolām, sociālā darba
speciālistiem ir iespējas ņemt studiju vai studējošo kredītu.
Savukārt uz studiju un studējošā kredītu dzēšanu no valsts
budžeta līdzekļiem var pretendēt kredītu ņēmēji, kuri atbilstoši
iegūtajai akadēmiskajai vai profesionālajai izglītībai kļūst par
darbiniekiem valsts un pašvaldību institūcijās.
Pēc LM rīcībā esošās informācijas, 2003.gadā no valsts budžeta
līdzekļiem 17 sociālajiem pedagogiem un sociālajiem darbiniekiem
sāka dzēst studiju kredītu no valsts budžeta līdzekļiem, bet 20
vietas tika atvēlētas sociālajiem pedagogiem un sociālajiem
darbiniekiem studējošo kredītu dzēšanai no valsts budžeta
līdzekļiem.
Pašlaik sociālā darbinieka vai sociālā pedagoga izglītību var
iegūt Latvijas Universitātē, Sociālā darba un sociālās
pedagoģijas augstskolā (SDSPA) “Attīstība”, Liepājas Pedagoģijas
akadēmijā un Latvijas Evaņģēliski luteriskajā kristīgajā
akadēmijā. Bet, lai pilnveidotu šādas izglītības iespējas Vidzemē
un Latgalē, SDSPA “Attīstība” ir izveidojusi filiāles Rēzeknē,
Daugavpilī, Smiltenē un Krāslavā. Savukārt, padziļinot zināšanas
un iegūstot globālāku skatījumu uz sociālā darbinieka
profesionālās darbības lauku, pastāv iespēja iegūt arī
profesionālā maģistra grādu sociālajā darbā.
LM informācija