ASV Valsts departamenta
ziņojums par cilvēktiesībām Latvijā.
Nodaļa “Nacionālās /rasu/ etniskās minoritātes”
Notika sabiedrības debates par
diskrimināciju, kuras pamatā ir etniskā piederība, sevišķi
attiecībā uz valsts valodas likumiem un izglītības reformām, ko
publiski kritizēja krieviski runājošās minoritātes grupas.
ANO komiteja rasu diskriminācijas novēršanai rekomendēja, lai
valsts pārdomā, kā atvieglot integrācijas procesu, dodot
nepilsoņiem, kas jau ir ilgi pastāvīgie iedzīvotāji, iespēju
piedalīties pašvaldību vēlēšanās. ES 2002. gada ziņojumā par
valsts sasniegto progresu uzņemšanai ES teikts, ka tiek ievērotas
EDSO rekomendācijas, bet uzsvērts, cik svarīgi ir nepārtraukti
pievērst uzmanību sabiedrības integrācijai.
Aptuveni 1 miljons Latvijas iedzīvotāju nav etniskie latvieši,
ieskaitot 677 000 etnisko krievu, 92 000 etnisko baltkrievu, 61
000 etnisko ukraiņu un 58 000 etnisko poļu. Vairāk nekā 74
procenti valsts iedzīvotāju ir pilsoņi, ieskaitot gandrīz 400 000
cilvēku, kas pieder pie nacionālām vai etniskām minoritātēm.
Latvijā ir 494 000 nepilsoņu, no kuriem 67 procenti ir krievi, 13
procenti – baltkrievi, 9 procenti – ukraiņi un procentuāli mazāks
skaits poļu, lietuviešu, ebreju, čigānu, tatāru, igauņu un
armēņu. “Pateicoties” pārkrievošanas politikai, kas tika īstenota
padomju varas laikā, etniskie latvieši ir tikai 58,5 procenti no
iedzīvotāju skaita un 78 procenti no pilsoņu skaita, un mazāk
nekā 50 procenti no iedzīvotāju skaita četrās no valsts septiņām
lielākajām pilsētām, ieskaitot galvaspilsētu Rīgu.
Valsts čigānu kopiena gandrīz pilnībā tika iznīcināta holokausta
laikā. Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centra gada
ziņojumā novērtēts, ka čigānu populācija ir starp 13 000 un 15
000. Kaut gan čigānu kopiena saņēma atbalstu no valdības,
Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centra ziņojumā ir
norādīts uz augsto bezdarba līmeni un analfabētismu čigānu vidū.
Vairāk nekā 40 procentiem čigānu ir četru klašu vai zemāka
izglītība un vairāk nekā 95 procentiem nav pastāvīga darba.
Pilsoņu pasēs vairs nav norādīta pases īpašnieka etniskā
piederība. Ja pases īpašnieks to vēlas, etnisko piederību var
norādīt pases otrajā lapaspusē.
Pēc neatkarības atgūšanas 1991.gadā pilsonība tūlīt tika
piešķirta tikai tām personām, kas 1940.gadā bija neatkarīgās
Latvijas Republikas pilsoņi, un viņu tiešajiem pēcnācējiem. Pēc
neatkarības atgūšanas aptuveni 670 000 cilvēku, galvenokārt
etnisko krievu, statuss mainījās, no Padomju Savienības pilsoņiem
kļūstot par Latvijas nepilsoņiem. Kopš 1995.gada 69 288 personas
ieguvušas pilsonību naturalizācijas ceļā. 10 403 personas tika
naturalizētas pagājušajā gadā. Pēc referenduma par iestāšanos ES
pagājušā gada septembrī ievērojami palielinājās naturalizācijas
pieteikumu skaits. Lai atvieglotu un sekmētu naturalizācijas
procesu, valdība ievērojami samazināja maksu par naturalizāciju,
akceptēja valodas zināšanu līmeņa novērtējumu vidusskolas
izsniegtajā izglītības dokumentā kā atbilstošu naturalizācijas
nolūkam, kā arī organizēja kampaņu naturalizācijas
popularizēšanai.
Latvijas Pilsonības likumā ir iekļautas latviešu valodas
zināšanas un rezidēšanas prasības tiem, kas vēlas naturalizēties,
kā arī ierobežojumi naturalizācijā bijušajam padomju
izlūkdienesta un armijas personālam. Likums arī prasa, lai
personas, kas vēlas iegūt Latvijas pilsonību, atteiktos no
iepriekšējās nelatviskās pilsonības, zinātu Latvijas Satversmi un
vēsturi un apliecinātu savu lojalitāti Latvijas valstij. Gandrīz
95 procenti no tiem, kas bija iesnieguši pieteikumus pilsonības
iegūšanai, izturēja pārbaudījumus pilsonības iegūšanai pirmajā
reizē. Nepilsoņu bērniem, kas dzimuši Latvijā pēc 1992.gada
augusta, ir tiesības iegūt pilsonību, iesniedzot pieteikumu.
Star
ptautiskie novērotāji atzinīgi
novērtēja, ka valdība izveidojusi kompetentu un profesionālu
Naturalizācijas pārvaldi, kuras nodaļas ir visā valstī, lai
īstenotu Pilsonības likumu un lai šo likumu piemērotu taisnīgi.
Tomēr starptautiskie eksperti, valdības amatpersonas un valsts
cilvēktiesību ievērošanas uzraudzītāji atzīst, ka valstij
jāturpina pievērst lielu uzmanību un jāatvēl pietiekami lieli
resursi, lai Pilsonības likums tiktu īstenots taisnīgi un
objektīvi un tiktu sekmēta sabiedrības integrācija.
Valodas likums regulē valodas lietošanu tur, kur tas ietekmē
sabiedrības drošību, veselības aprūpi, patērētāju tiesību
aizsardzību un strādājošo tiesības, un prasa, lai valdībai
iesniegtie dokumenti, ieskaitot uzņēmumu ziņojumus un oficiālo
dokumentāciju, būtu tulkoti latviešu valodā, izņemot ārkārtas
gadījumus. Sabiedriskos notikumos, kas organizēti ar valsts
līdzdalību, vienai no darba valodām jābūt latviešu valodai.
Pārdodamo preču un lietošanas pamācībām jābūt latviešu valodā,
kaut gan var lietot arī citas valodas.
Valdība atbalstīja izglītību gan latviešu, gan krievu valodā, kā
arī astoņās citās minoritāšu valodās. Tomēr saskaņā ar
papildināto Izglītības likumu valdība turpināja īstenot
bilingvālās izglītības programmu īstenošanu pamatskolas līmenī ar
mērķi, lai līdz 2004.gadam vairāk nekā puse no mācību kursa
satura krievu valodas vidusskolās tiktu pasniegta latviešu
valodā. Kaut gan bija paredzēts, ka visi latviski nerunājošie
skolēni valsts skolās iemācīsies latviešu valodu un apgūs
minimālu skaitu priekšmetu latviešu valodā, nebija pietiekami
daudz kvalificētu skolotāju. Valsts finansētās augstskolās
izglītība bija latviešu valodā, un tiem, kuru dzimtā valoda nav
latviešu valoda, iestājoties augstskolā, jākārto iestājeksāmens
latviešu valodā. Vairākas privātās augstskolas piedāvāja augstāko
izglītību krievu valodā.
“LV” (Gunta Štrauhmane) neoficiāls tulkojums no angļu valodas
Pilns ziņojuma teksts tiek gatavots publicēšanai