Valsts sekretāru 2004.gada 26.februāra sanāksmē
Ārlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos
Nr.214 “Noteikumi par valsts nodevu par vīzas vai uzturēšanās
atļaujas pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar
to saistītajiem pakalpojumiem””.
Imigrācijas likumā
noteikts, ka par vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai
nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem
pakalpojumiem ārzemnieks maksā valsts nodevu Ministru kabineta
noteiktajā apmērā un kārtībā. Pamatojoties uz minēto normu, ir
izdoti noteikumi par valsts nodevu par vīzas vai uzturēšanās
atļaujas pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar
to saistītajiem pakalpojumiem, kuros noteiktas valsts nodevas
likmes (kopā 19 dažādas likmes) par vīzas pieprasīšanai
nepieciešamo dokumentu izskatīšanu.
Pašreizējās valsts nodevas likmes un to noteikšanas kārtība ir
jāaizstāj ar divu veidu likmēm vairāku iemeslu dēļ.
1. Atšķirīgas valsts nodevas likmes bieži vien sarežģī vīzu
saņemšanas procedūru, kā arī nereti rosina vīzu pieprasītājus
sniegt nepatiesas ziņas par ieceļošanas mērķi, piemēram,
ieceļošanas vīzas vietā noformējot tranzīta vīzu, lai samazinātu
izmaksas. Atklājot šādus gadījumus, ārzemniekam rodas tiesiskas
sekas par Latvijas imigrācijas likumdošanas neievērošanu.
2. Latvija ir uzsākusi pakāpenisku Šengenas acquis
pārņemšanu. Kopējā konsulārā instrukcija diplomātiskajām un
konsulārajām pārstāvniecībām paredz noteikt vienādu maksu (35
eiro) par vīzas pieprasījuma izskatīšanu visām A, B un C
kategorijas vīzām, vēlākais, līdz 2005.gada 1.jūlijam. Vienotas
likmes ieviešana ir vērsta uz to, lai novērstu vīzu pirkšanu
(visa shopping), kad ārzemnieks izvēlas valsti, kurā vīzas
maksa ir zemāka. Izstrādātais projekts paredz daļēju Šengenas
acquis pārņemšanu, lai ieviestu tā pamatprincipus,
vienlaikus pārejas posmā līdz pievienošanās Šengenas līgumam
saglabājot esošo samaksas apmēru par daudzkārtējo vīzu saņemšanu,
tādējādi nodrošinot ieņēmumus valsts budžetā par vīzas
pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu. Piedāvātās
valsts nodevas likmes paredzēts ieviest no Latvijas iestāšanās
Eiropas Savienībā brīža – 2004.gada 1.maija.
3. Sakarā ar Eiropas Savienības prasībām atbilstošu vīzu ielīmju
ieviešanu ar aizsardzības elementiem un nepieciešamību jau
tuvākajā laikā vīzās iekļaut personu biometriskos datus pieaug
vīzas ielīmes cena un vīzu izsniegšanas nodrošināšanas izmaksas –
tehniskais aprīkojums un, iespējams, arī personāla izmaksas. Daļu
no ieņēmumiem no valsts nodevas par vīzu pieprasījumu izskatīšanu
būtu iespējams izmantot minētajiem mērķiem.
4. Sakarā ar to telpu, kurās tiek veikta vīzu pieprasījumu
apstrāde (piemēram, vīzu pieprasītāju intervēšana atsevišķā drošā
telpā, dokumentu glabāšana u.c.), funkcionālā iekārtojuma
neatbilstību Eiropas Savienības prasībām drošības jomā papildu
līdzekļi nepieciešami novirzīšanai diplomātiskajām un
konsulārajām pārstāvniecībām. Daļu no ieņēmumiem no valsts
nodevas par vīzu pieprasījumu izskatīšanu būtu iespējams izmantot
izdevumu segšanai konsulāro iestāžu drošības uzlabošanai.
Grozījumi noteikumos paredz, ka valsts nodevas likmes par vīzas
pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu ir šādas:
vienreizējās un divreizējās vīzas pieprasīšana – 20 lati;
daudzkārtējās vīzas pieprasīšana – 35 lati; vīzas atjaunošana, ja
tiek mainīts ceļošanas dokuments, – 5 lati; grupas vīzas
pieprasīšana – 20 lati un papildus viens lats par katru grupas
vīzā iekļauto personu.
Paredzēts noteikt, ka valsts nodevas likmes par vīzas
pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu robežkontroles
punktos tiek noteiktas dubultā apmērā.
Grozījumi noteikumos stāsies spēkā 2004.gada 1.maijā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ekonomikas,
Iekšlietu, Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu, Satiksmes ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un
ģimenes lietās sekretariātā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Valsts kancelejā, saskaņojumi
jāsniedz līdz 5.martam.
Finanšu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Biodegvielas aprites un attiecīgā akcīzes nodokļa
administrēšanas kārtība”.
Noteikumu projekts ir izstrādāts saskaņā ar likumu “Par akcīzes
nodokli”, kas stāsies spēkā ar 2004.gada 1.maiju, tie noteiks
aprites un attiecīgā akcīzes nodokļa administrēšanas kārtību
šādiem naftas produktiem:
– svinu nesaturošam benzīnam, tā aizstājējproduktiem un
komponentiem, kuriem ir pievienots etilspirts, kas iegūts no
lauksaimniecības izejvielām un kas ir dehidratēts (ar spirta
saturu vismaz 99,5 tilpumprocenti) un denaturēts – no 4,5 līdz
5,0 tilpumprocentiem vai etilspirta atvasinājums ETBE (atsevišķi
vai kopā ar etilspirtu) – līdz 12 tilpumprocentiem no kopējā
naftas produktu daudzuma;
– dīzeļdegvielai (gāzeļļai), tās
aizstājējproduktiem un komponentiem, kuriem ir pievienota no
rapša sēklu eļļas iegūta biodīzeļdegviela – vismaz 30
tilpumprocentu no kopējā naftas produktu daudzuma;
– biodīzeļdegvielai, kas pilnībā iegūta no rapša sēklu
eļļas.
Biodegviela ir degvielas veids. Iepriekš minētie naftas produkti
ir biodegvielas veidi. Atbilstoši likumam biodegvielai ir
paredzēts piemērot samazinātu akcīzes nodokļa likmi atkarībā no
biodegvielas veida.
Noteikumu projektā ir atrunāta minēto biodegvielas veidu
ražošanas kārtība, ievešanas kārtība, kā arī nosacījumi, lai
varētu minētajiem biodegvielas veidiem piemērot attiecīgo
samazināto akcīzes nodokļa likmi.
Izstrādātais noteikumu projekts neradīs ietekmi uz valsts
budžetu, jo akcīzes nodokļa likmes samazinājums ir noteikts
likumā, savukārt izstrādātais noteikumu projekts regulēs tikai
likumā noteiktās normas detalizētāku piemērošanas kārtību.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ekonomikas, Satiksmes,
Veselības, Vides, Zemkopības ministrijā, Nacionālajā trīspusējās
sadarbības padomē, saskaņojumi jāsniedz līdz 8.martam;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījums Ministru kabineta 2003.gada 16.decembra noteikumos
Nr.727 “Kārtība, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus Eiropas
Savienības struktūrfondu līdzfinansēto projektu īstenošanai un
veic maksājumus””.
Grozījums noteikumos nepieciešams
tādēļ, ka Attīstības plāna Programmas papildinājuma ietvaros
paredzēts īstenot aktīvos nodarbinātības pasākumus, ko finansēs
Eiropas Sociālais fonds. Aktīvie nodarbinātības pasākumi
līdzšinēji ir īstenoti kā valsts atbalsta programma, un valsts
budžeta finansējums minētajam pakalpojumam jānodrošina,
neraugoties uz palīdzības saņēmēja – darba devēja, kas nodrošina
nodarbinātības pakalpojumus personām, kuras pakļautas sociālās
atstumtības riskam, – piederību valsts, pašvaldību, privātam
vai nevalstiskam sektoram.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ekonomikas, Izglītības un
zinātnes, Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Zemkopības ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kontrolē, Valsts kancelejā,
saskaņojumi jāsniedz līdz 8.martam,
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments