Lēmumu pieņemšana Eiropas Savienības Padomē
Balsu skaits ES Padomē un Eiroparlamentā, 2009.gada scenārijs, 27 ES dalībvalstis pēc Nicas sammita lēmuma
Valsts |
Balsis |
ES deputāti Eiroparlamentā |
Iedzīvotāju skaits |
Iedzīvotāji, % no ES iedzīvotāju kopējā skaita |
Vācija |
29 |
99 |
82,16 |
17,1 |
Lielbritānija |
29 |
72 |
59,62 |
12,4 |
Francija |
29 |
72 |
58,74 |
12,2 |
Itālija |
29 |
72 |
57,68 |
12,0 |
Spānija |
27 |
50 |
39,14 |
8,2 |
Polija |
27 |
50 |
38,65 |
8,0 |
Rumānija |
15 |
33 |
22,45 |
4,7 |
Nīderlande |
13 |
25 |
15,86 |
3,3 |
Grieķija |
12 |
22 |
10,54 |
2,2 |
Čehija |
12 |
20 |
10,27 |
2,1 |
Beļģija |
12 |
22 |
10,24 |
2,1 |
Ungārija |
12 |
20 |
10,04 |
2,1 |
Portugāle |
12 |
22 |
9,99 |
2,1 |
Zviedrija |
10 |
18 |
8,86 |
1,8 |
Bulgārija |
10 |
17 |
8,19 |
1,7 |
Austrija |
10 |
17 |
8,09 |
1,7 |
Slovākija |
7 |
13 |
5,39 |
1,1 |
Dānija |
7 |
13 |
5,33 |
1,1 |
Somija |
7 |
13 |
5,17 |
1,1 |
Īrija |
7 |
12 |
3,77 |
0,8 |
Lietuva |
7 |
12 |
3,69 |
0,8 |
Latvija |
4 |
8 |
2,42 |
0,5 |
Slovēnija |
4 |
7 |
1,98 |
0,4 |
Igaunija |
4 |
6 |
1,44 |
0,3 |
Kipra |
4 |
6 |
0,75 |
0,2 |
Luksemburga |
4 |
6 |
0,43 |
0,1 |
Malta |
3 |
5 |
0,38 |
0,1 |
Kopā |
346 |
732 |
481,7 |
100 |
Kvalificētais |
258 |
298,7 |
62 |
|
Bloķējošais |
89 |
184,0 |
39 |
Eiropas Savienības (ES) paplašināšana 2004.gada maijā par desmit valstīm un 2007.gadā, iespējams, vēl par divām valstīm prasīja mainīt līdzšinējo lēmumu pieņemšanas kārtību ES augstākajā vadības institūcijā Ministru padomē. Par to vispirms 2000.gada nogalē lēma Nicas sammits.
Nicas sammits:
lēmumu pieņemšanas
trīs kritēriju mehānisma
apstiprināšana
Foto no Eiropas Komisijas audiovizuālās bibliotēkas |
Nicā valstu un valdību vadītāji
ieradās ar stingru apņēmību aizstāvēt savas valsts intereses
nākotnes Eiropas Savienībā. Lielvalstis, ES veterāni nevēlējās
zaudēt savas ierastās pozīcijas lēmumu pieņemšanā.
Kandidātvalstis bija norūpējušās par savu lomu integrācijas
procesā, nekādi negribēja būt statistes ES Padomē, bet vēlējās
darboties kā līdztiesīgas lēmējas.
Ritēja asa, principiāla diskusija. Katrai valstij bija sava
“sarkanā līnija” – kompromisu pieņemšanas pieļaujamā robeža.
Sammita pēdējā dienā un naktī pēc 18 stundu ilgas apspriešanas,
pēc visu “par” un “pret” rūpīgas izvērtēšanas tika panākts
kompromiss: ES Padomes lēmumu pieņemšanas trīskritēriju
mehānisms. Laikā no Eiropas Savienības paplašināšanas līdz
2009.gadam ES Padomē, lēmums, kas prasa kvalificētu balsu
vairākumu (bez dalībvalstu veto tiesībām), skaitīsies pieņemts,
ja, pirmkārt, par to tiks nodotas 75% balsis, otrkārt, nobalsos
vairāk nekā puse no dalībvalstīm, treškārt, tām jāpārstāv ne
mazāk kā 62% no kopējā ES iedzīvotāju skaita. Sīkāku ieskatu
trīskritēriju lēmumu pieņemšanas mehānismā sniedz tabula.
Uz kā balstījās sasniegtais kompromiss? No vienas puses,
jaunuzņemtās valstis, arī citas mazākas valstis, ar savām balsīm
spēj nepieļaut lēmumu pieņemšanu, kas neatbilstot viņu interesēm.
No otras puses, šādas pašas iespējas ir arī lielākajām ES
dalībvalstīm, balstoties uz savu iedzīvotāju skaitu. Tā,
piemēram, 10 jaunpievienotās valstis – Polija, Rumānija, Čehija,
Ungārija, Bulgārija, Slovākija, Slovēnija, Lietuva, Latvija,
Igaunija – ar savām 95 balsīm var bloķēt ES Padomes lēmumus.
Savukārt trīs lielākās ES dalībvalstis – Vācija,
Lielbritānija, Francija – ar
saviem 41,7% iedzīvotāju arī spēj nepieļaut tiem netīkamu
risinājumu pieņemšanu.
Nicas kompromisa lēmums bija pagaidu rakstura. Pie akūtās
problēmas risināšanas ES dalībvalstis un kandidātvalstis
atgriezās pēc trim gadiem, apspriežot ES Satversmes projektu.
Briseles sammits:
vienošanās netiek panākta
Pērnā gada decembrī Briselē ES
kārtējā sammitā bija iecerēts pieņemt Eiropas Savienības
Satversmi. Tas prasīja visu sammita dalībnieku vienprātību. ES
Satversmes projekts jau vairākkārt dažādos forumos bija
apspriests. Arvien no jauna risinājās diskusija ap ES Padomes
lēmumu balsošanas variantiem. Spānijas un Polijas nelokāmā
pozīcija bija – ne soli atpakaļ no Nicas lēmumu pieņemšanas
mehānisma. Vācija un Francija nekādi nevēlējās atkāpties no ES
Padomes lēmumu pieņemšanas varianta, kas iestrādāts Satversmes
projektā. Šinī divkritēriju variantā galvenais ir atteikšanās no
noteikta balsu kopskaita izmantošanas, saglabājot valstu
vairākuma balsojuma kritēriju ar nosacījumu (arī kritērijs), ka
šīs valstis pārstāv ne mazāk kā 60% ES iedzīvotāju.
Pozīciju nesakritībai lielā mērā ir ekonomiskas saknes. Spānijai
un Polijai ir bažas, ka lielākās valstis var neievērot mazāko
valstu intere4ses, nosakot ES kopējā budžeta veidošanos un
izlietošanu, it sevišķi sadalot finansiālo palīdzību. Vācija
toties uzskata, ka tai kā ES lielākajai valstij, kas visvairāk
līdzekļu novirza kopējā artavā, jābūt zināmām priekšrocībām
lēmumu pieņemšanā šo līdzekļu sadalē. ES Padomes lēmumu
balsošanas atšķirīgie varianti spēj iespaidot nozīmīgu iekšējās
un ārējās politikas problēmu risināšanu.
ES Satversmes projekta apspriešana Briseles sanāksmē noskaidroja,
ka valstīm ir atšķirīgi viedokļi par 15 pantu saturu. Bez Padomes
lēmumu pieņemšanas kritērijiem vienotības nebija būtiskajā
jautājumā par komisāru skaitu ES izpildinstitūcijā – Eiropas
Savienības Komisijā. Diskusija, mēģinājumi saskaņot viedokļus
ritēja arī ap problēmu, kādi jautājumi jāizlemj, pieņemot lēmumu
vienbalsīgi, bet kādi – ar kvalificēto vairākumu pēc noteiktiem
kritērijiem.
Pārējās domstarpības saistījās ar Satversmes dažu pantu
formulējumu precizēšanu.
Briselē saskaņot viedokļus, panākt kompromisu neizdevās.
Satversme sammitā netika apstiprināta.
Kompromisa
meklējumi
2004.gada 1.janvārī par Eiropas
Savienības Padomes prezidentu uz sešiem mēnešiem kļuva Īrijas
premjerministrs Bērtijs Aherns. Par savu galveno pienākumu
augstajā amatā Īrijas valdības galva uzskata nepieciešamo
nosacījumu radīšanu ES Satversmes apstiprināšanai. Tas prasa
panākt vienprātību galvenajā strīdus jautājumā – kvalificētā
vairākuma kritērijos balsojumā ES Padomē.
Viens problēmas risinājums būtu minēto balsošanas mehānismu
Satversmē pagaidām neieslēgt. Nicā pieņemtā trīskritēriju
balsojuma kārtība tad darbotos līdz 2009.gadam. Ir priekšlikums
šo mehānismu saglabāt pat līdz 2014.gadam. Uzkrātos pieredze šāda
balsojuma lietošanā, un tad tiktu lemts, vai šī kārtība pieņemama
vai aizstājama ar jaunu mehānismu.
Kompromiss varētu būt arī pāreja uz divu kritēriju balsojumu, kad
vairākumam dalībvalstu, pieņemot lēmumu, jāpārstāv vismaz 50% no
ES kopējā iedzīvotāju skaita.
Problēmā par komisāru skaitu briest kopējā izpratne, ka katrai ES
dalībvalstij jābūt pārstāvētai Eiropas Savienības Komisijā ar
vienu komisāru, kas atbildētu par noteiktu integrācijas darbības
lauku.
Kompromisa formulējumi jau visumā rasti citos Briselē vēl
nesaskaņotos jautājumos.
Latvija neceļ iebildumus pret ES Satversmes projekta saturu un
redakciju un ir gatava atbalstīt iespējamos kompromisus.
Jācer, ka vēl šinī pusgadā, vēlākais – līdz gada beigām
paplašinātajai Eiropas Savienībai būs sava apstiprinātā
Satversme.
Georgs Lībermanis,
LU
Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks