Par pievienotās vērtības nodokli siltumapgādei
Eiropas Savienībā (ES) visām precēm un pakalpojumiem tiek piemērots pievienotās vērtības nodoklis (PVN), kas par attiecīgu procentu apmēru sadārdzina samaksu. Arī Latvijai kā ES valstij būs jāievēro šī norma, ja tiek radīta jauna pievienotā vērtība. Jautājums – kā to saprātīgi piemērot gan turīgākās, gan ne tik bagātās valstīs gan luksusa, gan pirmās nepieciešamības precēm.
Nemaz nav nepieciešams ziemā salt, lai saprastu, ka mūsu platuma grādos siltumenerģija nav luksusa, bet gan pirmās nepieciešamības prece Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Siltums
nav luksusa prece
Līdz šim mūsu platuma grādos neizbēgami vajadzīgai pirmās nepieciešamības precei – siltumenerģijai (vienkārši runājot – siltumam) netika un līdz 2005.gada 1.janvārim netiks piemērots PVN. Taču kas notiks pēc tam, ņemot vērā, ka Latvija ir viena no desmit nabadzīgākajām ES valstīm?
Kā radās šis nodoklis
2002.gada beigās 7.Saeima lēma, ka
arī par siltumu patērētājiem jāmaksā 18% PVN, bet par karsto
ūdeni – 9% PVN, turklāt to jāsāk darīt jau no 2003.gada
1.janvāra. Taču pirms vēlēšanām Saeimas opozīcijas partiju un
tautas spiediena dēļ jaunās normas spēkā stāšanās termiņu pārcēla
uz 2005.gada 1.janvāri. Toreiz tas likās tik tālu …
Papildus tam 8.Saeima 2003.gada decembrī lēma, ka Latvijā būs
noteikts tikai divu līmeņu PVN – 5% un 18%. Loģiski, ka pirmās
nepieciešamības precēm un pakalpojumiem – komunālajiem
pakalpojumiem, ūdenim, kanalizācijai, atkritumu izvešanai,
medikamentiem u.c. – tiktu piemērota 5% PVN likme.
Sarežģītā būtība
Patiesībā jautājums nav tik
vienkāršs. Kaut arī formāli patlaban siltumenerģija (apkures
nodrošināšanai un karstā ūdens uzsildīšanai) netiek aplikta ar
PVN, būtībā siltumenerģijas cenā jau ietilpst pievienotās
vērtības nodoklis, ko siltumapgādes uzņēmumi maksā, pērkot
kurināmo, elektroenerģiju, materiālus u.c. Un, ja daļa
siltumenerģijas tiek iepirkta no citiem uzņēmumiem, kopējās
siltumenerģijas izmaksās PVN, veicot iepirkumus, jau tiek
maksāts.
Tas, cik konkrētajā uzņēmumā siltumenerģijas cenā faktiski jau
patlaban ir ietverts PVN, atkarīgs gan no izmantotā kurināmā, gan
citiem ražošanas iepirkumiem. Zināms, ka šobrīd siltuma cenā
(konkrēti maksājamā) PVN daļa svārstās no 6 līdz 12 %. Pēc
pastāvošās kārtības šī nodokļos samaksātā nauda uzņēmumiem netiek
atmaksāta, bet tiek iekļauta siltuma tarifos.
Ja siltumenerģijai piemēros PVN, tad patlabanējā
uzņēmumu priekšnodokļa veidā samaksātā nauda tiem tiks noņemta,
taču PVN būs jāmaksā, piemērojot to kopējai siltuma cenai. Tas
nozīmē, ka siltuma cenas izmaiņas būs atkarīgas no tā, kas
lielāks – esošā PVN maksāšana pēc būtības vai paredzamā PVN likme
pēc 2005.gada 1.janvāra.
Ja tiek piemērota 18% PVN likme, tā noteikti paaugstina siltuma
cenu. Cik lielā mērā? Tas atkarīgs no iepriekš minētajiem
faktoriem. Katrā pašvaldībā un katrā siltumapgādes uzņēmumā būs
atšķirīgs cenas kāpums. Kopumā jārēķinās ar siltumcenas pieaugumu
par 5–14%.
Cik tas svarīgi
Neapšaubāmi. Apjomu ziņā mēs siltumenerģiju patērējam aptuveni divas reizes vairāk nekā elektrību. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem, par siltumu maksājam aptuveni pusi no kopējās maksas par enerģiju. Savukārt uz kopējo komunālo maksājumu fona samaksa par siltumu ziemā nereti ir divreiz lielāka. Tādēļ siltuma cenas kāpums kaut par 10% ir jūtams sitiens ģimeņu budžetos, īpaši maznodrošinātiem iedzīvotājiem. Nav šaubu, ka tas atspoguļosies arī saņemto siltuma rēķinu nomaksā. Mājokļiem siltumu piegādājošie uzņēmumi saņems mazāku apmaksu par reāli piegādāto produktu.
Kādi risinājumi
būtu pieņemami
Labi būtu, ja izdotos aptuveni saglabāt pašreizējo situāciju, lai PVN nesadārdzinātu siltuma cenu un lai neciestu budžets, maksājot atpakaļ uzņēmumiem iepriekš samaksāto PVN. No patērētāju viedokļa ideāli būtu samazināt siltuma cenu, izslēdzot no tās nodokļus vai vismaz tos pazeminot. Dārgā kurināmā dēļ Latvijā maksa par siltumu tuvojas siltuma cenai Skandināvijas valstīs.
Siltumuzņēmumu
asociācija piedāvā
Siltumuzņēmumu asociācijas
uzņēmumi ir veikuši atsevišķus aprēķinus, kā dažādas PVN likmes
ietekmētu siltumenerģijas tarifus (Skat.grafika).
18% PVN likme, kā jau iepriekš sacīts, paaugstina siltumenerģijas
tarifus par 5–14%; 9% likme paaugstinātu siltumenerģijas cenu
maksimāli par 7,5%, bet dažviet par pāris procentiem pazeminātu.
Savukārt 5% PVN likme dažviet pazeminātu siltumtarifus par
aptuveni 6%, dažviet paaugstinātu par 2–3%. Taču kopumā
siltumtarifi vidēji valsts mērogā varētu vai nu saglabāties
nemainīgi, vai pazemināties par 2–3%.
Ko par to teiktu valsts budžeta veidotāji un finansisti
Protams, valsts budžeta viedoklis ir – jo vairāk nodokļu ieņēmumu, jo labāk. Tas nozīmē, ka 18% PVN siltumenerģijai dod vislielākos ieņēmumus.
Taču nepieļaujami, es teiktu pat – amorāli ir pildīt valsts budžeta ieņēmumus uz pirmās nepieciešamības preču un pakalpojumu rēķina. Tādēļ nav pieļaujams siltumenerģiju iekļaut grupā, kam tiek piemērota 18% PVN. Samaksai par siltumenerģiju jāatrodas tajā pašā grupā, kur pārējie ar mājokli saistītie komunālie pakalpojumi – īre, ūdens, kanalizācija u.c. Tas neradītu papildu izdevumus iedzīvotājiem un slogu ģimeņu budžetiem. Arī valsts budžetam kopumā nerastos būtiski zaudējumi, jo par siltumenerģiju valsts budžetā ienāktu līdzekļi gandrīz vai līdzšinējā PVN apjomā.
Dr. Andris Akermanis,
Latvijas siltumuzņēmumu asociācijas izpilddirektors