Daugavas zīmes
Kā dzīvības līnija plaukstā, tā Latvijas kartē iezīmēta Daugava. Kopš tiem senajiem laikiem, kad zvēri, putni un visa dzīvā radība to raka, kopš Dieviņš ar zelta kausu tajā ielēja dzīvūdeni, norādījis, uz kuru pusi būs tecēt, – saukta dažādos mīļvārdos, likteņvārdos. Bijusi klāt visā, kas noticis ar mūsu tautu un zemi tūkstošu gadu garumā. Senais ūdensceļš – tirdzniecībai un eksportam, satiksmei un iztikai. Zvejniecības un kuģniecības šūpulis. Ūdens šķirtne, kuras krastos deguši mūsu senču pilskalni, kurai pāri Lielais Kristaps nesis austošo dienu – mūsu nākotni kā mazu bērniņu uz pleca. Vikingu sirojumi, polovciešu meslu ievācēji, krustneši ticības aizsegā. Ako bezcerīgā cīņa par brīvību. Poļi, zviedri, leiši, krievi, vācieši... Lāčplēša nebeidzamais cīniņš Daugavas krastā, Spīdolas skaistums Aizkrauklē. Nāves sala un bermontieši...
Bedres pamazām pāraug ar
zāli, pavasarī uzzied maijpuķītes un baltās Daugavas
anemones, bet Jāņos – smaržīgās madaras un jāņuzāles. Pāri
visam paceļas trīs balti krusti. Tā ir 1991.gadā
daugavpiliešu liktā piemiņas zīme gan no šīm vietām
aizvestajiem, gan arī senajā kapsētā uz mūžu
palikušajiem |
Daugava sauca mūs arī Trešajai
atmodai, kā mošanās apliecinājumu savācot tūkstošiem parakstu,
kurus likām neatkarīgi no ticības, tautības, vecuma.
Izveidojoties Latvijas Kultūras fondam kā pirmai nozīmīgai
sabiedriskai organizācijai, laikmeta diktāta un sabiedrības
vēlmju rezultātā 1987.–1988.gadā radās fonda Daugavas programma.
Daugavas vārds bija kļuvis par mūsu Atmodas, par mūsu pašapziņas
simbolu, ļaujot izjust pirmās uzvaras saldmi. Ne velti LKF zīmolā
likta laiva. Laiva un saule. Imants Ziedonis par šo atmodas viļņa
nesto laivu saka: “Laiva iznesēja. Laiva ceļā. Mūsu vedums, mūsu
nesums, mūsu devums. Dzīvības kustības zīme – Attīstību uzturošs
simbols... Visi mēs zem saules. Vienā laivā, kas
jānosargā...”
Dzejnieks aicināja piepulcināt vietas Daugavas krastos, saukt tās
vārdā, modināt aizmigušos, atjaunot ne tikai izpostītos kultūras
un vēstures pieminekļus, bet izcelt no aizmirstības tumsas
dažādus tautas notikumus, fiksēt zūdošo un apdraudēto, sekmēt
līdzsvaru dabas un urbanizācijas attiecībās. Sakopt izpostītās
kapsētas un baznīcas.
Idejas bieži nāca no LKF, taču to īstenošanu ar lielu atsaucību
uzņēmās visi novadi, pilsētas, pagasti un mājas abos Daugavas
krastos. Bija daudzas sakopšanas talkas, izglītojošas skolēnu
nometnes, seno amatu cildināšanas svētki, vietvārdu vākšana, dižo
novadnieku atminēšanās, dižkoku un dižakmeņu apzināšana,
saudzējamu objektu iezīmēšana kartēs. Tā bija radoša un varoša
prieka kustība, patikšanas svētki. Mīlestības darbs. Katrs jutās
aicināts un atsaucās ar pilnu atdevi bez nosacījumiem un jelkāda
savtīga labuma.
Daudzās vietās tika liktas piemiņas zīmes, ko kopīgā vārdā saucam
par Daugavas zīmēm. Par tām arī šis stāstījums.
1. Markovas krusti
Dienās, kad izšķīrās Augšdaugavas liktenis, tikpat neatturami kā uz Daugavu traucās mazās tērces, urgas, strauti un upītes, tūkstošiem parakstu garu garos ruļļos plūda un plūda, līdz jau ar vērā ņemamu spēku triecās pret tehnokrātisko ietiepības mūri. Notika neticamais – mēs uzvarējām, Daugavpils spēkstacijas būve tika apturēta. Taču iecerētajā būvbedrē palika postaža: nobradāti, neauglīgos karjeros pārvērsti lauki, izcirsti meži, tukšas, pamestas mājas, izpostītas baznīcas un kapsētas, dziļa, bezcerīga nolemtība par nenovēršamo likteni.
“Šovasar vienā no skaistākajām
Daugavas senlejas vietām – pie Slutišķu sādžas, kura rāma un
klusa, šķiet, tāda pati kā pirms simt vai diviem simtiem gadu
guļ, ieritinājusies kādas ledus laikmeta upes grīvas atstātajā
gleznainajā ieplakā, – varēja vērot neierastas bēru procesijas.
Ekskavatorus, buldozerus un cilvēku mirstīgām atliekām piekrautus
auto, kas vairākas reizes dienā veica vienu un to pašu maršrutu
no Markovas kapsētas līdz otrai tuvākajai apkārtnes kapsētai
Spruktos... Visapkārt ziedēja zāle. Čirkstināja sienāži. Upes
skaidrajā plūdumā spoguļojās 1986.gada saule.” (No Daiņa Īvāna
raksta grāmatā “Domu Daugavā – Sirds-daugavā”)
Apturētā celtniecība bija paguvusi jau nodarīt neaprēķināmu
morālo un estētisko zaudējumu. Tikai pamazām sāk atgriezties
dzīvība sapostītajā vidē. Atdzimst arī Slutišķu ciems, tikai
kapsētas izrakņātajā zemē vairs kārtu kārtām neguļ iepriekšējās
paaudzes, un diezin vai zeme te vēl kādreiz saņems savā klēpī
nākošās.
Turpmāk — vēl
Vaida
Villeruša