Ar ticību Latvijas brīvībai
Trešais stāsts – par Nikolaju Soikanu (1926–1980)
Nikolajs Soikans. Pa Ļeņina gaišo ceļu. No cikla “Aiz iznīcības mūriem” |
Jura Soikana grāmatā “Mākslas
kritika un esejas”, kas 1983.gadā izdota trimdā Astras apgādā, ir
atmiņu raksts par Ludzas māksliniekiem, starp kuriem autors min
arī savu jaunāko brāli Nikolaju. Galvenos impulsus mākslinieka
gaitām Nikolajam devuši mākslas skolotāji Jānis Gailis Ludzas
ģimnāzijā un Jānis Kalmīte Rīgā, kā arī paša brālis Juris. Otrā
pasaules kara gadus Nikolajs pavadīja Rīgā, dzīvoja pie
mākslinieka Ivaņecka. Tur viņš iepazinās un sadraudzējās ar
Aleksandru Junkeru, palīdzēja viņam veidot kokgrebumu nospiedumus
un arī pats izmēģināja roku. Bet 1944.gadā Nikolaju tāpat kā
lielāko daļu tā laika jauniešu no ģimnāzijas sola iesauca vācu
armijā. Sekoja frontes un gūsta laiks. Abiem brāļiem Soikaniem
kara gaitas beidzās Vācijā 1945.gada 2.maijā, kad viņi abi, viens
par otru nekā nezinādami, atradās vienā pilsētā –
Ludvigslustē.
Jurim, gan ievainotam, no gūsta izdevās izbēgt, Nikolajs nokļuva
Putlosas gūstekņu nometnē.
No Putlosas gūstniecības Nikolajs nokļuva Libekā, kur patvērumu
bija atradis Juris un daudzi citi latviešu mākslinieki.Nometņu
sprosts viņu briesmīgi nospieda, un ar pirmo Westward Ho
akciju Nikolajs Soikans izbrauca uz Angliju darbā. Tur viņš
palika līdz 1980.gadam, līdz mūža beigām, kaut arī grūtajos
pēckara apstākļos ne reizi vien bija domājis par tālāku
pārceļošanu uz ASV, Kanādu vai Austrāliju. Pirms izceļošanas uz
Angliju Nikolajs bija rakstījis brālim: “Juri, es ticu, mēs vēl
tiksimies Latvijā! Vienalga, vai es būšu nabags vai bagāts, tomēr
es braukšu, un, ja man nekā cita nebūs, tad vismaz, kā dzejnieki
saka, nolikt uz Latvijas altāra savu sadegušo sirdi.”
Karš bija izšķīris brāļus un māsu Soikanus. Juris līdz 80. gadu
beigām palika Vācijā, tad atbrauca atpakaļ uz Latviju. Nikolajs
savu mūžu nodzīvoja Anglijā,māsa Irēna izceļoja uz
Austrāliju.
Savā radošajā mūžā Nikolajs Soikans radīja kā gleznas, tā arī
atsevišķus grafikas darbus, taču viņa galvenais veikums ir
grafikas cikli, izdoti kā atsevišķās mapēs, tā grāmatās. Vairumam
darbu ir asi apsūdzoša sociāla tematika, visām raksturīgs dziļš
humānisms, visām piemīt liels talantīga un nobrieduša mākslinieka
spēks. Talants, darbs, dzīvē pārciestais un izjustais palīdzējis
Nikolajam Soikanam kļūt par Eiropas mēroga mākslinieku.
Nikolajam Soikanam tūlīt pēc kara beigām bija vēl kāda
apņemšanās. Strādādams kādā kokvilnas vērpšanas fabrikā, viņš
1947.gada 31.decembra rakstīja brālim: “Domāju iestāties Londonas
universitātē. Var teikt, ka esmu arī jau iestājies, jo kā nauda,
tā papīri ir jau aizsūtīti. Tagad atliek tikai gaidīt, kamēr
atsūtīs matrikulu un lekcijas.” Šo ieceri, spītējot daudzajām
grūtībām – hroniskai pārpūlei, naudas un veselības trūkumam –,
mākslinieks arī piepildīja un pēc septiņiem grūta darba un
tālmācības gadiem 1954. gadā pabeidza Londonas universitātes
eksporta institūtu, tādējādi iegūdams labi atalgota darba
iespējas.
Juris Soikans atzīmē, ka jau skolas gados Nikolaja mākslā
parādījusies nosliece uz sociālkritiku, īpaši viņa ekspresīvajos
ogles zīmējumos ar Daugavmalas un ostas motīviem.
Nikolaja 1950.gada 23.oktobra vēstulē no Ročdāles teikts: “Mans
griezums, kā jau Tu rakstīji, ir brutāli rupjš un bezkaunīgs, un
tāpēc temati, kurus es izmeklēju, bija tādi paši: cietumi,
dzērāji, pažobeles utt. – dzīves pelēkā puse [..] Bet to es
negribu zaudēt, jo, zaudējot to, es zaudēju sevi, savu seju. No
otras puses, tēlodams tikai dzīves tumšo pusi, negribu
pieskarties sakrālai mākslai, jo tā būtu Dieva zaimošana.” Divas
pirmās N. Soikana linogriezumu mapes iznāca Lesterā 10 eksemplāru
metienā 1952. un 1953.gadā, parakstītas ar skanīgu pseidonīmu –
Niklo de Martell.
Ar savu īsto vārdu mākslinieks1955. gadā publicēja ciklu “Ciešanu
laiks”. N. Soikans šajā laikā strādāja gan par divstāvīgā
pasažieru autobusa šoferi, gan konduktoru. Viņš dziļi pārdzīvoja
savas dzimtenes okupāciju un brīvības zaudēšanu. Šajā laikā tapis
cikls par bēgļu izceļošanu no Vācijas uz Angliju, par ko vēstulē
brālim rakstīts: “Gribētāju bija daudz, bet izredzēto maz, jo
ņēma tikai veselos un neprecētos jauniešus. Slimos, kroplos un
ģimenes neņēma, jo tiem būtu jādod daudz un no tiem nevarētu nekā
daudz sagaidīt.” Ciklā ir 13 darbu, tas iznāca 1955.gadā un
saucas “Akmens sprostā”.
Juris Soikans raksta: “Par vissatriecošāko darbu šinī ciklā, bet
varbūt pat visā Nikolaja sociālkritiskās mākslas novadā uzskatu
darbu “Brīvības vārtos”. Tanī tēlots cilvēks, kuŗš stāv pie pašas
bildes rāmja malas, un ir vajadzīgs vēl tikai viens vienīgs
solis, lai cilvēks izkristu no šī rāmja laukā. Te izmisums
sakāpināts līdz ārprāta robežai.”
60. gadu sākumā mākslinieka daiļradē notika pavērsiens, par ko
liecina 1964.gada mape “Abstraktās impresijas”. Tā ir grāmata ar
30 japāņu paletes naža zīmējumu reprodukcijām. Darbiem piemīt
liela nosacītība, tomēr te nav tīra abstrakcionisma, visos
jaušams reālās ārpasaules kontūru atveids, priekšmetiskās
pasaules atspulgi. Šajā laikā mākslinieks arī intensīvi gleznoja
ar krāsām. 1964.gadā N. Soikans tika ievēlēts par Lielbritānijas
latviešu mākslinieku un daiļamatnieku kopas priekšnieku, zuda N.
Soikana daiļrades pirmajam posmam raksturīgais pesimisms un
negatīvisms. Gadu vēlāk Londonā izdota grāmata ar nosaukumu
“Izstumtie”, kur reproducēts iepriekšējo gadu veikums – 34
kokgriezumi un linogriezumi. Grāmatai ir Jura Soikana ievads
latviešu valodā un Jāņa Andrupa ievads angļu valodā. Otrreiz
grāmata iznāca 1977.gadā Lesterā.
Laiks nebija stāvējis uz vietas. Tagad Nikolajs Soikans bija
kļuvis par finanšu un eksporta speciālistu, viņa maizes darbs
bija saistīts ar lidojumiem uz Ženēvu, Hāgu, Briseli, Ņujorku un
citām lielpilsētām. Mākslinieku vairs neinteresēja virspusējais,
ārēji redzamais, bet vairāk cilvēka iekšējās pasaules norises. Un
kas vēl jauns – viņa brieduma gadu darbos cilvēks nekad vairs nav
viens.
Ilona Salcēviča