Lai dažādais mūsu sabiedrību vienotu
Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Sabiedrības integrācija Latvijā. Vēl arvien tiek jautāts – kas tā tāda un vai vispār iespējama? Daudz par to runāts, izstrādāta Valsts programma sabiedrības integrācijas procesa veicināšanai, izveidots īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās amats. Aptaujas liecina, ka cilvēki biežāk nekā pirms trim četriem gadiem izprot jēdzienu “integrēta jeb saliedēta sabiedrība”. Šķiet, neviens arī nenoliedz, ka saliedēta, uz kopīgām pamatvērtībām balstīta sabiedrība ir optimāls modelis Latvijā.
Tomēr pēdējā laikā arvien skaļāk izskan mazākumtautību, galvenokārt krievvalodīgo, protesti pret izglītības reformu, kuras mērķis ir veicināt latviešu valodas apguvi un stiprināt integrācijas procesu. Referendumā par Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā bija vērojama korelācija starp balsojumu un etnisko piederību – mazākumtautību pilsoņi biežāk balsoja pret Latvijas dalību ES. Latvijā joprojām pastāv arī krasa sociālā noslāņošanās un reģionālās atšķirības starp pilsētām un lauku rajoniem, kā arī dažādiem Latvijas novadiem. Plašsaziņas līdzekļi latviešu un krievu valodā daudzus jautājumus atspoguļo tā, it kā runa būtu par dažādām pasaulēm. Ko darīt šajā situācijā? Piedāvāju Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta redzējumu tuvākajā nākotnē veicamajam.
Valsts iestrādes
sabiedrības integrācijā
Vispirms īss atskats sekretariāta
2003.gada veikumā, kas ļauj gūt labāku priekšstatu par norisēm
sabiedrības integrācijā. Starp nozīmīgākajiem sekretariāta
veiktajiem darbiem jāmin Š semināri Latvijas novados par
integrācijas jautājumiem, aktīva sadarbība ar sabiedriskajām
organizācijām, to skaitā – mazākumtautību, informatīvi materiāli
iedzīvotājiem par pilsoniskās līdzdalības iespējām un sabiedrības
integrāciju, dialoga veicināšana par izglītības reformas būtību,
darbs diskriminācijas un neiecietības novēršanā, kā arī sāktais
valsts ilgtermiņa mērķprogrammas “Lībieši Latvijā” īstenošanā. Kā
pēdējā, bet ne mazsvarīgā jāmin sekretariāta izstrādātā
sabiedrības integrācijas procesa uzraudzības un novērtēšanas jeb
monitoringa sistēma, kas ļauj sekot līdzi politikas attīstībai un
tam, kā izmaiņas integrācijas politikā ietekmē sabiedrībā
notiekošo. Monitoringa ietvaros veikti vairāki pētījumi,
izveidota datu bāze par sabiedrības integrācijā īstenotajiem
projektiem kopš 2001.gada, apkopota statistiskā informācija un
administratīvie dati par jautājumiem, kas saistīti ar sabiedrības
integrāciju.
Monitoringa rezultātā sekretariāts noteicis vairākas jomas, kurās
tuvākajā laikā īpaši aktīvi jāstrādā. Nozīmīgākās no tām –
pilsoniskā līdzdalība, mazākumtautību etniskās identitātes
saglabāšana, valodas un izglītības joma (saistībā ar izglītības
reformu).
Nevalstiskās
organizācijas – pamats
pilsoniskai līdzdalībai
Pilsoniskā līdzdalība sabiedrības
integrācijas procesā ne vienmēr ir pietiekami novērtēta, tomēr
integrācija nav iespējama bez sadarbības starp iedzīvotājiem un
valsti. Integrāciju nevar uzspiest “no augšas”. Pētījumi rāda, ka
vēl arvien Latvijā saglabājas iedzīvotāju atsvešinātība no valsts
un ļoti zema līdzdalība valstī notiekošajos procesos. Ļoti zema
ir iedzīvotāju informētība par iespējām dibināt, vadīt un
iesaistīties sabiedriskajās organizācijās un to aktivitātēs.
Būtiska problēma ir sabiedrisko organizāciju nepietiekamā
kapacitāte aktivitāšu veikšanai un vājā pieredze valsts,
pašvaldību institūciju un sabiedrisko organizāciju sadarbībā.
Tāpēc jāatbalsta tādas sabiedrisko organizāciju aktivitātes, kas
paaugstinātu to darboties spējas un kas notiek sadarbībā ar
valsts un pašvaldību institūcijām – apmācības, sadarbības tīklu
organizēšana, pozitīvās pieredzes pārņemšana, pasākumi jaunu
biedru piesaistīšanai, valsts un pašvaldību deleģētu funkciju
īstenošana, sadarbība lēmumu pieņemšanā, kopīgi iedzīvotāju
informēšanas pasākumi.
Bažas izraisa tas, ka Latvijas skolēni jūtas atsvešināti no
valsts un neuzticas tai (izteiktāk tas ir skolēniem ar krievu
mācībvalodu), tādēļ jāstiprina skolēnu valstiskās piederības
sajūta. Skolēni ar krievu mācībvalodu ir politiski aktīvi, bet ar
negatīvāku attieksmi pret norisēm valstī nekā skolēni skolās ar
latviešu mācībvalodu. Skolēnu zināšanu un prasmju atšķirības
pilsoniskajā izglītībā nosaka arī skolas atrašanās pilsētā vai
laukos. Likumsakarīgs ir secinājums, ka valsts pārvaldes
struktūrām, tajā skaitā sekretariātam, aktīvāk jāiesaistās
jaunatnes pilsoniskās apziņas veidošanā un jāveicina gan jauniešu
izglītošana pilsoniskās izglītības jautājumos, gan pilsoniskā
līdzdalība vienlīdz aktīvi skolās ar latviešu un mazākumtautību
mācībvalodu, kā arī lielo pilsētu un mazpilsētu, ciematu
skolās.
Etniskās atšķirības
nedrīkst atsvešināt no valsts dzīves
Jāturpina aicināt nepilsoņus iegūt
Latvijas pilsonību un tādējādi palielināt viņu zināšanas par
Latvijas vēsturi, kultūru, politiku. Jaunieši un bērni ir īpaši
svarīga iedzīvotāju daļa, jo viņi veidos valsts nākotni un viņu
lojalitāte pret Latvijas valsti un pilsonību ir ļoti
svarīga.
Etniskais aspekts ir ļoti aktuāls sabiedrības integrācijas
procesā Latvijā, jo valstī dzīvo dažādu tautību pārstāvji ar
atšķirīgām kultūras tradīcijām un nacionālās identitātes
izpausmēm. Demokrātiskas valsts priekšnoteikums ir atbalstīt un
veicināt dažādu tautību un kultūru pārstāvju iespējas uzturēt un
saglabāt savas pārstāvētās kultūras tradīcijas. Latvijā
nepietiekami veikti pētījumi par mazākumtautību vēsturi un
mazākumtautību pārstāvju mijiedarbību ar Latvijas iedzīvotāju
vairākumu – latviešiem. Šāda analīze būtu tuvākajā laikā veicams
uzdevums.
Nedrīkst par zemu novērtēt arī Latvijas dalības ES lomu
sabiedrības integrācijas procesā – latvieši izteiktāk nekā
cittautieši atbalsta Latvijas iestāšanos ES, ir labāk informēti
par ES un labāk zina, kur meklēt informāciju. Svarīgi ir informēt
Latvijā dzīvojošos cittautiešus par iespējām iesaistīties
politiskajā un sabiedriskajā dzīvē gan Latvijā, gan ES, jo nereti
tieši informācijas trūkums un nezināšana rada negatīvu attieksmi
un nedrošības sajūtu.
Tieši šobrīd ārkārtīgi saasinājies izglītības reformas jautājums,
kas paredz pakāpenisku pāreju uz mācībām pārsvarā valsts valodā.
Šī reforma ir radījusi pretestību skolās ar krievu mācībvalodu,
skolēnu vecākos, skolotājos un skolu vadībā. Tā kā reforma tiks
īstenota, sākot ar 2004.gada septembri, jāveic informatīvi
pasākumi skolotājiem, skolu vadībai, skolēniem un viņu vecākiem,
jārosina pozitīvas skolu pieredzes pārņemšana.
Iecietības un tolerances veicināšana Latvijas iedzīvotāju vidū,
stereotipu un aizspriedumu mazināšana sekmēs savstarpējo sapratni
gan starp dažādām etniskajām grupām, gan reliģiskajām un citām
mazākuma grupām Latvijas sabiedrībā. Svarīga ir starpkultūru
izglītības attīstīšana, informatīvu pasākumu rīkošana par
dažādību cilvēku vidū un daudzveidīgas sabiedrības stiprajām
pusēm, īpašu uzmanību pievēršot darbam ar amatpersonām, lai
novērstu institucionālo diskrimināciju.
Attiecībā uz veidiem un līdzekļiem sabiedrības integrācijas
procesa sekmēšanai jāakcentē plašsaziņas līdzekļu loma. Šobrīd
sabiedrības integrācijas jautājumu atspoguļojums nav prioritāte
ne latviešu, ne krievu presē. Tomēr ir svarīgi uzturēt jautājuma
aktualitāti ne vien visas valsts, bet arī reģionālajos
plašsaziņas līdzekļos, ne tikai krievu, bet arī latviešu valodā.
Papildus tam jārosina iedzīvotāji un sabiedriskās organizācijas
publicēt savu viedokli un pieredzi ar integrāciju saistītajos
jautājumos.
Lai uzlabotu starpetniskā dialoga kvalitāti un mazinātu
iedzīvotāju šķelšanos pēc etniskām pazīmēm, jāstimulē viedokļu
apmaiņa un dažādības iesakņošanās plašsaziņas līdzekļu saturā.
Visbeidzot, kaut arī pirmajā mirklī tas nešķiet tieši saistīts ar
sabiedrības integrācijas procesu Latvijā, jānostiprina sadarbība
ar latviešu diasporu ārvalstīs, palīdzot ārvalstu latviešiem
saglabāt un attīstīt savu etnisko, lingvistisko, kultūras un
reliģisko identitāti, kā arī attīstot sadarbību starp Latvijas,
Austrumu un Rietumu latviešiem dažādās jomās, jo tas var veicināt
viņu vēlmi atgriezties Latvijā un iekļauties Latvijas sabiedrības
dzīvē.
Šajā rakstā ļoti daudz runāts par to, ko vajadzētu darīt. Bet
kurš būs šo ieceru īstenotājs? Ir skaidrs, ka viena iestāde to
nevar izdarīt, jo vajadzību ir pārāk daudz. Risinājums ir dažādu
institūciju iesaistīšana, izmantojot Sabiedrības integrācijas
fonda finansējumu. Ja arī katrs atsevišķs projekts vai pasākums,
visticamāk, nenesīs manāmas izmaiņas Latvijas sabiedrības
integrācijā, tas tomēr palīdzēs soli pa solim virzīties uz
saliedētu sabiedrību.
Kristīne Vāgnere,
Īpašu
uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta
vadītāja