Sarunas par valdību – normāls process
Kopš 5.februārī notikušās valdības demisijas arvien vairāk pieaug bažas, ka jauna Ministru kabineta veidošana ievelkas, tādējādi būtiski kavējot arī darbus, kas veicami, Latvijai stājoties Eiropas Savienībā (ES). Vai pašreiz valdības tapšanā vērojamie procesi ir demokrātiskai praksei gluži raksturīgi un saprotami vai arī tie nav tik viennozīmīgi vērtējami? Uz šo “LV” jautājumu atbild politoloģe, portāla “politika.lv” galvenā redaktore Nellija Ločmele:
— Partijām ir gan programmatiskas atšķirības, gan tas, ko tās solījušas saviem vēlētājiem. Tādēļ vienošanos ir ļoti grūti panākt, un skaidrs, ka tas prasa laiku. Un es neredzu arī nekādas vajadzības noteikt normas, ka valdība jāizveido, piemēram, trīs nedēļu laikā.
Es pat neteiktu, ka sarunas
ievelkas, – ir pagājis pavisam neilgs laiks, kopš Valsts
prezidente nosaukusi valdības veidotāja kandidātu. Var salīdzināt
– kad notiek Saeimas vēlēšanas, paiet vesels mēnesis līdz tam,
kad Saeima vispār pirmoreiz sanāk. Visu šo laiku notiek
konsultācijas. Un arī tad bijuši gadījumi, kad ilgāku laiku
neizdodas valdību izveidot, nepieciešami vairāki mēģinājumi. Tas
izriet no mūsu vēlēšanu sistēmas, ka vairākuma izveidošanai
nepieciešamas koalīcijas.
Vai jāievieš izmaiņas līdzšinējā vēlēšanu kārtībā? Neredzu
nepieciešamību. Var analizēt, kādas ir valdības veidošanas
sarunas pēc būtības, var konkrēti analizēt, kā katrs politiķis
izturējies – cik viņš konstruktīvs, kādi ir programmatiskie
jautājumi, par ko cenšas runāt. Varētu pārmest, ka pārāk maz
šajās sarunās ir skaidru vīziju iezīmēšanas, vairāk runa par
mītu, stereotipu kultivēšanu.
Principā valdību veidošana, koalīciju formēšana ir pilnīgi
normāls process, kurš nav iespējams bez šādām sarunām. Vienīgais,
par ko mums jāuztraucas, – cik atklāti tas notiek, vai tur nav
iesaistīti kādi mums nezināmi valdības veidotāji, vai sabiedrībai
ir pietiekami skaidrs, par ko ir nesaskaņas partiju starpā un par
ko tiek panāktas vienošanās. Tas arī ir tas, par ko būtu
jāuztraucas medijiem. Publiskajā telpā parādās pārāk maz
informācijas par saturiskām lietām, ar ko Induļa Emša valdība
varētu būt labāka par kādu citu iespējamo valdību.
Jā, ir darbi, kas kavējas. Taču tās ir pāris nedēļas uz fona, ka
ES mēs integrējamies jau gandrīz desmit gadus. Ir daudz kas tāds,
kam bija jau sen jābūt izdarītam. Un tagad kost pirkstos un
teikt: oi, mūs valdības veidošana kavē... Jā, droši vien ir
ministrijas, kurās sēž un gaida, kas būs nākamais priekšnieks,
bet darbi iestrēguši. Taču vietā arī jautājums: kas šajās
ministrijās notika aizvadīto valdību laikā?
Kādas ir Induļa Emša mazākumvaldības (ZZS + TP + LPP = 46 mandāti
Saeimā) perspektīvas? Ja ārpus valdības paliek lielākā,
ietekmīgākā Saeimas frakcija, tad šādai mazākuma valdībai ir
ārkārtīgi grūti strādāt. Un tieši raugoties uz produktivitāti. Ja
valdībai svarīgu lēmumu pieņemšanai atkal un atkal jāmeklē
atbalsts ārpus koalīcijas un jāielaižas kādos arvien riskantākos
kompromisos, tad strauji iet uz priekšu būs ļoti, ļoti grūti.
Guntars Laganovskis, “LV”