Tīra vide kā Latvijas lielākā bagātība
Laikā, kad politologi un plašsaziņas līdzekļi runā par sabiedrības un varas atsvešinātību, par “vienkāršo” cilvēku pasivitāti un neticību ietekmēt politiskos procesus valstī, vide, tās aizsardzības un apdraudētības jautājumi ir tie, kas spēj iekustināt gandrīz ikvienu. Strīdā par Saules dārza iespējamo privatizāciju ļoti aktīvi bija tieši Mežaparka iedzīvotāji, aizstāvot savas kopienas intereses, izveidojusies arī Bolderājas grupa, kas aizstāv šīs nomales harmonisku un videi draudzīgu attīstību, protestējot pret naftas termināļa celtniecību Daugavgrīvā.
Vides ministrijas
Stratēģijas un koordinācijas departamenta Vides stratēģijas
un informācijas nodaļas vadītājs Jānis Zaļoksnis,
departamenta direktors Māris Klismets un Projektu
sagatavošanas departamenta direktore Anita Bišofa |
Par to, kāda ir valsts vides
politika, cik šī katram iedzīvotājam svarīgā nozare gatava
dalībai Eiropas Savienībā, “LV” stāsta Vides ministrijas
Stratēģijas un koordinācijas departamenta direktors Māris
Klismets, departamenta Vides stratēģijas un informācijas nodaļas
vadītājs Jānis Zaļoksnis un Projektu sagatavošanas departamenta
direktore Anita Bišofa.
Kā atzīst M.Klismets, likumdošanas ziņā vide ir otra apjomīgākā
nozare aiz lauksaimniecības. Latvija savu uzdevumu ir
izpildījusi, un mūsu vides normatīvie akti gandrīz pilnībā
atbilst Eiropas Savienības (ES) likumiem. Līdz šā gada 1.maijam
vēl jāpārņem direktīva, kas nosaka pieļaujamo sēra savienojumu
daudzumu kurināmajā.
Vides nozarē astoņi
pārejas periodi
Sarunās ar ES Latvija panākusi
vairāk pārejas periodu nekā pārējās Baltijas valstis (ES
kandidātvalstis) – astoņus.
Pirmais pārejas periods līdz 2008. gada beigām paredzēts par
gaistošo organisko savienojumu emisijas kontroli benzīna
uzglabāšanā un sadalē no naftas bāzēm un degvielas uzpildes
stacijām. Galvenā problēma ir tā, ka mazās degvielas uzpildes
stacijas Latvijas reģionos neatbilst ES prasībām. Pārejas periodā
tām jāspēj piesaistīt finanšu resursus un nodrošināt savas
darbības atbilstību vides standartiem.
Otrais pārejas periods līdz 2004. gada decembrim ir panākts, lai
ieviestu direktīvu par atkritumu poligoniem saistībā ar bīstamo
atkritumu apsaimniekošanu.
Trešais pārejas periods paredzēts direktīvas par iepakojumu un
izlietoto iepakojumu ieviešanai, kas jāizdara līdz 2007. gada 31.
decembrim. Direktīva paredz iepakojumu šķirošanu, ar ko
nodarbojas privātās struktūras. Latvijā jau darbojas Zaļais
punkts.
Ceturtais un piektais pārejas periods ir direktīvām par pilsētu
notekūdeņiem un dzeramā ūdens kvalitāti, kas jāievieš līdz
2015.gada 31.decembrim, kad visiem notekūdeņiem jābūt savāktiem
un attīrītiem atbilstoši direktīvā noteiktajiem standartiem.
Lielajās pilsētās ar iedzīvotāju skaitu virs 100 000 direktīva
ieviešama līdz 2008. gadam. Par ūdenssaimniecības atbilstību
likumdošanas prasībām ir atbildīgas pašvaldības. Taču, tā kā tas
prasa ievērojamus finanšu līdzekļus, valsts sniedz atbalstu
investīciju projektu sagatavošanā un ieviešanā. Patlaban visas
pašvaldības ar iedzīvotāju skaitu virs 2000 jau iesaistījušās
projektu izstrādē, un A.Bišofa prognozē, ka līdz 2015.gadam
direktīva Latvijā būs ieviesta.
Sestais pārejas periods iegūts, lai īstenotu direktīvu par
integrētā piesārņojuma novērošanu un kontroli. Latvija Eiropas
Komisijā iesniedza sarakstu ar lielajiem uzņēmumiem, un katram no
tiem būs savs direktīvas ieviešanas termiņš. Latvijā šādu A
kategorijas uzņēmumu ir mazliet mazāk nekā 60. Ilgākais pārejas
periods ir līdz 2010. gada 31. decembrim. Kā skaidro M.Klismets,
uzņēmumiem, kas prasības nebūs izpildījuši, piemēros soda
sankcijas, un galējais sods būs uzņēmuma slēgšana. Uzraudzības
darbu veic Vides reģionālās pārvaldes. Taču, kā uzsver
M.Klismets, uzņēmumi ir ieinteresēti visu vides prasību
ievērošanā, jo pretējā gadījumā viņu ražotā produkcija nevarēs
konkurēt ES tirgū. Spilgts paraugs ir Latvijas uzņēmums “Lauma”,
kas viens no pirmajiem Austrumeiropā ieguva atļauju tirgot savu
produkciju Eiropā. ES precēm ir arī iespējams iegūt eko
marķējumu, kas norāda, ka to ražošana ir videi draudzīga. Latvijā
no iestāšanās brīža ES sāks darboties vides pārvaldības un audita
sistēma, kurā var piedalīties tie uzņēmumi, kas vēlas. Šī sistēma
ir līdzīga ISSO 14 000 standarta prasībām.
Septītais
pārejas periods paredzēts direktīvas par drošu azbesta atkritumu
glabāšanu ieviešanai līdz 2004.gada 31.decembrim. Kā azbesta
savienojumu piemēru M.Klismets min šīferi, tajā ir azbesta
šķiedras, kurām sadrūpot rodas cilvēka veselībai kaitīgas vielas.
Šo novietni veidos līdztekus bīstamo atkritumu poligonam.
Astotais pārejas periods līdz 2005.gada 31.decembrim saistīts ar
radiācijas un kodoldrošības jomu, kurā direktīva paredz personas
aizsardzību pret jonizējošo starojumu. Šobrīd vēl ne visi
Latvijas slimnīcu rentgena aparāti atbilst ES prasībām, pārejas
periodā tie jānomaina pret jaunākiem un drošākiem. Tam būs
vajadzīgs papildu finansējums, kuru daļēji varēs saņemt arī no
starptautiskiem fondiem.
Eiropas nauda
Latvijas videi
Eiropas nauda Latvijas vides
nozarei jau bija pieejama kopš 2000.gada – ES ISPA fonds, kas
pieejams līdz šā gada 1.maijam. ISPA finansējuma piesaiste ir
gandrīz pabeigta, taču tā reāla apguve tikko sākusies. No
2000.līdz 2003.gadam Latvija iesniedza savus projektus Eiropas
Komisijas vides sektorā, kas to apstiprināja. Lielākajā daļā
projektu jau norit būvniecības darbi. Latvija no ISPA spējusi
piesaistīt 135,4 miljonus eiro, un kopējā projektu summa ir 202,4
miljoni eiro. Par šo naudu līdz 2006.gada beigām paredzēts
realizēt 13 lielus projektus.
No iestāšanās brīža Latvijai būs pieejams ES Kohēzijas fonds, no
kura trijos gados atbilstoši Eiropas Komisijas datiem, Latvija
varētu saņemt 218 miljonus eiro. Vides ministrija gatavo
projektus par 316 miljoniem eiro, jau domājot par nākamā perioda
finansējumu. Kohēzijas fonda galvenās prioritātes ir
ūdenssaimniecības sakārtošana un atkritumu apsaimniekošana, kur
projektus varēs iesniegt 86 pašvaldības. Minimālā projektu summa
– 10 miljoni eiro.
Vides nozares sakārtošanai naudu varēs saņemt arī no ES
Reģionālās attīstības fonda, kura ietvaros paredzētas aktivitātes
arī vides infrastruktūras un tūrisma attīstībai. Latvijas vides
nozarei trīs gadu laikā būs iespējams saņemt 53 miljonus eiro, no
tiem daļa paredzēta ūdenssaimniecības sakārtošanai pašvaldībās,
kur iedzīvotāju skaits mazāks par 2000. Paredzētas arī tādas
aktivitātes kā dalīto atkritumu vākšanas punktu izveide un
ekotūrisma infrastruktūras attīstība potenciālajās programmas
“Natura 2000” teritorijās. Projektus varēs iesniegt pašvaldības
un to uzņēmumi, kā arī sabiedriskās organizācijas. No šā fonda
naudu varēs saņemt uzņēmējdarbības attīstībai, tai skaitā arī
uzņēmumu pielāgošanai vides standartiem.
A.Bišofa stāsta, ka lielākās bažas ES naudas apguvē rada nevis
priekšfinansējuma vai līdzfinansējuma trūkums, bet gan sagatavoto
projektu vājā kvalitāte, piemēram, par ūdenssaimniecības
sakārtošanu. Tādēļ Vides ministrija jau martā rīkos seminārus
reģionos, informējot pašvaldības par iespējām saņemt naudu un to,
kā sagatavot projektus.
Nacionālā prioritāte
–
vides izglītība
Paralēli ES struktūrfondu
projektiem Latvija izstrādājusi Nacionālo vides politikas plānu
laikam no 2004. līdz 2008.gadam. Tajā iekļauti arī tie uzdevumi
vides sektorā, kuri jārisina, izmantojot nacionālos budžeta
līdzekļus. Kā pastāstīja J.Zaļoksnis, prioritātes jau ir tās
pašas – dzeramā ūdens kvalitāte, atkritumu apsaimniekošana, tikai
runa ir par mazākiem, taču ne mazsvarīgākiem projektiem, kuri
nevar pretendēt uz ES naudu. Būtiska ar nacionāliem līdzekļiem
risināma problēma ir gaisa piesārņojums, kas ir samērā augsts
valsts lielākajās pilsētās, īpaši Rīgā. Ir jāoptimizē transporta
plūsma pilsētās, jādomā par apvedceļiem kravas pārvadājumiem. Kā
piebilst A.Bišofa, transporta plūsmas organizēšana ir viena no
Satiksmes ministrijas struktūrfondu prioritātēm. J.Zaļoksnis
atzīst, ka ir nopietni jādomā, vai Rīgā nevajadzētu ierobežot
jaunu rūpniecisku objektu būvniecību un jau esošajiem uzņēmumiem
samazināt piesārņojumu, investējot videi draudzīgu tehnoloģiju
ieviešanā.
Lielas problēmas ir ar piesārņotajām teritorijām – gan armijas,
gan padomju laiku rūpnieciskās darbības upuriem. Ministru
kabineta noteikumos noteikts, ka par šīm teritorijām ir
atbildīgas konkrētās pašvaldības. Taču piesārņoto teritoriju
sanācija (atveseļošana) ir liels un arī dārgs darbs, kam daļa
naudas nāks arī no Kohēzijas fonda. Par prioritārām atzītas sešas
teritorijas: Inčukalna skābā gudrona dīķi, Olaines ķīmijas
uzņēmumu atkritumu izgāztuve, Rumbulas lidostas teritorija,
Liepājas Karosta un vairāki bijušie armijas lidlauki.
Latvijas dzeramais ūdens diemžēl ir pārbagāts ar dzelzs
savienojumiem, tādēļ jādomā, kā to atdzelžot (tas neiekļaujas
lielo struktūrfondu projektos). Problēmas ar kvalitatīvu dzeramo
ūdeni varētu būt lauku viensētu iedzīvotājiem, kuri izmanto akas
ar piesārņotu gruntsūdeni. Seklo aku īpašniekiem ūdens kvalitāte
gan būs jāuzlabo par saviem līdzekļiem.
Latvijas
ūdens resursus apdraud arī pārrobežu piesārņojums no Lietuvas,
Baltkrievijas un Krievijas. Piemēram, Daugavā puse piesārņojuma,
J.Zaļokšņa vārdiem runājot, ir importēta. Ar to varētu cīnīties,
noslēdzot starpvalstu līgumus. Latvija ir sagatavojusi līguma
projektu, taču politisku motīvu dēļ tā noslēgšana jau ilgāku
laiku kavējas.
Visi sarunas dalībnieki uzsver, ka līdztekus ūdens un atkritumu
saimniecības sakārtošanai ļoti svarīga ir vides izglītība, kuras
reizēm pietrūkst gan atpūtniekiem brīvā dabā, gan uzņēmējiem, gan
pašvaldību darbiniekiem. Jā, dzīvot videi draudzīgi ir dārgāk
īstermiņā, taču ilgtermiņā tas atmaksājas ar uzviju.
Rūta Kesnere, “LV”