Kultūru līdztiesība – priekšnoteikums sabiedrības integrācijai
Intervija ar Irinu Vinniku, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta Mazākumtautību lietu departamenta direktori
Irina Vinnika Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
– Kā mazākumtautības un jūs
personiski jūtaties Latvijā?
– Vienas atbildes nav.
Izjūtas ir ļoti dažādas. Starp citu, tāpat kā latviešiem. Es
jūtos labi, jo Latvija ir mana dzimtene – tā ir mana izvēle. Man
ir tādas pašas rūpes un arī prieki kā latviešiem. Es neteikšu, ka
būtu vienmēr laimīga (tādi ir tikai idioti), bet Latvija ir
vienīgā vieta, kur es varu mēģināt tāda būt. Man grūti saprast
cilvēkus, kuri šeit dzīvo un priecājas, ka Latvijai kādā jomā
klājas slikti. Man šķiet, tas ir pretdabiski. Taču zinu
cittautiešus, kuri Latvijā jūtas slikti un ne jau tādēļ, ka
nebūtu ko ēst. Tādēļ, ka šie cilvēki nejūtas piederīgi ne šai, ne
citai valstij. Ir grūti dzīvot bez dzimtenes. Eiropā dzīvo 70
tautu, bet ir tikai 39 valstis. 200 miljoni cilvēku Eiropā dzīvo
ārpus savas etniskās dzimtenes. Tas ir īpašs, nebūt ne viegls
liktenis.
Piederību zemei
izjūt visi, valstij – retais
– Vai jums ir svarīgi zināt
latviešu kultūru, Latvijas vēsturi? Vai jums pret to ir
personiska attieksme kā pret savu?
– Jautājums nav
viegls. Varbūt es nodaru pāri savējiem, bet latviešu “Pūt,
vējiņi!” man tagad jau ir tuvāka nekā krievu častuškas vai
ukraiņu tautasdziesmas, kaut pēc etniskās izcelsmes esmu tīra
ukrainiete, bet augu krievu kultūras paspārnē. Mani vecāki
atbrauca uz Latviju pēc kara, jo visi brauca palīdzēt brālīgajai
padomju republikai celt tautsaimniecību. Mana māte – ukraiņu
valodas pasniedzēja – gan visu mūžu šeit Latvijā juta nostalģiju.
Latvijā pēc kara nebija ne ukraiņu biedrības, ne ukraiņu skolas.
Bija latviešu un krievu vide. Pirmajā mani vecāki nevarēja
iekļauties.
– Kāpēc?
– Tolaik nebija tāda uzstādījuma, tā nebija
pieņemts. Tagad daudzi runā it kā par etnisko segregāciju.
Patiesībā visnopietnākā segregācija bija padomju laikos.
Likvidēja visas mazākumtautību skolas, pēdējo 1949. gadā slēdza
poļu skolu. Palika nošķirtas latviešu un krievu skolas, kas bija
sovetizētas. Kad man bija jāsāk iet skolā, nevienam pat prātā
neienāca, ka tā varētu būt latviešu skola. Taču tagad latviešu
kultūra man ir tuva, saprotama. Pateicoties maniem latviešu
draugiem, kordziedātājiem, vienos Dziesmu svētkos kopā ar visiem
koriem stāvēju uz lielās estrādes. Sajūtas bija
neaprakstāmas.
Kādā krievu skolā vienai klasei es pasniedzu žurnālistikas
pamatus, cita starpā stāstot arī par Latviju un latviešu kultūru.
Es biju pirmais cilvēks, kas šos jauniešus aizveda uz Valsts
Mākslas muzeju. Tas nozīmē, ka daļai nelatviešu trūkst zināšanu
par tās valsts kultūru, kurā viņi dzīvo. Tajā pašā laikā 2000.
gadā Latvijas Televīzijā es vadīju ciklu “Rīga – mūsu iedvesmas
pilsēta” krievu valodā, kurā bija konkursi ar tiešām grūtiem
jautājumiem. Mums nāca ļoti daudzas vēstules ar atbildēm,
nelatvieši ļoti aktīvi iesaistījās konkursā un pārsteidza ar
lieliskām zināšanām par Latvijas, Rīgas vēsturi un kultūru.
Pašlaik es lasu lekcijas par mazākumtautību vēsturi Sabiedrības
informatīvi konsultatīvajā birojā, kurā cilvēki gatavojas
nepilsoņu naturalizācijai. Es redzu, ka šie cilvēki grib iegūt
pilsonību ne tikai pragmatisku apsvērumu dēļ, bet tāpēc, ka grib
patiesi būt piederīgi Latvijas valstij.
– Kas veido piederību konkrētai zemei, droši vien tā nav
pilsonība vien? Kādēļ tik daudzi šeit dzīvojošie nelatvieši nejūt
personisko piederību Latvijai?
– Kādreiz bija tā vieta,
kurā tu esi dzimis, tai tu arī piederēji. Tagad vairs tā nav,
cilvēki brīvi pārvietojas pa pasauli, ir jēdziens “pasaules
pilsonis”. Līdz ar to piederība veidojas vietai, kurā ir tavas
mājas, kur dzīvo tava ģimene, aug tavi bērni. Manuprāt, piederību
šai zemei izjūt visi nelatvieši, tie, kam tās nebija, aizbrauca.
Taču piederību valstij izjūt daudz mazāk Latvijas iedzīvotāju –
gan latvieši, gan nelatvieši. Par to liecina aptauju
rezultāti. Valstī pagaidām nav izstrādāta ilgtspējīga
etnopolitika. Latvijas valsts nav devusi ziņu nelatviešiem, ka
viņi būtu vajadzīgi, ka viņi ir tās neatņemama sastāvdaļa. Šo
ziņu gaidīja daudzi.
– Kādēļ minoritātes uzskatīja, ka tām nepieciešama īpaša ziņa,
īpašs apliecinājums?
– Tādēļ, ka pēc neatkarības
atgūšanas pusmiljons Latvijas iedzīvotāju pēkšņi kļuva par
cilvēkiem bez pilsonības. Mūsu Valsts prezidenti ļoti ciena
mazākumtautības, bet viņiem ir sāpīgi dzirdēt, ka Jaunā gada
apsveikumus prezidente sāk ar uzrunu – mīļie latvieši vai
tautieši. Es gan visiem skaidroju, ka latviešu valodā nav vārda,
kas apzīmētu visas Latvijā dzīvojošās tautas. Slikti ir arī tas,
ka krievu valodai nav mazākumtautību valodas statusa. Daudzi
krievi uzstājas tieši par to. Otru valsts valodu vēlas tikai
neliela grupa radikāļu.
– Ko šis statuss praksē nozīmētu?
– Man grūti jums
pateikt. Latvijā līdz šim nav mazākumtautību definīcijas, lai gan
Satversmē mēs esam pieminēti. Vācijā, piemēram, ir vēsturiskās
minoritātes (piemēram, 60 000 Lužicas sorbu) un imigranti (2
miljoni turku) ar pilnīgi atšķirīgām tiesībām.
– Kā Latvijā būtu iespējams nošķirt vēsturiskās minoritātes un
tos, kas šeit ieradās pēc Otrā pasaules kara?
– Tas
laikam nebūs iespējams. Jo, piemēram, krievi, kas iebrauca pēc
kara, kā etnoss ir tīrākā vēsturiskā minoritāte.
– Jums šķiet, ka nav atšķirību starp cilvēkiem, kas te dzīvo
paaudzēs, un tiem, kas iebrauca pēc kara?
– Domāju, nē.
Mēs nevaram prasīt cilvēkiem uzrādīt ciltsrakstus.
– Vai Latvijas valsts ir nodrošinājusi iespējas
mazākumtautībām attīstīt un kopt savu valodu un
kultūru?
– Valsts to ir atļāvusi, taču diemžēl to
pietiekami neveicina. Latvijā minoritātēm ir atļauts veidot savu
kultūras autonomiju, taču tam netiek nodrošināts vajadzīgais
finansiālais segums. Pēdējos trīs gadus dotācija visu nacionālo
kultūras biedrību un kultūras pasākumu finansēšanai (tai skaitā
avīžu, žurnālu un grāmatu izdošanai) bija 14 490 latu. Tā kā ir
200 aktīvas biedrības, katrai iznāk 72 lati 45 santīmi gadā. Šī
summa neatspoguļo etnisko grupu Latvijas iedzīvotāju procentuālo
sastāvu. Nevar runāt par iekasēto nodokļu līdztiesīgu izmantošanu
dažādu kultūru attīstībai. Valstij vajadzētu vairāk atbalstīt ne
tikai latviešu folkloras kopas, bet arī mazākumtautību. Līdz ar
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariāta izveidi 2003. gadā palielinājās gan mazākumtautību
kopienu finansiālais atbalsts, gan pašu kopienu aktivitāte. Tas
arī dod zināmas cerības.
Neatdosim
nelatviešus
Krievijas ietekmei
– Kādēļ krievu minoritāte,
atšķirībā no citām mazākumtautībām, ir visneapmierinātākā? Krievi
runā par savu cilvēktiesību pārkāpumiem, par ko nesūdzas ne poļi,
ne lietuvieši, ne ebreji, ne citi.
– Poļu skaits Latvijā
ir nemainīgs kopš 1843. gada. Viņi tāpat kā dažas citas
mazākumtautības, ir saliedēti, izveidojuši savas kopienas.
Krieviem nebija nekādas vajadzības veidot savu vienotu kopienu uz
nacionāla pamata, domāt par savas valodas un identitātes
saglabāšanu, tā bija nodrošināta. Tagad daudzi jūtas kā no laivas
izsviesti. Lai gan jāpiebilst, ka šobrīd finansiālas grūtības
izjūt visas mazākumtautību nevalstiskās organizācijas.
– Bet vai lielā mērā krievu neapmierinātību neuztur
Krievija?
– Protams. Latvija vienmēr bijusi Krievijas
ģeopolitisko interešu lokā. Es domāju, nekad Krievija neteiks:
dzīvojiet, kā gribat. Krievija lielā mērā ir atbildīga par to,
kas notiek ar krievu cilvēkiem. Tajā pašā laikā daudzi krievi
izvēlas būt nepilsoņi, bet nepieņem Krievijas pilsonību, kuru
iegūt bija vieglāk par vieglu. Piemēram, Igaunijā 115 000 krievu
pieņēma Krievijas pilsonību, faktiski Krievija izveidoja sev
piekto kolonnu. Latvijā Krievijas pilsonība ir apmēram 15 000
cilvēku, lai gan nepilsoņu ir 429 000.
– Kā būtu iespējams mazināt šo Krievijas psiholoģisko un
ideoloģisko ietekmi?
– Tas ir jautājums par informācijas telpām, kā cilvēki iegūst
informāciju. Man jautāts, kādēļ tik daudz nelatviešu ir pret
NATO? Bet vai valsts televīzijā vai radio ir bijis krievu valodā
kāds skaidrojošs raidījums par NATO – kas tā ir par organizāciju,
kādēļ tā Latvijai vajadzīga? Latvijas Televīzija diemžēl ar
krievvalodīgajiem skatītajiem nestrādā, līdz ar to mēs paši viņus
atdodam citas valsts informatīvajai telpai. Vai 700 000
krievvalodīgo nav auditorija, ar kuru vajag rēķināties, kuru
jācenšas izglītot, kurai vajag darīt zināmu valsts
ideoloģiju?
– Bet ko dara Latvijas krievu prese?
– Tas ir privāts
bizness, un žurnālisti izpilda pasūtījumu, par kuru viņiem maksā
naudu. Tādēļ es ļoti cīnos par to, lai sabiedriskajā televīzijā
un radio būtu valsts pasūtījums, orientēts uz krievvalodīgo
auditoriju. Kad viena projekta ietvaros aptaujāja nelatviešu
jauniešus, kā viņi iegūst informāciju par notikumiem Latvijā un
pasaulē, 59% respondentu atbildēja – no Krievijas medijiem. Tā
nav laba zīme Latvijai.
Mazākumtautību
kultūrām nepieciešams valsts finansējums
– Kādi vēl bez informatīvās
telpas paplašināšanas būtu galvenie etnopolitikas stratēģiskie
virzieni?
– Valstī dzīvo pamattauta, kurai ir
pamattiesības. Demokrātija ir vairākuma griba, taču, aizmirstot
par mazākumu, mēs varam nonākt pie pūļa varas. Etnopolitikai
jābalstās uz mazākumtautību interešu ievērošanu, jānodrošina
iespējas minoritātēm saglabāt savu etnisko identitāti, piešķirot
tam finansējumu. Latvijas likumos visas teorētiskās lietas jau ir
ieliktas, vēl tikai jāpiestrādā pie to realizācijas. Ir
izstrādāta Nacionālā programma “Kultūra 2000. – 2010.”, kurā
ierakstīts, ka Latvijai vajag iedibināt kultūru līdztiesību, kā
arī atbalstīt mazākumtautību kultūras centru izveidi, kam pat
bija paredzēts finansējums. Ir jau pagājuši četri gadi, bet
mazākumtautību biedrībām šiem mērķiem nav iedots neviens lats.
Nedz Kultūras ministrijā, nedz Tautas mākslas centrā nav
mazākumtautību kultūras speciālista. Jāsaka paldies pašvaldībām,
kas ļoti atbalsta savā teritorijā dzīvojošās minoritātes.
Sekretariāts pagājušajā gadā piešķīra 23 000 latus mazākumtautību
nevalstisko organizāciju attīstībai (uz mini – projektu pamata).
Pagājušā gada beigās budžeta grozījumos mums piešķīra papildu
finansējumu mazākumtautību informācijas centra izveidei, kas
drīzumā sāks darbu Blaumaņa ielā 5a. Centrā būs interneta
pieslēgums, biroja tehnika, jaunākā prese, iespēja saņemt
konsultācijas projektu rakstīšanai. Taču tam ir finansējums tikai
līdz 1. maijam. Centra tālākā darbība atkarīga no nākamās
valdības izpratnes par integrāciju. Man šķiet, vislabākā
integrācija ir tieši ar kultūras starpniecību, nevis politikāņu
savtīgajiem mērķiem.
Rūta Kesnere, “LV”