“Karotītei” saules mūžs
Jaunais karotītes oficiālais apzīmējums turpmāk būs “Kvalitatīvs produkts”. Savukārt vārds “Latvija” šajā zīmē tiek lietots kā informatīva norāde produkcijas izejvielu un ražošanas izsekojamības apliecināšanai. Latvijas vai citu Eiropas Savienības valstu pretendentiem būs iespēja kā ģeogrāfiskās izcelsmes norādi izmantot arī reģiona nosaukumu, piemēram, Kurzeme, Latgale, Hesene |
Sabiedriskās organizācijas
“Mārketinga padome” izveidoto preču zīmi “Kvalitatīvs Latvijas
produkts” jeb tā dēvēto “zaļo karotīti” ievērojuši 78,5 procenti
Latvijas iedzīvotāju, liecina tirgus un sabiedriskās domas
pētījumu centra SKDS pērn decembrī veiktās aptaujas rezultāti.
Speciālisti atzīst, ka tas ir ļoti augsts rezultāts. Tādēļ
apgalvojums, ka preču zīme tautā iemīļota, nav pārspīlēts. Pēc
Eiropas Komitejas aizrādījuma Latvijai par “karotītes” lietošanu
uz līdzšinējiem nosacījumiem pēc iestājas Eiropas Savienībā (ES)
sabiedrībā izskanēja bažas par tās nākotni. Taču uztraukumam nav
pamata – patērētājiem tik pazīstamā preču zīme ieguvusi jaunu
veidolu un oficiālo apzīmējumu, kas šo preču zīmi saņēmušos
produktus apzīmēs, sākot ar Latvijas iestāšanās dienu ES.
Latvija ne tikai akli akceptēs ES nosacījumus, bet, adaptējot
uzstādītās prasības par brīvu preču kustību un ekskluzīvu tikai
vietējo pārtikas ražotāju atbalstīšanu, piedāvās savu kvalitātes
sistēmu. Vakar, 3.martā, Zemkopības ministrijā zemkopības
ministrs Mārtiņš Roze un Mārketinga padomes vadītāja Inguna Gulbe
prezentēja šīs kvalitātes zīmolu – karotīti, kas atbilstoši ES
nosacījumiem ieguvusi jaunu, modernāku vizuālo veidolu, kā arī
precizētus un pastiprinātus lietošanas nosacījumus. Eiropa
atbalsta dalībvalstu kvalitātes nodrošināšanas iniciatīvu, īpaši
norādot, ka kvalitāte ir cieši saistāma ar izejvielu izcelsmi un
to izsekojamību.
Mārketinga padomes direktore Inguna Gulbe un zemkopības ministrs Mārtiņš Roze vakar prezentēja “Zaļās karotītes” jauno veidolu Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
M.Roze vakar atzina: “Šis ir
pacilājošs brīdis, kuram gatavojāmies diezgan ilgi. Izskanēja
runas, ka mēs vairs nedrīkstēsim tautā iemīļoto “karotīti”
atbalstīt. Jā, mēs to nevarēsim atbalstīt tieši tādā veidā, kā
tas notika līdz šim, bet būtībā turpināsim līdzšinējo preču zīmes
ideoloģiju. Proti, tā ir kvalitātes sistēma, kas garantē
izejvielu izsekojamību ražošanas gaitā un kvalitatīva produkta
nonākšanu pie gala patērētāja. Jaunais preču zīmes dizains ietver
veco, atpazīstamo karotīti, uzrakstu izvietojums mainīts tikai
tik daudz, lai tas nebūtu pretrunā ar ES nosacījumiem. Tagad
kvalitātes sistēma pilnībā atbilst mūsu tiesībām un pienākumiem
Eiropā.”
Zīmes pretendentam tāpat kā līdz šim būs jābūt Mārketinga padomē
sastāvošas asociācijas biedram, produktiem jāatbilst valsts
likumdošanā noteiktajām obligātajām kvalitātes prasībām katrai
produktu grupai, kas tiks izvērtētas saskaņā ar ES prasībām.
Striktāks būs nosacījums, ka izejvielu izcelsmei jābūt pilnīgi
izsekojamai un pretendentam dokumentāli jāapliecina produktu
ražošanas un pārstrādes ģeogrāfiskā izcelsme.
Mārketinga padomes vadītāja, paužot gandarījumu par gandrīz gadu
ilgušā darba rezultātu, lai zīme būtu korekta pret ES konkurences
politiku, skaidroja, ka teorētiski paplašinās “karotītes”
saņēmēju loks. Proti, pēc Latvijas iestāšanās ES teorētiski to
varēs saņemt arī citu valstu produkcijas ražotāji, ja tie spēs
nodrošināt minētās produkta kvalitātes un izsekojamības prasības,
taču I.Gulbe norādīja, ka viņai gan nav zināms neviens gadījums,
kad ražotājs būtu saņēmis citas valsts preču zīmi.
Latvijas ražotāji par izmaiņām ir informēti un ar izpratni
uztvēruši jaunās prasības.
Ilze Apine, “LV”