
Latvijai UNDP palīdzība vairs nav nepieciešama
Marta Rudeasa Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Marta Rudeasa, ANO Attīstības programmas (UNDP) Eiropas un NVS reģionālā biroja vadītāja vietniece, – “Latvijas Vēstnesim”
Marta Rudeasa dzimusi Madridē,
Spānijā. Viņai ir ASV Kolumbijas universitātes maģistra grāds
starptautiskajā politekonomijā. Brīvi runā spāņu, angļu, franču,
portugāļu un krievu valodā.
M.Rudeasa strādājusi četros no pieciem ANO Attīstības padomes
(UNDP) darbības reģioniem: Āzijā un Klusā okeāna valstīs,
Latīņamerikā un Karību valstīs, Āfrikā, Austrumeiropā un
Neatkarīgo Valstu Savienībā (Gruzijā un Kirgizstānā), kā arī
Bulgārijā. Šeit viņa bija UNDP pastāvīgās pārstāves un ANO
pastāvīgās koordinatores amatā no 2001. līdz 2003. gadam.
Palīdzības ņemšanas
laiks aiziet pagātnē
– Vispirms par jūsu vizītes
mērķi.
– Tas ir ļoti vienkāršs – UNDP gatavojas pārtraukt savu darbību
Latvijā. Pakāpeniski samazinot darbības apjomu, mēs to pilnīgi
pārtrauksim 2005. gada beigās. Taču šis process prasa diezgan
daudz darba, un šo darbu plānošana tad arī ir manas vizītes
galvenais mērķis Latvijā.
– Ko praktiski nozīmē UNDP darbības pārtraukšana
Latvijā?
– Manā skatījumā, tas ir tiešām iepriecinošs fakts, jo UNDP
pārtrauc savu darbību attiecīgajā valstī tad, kad šai valstij
palīdzība vairs nav vajadzīga. UNDP taču ir attīstības sekmēšanas
organizācija. Esmu patiešām priecīga par UNDP konstatāciju, ka
Latvija relatīvi īsā laikā sasniegusi atzīstamu attīstības
līmeni, kad mūsu palīdzība vairs nav vajadzīga.
– UNDP savu palīdzības programmu Latvijā sāka 1993.
gadā.
– Jā, brīdī, kad atstāsim Latviju, būs pagājuši divpadsmit gadi.
Tiesa, līdz pilnīgai UNDP darbības pārtraukšanai Latvijā mēs šeit
vēl īstenosim dažus nelielus projektus. Runājot par līdzšinējo
palīdzību, es negribētu īpaši uzsvērt finansiālo aspektu. Katrā
ziņā, naudas izteiksmē UNDP Latvijai nav sniegusi tik lielu
palīdzību kā Pasaules banka vai daži divpusējie donori. Mēs paši
sevi dēvējam par pasaules palīdzības tīklu valstu attīstībai.
Nozīmīgākā UNDP palīdzība tiek sniegta ekspertīzes veidā, un ne
tikai ar ekspertiem vien. Daudz būtiskāka ir pieredzes nodošana,
ko UNDP ieguvusi daudzās dažādās valstīs. Šī pieredze tika dota
Latvijai, un Latvija savukārt papildināja UNDP kopējo pieredzes
klāstu, ļaujot mūsu organizācijai jo labāk palīdzēt citām
valstīm.
– Kāds bija galvenais UNDP kritērijs, izšķiroties par
palīdzības pārtraukšanu Latvijai?
– Formāli Latvija, pēc UNDP klasifikācijas, varētu saņemt
palīdzību līdz 2007. gadam. Taču, tā kā Latvija jau šogad kļūs
pilntiesīga ES dalībvalsts, mēs nolēmām palīdzību pārtraukt
agrāk. Būtībā tas tad arī bija galvenais kritērijs, kādēļ
palīdzības sniegšanas laiks Latvijai tika samazināts par diviem
gadiem.
– Patiesi būtu dīvaini, ja ES dalībvalsts turpinātu saņemt
UNDP palīdzību.
– Tieši tā! Latvija taču saņems ļoti lielu un būtisku finansiālo
palīdzību no ES strukturālajiem fondiem, – salīdzinājumā ar šo
atbalstu UNDP palīdzība būtu ļoti maza. Bez tam UNDP ir daudz
darba citās valstīs. Mēs taču pavisam darbojamies simt sešdesmit
valstīs visā pasaulē. Manā pārziņā Eiropā un NVS vien ir
trīsdesmit viena valsts. Āfrikā mēs palīdzam 48 valstīm. UNDP
palīdzību saņem arī ļoti daudzas Āzijas valstis.
Latvijas sasniegumu
kontrastainā aina
– Kāds ir jūsu personiskais
skatījums uz Latviju? Cik atceros, jūs jau esat bijusi mūsu
valstī.
– Jā, šī ir mana otrā vizīte Latvijā. Pirmo reizi pie jums biju
pirms diviem gadiem, kad Rīgā notika UNDP pastāvīgo koordinatoru
reģionālā konference. Es teiktu, ka Latvijas attīstība daudzās
jomās bijusi neparasti strauja. To gan var teikt par visām trim
Baltijas valstīm, taču, manā skatījumā, tieši Latvijā ļoti īsā
laikā notikušas pārsteidzoši straujas un būtiskas pārmaiņas. Ja
salīdzina Latviju ar citām postkomunistiskajām valstīm, kas sāka
pārejas procesu vienā laikā ar Latviju, redzams, ka jūsu valsts
attīstība bijusi neparasti strauja. Tāda tā bijusi varbūt vēl
tikai dažās Eiropas Savienībai tuvākajās Austrumeiropas valstīs.
Taču, protams, Latvijai vēl jāveic vairāki nopietni uzdevumi.
Manā skatījumā, viens no šādiem uzdevumiem ir veselības
aizsardzības sistēmas reorganizācija. Zinu, ka jums pietiek ārstu
un slimnīcu, taču jūtams, ka sabiedrībai nepieciešama plaša
veselības aizsardzības sistēmas reforma.
Iestājoties ES, tiks izveidota arī jauna struktūra, kas
nodarbosies ar ES strukturālo fondu apguvi, kā arī ar ES
likumdošanas un citu ES normu ieviešanu. Domāju, ka arī šīs
institūcijas darbība prasīs palīdzību, vismaz sākuma posmā, kā
tas ir ar jebkuru jaunu institūciju.
Darbojoties citos reģionos un valstīs, esmu pārliecinājusies, ka
parasti municipālā līmenī nav tik liela kapacitāte jauno iespēju
apgūšanai, kāda tā ir valsts mērogā – lai apgūtu ES noteikumus un
finanšu mehānismus. Es domāju, arī tas Latvijai ir liels un
nozīmīgs uzdevums.
Īpašs uzdevums, kas Latvijai ļoti uzmanīgi un konsekventi
jārisina, ir AIDS izplatības ierobežošana. Latvija diemžēl pieder
pie valstīm, kas ir ļoti tuvu liktenīgajam slieksnim, kad AIDS
var iegūt epidēmijas raksturu.
– Skan neticami un briesmīgi!
– Taču jārēķinās ar
realitāti. Latvijā šīs slimības izplatība ir tuvu 0,4 procentiem
no iedzīvotāju kopskaita. Varētu likties, ka tas ir maz. Taču, ja
šī saslimstība sasniedz vienu procentu no iedzīvotāju skaita, tā
kļūst par epidēmiju. Un tad jau ir daudz grūtāk situāciju labot.
Tādēļ Latvijai ir ļoti, ļoti rūpīgi jānodarbojas ar šo
problēmu.
Kopumā gribu teikt, ka visas aktuālās problēmas Latvijai
vajadzētu risināt ļoti enerģiski – jūsu attīstība bijusi tik
dinamiska, ka negribētos, lai jelkas sabojātu vai mazinātu jūsu
sasniegumus.
Nākotne –
mūsu pašu rokās
– Kādus jūs iztēlojaties dažus
tuvākos gadus Latvijas attīstībā Eiropas Savienībā?
– Atļaujiet man sākt ar salīdzinājumu. Pati esmu dzimusi Spānijā.
Mana valsts ES iestājās krietni vēlāk par daudzām citām valstīm,
1986. gadā. Pēc iestāšanās es pieredzēju gan jaunās, ES dotās
iespējas, gan arī jaunās grūtības. ES ir milzu potenciāls, lai
jauno dalībvalsti strauji tuvinātu ES vidējam labklājības
līmenim, citiem vārdiem, Rietumeiropas valstu līmenim. Taču tas
prasa lielas pūles no pašas jaunās dalībvalsts. Mēs varam atrast
daudzus un dažādus ES dalībvalstu piemērus. Teiksim, Īrija un
Grieķija. Pirmā no šīm divām valstīm pēc ES attīstījusies
ārkārtīgi strauji un efektīvi. Savukārt Grieķijas progress ES
bijis daudz lēnāks.
– Aplēsts, ka Īrija izmanto apmēram 90 procentus no ES
pieejamā finansējuma, kamēr Grieķija tikai 10
procentus.
– Jā, un no šiem skaitļiem redzams, ka jaunajai ES dalībvalstij
pašai jāpieliek lielas pūles, lai izmantotu jaunās iespējas. Es
domāju, ka Latvija ies Īrijas ceļu, taču jāapzinās, ka tas prasīs
lielu piepūli no jums pašiem. Cik efektīvi attiecīgā valsts
apsaimniekos ES strukturālos fondus, tas atkarīgs gan no pašas
valsts, gan tās radītā mehānisma kā valsts, tā pašvaldību līmenī.
Grieķijai tūlīt pēc iestāšanās ES šī sistēma bija ļoti vāji
attīstīta, sākumā ar to centās nodarboties pati valdība. Tagad šī
funkcija uzticēta neatkarīgai aģentūrai.
– Jūsu vizīte man šķiet visnotaļ simboliska – kā savdabīgs
apliecinājums Latvijas sekmīgajai attīstībai.
– Tā arī ir. UNDP pieredzē nav daudz gadījumu, kad pārtraucam
savu palīdzību pirms paredzētā laika. Latvija ir viens šāds
panākumu stāsts. Tāpēc gribu teikt, ka gan UNDP kopumā, gan man
kā organizācijas darbiniecei bija ļoti patīkami strādāt Latvijā
un ar Latviju. Šis darbs mums deva patiesu gandarījumu. Īsā laikā
gūti tik labi rezultāti, un ir prieks apzināties, ka Latvijas
sekmīgā attīstībā ir arī mūsu – UNDP – ieguldījums.
Jānis Ūdris, “LV”