Lai cilvēks nekļūtu par preci
Iekšlietu ministrijas parlamentārā sekretāre Linda Mūrniece un Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Organizētās noziedzības apkarošanas pārvaldes Narkotiku apkarošanas biroja 2.nodaļas priekšnieks Arturs Vaišļa Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Janvārī Ministru kabinetā akceptēta
valsts programma cilvēku tirdzniecības novēršanai. Programmas
darbības laiks ir pieci gadi, un tā paredz darbu vairākos
virzienos. Likumdevējiem jāsakārto normatīvā bāze cilvēku
tirdzniecības apkarošanas efektivitātes paaugstināšanai. Savukārt
izpildvarai jāattīsta savstarpējā sadarbība,
lai izveidotu vienotu sistēmu labākai darba koordinācijai.
Paredzēts arī radīt tiesībsargājošo, sociālo un izglītības
iestāžu darbinieku apmācības sistēmu, kas ļautu vispusīgi iepazīt
problēmu un veikt efektīvu izglītošanas
darbu jauniešu vidū.
Programmā liela uzmanība pievērsta
preventīvu pasākumu veikšanai – labāk likumpārkāpumu novērst nekā
cīnīties ar tā sekām un bargi sodīt vainīgo. Taču policijas darbs
galvenokārt izpaužas jau notikušu noziedzīgo nodarījumu
atklāšanā.
Jēdziens “cilvēku tirdzniecība” nereti asociējas ar kuģu tilpnēs
vai autofurgonos ieslodzītiem beztiesīgiem vergiem vai verdzenēm,
kuru pretestība tiek brutāli apspiesta ar vardarbības un
narkotiku palīdzību. Tomēr jebkurš noziedzības veids laika gaitā
mainās, kamēr priekšstati par to, būdami daudz noturīgāki,
saglabājas iepriekšējie. Mūsdienu cilvēku tirdzniecības kā
noziedzības veida faktisko un juridisko būtību, kā arī
sabiedrisko bīstamību šobrīd skaidro Valsts policijas Galvenās
kriminālpolicijas pārvaldes Organizētās noziedzības apkarošanas
pārvaldes Narkotiku apkarošanas biroja 2.nodaļas (tās uzdevums –
cīņa ar cilvēku tirdzniecību) priekšnieks Arturs
Vaišļa:
Labi attīstīts
un ienesīgs “bizness”
Cilvēku tirdzniecībai mēdz būt
dažādas formas. Piemēram, ASV izplatīta nelegāla darbaspēka
ievešana. Šajā valstī sastopami nelegāli viesstrādnieki no visas
pasaules. Latvijā šāda parādība pagaidām nav izplatīta, jo darba
trūkst pašiem valsts iedzīvotājiem. Cits šā tipa noziedzības
paveids ir nelegālā imigrācija – tās mijiedarbība ar cilvēku
tirdzniecību mēdz izpausties gadījumos, kad valstī nelegāli
ievestus imigrantus piespiež nodarboties ar prostitūciju. Arī tas
mūsu valstij nav raksturīgi. Latvijā visbiežāk saskaramies ar
personu (parasti – sieviešu) nosūtīšanu seksuālai izmantošanai
ārvalstīs.”
Kādas valstis šādās lietās figurē visbiežāk? Pirmām kārtām
Vācija, kuras prostitūcijas “tirgus” ir vislielākais. Cilvēku
tirgoņi nekavējas to izmantot. Latvija ir piektā vietā to valstu
skaitā, no kurām iebraukušās prostitūtas aiztur vācu policija.
Vēl neapskaužamākās pozīcijas dala Lietuvas, Baltkrievijas,
Ukrainas, Polijas un Krievijas iedzīvotājas. Vācijai kā
galamērķim par labu runā arī ērtā satiksme – iekāpjam autobusā un
pēc divdesmit stundām esam klāt, ar robežas šķērsošanu problēmu
nav, jo darbojas bezvīzu režīms... Un tā Vācijā iebrauc liels
skaits sieviešu, kuras apgalvo, ka strādās par auklītēm un
līdzīgus darbus, lai gan patiesais mērķis ir nodarbošanās ar
prostitūciju. Agrāk biežs prostitūtu ceļamērķis bija arī Dānija,
taču tās “popularitāte” mazinājusies. Toties ļoti iecienītas ir
Spānija un Itālija, kur ir milzīgs “dzīvās preces” pieprasījums.
Un, ja, piemēram, Vācijā ņem vērā gan prostitūtas izskatu, gan
vecumu, tad šo Dienvideiropas valstu publiskajos namos darbu var
dabūt arī četrdesmit vai piecdesmit gadus vecas sievietes. Daudz
prostitūtu no Latvijas darbojas Šveicē, kurienes augstais dzīves
līmenis nozīmē arī labus ienākumus. Deviņdesmitajos gados ļoti
iecienīta bija arī Izraēla, taču tagad situācija mainījusies,
grūti saņemt vīzu, jo ļoti labi strādā valsts imigrācijas
dienests. Bieži vien sievietes, kuras Izraēlā vēlas iebraukt
vienas bez pavadoņa vīrieša, vienkārši tiek nosūtītas atpakaļ.
Prostitūtu vervētājs un nosūtītājs tādējādi zaudē naudu, kas
izdota par biļeti, tāpēc tiek meklēti citi “noieta tirgi”. 1999.
un 2000.gadā Eiropas Savienības dalībvalstīs veica socioloģisko
pētījumu, kura rezultāti liecina – piemēram, 80 procenti
Austrijas prostitūtu ir imigrantes, tajā skaitā arī no
Austrumeiropas, no Latvijas! Vācijā, Nīderlandē, Grieķijā tādu ir
60 procenti, Dānijā – apmēram tikpat.
Nav vienas tipiskās shēmas, pēc kādas notiek darbaspēka vervēšana
darbam ārvalstu bordeļos. Protams, kopējs ir galvenais – tiek
sameklētas sievietes, kuras vēlas strādāt ārvalstīs. Dažkārt
vervētājs uzreiz pasaka: pati saproti, kas par darbu, bet var
labi nopelnīt. Citreiz runa ir par dejošanu vai tā saukto
konsumāciju, bet, nonākot galapunktā, meitenei pasaka – diemžēl
šā darba vairs nav, bet varam piedāvāt citu... Neviens neuzzinās,
labas peļņas iespējas, no policijas centīsimies tevi pasargāt –
daudzas arī piekrīt. Laba motivācija ir turienes augstais dzīves
līmenis. Tā ietekmē daudzas gatavas uz daudz ko, lai tik varētu
arī pašas tā dzīvot.
Jāsaka gan, ka tagad vairums sieviešu vairs neuzķeras uz klaju
krāpšanu, piemēram, sludinājumu, kurā gandrīz par velti sola
lielu naudu. Sievietes prot svešvalodas, apzinās savas tiesības,
zina, ka nevienam nav tiesību atņemt viņām pases, ka var vērsties
policijā. Tāpēc salīdzinājumā ar deviņdesmitajiem gadiem
mainījušies arī vervētāju paņēmieni. Agrāk tika lietota
vardarbība, bet tagad ar strādātgribētājām cenšas vienoties uz
savstarpēja izdevīguma pamatiem. Vervētājs no pasūtītāja saņem
noteiktu naudas summu – 200 līdz 500 dolāru par katru piegādāto
“darbinieci”, kura savukārt pelna atkarībā no iespējām un
vienošanās ar “darba devēju”. Arī pati vervēšana ārēji norit
gluži pieklājīgi. Piemēram, bārā pie glītas meitenes pienāk
solīda sieviete, iepazīstas, it kā nejauši nodemonstrē, cik viņai
daudz naudas, un tad pastāsta, ka to nopelnījusi ārzemēs.
Faktiski nemaz nav nepieciešama īpaša vervēšana – rodas dabiska
interese un vēlēšanās arī pašai labi nopelnīt. Un parasti jau
tieši nesaka, ka darbs ir uz ielas vai publiskajā namā. Pagājuši
tie laiki, kad meitenes uz Rietumiem veda lielos baros ar tūristu
autobusiem, kuru pasažieru skaits atpakaļceļā bija samazinājies
par 20 vai 30 procentiem. Tagad katrs vervētājs savas “klientes”
ārvalstīs nogādā individuāli, cenšoties lieki neafišēties.
Arī saistība ar narkotikām cilvēku tirdzniecībai vairs nav
raksturīga. Vervētāji nav ieinteresēti bojāt savu “preci”, bet
narkotiku pārsūtīšana ir jau cits bizness, kas mūsdienās pārsvarā
tiek realizēts ar pasta vai citu starptautisko pārvadājumu
palīdzību. Ar cilvēku tirdzniecību saistīta gan tā sauktā naudas
atmazgāšana – šādi nopelnītie līdzekļi taču kaut kā
jālegalizē.
Trešā persona –
sodāma
Kāpēc cilvēku tirdzniecība tiek
uzskatīta par noziedzīgu nodarījumu, ja jau darījums tiek
noslēgts, pusēm vienojoties? Vairāku iemeslu dēļ. Piemēram, kāda
Šveices kantona tiesa nosprieda: lai arī meitenes valstī
ieradušās labprātīgi, tomēr uzskatāms, ka bordeļa īpašnieks
izmantojis viņu bezpalīdzības stāvokli, proti, smagos materiālos
apstākļus viņu dzimtenē. Viņām nav līdzekļu iztikai vai biļetei
mājupceļam, un saimnieks šo situāciju izmantojis. Līdzīgi taču
būtu uzskatāma par darba likumdošanas pārkāpumu cilvēka
nodarbināšana par piecdesmit santīmiem dienā, izmantojot to, ka
viņa dzimtajā sādžā nevar nopelnīt vispār neko. Arī šajā gadījumā
tiesa neņemtu vērā argumentāciju, ka neviens nav ticis ar varu
piespiests strādāt.
Protams, katrā valstī likumdošana ir atšķirīga. Taču, kaut arī
daudzās valstīs prostitūcija ir legāla, tomēr tā gandrīz nekur
netiek uzskatīta par profesiju. Tāpēc pirms dažām nedēļām
Nīderlandē kāda medicīnas māsa grasījās sūdzēt tiesā darbā
iekārtošanas biroju, jo tajā viņai visā nopietnībā bija ticis
piedāvāts prostitūtas “darbs”.
Toties gandrīz visur krimināli sodāma ir prostitūtu ekspluatācija
no trešo personu puses. Tas nozīmē, ka prostitūta var pati
vienoties ar klientu, bet jebkuras citas personas iesaistīšanās
šajā ķēdē ir aizliegta! Tas arī ir galvenais juridiskais pamats
cīņai pret cilvēku tirdzniecību. Apkarojot šo parādību, arī pati
prostitūcija negūs tādu izplatību. Tas novērojams arī pie mums –
salīdzinot ar, piemēram, 1994. gadu, Čaka ielā meiteņu ir
nesalīdzināmi mazāk, jo sutenerisms tiek apkarots. Starp citu,
Latvijā šajā ziņā ir ļoti laba un mūsdienīga likumdošana – likumi
saskaņoti ar visām Eiropas Savienības prasībām. Piemēram,
Lietuvas tiesībsargājošajām iestādēm ir būtiska problēma –
jāpierāda, ka par nosūtīšanu uz ārvalsti tiek saņemta nauda. Mums
šāda noziedzīga nodarījuma pazīme nav jāpierāda – aizdomās
turētie un apsūdzētie var apgalvot, ka rīkojušies altruistiski,
tas viņus no atbildības neatbrīvo. Vispirms vērsāmies pret
sutenerismu kā Latvijas iekšējo problēmu, tad 2000.gadā
Krimināllikumā tika izdarīti grozījumi attiecībā uz nosūtīšanu
seksuālai izmantošanai. Saskaņā ar likuma normu jauno redakciju
pie kriminālatbildības saucama katra persona, kura veicina
cilvēku izbraukšanu uz ārvalsti šādā nolūkā, kaut arī cilvēki
turp dodas labprātīgi. Grozījumi mums atļauj tiešām efektīvi
cīnīties pret šo noziedzības veidu.
Dažādās valstīs tiesībsargu attieksme pret prostitūtām imigrantēm
ir atšķirīga. Tā, piemēram, Vācijā, ja sieviete atbraukusi
labprātīgi un nepārkāpj imigrācijas noteikumus, viņu parasti liek
mierā. Protams, policija iejaucas, ja pret prostitūtām tiek
lietota vardarbība. Ja sieviete pati ierodas policijā un ir
gatava sadarboties, tūlīt tiek iesaistītas organizācijas, kas
viņai nodrošina mītni un iztiku. Izmeklēšanas laikā viņa bauda
pilnīgu valsts aizsardzību. Mūsu sadarbība ar ārvalstu
tiesībsargājošajām iestādēm izpaužas dažādos veidos – gan tiešos
kontaktos starp radniecīgām abu valstu institūcijām, gan ar
Interpola starpniecību. Vācijā un Ziemeļvalstīs ir tā dēvētie
sakaru virsnieki. Ar tiem varam sazināties jebkurā diennakts
laikā. Protams, visērtākā un efektīvākā sadarbība ir ar tām
valstīm, ar kurām Latvija noslēgusi līgumus par divpusējo
sadarbību.
Jāņem gan vērā, ka aizturēto personu uzturēšana un deportācija
prasa ievērojamus izdevumus. Tāpēc, piemēram, no Spānijas reti
tiek deportētas šādas personas, jo nelegāli dzīvojošu un
strādājošu imigrantu tur ir pārlieku daudz. Šā iemesla dēļ ik pēc
dažiem gadiem Itālijā un Spānijā šādu imigrantu uzturēšanās tiek
legalizēta.
Runājot par statistiku, jāatzīst, ka ar katru gadu pieaug gan
cilvēku tirdzniecības gadījumu, gan par šādiem faktiem ierosināto
lietu skaits. 2000. gadā bija ierosināta viena krimināllieta par
nosūtīšanu uz ārvalstīm, 2001. gadā – jau 12 lietas, 2002. gadā –
13, bet pērn – 12 lietas par nosūtīšanu un vēl trīs – par cilvēku
tirdzniecību tās klasiskajā, nežēlīgākajā formā. Tie ir gadījumi,
kad izmantota vardarbība, viltus, krāpšana.
Pēdējā laikā pieaug par šādiem nodarījumiem aizdomās turēto un
apsūdzēto ārvalstu iedzīvotāju skaits. Agrāk viņus no došanās uz
Latviju „preces” meklējumos atturēja bailes no izslavētās “krievu
mafijas”, bet tagad viņi darbojas jau itin droši. Tāpēc lietās
figurē Izraēlas, Vācijas, Lietuvas, Polijas pilsoņi, gadās pa
kādam amerikānim, nupat aizturējām Zviedrijas iedzīvotāju.
Prevencija
un rehabilitācija
Tāpēc nepieciešama nesen pieņemtā
programma cīņai pret šo noziedzības veidu. Faktiski visi
pasākumi, kas tajā paredzēti, jau tiek veikti, taču tas notiek
neregulāri, trūkst plānveidīguma. Nereti no ārzemēm atgriežas
cilvēku tirdzniecības upuris un saka: “Bet man nav neviena dzīva
radinieka vai drauga, esmu pilnīgi viena ar bērnu! Kurp man iet,
ko darīt?” Iznāk, ka vienīgais rīcības variants ir atkal iet
strādāt uz ielas! Sadarbojāmies ar Starptautisko Migrācijas
organizāciju, tā izsniedza nedaudz naudas, kas savukārt ļāva
atrast organizācijas, kuras palīdz šiem upuriem. Šādas
organizācijas ir, piemēram, “Skalbes” un “Martas centrs”, kur
palīdz cietušajām atgriezties normālā dzīvē. Šo darbu tagad varēs
veikt vēl efektīvāk. Kā pozitīvu piemēru šajā ziņā jau minēju
Vāciju, kur upuru rehabilitācijas darbā ļoti lielu ieguldījumu
sniedz nevalstiskās organizācijas. Policijas darbu programma
tiešā veidā ietekmēs mazāk, mēs turpināsim strādāt tāpat kā
darījām līdz šim. Taču galvenais uzsvars programmā likts uz
preventīvajiem pasākumiem. Svarīgi informēt jau skolu vecāko
klašu audzēkņus, lai tie zinātu, cik “viegli” nāk ar sevis
pārdošanu pelnāma nauda un cik dārgi šāda nodarbe izmaksā beigās.
Tiks turpināta arī sabiedrības izglītošana ar dažādu vizuālo
informāciju. Līdz šim to finansēja starptautiskās organizācijas,
tagad līdzekļi tiks rasti valsts budžetā. Nav paredzēta lielu un
dārgu rehabilitācijas centru būve, bet gan jau esošo programmu un
iespēju maksimāla un racionāla izmantošana, piemēram, iesaistot
arī pašvaldības un darbā iekārtošanas birojus.
Nevaram nevienam teikt: nē, nebrauciet strādāt par prostitūtām!
Izvēli katrai personai garantē viņa cilvēktiesības. Taču mēs
vēlamies panākt, lai cilvēki apzinātos visas savas tiesības: pasi
jums neviens nedrīkst atņemt, ar varu piespiest nodarboties ar
prostitūciju nedrīkst! Un, ja kāds jūs cenšas piespiest,
nekavējoties dodieties uz tuvāko policijas iecirkni, baznīcu vai
citu organizāciju un paziņojiet par jūsu tiesību un likuma
pārkāpumiem. Lai gan vardarbība cilvēku tirdzniecībā vairs nav
sevišķi izplatīta, ir sastopami arī tādi suteneri, kas cenšas no
savas “darbinieces” izspiest maksimālu peļņu. Tāda reputācija ir
turku un albāņu, NVS valstu izcelsmes suteneriem. No saskares ar
viņiem pamatoti baidās, jo attieksme mēdz būt ļoti brutāla.
Gadās, ka sievietes tiek nepārtraukti izvarotas – un pēc tam
tiešām ir veicama nopietna un ilgstoša rehabilitācija.
Juris Bārtulis