Uz mīlestības un veiksmes spārniem
2003.gada Lielās mūzikas balvas laureāte Iveta Apkalna Foto: Lūkass Pollaks |
Ivetai bija tikai sešpadsmit gadu, kad pāvesta Jāņa Pāvila II vizitācijas dievkalpojumā Aglonā viņai uzticēja ērģelnieces pienākumus. Pērn viņa absolvēja Štutgartes Mūzikas un drāmas augstskolas ērģeļu solistu klasi, Vācijā ieskaņoja savu pirmo kompaktdisku un M.Tariverdijeva starptautiskajā ērģelnieku konkursā Kaļiņingradā saņēma galveno balvu – dzintara Ērģeļu eņģeli un vēl četras speciālbalvas. Bet gada izskaņā Spīdolas svētkos Iveta spēlēja savā dzimtajā pilsētā – Rēzeknes Jēzus Sirds katedrālē. Ļaužu pilnajā dievnamā nebija nevienas vienaldzīgas sejas.
Iveta ar saviļņojumu atceras šo
kopīgo svētku brīdi:
“Sākumā biju mazliet nobijusies. Kā nekā – Lists, diezgan
sarežģīta mūzika, daudz piano vietu. Bet jau spēlējot jutu
klausītāju līdzdzīvošanu. Pēc koncerta nāca klāt arī pavisam
sveši cilvēki, teica paldies, dāvināja vilnas zeķītes un medus
burciņas. Vēlāk man parādīja videofilmiņu, un es redzēju to lielo
apgarotību cilvēku sejās. Kaut kas tāds var notikt tikai Latgalē.
Nevaru iedomāties nevienu vietu pasaulē, kur cilvēki, kas nav
tavi asinsradinieki, varētu parādīt tik lielu sirsnību un
mīlestību. Tas rada brīnumainu atbalsta sajūtu.”
Sudraba stīga
Sudraba stīga Ivetas biogrāfijā ir
Doma ērģeles, kaut pirmā sastapšanās bijusi tikai 17 gadu vecumā:
“Rīgā ierados pēc profesora Dekšņa aicinājuma, lai pārrunātu par
stāšanos konservatorijā. Koncertu gaidīju visu dienu, un biju
uztraukusies droši vien ne mazāk kā pati māksliniece. Spēlēja
Regīna Kamenščikova. Bija arī citi skaņdarbi, bet mani pilnīgi
pārņēma savā varā Luisa Vjerna miniatūras. Neizsakāms
pārdzīvojums! Nevarēju iedomāties, ka pati te kādreiz uzstāšos.”
Tas notika necerēti drīz – jau pēc četriem gadiem.
Citās zemēs Latvijas vārds daudziem cieši saistīts ar Rīgas Doma
ērģelēm, un Ivetai tās šķiet visbrīnišķīgākās pasaulē. Diemžēl
instrumentu nepietiek un māksliniece ar rūgtumu runā par ērģeļu
ubagošanu mēģinājumiem: “Rīgā labas ērģeles var saskaitīt uz
vienas rokas pirkstiem, bet laukos klājas vēl bēdīgāk. Tādās
zemēs kā Vācija vai Šveice starp baznīcu un ērģelēm var likt
vienlīdzības zīmi. Ja redzi baznīcu, droši ej iekšā, jo tur būs
arī ērģeles, turklāt ļoti labā stāvoklī. Grēks teikt, ka mums nav
ērģeļu. Ļoti labs instruments ir Universitātē, tur es visbiežāk
esmu vingrinājusies. Bet tas pašlaik piedzīvo savu atdzimšanu un
remonta laikā nav pieejams. Ērģeles ir dažās baznīcās Rīgā,
Liepājā, tagad arī Rēzeknē. Burvīgi skan Ugāles baznīcas ērģeles.
Vecākais nepārbūvētais instruments Baltijā, ar cita gadsimta
elpu, bet tas nav tādā stāvoklī, lai varētu koncertēt. Un tā ir
daudzviet.”
Māmiņai
viena pati meitiņa
Ērģeļspēles gēni esot meklējami
tēva dzimtā, jo gan vectēvs, gan vecvectēvs bijuši baznīcas
ērģelnieki. Abas vecmāmiņas mācījušās tolaik slavenajā Rēzeknes
Skolotāju institūtā, kur mūziku pasniedzis Jūlijs Rozītis un
zīmēšanu – Vitālijs Kalvāns. “Viņi bija personības un audzināja
personības.” Ivetas māmuļa pabeigusi konservatoriju un savu darba
mūžu saistījusi ar Rēzeknes mūzikas vidusskolu. Mācību pārzine,
klavieru skolotāja. Arī Ivetai.
– Augu māmiņai viena pati meitiņa. Tikai nevajag domāt, ka tiku
lutināta. Patiesību sakot, mani lutināja gan, bet – pēc
nopelniem. Man bija savas mantas, klavieres, pilna māja ar
mākslas grāmatām. Katru vasaru kaut kur braucām – uz Pēterburgu,
ko tai laikā sauca par Ļeņingradu, uz Viļņu, Pievolgas pilsētām.
Muzeji, operas, balets. Mamma mani audzināja par sabiedrības
dāmu. Jau astoņu deviņu gadu vecumā izbraukumos abas gājām uz
restorānu. Tā nemanot apguvu labās manieres, iemācījos rīkoties
ar nazi un dakšiņu, zināju, ko darīt ar salveti. Tas viss dzīvē
noderējis. Tāpat kā no pašas agrās bērnības ieaudzinātā pienākuma
apziņa, patstāvība. Jau no četriem gadiņiem pati čāpoju uz
bērnudārzu. Kad gāju skolā, bija darbiņi, kas jāpilda bez
atgādinājuma. Putekļu slaucīšana katru dienu, divreiz nedēļā –
grīdas, bet pirmdienās, trešdienās un piektdienās pulksten 18.53
(to stingri noteikto laiku atcerēšos visu mūžu) – miskaste. Tad
vēl pusdienu uzsildīšana un vēlāk arī gatavošana. Un, protams,
regulāra vingrināšanās. Nebija spiesta lieta, bet pastāvēja
dzelžains likums: kas iesākts, tas jāpabeidz! Kad reiz biju
aizkavējusies slidotavā un neaizgāju uz nodarbību, man uz divām
nedēļām slidas tika atņemtas. Tā bija vesela mūžība! Arī skola
visai dzīvei.
Skolotāji
Par savu ērģeļu tēti Iveta sauc
Tālivaldi Deksni, kaut gan ar pateicību piemin arī skolotāju
Bernadetu Eversi Rēzeknes mūzikas vidusskolā, kur pirms desmit
gadiem tika atvērta ērģeļu nodaļa un Iveta kļuva par tās pirmo
audzēkni. Profesors reiz atvedis Čurloņa konkursa nolikumu.
Iedevis Ivetai un sacījis, ka vajadzētu piedalīties. Sākumā to
uztvērusi kā skolotāja kārtējo joku, bet beigās ļāvusies
pierunāties. Te viņa ieguva pārliecību par saviem spēkiem, un
tieši te satika izcilo ērģelnieku profesoru Ludgeru Lomani, kas
izteicis domu, ka agri vai vēlu viņai būšot jābrauc pamācīties
arī ārzemēs. Pērnā gada maijā Iveta pabeidza viņa vadīto ērģeļu
solistu klasi Štutgartes augstskolā, par kuras audzēkni bija
kļuvusi pēc uzvaras citā nopietnā konkursā.
Klavierspēle sākusies ar māmiņas iemācīto krievu tautasdziesmiņu
no biezās nošu grāmatas. Visus skolas gadus mācījusies pie jaukās
Mariannas Zvejsalnieces. Pirmā lielā uzvara – Mūzikas akadēmijā
viņa tiek profesora Teofila Biķa klasē.
– No viņa esmu daudz ko mācījusies. Vispirms – katru
reizi, ejot uz skatuves, ir jāriskē, jāļaujas mirkļa impulsam. Ja
tev pēkšņi liekas, ka jāspēlē ātrāk vai lēnāk, tu nedrīksti domāt
– es taču neesmu tā iestudējis, man var neiznākt. Tikai brīdī,
kad tu riskē un ļaujies kaut vai cik trakai idejai, tu esi
mūziķis ar žestu. Bet kam vajadzīgs mūziķis bez žesta! Otra lieta
ir varbūt no citas operas, bet man liekas ne mazāk svarīga.
Profesors arvien pamanīja, kā mēs izskatāmies uz skatuves. Pirms
priekšnesuma nekad ar saviem komentāriem neuzmācās, bet izdevīgā
brīdī pateica kādu trāpīgu vārdu. Piemēram – “Šī burvīgā plūmju
krāsas kleita bija tik piemērota Skrjabina Sonātei.” To es
vienmēr atceros, kad gatavojos koncertam. Man katrs koncerts nāk
kā svētki, un apģērbs palīdz vairot svētku sajūtu. Un es domāju,
ka tas ir būtiski arī tiem, kas sēž zālē, ja viņi nav nākuši
klausīties notis, bet baudīt mūziku, izjust noskaņu.
Par ļoti nozīmīgu cilvēku savā
dzīvē Iveta sauc arī pianisti Džoannu Hevilu, pie kuras
mācījusies Londonā. Savulaik bijusi slavena soliste, viņa pēc
nelaimes gadījuma, kad uz skatuves vairs nevarēja koncertēt,
kļuva par tikpat talantīgu pedagoģi. “Viņas liktenis mani mācījis
– nekad nesaki nekad! Lai kas arī notiktu, viss notiek uz labu.
Mani liktenis tiešām ir nesis uz mīlestības un veiksmes spārniem.
Kad no Kalgari atgriezos ar Baha balvu, Rēzeknes stacijā mani
sagaidīja ar ziedu kalniem, mans baznīcas koris dziedāja dziesmu,
ar ko biju sākusi savas mūziķes gaitas, meitenēm rokās dega
svecītes un sveši ļaudis man ar sirsnīgiem vārdiem dāvināja
ābolus un zemeņu groziņus. Tai brīdī es sapratu – lai kur es
spēlētu, manu koncertu dzird arī mājās. Rēzeknieši ir redzējuši,
kā esmu augusi, ar kādu darbu man viss nācis. Viņi mani mīl, man
tic. Šī pleca sajūta mani silda, kad es viena pati uz vairākiem
mēnešiem dodos plašajā pasaulē un ar smagām ceļasomām braukāju no
pilsēta uz pilsētu.”
Tūlīt pēc Lieldienām Iveta Apkalna atkal dosies garā
koncertceļojumā. Luksemburga, Vācija, Austrija. Šveice, Somija.
Maijā Vācijā tiks laists tautā kompaktdisks, kas ierakstīts Rīgas
Domā.
Aina Rozeniece, “LV”