
Dažādi redzam vai izliekamies
Mēs esam tik dažādi! Tik dažādas ir mūsu vēlmes, tik atšķirīgas ir domas un sajūtas, tik krasi polāri mēdz būt viedokļi par vienu un to pašu notikumu. Ir marts, pirmais pavasara mēnesis. Pārskatot kalendāru, acis atpazīstami uztver sev nozīmīgās šā mēneša dienas. Draugu, radu vārda un dzimšanas dienu skaitā nevar nepamanīt, ka pēc pāris dienām būs 8. marts. Lielākā Latvijas sabiedrības daļa zina, ka tā ir Starptautiskā sieviešu solidaritātes diena. Vienkāršāk – Sieviešu diena. Jau vairāk nekā desmit gadus līdz ar valstiskās neatkarības atgūšanu šī diena vairs nav valsts svētku, atceres vai atzīmējamo dienu skaitā. Datums kalendārā vairs nav atzīmēts ar sarkanu krāsu. Tā ir it kā parasta darba diena. It kā!
Klāras Cetkinas
ideju gaismā
20.gadsimta sākumā sieviešu
tiesību aizstāve Klāra Cetkina bija tā, kas, virzot
sociāldemokrātiskās idejas, aicināja sievietes iziet ielās un
piedalīties mierīgās demonstrācijās. Nenorādot kā absolūtu
patiesību, kāds nejaušs informācijas avots vēstī, ka Cetkina
ideju, šķiet, aizguvusi no vēsturiska notikuma kādā Vidusjūras
valstī. Tieši šajā dienā kādai sievietei ar savu sievišķo spēku
izdevies ietekmēt monarha iepriekš pieņemto lēmumu sodīt ar nāvi
viņas vīru. To pēc drosmīgās sievas saprātīgās uzstājības monarhs
atcēlis.
Kaut nelielas, tomēr paralēles par sieviešu nevardarbīgu un
rezultatīvu cīņu minētajā notikumā ir saskatāmas. Klāras Cetkinas
rosināto sieviešu demonstrāciju mērķis bija tālāks nekā sievai no
Vidusjūras valsts. Cetkina vēlējās pievērst sabiedrības uzmanību
un norādīt, ka sievietes cenšas panākt vīriešiem līdzvērtīgas
tiesības. Ka tās nevēlas samierināties ar dzimumu diskrimināciju,
nevienlīdzību darba tirgū un darba samaksā. Šādas demonstrācijas
notika ne reizi vien daudzās pasaules valstīs. Tostarp arī
Latvijā un, kā norāda kāda pēdējās demonstrācijas (1987.gadā)
dalībniece, iziešana Rīgas ielās ar spilgtām atšķirības zīmēm un
atribūtiem – oranžām sētnieku vestēm, priekšautiem, sniega
lāpstām, laužņiem, kastroļu vākiem, ko izmantoja trokšņa
radīšanai, plakātiem – nebija diezin cik glaimojoša sievietes
pašcieņai. Drīzāk gan otrādi.
Šodien mēs zinām, ka sieviešu solidaritātes un cīņas par dzimuma
tiesībām apzīmējumam lietojam vārdu savienojumu “dzimumu
līdztiesība”. Kopš Klāras Cetkinas aizsāktās cīņas par sieviešu
tiesībām pagājis gandrīz gadsimts, bet dzimumu līdztiesības
problēmas arvien vēl aktuālas. Arī Latvijā. “Saeimas
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas Dzimumu līdztiesības
apakškomisija nevar apgalvot, ka mūsu valstī šajā jomā nebūtu
problēmu. Jautājums ir cits. Kur un kādā veidā mēs par šīm
problēmām runājam?” atzīst Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko
lietu komisijas priekšsēdētāja Ina Druviete. Un norāda, ka
Starptautiskā sieviešu solidaritātes diena Rietumeiropas valstīs
20.gadsimtā 8.martā nebūt netika atzīmēta kā svētku diena.
Sieviešu svētki
– 8.marts
Šo ideju, kā atceramies, iedibināja padomju tradīcijas. No mierīgo demonstrāciju un nevardarbīgas sieviešu solidārās cīņas dienas 8.marts kļuva par svētkiem visām padomju sievietēm. Nešķirojot – pieaugušām sievietēm vai mazām meitenēm, kolhozniecēm, ārstēm, pavārēm, trolejbusa vadītājām. Tāpēc likumsakarīgi vairumam priekšstats par 8.martu ir padomju svētku
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
tradīcijās balstīts. Ar svētkiem
piedienīgiem atribūtiem – īpaši diedzētām, bieži izstīdzējušām un
noļukušām sarkanām tulpēm vai dzeltenām trompešu narcisēm, no
apmulsuma vai “drošības apsvērumiem” piesarkušiem vīriešiem,
treknām un saldām krēma tortēm un šampanieti. Parasti ar šādu
dāvanu fondu sievietes darba vietās tika sveiktas dienu iepriekš
– 7.martā, lai 8.martu – īstos svētkus – atzīmētu ģimenes lokā.
“Šī diena man ir svētki, pateicoties manam vīram. Nekad neesmu
gaidījusi tulpes no kolēģiem, kaut ziedus ir patīkami saņemt arī
no bomža uz ielas. Aktieri ir aizņemti un uz sevi vērsti cilvēki,
tādēļ šādiem niekiem uzmanību nepievērš. Es svinēšu šo dienu arī
šogad un nesaskatu te nekādu sieviešu solidaritāti,” atzīst
aktrise Agnese Zeltiņa.
Līdzīgi apsveikumu gājieni notika arī mācību iestādēs, pat
slimnīcās un bērnudārzos. “Ar mīļumu atceros vidusskolu, kad
puiši 8.marta rītā vienmēr ko jauku bija izdomājuši. Lai gan
zinājām, ka tā būs, tomēr viņi vienmēr prata sagādāt
pārsteigumus,” stāsta Saeimas deputāte Linda Mūrniece. “Man
8.marts saistās ar māmiņu dienu, kad bērnudārzā gatavojām
priekšnesumus mammām un gaidījām, lai sveiktu. Mana mamma vienmēr
kavējās, jo strādāja par medmāsu. Savukārt vīrieši, kas staigā ar
tulpītēm, neļķītēm vai citiem ziediem, mani šajā dienā vienmēr
pozitīvi uzjautrina. Laikam jau viņi cenšas kompensēt savus
nedarbus,” domā rakstniece Laima Muktupāvela. Dalīties pārdomās
aicinātās sievietes minēja, ka savulaik skolā no klases puišiem
saņemtu 8.marta dāvanu kā sentimentālu piemiņu saglabājušas līdz
šodienai.
Sveicieni priecē
vai apvaino
Cik šādi publiskie apsveikumi no
pavirši pazīstamiem kolēģiem vai bargajiem priekšniekiem katrai
sveiciena saņēmējai bija patīkami, par to grūti spriest. Šajās
dienās dzirdētie sieviešu dienas piedzīvojumu un izjūtu
atstāstījumi ir krasi pretēji. “Man nekad nav traucējis tas, ko
mēdz šo svētku kontekstā pārmest vīriešiem – apreibuši no
alkohola un ar tulpēm rokās. Ja kāds gribēs sadzerties, iemeslu
atradīs arī citā dienā. Tāpat ir arī ar tulpēm,” teic Linda
Mūrniece. Savukārt Saeimas deputāte Ina Druviete atzīst:
“Sieviešu diena PSRS tika pārvērsta par bioloģiska dzimuma
svētkiem. Tādējādi šī diena savā veidā aizstāja Mātes dienu, kas
ir atgriezusies mūsu atzīmējamo dienu klāstā. Toreiz sieviešu
diena padarīja krāsaināku pelēko padomju sadzīvi. Tomēr bieži tas
bija pamats iedzeršanai un nicīgai attieksmei pret sievieti.
Atzīstu, ka man nav patīkami saņemt apsveikumus šajā dienā. Esmu
savu viedokli darījusi zināmu arī saviem kolēģiem. Ja mani kāds
sveiktu, uztvertu to kā apvainojumu.”
Līdzīgi I.Druvietei domā arī daži sabiedrībā pazīstami vīrieši.
Saeimas deputāts Aleksandrs Kiršteins, atzīstot, ka Starptautiskā
sieviešu diena ir sieviešu solidaritātes svētki arī ES, noliedz
sieviešu dienas reanimēšanu Latvijā. “Man ir riebums pret padomju
tradīcijām un dzeršanu par godu sievietēm, ”norāda A. Kiršteins.
Bet Rihards Pīks piebilst, ka atmiņas par šo dienu padomju laikos
viņam nereti saistītas ne vien ar apreibušiem vīriešiem, bet arī
ar pārlieku ilgi svinībās pabijušām sievietēm un ļenganām tulpēm.
“Savas ģimenes četras sievietes es negrasos šajā dienā sveikt un
domāju, ka no manis ne tulpes, ne citus ziedus viņas negaida,”
atzīst deputāts. Bet sociologs Jānis Ikstens retoriski jautā, vai
tāpēc, lai atcerētos sievietes, nepieciešami šādi svētki.
“Nedomāju, ka uz šo dienu kā svētkiem būtu Latvijā liekams īpašs
akcents. Tā vairāk ir politiska diena, kas šodien pakļauta
komercializācijai. Taču svinēt jau nav nevienam liegts. Daudz
svarīgāk ir mainīt sabiedrības domāšanu par dzimumu lomu. Neesmu
tas vīrietis, kas var adekvāti spriest par sieviešu
diskrimināciju, jo neatrodos tādā hierarhijas pozīcijā. Tomēr
atzīstu, ka pētījumi šādas tendences Latvijā ir
apliecinājuši.”
Tradīciju maiņa vai komercintereses
Vai 8.marta svētkus, kas nereti
tika dēvēta arī par mīlestības dienu, šodien ir aizvietojusi
svētā Valentīna diena 14.februārī, tam arī nav viennozīmīga
apliecinājuma. Centrālās vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs Arnis
Cimdars ir pārliecināts, ka “Valentīndiena ir svētki, kurus
izdomājuši naskie, kam pavasaris sirdī jau iestājies ziemā, bet
8.marts vēl šķiet pagalam tālu. Man ir pozitīvi piesardzīga
attieksme pret visu, kas ir saistīts ar sievietēm un politiķiem”.
Ir noteikta sabiedrības daļa, kas Valentīndienu nespēj pieņemt
mūsdienu jauniešu vieglprātības dēļ, jo uzskata, ka svētki
svinami ar lielāku cieņu.
Taču jāatzīst, ka ar svētkiem – oficiāliem, neoficiāliem,
sabiedrībā vienu atzītiem, citu noliegtiem – šodien nenoliedzami
saistītas komerciālās intereses. Jo vairāk svētku, jo izdevīgāk
tirgotājiem. Kā trāpīgi norādīja Ina Druviete – veikaliem katru
mēnesi ir būtiski nomainīt izkārtnes, citādi starp Jauno gadu un
Lieldienām pārlieku ilgs laiks.
Un patiesi, kopš sieviešu diena no oficiālo svētku kalendāra
izsvītrota, tuvojoties 8.martam, ap ziedu veikaliem varēja manīt
lielāku vīriešu rosību. Piekritīsit, ka atgādinājumi 8.marta
svinētājiem par izmeklētu dāvanu klāstu pēdējā nedēļā ir
saklausīti arī televīzijas un radio komercreklāmās. Un grūti
spriest, cik tas labi vai slikti. Ikvienam taču skaidrs, ka
reklāma ir mūsu katra tiesības izvēlēties vai noraidīt. “Kamēr
vien Latvijā cilvēki atcerēsies šos reiz kalendārā bijušos
svētkus, tie tiks svinēti. Nav šaubu, ka arī nodoti nākamajām
paaudzēm. Vīrieša ziņā ir, cik lielā mērā iepriecināt sievieti.
Man šķiet, ka bija tā. Ja kāds ikdienā par to neiedomājās, tad
8.marts bija tā diena, kad kalendārs vienkārši lika to darīt,”
domā Linda Mūrniece. “ Šī diena man saistās ar pavasara ziedu
dāvināšanu, palielinātu uzmanību, platāku smaidu un pelnītiem
komplimentiem tuvumā esošām sievietēm. Esmu novērojis, ka,
saņemot sveicienus, visbiežāk viņu sejās ir prieks. Tas ir
normāli, tā reaģē jebkurš cilvēks, kad viņu apsveic. Bet ne
vienmēr viņas mani cienā ar torti!” piebilst Arnis Cimdars.
Vai atdzims
solidaritātes ideja?
Reklāma radio un elektroniskajā
pastā saņemtā vēstule liek domāt par starptautiskās sieviešu
solidaritātes ideju atdzīvināšanas mēģinājumiem mūsdienīgā
manierē. “Svētdien, 7.martā, par godu sieviešu dienai tiek rīkots
meiteņu, sieviešu un visu citu daiļo radību masu skrējiens pāri
Vanšu tiltam,” vēstī elektroniski nosūtītā ziņa, turklāt
piedāvājot īpašu galveno balvu – ceļojumu uz Ēģipti un
piedalīšanās dāvanas katrai skrējiena dalībniecei. Laima
Muktupāvela smejot teic: “Es atbalstu Cetkinas idejas, lai mani
sauc par feministi! Bet pāri Vanšu tiltam es gan neskrietu, ja nu
vienīgi Aspazijas kleitā!”
Svinēt vai ignorēt 8.martu kā sieviešu dienu vai starptautisko
sieviešu solidaritātes dienu – tā ir mūsu katra brīva izvēle. To
apliecināja arī Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisijas priekšsēdētāja Ina Druviete.
Zaida Kalniņa,”LV”