ANO eksperti dalās atzinumos par aizturēšanu Latvijā
No 23. līdz 28.februārim aizturēto personu stāvokli Latvijā pētīja valdības uzaicinātā ANO Cilvēktiesību komisijas darba grupa jautājumos par patvaļīgu aizturēšanu. “Latvijas Vēstnesis” iepazīstina ar darba grupas priekšsēdētājas Leilas Zerugi un darba grupas locekļu Manoelas Karmenas Kastriljo un Muhameda Hašemi secinājumiem.
Šķirotavas cietuma korpuss Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Delegācija tikās ar Iekšlietu,
Tieslietu, Veselības un Ārlietu ministriju pārstāvjiem, kā arī
Latvijas valdības pārstāvjiem starptautiskajās institūcijās, ar
Augstākās tiesas, Valsts policijas, Pilsonības un migrācijas
lietu pārvaldes, Valsts robežsardzes, Ģenerālprokuratūras un
Valsts cilvēktiesību biroja pārstāvjiem. Delegācija tikās arī ar
Zvērinātu advokātu padomes un vairāku nevalstisko organizāciju,
Latvijas Universitātes Cilvēktiesību institūta mācībspēkiem un
Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centra
pārstāvjiem.
Darba grupa privātā kārtā iztaujāja vairākus desmitus aizturēto
personu Rīgas Centrālcietumā, Matīsa cietumā, Daugavpils cietumā,
Rēzeknes policijas nodaļā, Iļģuciema sieviešu cietumā, Cēsu
audzināšanas iestādē nepilngadīgajiem, kā arī nelegālo imigrantu
uzturēšanās nometnē “Olaine” un īslaicīgās aizturēšanas
izolatorā.
Mēs savu pilnvaru robežās pārbaudām ar personu aizturēšanu
saistītās tiesiskās garantijas un salīdzinām tās ar
starptautiskajām normām, kuras Latvija apņēmusies ievērot.
Trīs patvaļīgas
aizturēšanas kategorijas
Tā kā ne visas brīvības atņemšanas formas ir patvaļīgas, darba grupa, balstoties uz iepriekšējo vizīšu laikā gūto pieredzi, izstrādājusi noteiktus kritērijus un izdalījusi trīs kategorijas. Pirmā no tām attiecas uz personām, kuras aizturētas bez jebkāda iemesla vai tiesiska pamatojuma, piemēram, personas, kuras tiek turētas apcietinājumā vēl pēc tam, kad jau pilnībā izcietušas tām piespriesto sodu. Otra kategorija attiecas uz gadījumiem, kad persona aizturēta par to, ka miermīlīgi realizējusi Vispārējā cilvēktiesību deklarācijā vai citos uz tās pamata pieņemtajos starptautiskajos paktos paredzētās tiesības vai brīvības, piemēram, tiesības brīvi paust savus uzskatus. Trešā kategorija attiecas uz tādu personu aizturēšanu, kuru lietas tiesā izskatītas, vairākkārt pārkāpjot taisnīga un godīga tiesas procesa principus un tādējādi piešķirot šai aizturēšanai patvaļīgu raksturu.
Pozitīvie aspekti
Pirmais pozitīvais aspekts. Ir
skaidri redzama Latvijas valdības labā griba gādāt par
cilvēktiesību aizsardzību. To apliecina ne tikai Cilvēktiesību
komisijai izteiktais oficiālais uzaicinājums, izmantojot tās
rīcībā esošos mehānismus, īpaši ieplānot darba grupas vizīti, un
ne tikai iepriekšējās vizītes, kas tika rīkotas Eiropas Padomes
un EDSO ietvaros. Ir vērojamas arī citas pazīmes, kas skaidri un
neapšaubāmi liecina par to, ka valsts iekšpolitikā attiecībā uz
cilvēktiesību aizsardzību panākts progress.
Otrais pozitīvais aspekts. Darba grupa vēlas uzsvērt ciešo
sadarbību, kurai bija gatava valdība un varas iestādes.
Delegācijai bija iespēja apmeklēt visus aizturēšanas centrus un
citas iestādes, kuras tā vēlējās aplūkot. Delegācija varēja
satikties un aprunāties ar jebkuru personu – ar pirmstiesas
apcietinājumā esošajām personām, notiesātajām personām, kuras
izcieš sodu, ar sievietēm, nepilngadīgajiem un pat tām personām,
kuras tiek turētas karcerī. Vizītes laikā delegācijai ne mirkli
neradās aizdomas, ka valdība vai tai pakļautās institūcijas
vēlētos kaut ko slēpt.
Trešais pozitīvais aspekts. Latvija ir valsts, kas atrodas
pārejas periodā un savu no jauna atgūto brīvību nav baudījusi vēl
ne 15 gadu. Varas iestādes pielikušas milzu pūles, lai uzlabotu
tiesisko bāzi attiecībā uz brīvības atņemšanu un cilvēktiesību
aizsardzību. Tieši attiecībā uz personas aizturēšanu vairākkārt
izdarīti grozījumi likumdošanas aktos, lai tie atbilstu Eiropas
un pasaules standartiem. Delegācija ir konstatējusi ievērojamu
progresu likumdošanas un institucionālajās reformās, kuras
joprojām turpinās, un ir informēta par to, ka parlamentā patlaban
tiek izskatīti vairāki attiecīgi likumprojekti.
Ceturtais pozitīvais aspekts. Latvijas varas iestādes ir ņēmušas
vērā ieteikumus, kurus savos ziņojumos ietvērušas citas ar
cilvēktiesību aizsardzību saistītās delegācijas, kas iepriekšējos
gados apmeklējušas Latviju un analizējušas šeit valdošo situāciju
cilvēktiesību jomā. Darba grupa uzsver, ka Latvijas varas
iestādes ir centušās panākt atbilstību iepriekšminētajiem
ieteikumiem un starptautiskajiem cilvēktiesību standartiem.
Ievērotie trūkumi
Pirmā problēma. Nepietiekama
aizstāvības pieejamība. Delegācija ir informēta, ka Sodu izpildes
kodekss garantē tiesības uz aizstāvību un tādējādi ikvienai
aizturētajai personai ir tiesības izmantot aizstāvja palīdzību,
vai nu pašai nolīgstot advokātu, vai saņemot valsts iecelta
advokāta pakalpojumus. Taču praksē konstatējām, ka daudzas
arestētās personas nav spējīgas apmaksāt nolīgta advokāta
pakalpojumus un tādēļ paļaujas uz valsts ieceltu aizstāvi. Darba
grupa norāda, ka tā sapratusi – šādos gadījumos visā iepriekšējās
izmeklēšanas laikā aizstāvība gandrīz nemaz netiek nodrošināta.
Situāciju vēl jo ļaunāku padara tas, ka aizturētie nezina savas
tiesības.
Otrā problēma. Apsūdzības un aizstāvības nesabalansētība.
Atbilstoši Kriminālprocesa kodeksa 203.pantam aizstāvībai –
tiklab privāti nolīgtam advokātam, kā arī valsts ieceltam
aizstāvim – automātiski nepienākas tiesības iepazīties ar lietu,
būt klāt, kad tiek vākti pierādījumi pret klientu, vai izskatīt
visus pret klientu vērstos pierādījumus, iekams apsūdzība nav
pabeigusi lietas izmeklēšanu un sastādījusi apsūdzības rakstu.
Tikai tad aizstāvim ir tiesības iepazīties ar visiem lietā
esošajiem pierādījumiem pret viņa klientu. Šāda abu pretējo pušu
nesabalansētība neatbilst starptautiskajiem standartiem, kuri
prasa abu pušu iesaisti izmeklēšanā no sākuma līdz galam.
Trešā problēma. Piemērojamā pirmstiesas apcietinājuma negatīvie
aspekti. Saskaņā ar Latvijas likumdošanas aktiem un
starptautiskajiem standartiem pirmstiesas apcietinājums ir
drošības līdzeklis, kurš tiek piemērots tikai izņēmuma gadījumos,
lai nodrošinātu taisnīgu tiesas procesu un apsūdzētā klātbūtni
tajā. Delegācija ievēroja, ka šis drošības līdzeklis tiek plaši
izmantots, bieži vien pat attiecībā uz nepilngadīgajiem, lai gan
iespējami arī citi drošības līdzekļi.
Delegācijai radās pārliecība, ka cilvēks, kurš līdz notiesāšanai
uzskatāms par nevainīgu, atrodas daudz sliktākos apstākļos nekā
tas, kurš izcieš cietumsodu pēc notiesāšanas.
Ceturtā problēma. Lielais aizturēto personu skaits. Latvijā ir
ļoti liels apcietināto personu skaits. Statistika liecina, ka no
2,3 miljoniem iedzīvotāju 7887 pašreiz atrodas ieslodzījumā vai
tiem ir atņemta brīvība. Tādējādi Latvija ierindojusies starp tām
Eiropas valstīm, kurās ir vislielākais aizturēto personu skaits.
Delegācija ar bažām atzīmē, ka aizturēšanai nav
alternatīvu.
Piektā problēma. Nepilngadīgo situācija. Cēsu nepilngadīgo
audzināšanas iestādē daudzi ieslodzītie informēja par sava
ieslodzījuma ilgumu, kas dažkārt sniedzas līdz septiņiem gadiem.
Aptuveni puse no apjautātajiem apliecināja, ka aizstāvība viņiem
kļuvusi pieejama tikai tad, kad viņi jau atradušies cietumā.
Aizstāvība viņiem neesot bijusi pieejama nedz sākotnējās
aizturēšanas laikā policijas iecirknī, nedz prokurora veiktās
izmeklēšanas laikā. Daudzi sūdzējās arī par bargo cietuma režīmu,
proti, par to, ka ģimenes locekļu apciemojumi ir
ierobežoti
līdz vienai reizei mēnesī, draugu
un draudzeņu apciemojumi vispār aizliegti un pat par samērā
nelielu pārkāpumu draud ieslodzījums karcerī. Delegācijai tika
paskaidrots, ka nepilngadīgie ir pakļauti tam pašam Sodu izpildes
likumam kā pieaugušie un nekādu atsevišķu kodeksu vai
likumdošanas aktu attiecībā uz nepilngadīgajiem likumpārkāpējiem
nav.
Sestā problēma. Ārvalstnieku un bezvalstnieku aizturēšana.
Nelegālo imigrantu uzturēšanās nometnē “Olaine” delegācija varēja
tikties ar aizturētajiem cilvēkiem, kuri apgalvoja, ka esot
vairākus gadus nodzīvojuši vai pat dzimuši Latvijā. Vairums no
viņiem stāstīja, ka jau vairākus mēnešus gaidot galīgo lēmumu
attiecībā uz sevi un cerot iegūt likumīgu Latvijas pastāvīgā
iedzīvotāja statusu. Šie cilvēki nebija saņēmuši nekādu juridisko
palīdzību.
Ir grūti saprast, kāpēc personas, kuras vairākus gadus
nodzīvojušas vai pat dzimušas Latvijā, tiek aizturētas atbilstoši
likumdošanas aktiem par ārvalstniekiem un bezvalstniekiem.
Pēc ANO delegācijas materiāliem
sagatavojis
Guntars Laganovskis, “LV”