Ministru kabineta noteikumi Nr.117
Rīgā 2004.gada 2.martā (prot. Nr.9 29.§)
Noteikumi par elektronisko dokumentu izvērtēšanas veidu un nodošanu valsts arhīvam glabāšanā
Izdoti saskaņā ar Elektronisko dokumentu likuma 6.panta piekto daļu
I. Vispārīgais jautājums
1. Noteikumi nosaka elektronisko dokumentu izvērtēšanas veidu un termiņu, kādā tie nododami valsts arhīvam glabāšanā. Noteikumi attiecas uz valsts un pašvaldību iestādēm un juridiskajām personām, kurām saskaņā ar normatīvajiem aktiem jānodod elektroniskie dokumenti valsts glabāšanā (turpmāk – institūcija).
II. Elektronisko
dokumentu
izvērtēšanas vispārīgās prasības
2. Valsts arhīvu ģenerāldirekcija
un valsts arhīvi, izvērtējot elektronisko dokumentu, veic tā
intelektuālo analīzi un informācijas sistēmas tehnisko
analīzi.
3. Veicot elektroniskā dokumenta intelektuālo analīzi, vērtē
funkcijas (atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajai metodikai
par funkciju un institucionālās sistēmas analīzes veikšanu),
darbības vai fakta un ar to saistīto dokumentu kopuma
saturu.
4. Veicot informācijas sistēmas tehnisko analīzi, vērtē ar
elektroniskā dokumenta apriti saistītos tehniskos aspektus
(piemēram, tehnisko savietojamību, drošību, integritāti,
autentiskumu).
5. Elektronisko dokumentu izvērtē informācijas sistēmas
plānošanas, projektēšanas un ieviešanas stadijā, informācijas
sistēmas lietošanas un uzturēšanas procesā, kā arī nododot
elektronisko dokumentu valsts arhīvam glabāšanā.
6. Izvērtējot elektroniskos dokumentus, nosaka ilgstoši un
pastāvīgi glabājamo dokumentu grupas. Ilgstošai vai pastāvīgai
glabāšanai atlasa tikai dokumentus, kas vēl nav arhivēti, vai
arhivētus dokumentus, kuros minētā informācija un fakti
kopsavilkuma veidā nav apkopoti citos dokumentos, vai arhivētus
dokumentus, kuros apkopotā informācija ir tik vispārīga, ka
nesniedz pilnīgu veiktās funkcijas vai darbības raksturojumu.
7. Veicot elektronisko dokumentu intelektuālo analīzi, lai atlasītu dokumentus ilgstošai vai pastāvīgai glabāšanai institūcijā, ņem vērā:
7.1. normatīvos aktus, kas nosaka
dokumentu glabāšanas termiņus;
7.2. apstākli, ka dokuments kā pierādījums izmantojams tiesību
īstenošanai un aizsardzībai;
7.3. apstākli, ka dokuments izmantojams institūcijas darbības
nodrošināšanai un pēctecībai.
III.
Elektronisko dokumentu izvērtēšana informācijas sistēmas
plānošanas
stadijā un projektēšanas stadijā
8. Informācijas sistēmas plānošanas stadijā institūcija atbilstoši funkcijām, kuru veikšanai informācijas sistēmu paredzēts izmantot:
8.1. nosaka informācijas sistēmā
iekļaujamos elektroniskos dokumentus un datus;
8.2. nosaka elektronisko dokumentu glabāšanas termiņu;
8.3. izvērtē elektronisko dokumentu glabāšanas veidu un
nepieciešamās izmaksas.
9. Informācijas sistēmas projektēšanas stadijā institūcija
informācijas sistēmā iekļaujamos elektroniskos dokumentus un
datus, to apjomu un glabāšanas termiņu saskaņo ar valsts
arhīvu.
10. Projektējot informācijas sistēmu, institūcija nodrošina ilgstoši vai pastāvīgi glabājamo elektronisko dokumentu tveršanas iespējas no informācijas sistēmas (iespēju izdalīt no sistēmas un glabāt kā patstāvīgu vienību) un migrācijas vai konversijas iespējas uz glabāšanai paredzēto datu nesēju vai vietu.
IV. Elektronisko
dokumentu
izvērtēšana informācijas sistēmas
ieviešanas stadijā
11. Informācijas sistēmas
ieviešanas stadijā institūcija elektronisko dokumentu sastāvu,
apjomu un glabāšanas termiņus saskaņo ar valsts arhīvu.
12. Lai atlasītu valsts arhīvam glabāšanā nododamās dokumentu
grupas, Valsts arhīvu ģenerāldirekcija sadarbībā ar institūcijām
izvērtē funkcijas un klasificē tās šādās informācijas sistēmu
kategorijās:
12.1. A kategorija – politikas,
koordinācijas, pārraudzības un darbības izpildījuma kontroles
funkcijas (A kategorijas funkcijas);
12.2. B kategorija – regulējošās un pakalpojumu sniegšanas
funkcijas
(B kategorijas funkcijas);
12.3. C kategorija – atbalsta funkcijas (C kategorijas
funkcijas).
13. No A kategorijas informācijas sistēmām pastāvīgā glabāšanā pieņem A kategorijas dokumentus (dokumenti, kas radīti, veicot A kategorijas funkciju), un B kategorijas dokumentus (dokumenti, kas radīti, veicot B kategorijas funkciju). No B kategorijas informācijas sistēmām pastāvīgā glabāšanā pieņem A kategorijas dokumentus, bet B kategorijas dokumentus atkārtoti izvērtē, ņemot vērā to nozīmī
gumu un glabāšanas izmaksas, un
nosaka dokumentus, kurus pieņems pastāvīgā un ilgstošā glabāšanā.
No C kategorijas informācijas sistēmām pastāvīgā un ilgstošā
glabāšanā pēc izvērtēšanas pieņem A kategorijas dokumentus vai
veido reprezentējošu izlasi.
14. A, B un C (atsevišķos gadījumos) kategorijas informācijas
sistēmas Valsts arhīvu ģenerāldirekcija reģistrē kā ilgstoši un
pastāvīgi glabājamas un iekļauj tās Latvijas Nacionālā arhīva
fonda izveidotā reģistrā.
V. Elektronisko
dokumentu izvērtēšana
informācijas sistēmu lietošanas
un uzturēšanas procesā
15. Institūcijas pārskata glabāšanas termiņus B kategorijas informācijas sistēmām:
15.1. pirms informācijas sistēmas
migrācijas, konversijas vai konfigurācijas izmaiņām;
15.2. ja mainās normatīvie akti, institūcijas funkcijas (funkciju
apjoms), darbības prioritātes, dokumentēto faktu apjoms.
16. Elektronisko dokumentu un datu
glabāšanas termiņu izmaiņas saskaņo ar valsts arhīvu.
17. Visas ar arhivējamiem elektroniskajiem dokumentiem un datiem
veiktās darbības dokumentē, veidojot un papildinot nepieciešamos
metadatus (pielikums).
VI. Elektronisko
dokumentu
izvērtēšana, nododot tos valsts arhīvam
glabāšanā, un dokumentu
glabāšanas termiņi
18. Valsts arhīvam nododamo
elektronisko dokumentu un datu maksimālais glabāšanas termiņš
institūcijas glabātavā ir pieci gadi, ja normatīvajos aktos nav
noteikts citādi. Ja informācijas sistēmas struktūras dēļ
elektronisko dokumentu glabāt iestādē piecus gadus nav iespējams,
attiecīgo dokumentu atļauts nodot valsts arhīvam glabāšanā pirms
minētā termiņa.
19. Izvērtējot, vai elektroniskais dokuments nododams valsts
arhīvam ilgstošai vai pastāvīgai glabāšanai, institūcija ņem vērā
šādus kritērijus:
19.1. elektroniskais dokuments
dokumentē valsts politikas veidošanu un valsts pārvaldes
procesus;
19.2. elektroniskais dokuments dokumentē valsts un tās
iedzīvotāju savstarpējās attiecības, to mijiedarbību un ietekmi
uz vidi;
19.3. dokumentu ilgāk nekā 75 gadus izmanto kādas darbības
veikšanai, tiesību īstenošanai un aizsardzībai;
19.4. elektroniskā dokumenta glabāšanas izmaksas (atkarībā no tā
veida, struktūras un izmantošanas biežuma) ilgstošā laikposmā ir
mazākas par izmaksām, kas rastos no zaudējumiem, ja elektronisko
dokumentu nesaglabātu.
20. Institūcijas, nododot
elektroniskos dokumentus valsts arhīvam glabāšanā, kopā ar valsts
arhīva pārstāvjiem pārbauda dokumentāciju, kas attiecas uz
informācijas sistēmu vai lietojumprogrammu.
21. Ja informācijas sistēmas veidošanā lietotie risinājumi agrāk
praksē nav izmantoti, valsts arhīvs pēc Valsts arhīvu
ģenerāldirekcijas lēmuma pieņem glabāšanā visu informācijas
sistēmu.
22. Izvērtējot elektroniskos dokumentus, valsts arhīvam ir
tiesības pieprasīt esošās dokumentācijas papildināšanu šādos
gadījumos:
22.1. ir uzsākta informācijas
sistēmas vai lietojumprogrammas izdzēšana;
22.2. datu bāzes struktūra pirms nodošanas ir pārveidota;
22.3. esošā dokumentācija ir nepilnīga.
23. Institūcijas pienākums ir pēc
valsts arhīva pieprasījuma papildināt nepilnīgo
dokumentāciju.
24. Institūcija pēc valsts arhīva pieprasījuma veic elektronisko
dokumentu nodošanas kontrolpārbaudi, lai pārliecinātos, ka valsts
arhīvs spēs izlasīt elektroniskos dokumentus un datus, šādos
gadījumos:
24.1. notiek pirmā nodošana no
informācijas sistēmas;
24.2. ir mainīta aparatūra;
24.3. ir mainījusies informācijas sistēmas konfigurācija;
24.4. notiek elektronisko dokumentu vienreizēja nodošana.
25. Ja notiek ikgadējā elektronisko dokumentu nodošana no vienas un tās pašas informācijas sistēmas, pirmajā nodošanā pievieno pilnu dokumentāciju. Ja informatīvā sistēma tiek mainīta, nepieciešamo dokumentāciju pievieno papildus.
Ministru prezidents E.Repše
Kultūras ministre I.Rībena
Redakcijas piebilde: noteikumi
stājas spēkā ar 2004.gada 6.martu.
Pielikums
Ministru
kabineta
2004.gada 2.marta noteikumiem Nr.117
Metadatu piemēri
1. Glabāšanas metadati:
1.1. kartotēkas vai identifikators;
1.2. datu bāzes datu vārdnīca;
1.3. kartotēku struktūra;
1.4. datu kodifikācija datu bāzes vajadzībām (ar kodu derīguma
datumu);
1.5. kodu pirmavoti;
1.6. datu izmantošanas sistēma;
1.7. versijas un izveidošanas programma.
2. Apraksta metadati:
2.1. dokumenta virsraksts vai
nosaukums;
2.2. īss satura un izveidošanas konteksta apraksts;
2.3. ziņas par iestādi;
2.4. autori;
2.5. nosūtītājs;
2.6. adresāti;
2.7. izveidošanas, pārveidošanas un atlases datums;
2.8. elektroniskais formāts;
2.9. datu valoda;
2.10. indeksācijas objekts: fonds, sērija, lieta,
dokuments;
2.11. vieta personu dokumentu klasifikācijas plānā.
3. Pārvaldīšanas metadati:
3.1. datu nodošanas datums;
3.2. informācijas atrašanās vietas adrese;
3.3. informācijas nesēji;
3.4. apjoms;
3.5. pavairošanas tiesības;
3.6. pieejamība;
3.7. glabāšanas ilgums.
Kultūras ministre
I.Rībena