
Valsts sekretāru 2004.gada 4.marta sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā”.
Nacionālo
bruņoto spēku komplektēšanas principus nosaka Nacionālo bruņoto
spēku likums. Likuma 5.pants nosaka NBS militāro formējumu
komplektēšanas principus miera laikam. Lai noteiktu personu loku,
kuri veido Nacionālo bruņoto spēku personālsastāvu, NBS
piedaloties starptautiskajās operācijās, ir nepieciešams
attiecīgi papildināt Nacionālo bruņoto spēku likumu.
Likumprojekts nosaka Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva
komplektēšanas principus dalībai starptautiskajās operācijās.
Projekts paredz, ka Nacionālo bruņoto spēku personālsastāvu
dalībai starptautiskajās operācijās veido aktīvā militārā
dienesta karavīri, t.i., profesionālā militārā dienesta karavīri
un obligātā militārā dienesta karavīri, kas nodienējuši vismaz
pusi dienesta laika, un militārie darbinieki.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības ministrijā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā,
saskaņojumi jāsniedz līdz 10.martam;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījums Ministru kabineta 2001.gada 23.janvāra noteikumos
Nr.28 “Noteikumi par valsts nodevu par notariālo darbību izpildi
un īpašuma tiesību un ķīlas tiesību nostiprināšanu
zemesgrāmatā””.
Latvija 2002.gada 21.novembrī tika
uzaicināta pievienoties Ziemeļatlantijas līguma organizācijai
(NATO). Pēc pievienošanās līguma parakstīšanas un ratifikācijas
Latvija pilnā apmērā varēs piedalīties dažādās NATO
programmās.
Viena no šīm programmām ir NATO drošības investīciju programma
(NDIP). Latvijai NDIP ietvaros būs nepieciešams veikt un saņemt
attiecīgus finansējuma pārskaitījumus, sagatavot NDIP projektus,
tos iesniegt atbilstoši NATO NDIP prasībām utt. NDIP ietvaros
Latvija iegūs NATO investīcijas, kas galvenokārt tiks investētas
infrastruktūrā (tiltu, ceļu u.c. objektu būvniecība), kam
nepieciešamības gadījumā būs jākalpo drošības vajadzībām
(starptautiskām militārajām misijām, valsts aizsardzībai u.c.).
Visi šo projektu rezultātā tapušie nekustamā īpašuma objekti ir
NATO īpašums, visos valsts reģistros, tai skaitā arī
zemesgrāmatā, arī nostiprināmi kā NATO īpašums.
Izstrādātais noteikumu projekts atbrīvo NATO no valsts nodevas
īpašumu tiesību reģistrācijā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ekonomikas
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās
sekretariātā, saskaņojumi jāsniedz līdz 15.martam.
Ārlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu
“Par ceļa izdevumu apmaksu, dodoties uz Eiropas Savienības
Padomes darba grupām”.
Rīkojuma projekts izstrādāts,
pamatojoties uz Padomes ģenerālsekretāra lēmumu, kas paredz jaunu
kārtību, kādā tiek segti ceļojuma izdevumi Eiropas Savienības
dalībvalstu amatpersonām, dodoties uz Padomes un tās darba grupu
sanāksmēm.
Sākot ar šā gada 1.maiju, katrai dalībvalstij no Padomes
ģenerālsekretariāta tiks pārskaitīta noteikta naudas summa, kuru
varēs izlietot savu pārstāvju ceļa izdevumu segšanai uz Padomes
un tās darba grupu sanāksmēm. Saskaņā ar šo kārtību Latvija
saņems 6,1% no līdzekļiem, kas Eiropas Savienības budžetā
paredzēti budžeta programmai “Sanāksmes”, – 1 154 600 eiro
2004.gadā.
60% no šiem līdzekļiem tiks pārskaitīti jau šā gada 15.aprīlī,
tādēļ Ministru kabinetam ir jānosaka nacionālā koordinējošā
institūcija par šo finanšu līdzekļu apsaimniekošanu. Saskaņā ar
Ministru kabineta noteikumiem “Pagaidu kārtība, kādā tiek
koordinēta Latvijas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības
jautājumos izstrāde, apstiprināšana un pārstāvēšana” Ārlietu
ministrijai ir noteikta koordinējošā loma to lēmumu pieņemšanā,
kas saistīti ar informācijas apriti ES jautājumos, Ārlietu
ministrija ir gatava arī uzņemties koordinatora funkcijas
iepriekš minēto līdzekļu sadalē starp Latvijas valsts pārvaldes
iestādēm.
Tā kā atbildīgajai nacionālajai institūcijai regulāri jāsniedz
atskaites par piešķirto finanšu līdzekļu izlietojumu, Latvijas
valsts pārvaldes iestādēm reizi ceturksnī jāsniedz atskaites
Ārlietu ministrijai. Bez tam Padomes sekretariāts patur tiesības
veikt detalizētus auditus nacionālajās administrācijās, lai
nodrošinātu, ka ES budžets tiek tērēts pienācīgi.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, īpašu uzdevumu
ministru sekretariātiem, Ģenerālprokuratūrā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā, saskaņojumi
jāsniedz līdz 10.martam.
Finanšu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Vieglo automobiļu un motociklu nodokļa maksāšanas, iekasēšanas
un administrēšanas kārtība”.
Fiziskās un juridiskās
personas, uz kuru vārda saskaņā ar likumu “Par vieglo automobiļu
un motociklu nodokli” Latvijā tiek reģistrēti vieglie automobiļi
vai motocikli, par attiecīgo vieglo automobili vai motociklu
nodokli samaksā pēc transportlīdzekļa agregāta numuru
salīdzināšanas Ceļu satiksmes drošības direkcijā, bet pirms
attiecīgā transportlīdzekļa reģistrēšanas.
Reģistrējot transportlīdzekli Ceļu satiksmes drošības direkcijā,
persona iesniedz maksājuma dokumentu, kurš apliecina, ka nodoklis
ir samaksāts. Ceļu satiksmes drošības direkcija nereģistrē
transportlīdzekli, ja nodoklis nav samaksāts likumā “Par vieglo
automobiļu un motociklu nodokli” noteiktajā apjomā.
Noteikts, ka persona aprēķina un kredītiestādē samaksā nodokli
attiecīgajā valsts budžeta kontā. Ja persona ar vienu maksājuma
dokumentu vienlaikus maksā nodokli par vairākiem reģistrējamiem
transportlīdzekļiem, maksājuma dokumentam pievieno sarakstu, kurā
norāda transportlīdzekļu marku, modeli, pirmo reģistrācijas gadu
ārvalstīs vai, ja to nav iespējams noteikt, izgatavošanas gadu.
Minēto sarakstu paraksta transportlīdzekļu īpašnieks.
Nepareizi iemaksātā un pārmaksātā nodokļa atmaksu un nodokļa
atmaksu likuma 7.panta pirmajā daļā noteiktajos gadījumos no
valsts budžeta veic Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālā iestāde
(pēc maksātāja juridiskās adreses vai deklarētās dzīvesvietas)
pēc maksātāja pieprasījuma, maksājuma dokumenta, kurš apliecina,
ka nodoklis ir samaksāts, un klāt pievienotā Ceļu satiksmes
drošības direkcijas atzinuma saņemšanas.
Nodokli administrē Valsts ieņēmumu dienests likumā “Par Valsts
ieņēmumu dienestu” noteiktajā kārtībā.
Nodokli nemaksā par tiem transportlīdzekļiem, kuri ievesti
izlaišanai brīvam apgrozījumam Latvijas Republikā no ārvalstīm
līdz 2004.gada 30.aprīlim, ja par minētajiem transportlīdzekļiem
samaksāts akcīzes nodoklis saskaņā ar likumu “Par akcīzes
nodokli”, kas bija spēkā šajā laikā.
Paredzēts noteikt, ka šie noteikumi stājas spēkā ar 2004.gada
1.maiju.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ekonomikas, Satiksmes,
Vides ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Valsts kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz 15.martam;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2001.gada 10.jūlija noteikumos
Nr.315 “Kārtība, kādā sabiedriskajām organizācijām (fondiem) un
reliģiskajām organizācijām tiek izsniegtas vai atsauktas atļaujas
saņemt ziedojumus, ziedo
tājiem saņemot uzņēmuma
ienākuma nodokļa atlaidi””.
Finanšu ministrija
izstrādājusi grozījumu projektu noteikumos, lai tos saskaņotu ar
Administratīvā procesa likumā, kas stājās spēkā 2004.gada
1.februārī, kā arī ar Valsts pārvaldes iekārtas likumā lietoto
terminoloģiju.
Projekts nodots saskaņošanai
Tieslietu, Izglītības un zinātnes ministrijā, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Latvijas
Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Vienkāršoto akcīzes preču pavaddokumentu aprites un kontroles
kārtība”.
Saeimā pieņemts likums “Par akcīzes nodokli”,
kas stāsies spēkā 2004.gada 1.maijā un kas tiek ieviests saskaņā
ar Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām. Ar 2004.gada
1.maiju, kad Latvija iestāsies Eiropas Savienībā, ir nepieciešams
vienlaikus novērst visas atlikušās neatbilstības Eiropas
Savienības prasībām akcīzes nodokļa jomā.
Saskaņā ar Ministru kabinetam likumā noteikto pilnvarojumu
izstrādāts noteikumu projekts, kurā noteikta dokumenta
(vienkāršotais pavaddokuments), kas noteikts Eiropas Savienības
regulā, aprites un kontroles kārtība, kā arī citi nosacījumi par
likumā minēto akcīzes preču pārvietošanu. Tādējādi, pārvietojot
akcīzes preces Eiropas Savienības teritorijā, kuras jau laistas
brīvā apgrozījumā kādā no Eiropas Savienības dalībvalstīm, uz
citu Eiropas Savienības dalībvalsti, akcīzes preču apritē
iesaistītajām personām jānoformē vienkāršotais pavaddokuments.
Minētais vienkāršotais pavaddokuments var būt administratīvs
dokuments vai komercdokuments.
Projektā paredzēts, ka nosūtītājam, kurš nosūta brīvam
apgrozījumam izlaistas akcīzes preces no Latvijas Republikas uz
citu dalībvalsti, ir jāsagatavo vienkāršotais pavaddokuments trīs
eksemplāros. Saņemot akcīzes preces Latvijas Republikā,
vienkāršotā pavaddokumenta trešo eksemplāru apstiprina Valsts
ieņēmumu dienestā. Tajā noteikta vienkāršotā pavaddokumenta
eksemplāru iesniegšanas kārtība Valsts ieņēmumu dienestā.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ekonomikas, Satiksmes
ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
saskaņojumi jāsniedz līdz 15.martam;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Kārtība, kādā alkoholiskie dzērieni un tabakas izstrādājumi
marķējami ar akcīzes nodokļa markām”.
Noteikumu projekts
ir izstrādāts saskaņā ar likumu “Par akcīzes nodokli”, kurš
noteiks kārtību, kādā alkoholiskie dzērieni un tabakas
izstrādājumi marķējami ar akcīzes nodokļa markām (nodokļa
markas), tajā skaitā nosacījumus par pasūtāmo nodokļa marku
daudzumu, to izsniegšanas termiņus un saņemšanas nosacījumus, kā
arī prasības attiecībā uz informācijas sniegšanu par izlietotajām
markām.
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu nodokļa markas
izsniedz un uzskaita Valsts ieņēmumu dienests.
Importētājs, noliktavas turētājs un nodokļa maksātāja pārstāvis,
kuri saņēmuši nodokļa markas, katru mēnesi līdz piecpadsmitajam
datumam iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā pārskatu par nodokļa
marku apriti iepriekšējā mēnesī.
Noteikumu projekts neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām
vai institūcijām, bet paplašinās esošo institūciju funkcijas, jo
saskaņā ar likumu ir palielinājies to akcīzes nodokļa maksātāju
loks, kas pasūta un saņem nodokļa markas.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ekonomikas ministrijā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, saskaņojumi jāsniedz
līdz 15.martam;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Konfiscēto akcīzes preču iznīcināšanas, pārstrādes un
izmantošanas kārtība”.
Saskaņā ar Ministru kabinetam
likumā “Par akcīzes nodokli” noteikto pilnvarojumu Valsts
ieņēmumu dienests ir izstrādājis noteikumu projektu.
Izstrādājot projektu, ir ņemta vērā līdzšinējā kārtība, kāda
noteikta Ministru kabineta 1998.gada 19.maija noteikumos Nr.188
“Noteikumi par valstij piekritīgās mantas uzskaiti, novērtēšanu
un realizāciju” un Ministru kabineta 1999.gada 30.novembra
noteikumos Nr.394 “Konfiscēto tabakas izstrādājumu iznīcināšanas
un konfiscētā alkohola iznīcināšanas, pārstrādes un denaturēšanas
kārtība”, kā arī iekļautas atsevišķas tiesību normas par
konfiscēto akcīzes preču iznīcināšanu, pārstrādi un izmantošanu
(realizāciju) atbilstoši akcīzes preču aprites kārtībai.
Projektā ir noteikts, ka konfiscētie alkoholiskie dzērieni un
tabakas izstrādājumi ir iznīcināmi. Konfiscētos naftas produktus,
bezalkoholiskos dzērienus un kafiju izmanto, tos
realizējot.
Projekts sastāv no atsevišķām nodaļām. Nodaļā par vispārīgajiem
jautājumiem ir noteikta akcīzes preču uzskaites, novērtēšanas
(iznīcināšanas) komisijas veidošanas u.c. kārtība, kura attiecas
uz visiem akcīzes preču veidiem. Paredzētas arī nodaļas pēc
akcīzes preču veidiem, kurās noteikta šo preču iznīcināšanas,
pārstrādes un realizācijas kārtība.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Iekšlietu, Vides,
Zemkopības ministrijā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas
birojā, saskaņojumi jāsniedz līdz 15.martam;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Akcīzes preču aprites kārtība”.
Finanšu ministrija ir
izstrādājusi noteikumu projektu, pamatojoties uz likuma “Par
akcīzes nodokli” deleģējumu, tajā iekļautas tiesību normas, kas
izriet no Eiropas Savienības direktīvas.
Noteikumu
projekts nosaka speciālas atļaujas (licences) akcīzes preču
noliktavas turētāja darbībai, apstiprināta tirgotāja darbībai,
akcīzes nodokļa maksātāja pārstāvja darbībai, alkoholisko
dzērienu, tabakas izstrādājumu vai naftas produktu
vairumtirdzniecībai, kā arī alkoholisko dzērienu, tabakas
izstrādājumu vai naftas produktu mazumtirdzniecībai izsniegšanas,
pārreģistrācijas, anulēšanas un izmantošanas kārtību.
Tiks noteiktas prasības noliktavas turētāja, apstiprināta
tirgotāja vai akcīzes nodokļa maksātāja pārstāvja darbībai, kā
arī prasības importētāja, neapstiprināta tirgotāja un
pārsūtītājtirgotāja darbībai.
Projekts nosaka kārtību, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo
degvielu, kas nodrošina Latvijas Republikā no citas dalībvalsts
iebraucoša transportlīdzekļa un tajā uzstādīto iekārtu darbību un
uzturēšanu.
Tiks noteiktas zuduma normas akcīzes precēm, kas radušās
ražošanas, apstrādes, uzglabāšanas vai pārvietošanas laikā, kad
piemērota atliktā akcīzes nodokļa maksāšana.
Projekts paredz akcīzes preču aprites uzraudzību un kontroli,
tajā skaitā pārskatu par akcīzes preču apriti iesniegšanas
kārtību un formas.
Projekts nosaka kārtību, kādā mērāmi degvielas krājumu atlikumi,
kā arī citas likuma prasības.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ekonomikas, Satiksmes,
Veselības, Vides, Zemkopības ministrijā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
saskaņojumi jāsniedz līdz 15.martam;
– pieteica izskatīšanai
Ministru kabinetā noteikumu projektu “Noteikumi par akcīzes
nodokļa nodrošinājumiem alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas
izstrādājumiem un naftas produktiem”.
Noteikumu projekts
ir izstrādāts, pamatojoties uz likuma “Par akcīzes nodokli”
deleģējumu, kas paredz nosacījumus, kuru izpildes gadījumā
akcīzes nodokļa maksātājam var samazināt akcīzes nodokļa
nodrošinājuma lielumu, un nosaka kārtību, kādā Valsts ieņēmumu
dienestā iesniedzami, dzēšami un atdodami alkoholisko dzērienu,
tabakas izstrādājumu un naftas produktu akcīzes nodokļa
nodrošinājumi.
Projektā ir noteiktas prasības fiziskai un juridiskai personai,
kura paredzējusi veikt darbības ar akcīzes precēm, izmantojot
atlikto nodokļa maksāšanu, un uzņemas atbildību par iespējamā
akcīzes nodokļa maksāšanu. Noteikumu projektā ir izklāstīti arī
Valsts ieņēmuma dienesta un tā amatpersonu pienākumi un tiesības,
kas ļauj veikt nepieciešamo uzraudzību akcīzes nodokļa
nodrošinājumu izlietojumam, saņemot akcīzes nodokļa markas,
pārvietojot un uzglabājot akcīzes preces atliktā akcīzes nodokļa
režīmā, kā arī dod iespēju nepieciešamības gadījumā segt radušos
akcīzes nodokļa parādu, izmantojot nodokļa maksātāja iesniegto
akcīzes nodokļa nodrošinājumu.
Noteikumu projekts izstrādāts, balstoties uz Eiropas Savienības
prasībām, un noteikumu projektā iekļautas tiesību normas, kas
izriet no Eiropas Savienības direktīvas.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ekonomikas, Satiksmes
ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
saskaņojumi jāsniedz līdz 15.martam.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2000.gada 27.jūnija noteikumos
Nr.211 “Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības
standartu un valsts arodizglītības
standartu””.
Grozījumi Izglītības likumā nosaka, ka
2004.gada 1.septembrī valsts un pašvaldību profesionālās
izglītības iestādēs, sākot ar pirmo kursu, mācības
notiek valsts valodā atbilstoši
valsts arodizglītības standartam vai valsts profesionālās vidējās
izglītības standartam.
Noteikumu projekts paredz nosacījumus profesionālās izglītības
programmu mācību satura apguvei valsts valodā, līdzīgi kā tas
tiek īstenots vispārējās izglītības sistēmā:
• Profesionālās izglītības programmas, kuras izglītojamais uzsāk
pēc pamatizglītības, var tikt īstenotas, nodrošinot mācību satura
apguvi valsts valodā ne mazāk kā trijās piektdaļās no programmas
kopējā apjoma.
• Atbilstoši profesionālās izglītības likuma nosacījumiem
profesionālās izglītības programmās, kurās uzņem izglītojamos bez
pamatizglītības, tiek integrēta pedagoģiskās korekcijas
programma. Līdz vispārējās pamatizglītības valsts noslēguma
pārbaudījumu nokārtošanai programma var tikt īstenota valodā,
kādā Latvijā pamatizglītību iegūst valsts un pašvaldību
izglītības iestādēs. Pēc vispārējās pamatizglītības valsts
pārbaudījumu nokārtošanas programmas īstenošanu turpina,
nodrošinot mācību satura apguvi valsts valodā ne mazāk kā trīs
piektdaļas no atlikušā programmas apjoma.
• Profesionālās izglītības programmas, kuras izglītojamais uzsāk
pēc vispārējās vidējās izglītības ieguves, tiek īstenotas valsts
valodā.
Vienlaikus Valsts arodizglītības standartā un Valsts
profesionālās vidējās izglītības standartā tiek veikti
precizējumi saistībā ar centralizēto eksāmenu vispārizglītojošos
mācību priekšmetos ieviešanu profesionālajā izglītībā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu,
Kultūras, Labklājības, Veselības, Vides, Zemkopības ministrijā,
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu
“Par valsts uzņēmuma bezpeļņas organizācijas “Latviešu valodas
apguves valsts programmas projekta vadības vienība”
reorganizāciju un valsts aģentūras “Latviešu valodas apguves
valsts programma” izveidi”.
Izglītības un zinātnes
ministrijas pārraudzībā esošā valsts uzņēmuma bezpeļņas
organizācijas “Latviešu valodas apguves valsts programmas
projekta vadības vienība” (LVAVP) ir atbildīga par Latviešu
valodas apguves valsts programmas ieviešanu. Vienlaikus LVAVP
nodrošina Valsts valodas likuma, Izglītības likuma un noteikumu
“Par profesionālo un amata pienākumu veikšanai nepieciešamo
valsts valodas zināšanu apjomu un valodas prasmes pārbaudes
kārtību” īstenošanu.
Atbilstoši Valsts programmā noteiktajam LVAVP galvenais uzdevums
ir nodrošināt latviešu valodas apguves iespējas Latvijā,
popularizēt latviešu valodu, kā arī paplašināt un nostiprināt
latviešu valodas lietojumu. Tas nozīmē: gādāt par skolotāju
tālākizglītību; attīstīt un izdot jaunus mācību līdzekļus;
piedāvāt latviešu valodas kā otrās valodas kursus noteiktām mērķa
auditorijām; piedāvāt un ieviest dažādas aktivitātes sabiedrības
integrācijas jomā.
Lai izpildītu normatīvo aktu prasības par valsts aģentūras
izveidošanu un turpinātu nodrošināt valsts līdzdalību pakalpojumu
sniegšanā, efektīvi apsaimniekojot valsts budžeta līdzekļus,
Izglītības un zinātnes ministrija ierosina reorganizēt tās
pārraudzībā esošo LVAVP un to pārveidot par valsts aģentūru
“Latviešu valodas apguves valsts programma”.
Aģentūrai tiek paredzētas šādas funkcijas: atbilstoši savai
kompetencei un saskaņā ar pārvaldes līgumu īstenot Latviešu
valodas apguves valsts programmu; veikt izdevējdarbību Latviešu
valodas apguves valsts programmas īstenošanā un aģentūras citu
funkciju izpildē; atbilstoši aģentūras darbības mērķim sniegt
fiziskām un juridiskām personām šādus publiskus pakalpojumus:
izglītības seminārus un kursus; konsultatīvus pakalpojumus
latviešu valodas apguves jautājumos; Latviešu valodas apguves
valsts programmas īstenošanai un aģentūras citu funkciju izpildei
iespiesto izdevumu un mācību materiālu pārdošanu; vadīt un
īstenot valsts un starptautiskus projektus un programmas.
Aģentūrai ir identificēti potenciālie klienti Latvijā, piemēram,
mazākumtautību skolu pedagogi, latviešu valodas skolotāji,
mazākumtautību pieaugušie, mazie un vidējie uzņēmēji.
Aģentūrai var definēt kvalitatīvus un kvantitatīvus rādītājus,
kas raksturo aģentūras funkciju izpildi, piemēram, latviešu
valodas nepratēju īpatsvara samazināšanās; Izglītības likumā
noteikto reformu īstenošana; latviešu valodas lietojuma
pieaugums. Minētie rādītāji kopumā raksturo Latvijas iedzīvotāju
attieksmes maiņu pret latviešu valodas lietojumu. Pozitīvas
attieksmes rezultātā tiek mazināta politiskā spriedze un
veicināts sabiedrības integrācijas process, kas ir viens no
būtiskākajiem valsts politikas rezultātiem.
Aģentūra tiek veidota kā tieša
izpildinstitūcija valodas politikas īstenošanai, kas ir noteikta
Valsts valodas likumā, noteikumos “Par profesionālo un amata
pienākumu veikšanai nepieciešamo valsts valodas zināšanu apjomu
un valodas prasmes pārbaudes kārtību” un citos normatīvajos
aktos. Aģentūras publiskie pakalpojumi nodrošina minēto normatīvo
aktu prasību izpildes iespējas tām valsts iedzīvotāju grupām, uz
kurām šīs prasības attiecas.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Kultūras
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Valsts kontrolē, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Valsts aģentūras “Latviešu valodas apguves valsts programma”
nolikums”.
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar
Publisko aģentūru likumu un rīkojuma projektu “Par valsts
uzņēmuma bezpeļņas organizācijas “Latviešu valodas apguves valsts
programmas projekta vadības vienība” reorganizāciju un valsts
aģentūras “Latviešu valodas apguves valsts programma”
izveidi”, kas paredz līdz 2004.gada 30. septembrim izveidot
Izglītības un zinātnes ministrijas pārraudzībā esošu valsts
aģentūru, kas pārņems valsts uzņēmuma bezpeļņas organizācijas
Latviešu valodas apguves valsts programmas projekta vadības
vienības funkcijas un saistības.
Noteikumu projekts ir valsts aģentūras darbību reglamentējošs
dokuments, kas nosaka, ka aģentūras funkcijas ir īstenot Latviešu
valodas apguves valsts programmas izglītības pasākumus, kā arī
atbilstoši aģentūras darbības mērķim sniegt fiziskām un
juridiskām personām publiskus pakalpojumus. Noteikumu projekts kā
vienu no aģentūras darbības veidiem paredz valsts un
starptautiskus projektu un programmu vadību un īstenošanu.
Projektā noteiktas arī šīs aģentūras tiesības un kompetence,
vadības pilnvaras, kā arī darbības nodrošināšanas kārtība un
darbības pārskatu sniegšanas kārtība.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Kultūras
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Valsts kontrolē, Valsts kancelejā.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Nacionālā attīstības plāna izstrādes, ieviešanas, uzraudzības un
sabiedriskās apspriešanas kārtība”.
Noteikumu projekts
nosaka Nacionālā attīstības plāna izstrādes, ieviešanas,
uzraudzības un sabiedriskās apspriešanas kārtību. Noteikumu
projekts nosaka, ka Nacionālā attīstības plāna izstrādi vadīs
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija. Nacionālā
attīstības plāna izstrādē tiks iesaistītas valsts institūcijas,
plānošanas reģionu pārstāvji, kā arī nevalstisko organizāciju
pārstāvji. Nacionālā attīstības plāna sabiedriskā apspriešana
ilgs ne mazāk par diviem mēnešiem. Nacionālā attīstības plāna
projektu izskatīs Nacionālajā reģionālās attīstības padomē, un to
apstiprinās Ministru kabinets.
Projekts nodots saskaņošanai visās ministrijās, īpašu uzdevumu
ministru sekretariātos, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kontrolē,
Valsts kancelejā.
Satiksmes ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Kārtība, kādā iegūstama transportlīdzekļu un to vadītāju valsts
reģistra informācija”.
Noteikumu projekts izstrādāts,
pamatojoties uz Ceļu satiksmes likumu, kas pilnvaro Ministru
kabinetu noteikt kārtību, kādā transportlīdzekļu un to vadītāju
valsts reģistrā esošā informācija pieprasāma un nododama
atklātībai, kā arī pieejamās informācijas apjomu.
Noteikumu projekts nosaka personas, kuras ir tiesīgas saņemt
informāciju no transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra,
informācijas pieprasīšanas un izsniegšanas kārtību, kā arī
atklātībai nododamās informācijas apjomu.
Informācija par fiziskajai personai piederošu transportlīdzekli,
identificējot personas datus, ir ierobežotas pieejamības
informācija. Minēto informāciju rakstiski vai izmantojot
tiešsaites datu pārraidi ir tiesības iegūt: tiesībaizsardzības
iestādēm; valsts un pašvaldību iestādēm, ja šādas tiesības
attiecīgajām iestādēm paredz likums; tiesai; prokuratūrai;
zvērinātiem tiesu izpildītājiem, zvērinātiem notāriem,
zvērinātiem
advokātiem, licencētām
detektīvsabiedrībām un sertificētiem detektīviem, veicot
pienākumus atbilstoši savai kompetencei; sertificētiem
administratoriem maksātnespējas lietās attiecībā uz parādnieka
pārstāvjiem; kredītiestādēm (t.sk. finanšu līzinga sabiedrībām)
un apdrošināšanas sabiedrībām par fizisku personu, ar kuru tās
dibina, groza vai izbeidz līgumsaistības.
Izmantojot tiešsaistes datu pārraidi, reģistrā iekļauto
informāciju izsniedz, pamatojoties uz rakstisku vienošanos, kas
noslēgta starp Ceļu satiksmes drošības direkciju un informācijas
saņēmēju, kurā norāda informāciju par informācijas pieprasītāju,
izsniedzamās informācijas apjomu, informācijas izmantošanas
mērķi, informāciju par konkrēto personu, kas veic informācijas
pieprasījumu un citu informāciju, kas nepieciešama informācijas
pieprasīšanai un izsniegšanai.
Fiziskā persona informāciju par sev piederošiem
transportlīdzekļiem ir tiesīga bez maksas saņemt ne biežāk kā
divas reizes gadā. Fiziskā persona, saņemot informāciju,
uzrāda personu apliecinošu dokumentu vai transportlīdzekļa
vadītāja apliecību, ja informāciju saņem informācijas
pieprasītāja (fiziskas personas) pilnvarota persona –
notariāli apliecinātu pilnvaru un personu apliecinošu dokumentu
vai transportlīdzekļa vadītāja apliecību.
Juridiskās personas
pārstāvis, saņemot informāciju, uzrāda personu apliecinošu
dokumentu vai transportlīdzekļa vadītāja apliecību un dokumentu,
kas apliecina informācijas saņēmēja (juridiskas personas)
pārstāvības tiesības.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Iekšlietu, Vides ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un
ģimenes lietās sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojā.
Tieslietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par valsts nodevu ieraksta izdarīšanai biedrību un
nodibinājumu reģistrā”.
Saskaņā ar Biedrību un
nodibinājumu likuma 20.panta pirmo un trešo daļu par ieraksta
izdarīšanu biedrību un nodibinājumu reģistrā maksājama valsts
nodeva, kuras apmēru nosaka Ministru kabinets. Valsts nodeva par
ieraksta izdarīšanu reģistrā nedrīkst pārsniegt administratīvos
izdevumus, kas saistīti ar lēmuma pieņemšanu par reģistrāciju un
attiecīgā ieraksta izdarīšanu.
Noteikumu projekts noteiks valsts nodevas apmēru par ierakstu
izdarīšanu biedrību un nodibinājumu reģistrā. Valsts nodevas
likmes ir šādas: biedrības vai nodibinājuma reģistrācija – 8
lati; statūtu grozījumu reģistrācija – 6 lati; ieraksts par
biedrības vai nodibinājuma reorganizāciju: ja pēc reorganizācijas
rodas jauna biedrība vai nodibinājums, par katru jaunizveidoto
biedrību vai nodibinājumu maksā – 8 lati; pārējos gadījumos par
ieraksta izdarīšanu reģistrā par katru reorganizācijā iesaistīto
biedrību vai nodibinājumu – 6 lati; citu ierakstu izdarīšana un
ierakstu izmaiņas reģistrā par biedrību vai nodibinājumu – 4
lati; reģistrācijas apliecības dublikāta izsniegšana– 2
lati.
Valsts nodevu maksā pirms attiecīgā pieteikuma iesniegšanas, to
ieskaita valsts pamatbudžetā.
Valsts nodevu nemaksā: par ierakstu izdarīšanu par biedrību, kas
apvieno invalīdus, bāreņus un daudzbērnu ģimenes; par ierakstu
izdarīšanu par biedrībām, kuru mērķis ir bērnu un skolēnu
sabiedriskās sporta aktivitātes; par ierakstu izdarīšanu biedrību
un nodibinājumu reģistrā, ja ieraksts ir saistīts ar
administratīvo teritoriju pārveidošanu, robežu vai nosaukuma
maiņu, kā arī ielas nosaukuma vai ēkas numerācijas maiņu; par
ierakstu izdarīšanu biedrību un nodibinājumu reģistrā,
pamatojoties uz valsts iestādes lēmumu vai tiesas nolēmumu.
Noteikumi stājas spēkā 2004.gada 1.aprīlī.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Ekonomikas,
Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Veselības, Vides ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un
ģimenes lietās sekretariātā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Nacionālajā trīspusējās
sadarbības padomē, Nevalstisko organizāciju centrā, Valsts
kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz 10.martam;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par pieteikumiem ieraksta izdarīšanai biedrību un
nodibinājumu reģistrā”.
Noteikumu projekts sagatavots
saskaņā ar Biedrību un nodibinājumu likumu. Ar noteikumiem ir
paredzēts apstiprināt pieteikumu veidlapas: pieteikums
sabiedriskās organizācijas, sabiedrisko organizāciju apvienības
vai bezpeļņas organizācijas uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības)
ierakstīšanai biedrību un nodibinājumu reģistrā; pieteikums
biedrības vai nodibinājuma ierakstīšanai biedrību un nodibinājumu
reģistrā; pieteikums izmaiņu ierakstīšanai biedrību un
nodibinājumu reģistrā; pieteikums ieraksta izdarīšanai biedrību
un nodibinājumu reģistrā par reorganizāciju (pievienošanu);
pieteikums ieraksta izdarīšanai biedrību un nodibinājumu reģistrā
par reorganizāciju (saplūšanu); pieteikums ieraksta izdarīšanai
biedrību un nodibinājumu reģistrā par reorganizāciju
(sadalīšanu); pieteikums ieraksta izdarīšanai biedrību un
nodibinājumu reģistrā par biedrības vai nodibinājuma darbības
izbeigšanu; pieteikums ieraksta izdarīšanai biedrību un
nodibinājumu reģistrā par biedrības vai nodibinājuma darbības
turpināšanu; pieteikums ieraksta izdarīšanai biedrību un
nodibinājumu reģistrā par biedrības vai nodibinājuma izslēgšanu
no reģistra.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu ministrijā, Īpašu uzdevumu
ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariātā, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Nevalstisko
organizāciju centrā, Valsts kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz
10.martam.
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Iekšējo normatīvo aktu projektu saskaņošanas Kārtības
rullis”.
Valsts pārvaldes iekārtas likums paredz, ka
noteikti valsts pārvaldes iestāžu izdotie iekšējo normatīvo aktu
projekti ir jāsaskaņo ar augstāku iestādi un Tieslietu
ministriju.
Tieslietu ministrija daudzkārt konstatējusi, ka valsts pārvaldes
iestādēm nav pietiekamas informācijas par to, kādi iekšējie
normatīvie akti nosūtāmi Tieslietu ministrijai un augstākai
iestādei un kāda ir saskaņošanas kārtība. Tāpēc noteikumu
projekts “Iekšējo normatīvo aktu projektu saskaņošanas Kārtības
rullis” nepieciešams, lai noteiktu vienotu kārtību iekšējo
normatīvo aktu saskaņošanai. Tāpat noteikumu projekts veicinās
Valsts pārvaldes iekārtas likuma izpildi un iekšējo normatīvo
aktu, kuri saskaņā ar likumu saskaņojami ar Tieslietu ministriju
un augstāku iestādi, saskaņošanas procesa efektivitāti. Tiks
novērsti gadījumi, ka stājas spēkā prettiesiski iekšējie
normatīvie akti.
Noteikumu projekts paredz kārtību, kādā iestādes noformē iekšējo
normatīvo aktu projektus, nosūta tos saskaņošanai uz Tieslietu
ministriju un augstāku iestādi, kā arī nosaka kārtību, kādā
Tieslietu ministrija izvērtē minētos projektus, paziņo par to
saskaņošanu, sniedz atzinumu, kāda ir iestādes rīcība, ja iekšējā
normatīvā akta projekts netiek saskaņots vai tiek saskaņots ar
iebildumiem.
Iekšējo normatīvo aktu projektu izvērtēšanu Tieslietu ministrijā
veic Normatīvo aktu sistematizācijas un metodoloģijas
departaments.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ekonomikas, Iekšlietu,
Izglītības un zinātnes, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās
sekretariātā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā,
Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā, Valsts
kancelejā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments