
Par Valsts kontroles veikto revīzijas priekšizpēti sakarā ar ES struktūrfondu apgūšanu
Valsts kontrole ir veikusi
revīzijas priekšizpēti par Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu
ietvaros finansēto pasākumu ieviešanā iesaistīto institūciju
kapacitāti. Priekšizpētes mērķis bija iegūt nepieciešamo
informāciju par Eiropas Savienības struktūrfondu ietvaros
finansēto pasākumu ieviešanā iesaistītajām institūcijām, to
pienākumu un atbildības sadali, noteikt iespējamos riskus.
Izvērtējot veiktās pārbaudes un ES struktūrfondu finansēšanas
nozīmīgumu Latvijai, Valsts kontrole 16.februārī iesniedza
ziņojumu Saeimai par šīs priekšizpētes rezultātiem. Trešdien,
3.martā, Valsts kontroles ziņojuma izskatīšana bija Saeimas
Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdes dienaskārtības
jautājums.
Kļuvusi par Eiropas Savienības dalībvalsti, Latvija saņems
līdzekļus no četriem Eiropas Savienības struktūrfondiem, no tiem
laikā no 2004. līdz 2006.gadam paredzēts finansējums 856 miljoni
eiro.
Latvijas valdības stratēģija un prioritātes, kurām novirzāmi ES
struktūrfondu līdzekļi, ir noteikti Attīstības plānā, kas no
1.maija kļūs par Vienoto programmdokumentu. 2003.gada 19.martā
Attīstības plāns tika apstiprināts Ministru kabinetā un 2003.gada
18.decembrī Eiropas Komisijā. Savukārt Attīstības plānā noteiktās
prioritātes tiks īstenotas saskaņā ar Programmas papildinājumu.
Ir izstrādāts Papildinājuma projekts, kas pagaidām pieejams tikai
angļu valodā un periodiski tiek mainīts. Šis apstāklis rada
bažas, jo valodas barjera apgrūtinās projektu pieteikšanu un
radīs virkni starpnieku.
Atbildības sadalījums par prioritātēm, pasākumiem un aktivitātēm
starp nozaru ministrijām ir noteikts Papildinājuma projektā. Līdz
ar to patlaban nav spēkā esoša dokumenta, kurš noteiktu
atbildības sadalījumu starp struktūrfondu ieviešanā iesaistītajām
institūcijām.
Veicot priekšizpēti, Valsts kontroles revidenti strādāja ar
2003.gada 17.decembra Papildinājuma projektu, kurā katrai
prioritātei bija noteikta viena atbildīgā nozares ministrija.
Savukārt saskaņā ar šobrīd pieejamo Papildinājuma projektu ir
paredzēts, ka vienas prioritātes vadību nodrošinās vairākas
ministrijas, piemēram, 1.prioritātes “Līdzsvarotas attīstības
veicināšana” vadību nodrošinās astoņas nozaru ministrijas.
Lai ar 2004.gada 1.janvāri sāktu līgumu slēgšanu ar atbalsta
saņēmējiem un projektu īstenošanu un ar 1.maiju nodrošinātu ES
struktūrfondu finansējuma apgūšanu, struktūrfondu ieviešanā
iesaistītajām institūcijām noteiktos termiņos tika uzdots
izpildīt Ministru kabineta 2003.gada 10.septembra rīkojumā Nr.573
“Par uzdevumiem ES struktūrfondu vadības, uzraudzības, kontroles
un novērtēšanas sistēmas ieviešanai” noteiktos uzdevumus.
Pārbaudot dokumentu izstrādes gaitu iesaistītajās institūcijās ES
struktūrfondu apguvei, nozaru ministriju sniegtajā informācijā
tika norādīts, ka atsevišķu uzdevumu izpilde kavējas, jo Finanšu
ministrija tai noteiktajos termiņos nebija izpildījusi uzdotos
uzdevumus. Piemēram:
• Finanšu ministrija būtiski (par trim mēnešiem) nokavēja
dokumenta izstrādi par ES struktūrfondu finansējuma plānošanu
valsts budžetā. Rezultātā nozaru ministrijās tika kavēta uzdevuma
“līdz 2003.gada 1.decembrim izveidot iekšējo struktūru darbam ar
ES struktūrfondiem, nosakot iekšējo funkciju un atbildības
sadalījumu” izpilde;
• līdz 2003.gada 1.decembrim
netika noteikti no nacionālajām programmām finansējamie
nacionālie projekti, jo Finanšu ministrija projektu
pieteikumu veidlapas iesniedza tikai šā gada
janvārī;
• līdz 2003.gada 1.decembrim nozaru
ministrijām bija jānosaka kārtība, kādā tiek nodrošināta ziņu
sniegšana par konstatētajām nepilnībām un pārkāpumiem palīdzības
īstenošanā. Uzdevuma izpilde tika kavēta, jo Finanšu ministrija
noteiktajā termiņā nebija iesniegusi pamatprasības;
•
līdz 2003.gada 1.decembrim bija nosakāma kārtība, kādā Finanšu
ministrijai jāiesniedz informācija par projektu ieviešanas
finansiālo un tehnisko progresu. Šisuzdevums nav izpildīts, jo
Finanšu ministrija nav noteikusi un iesniegusi nozares
ministrijām pamatprasības.
Atsevišķu uzdevumu
izpilde, piemēram, “līdz 2003.gada 1.oktobrim izstrādāt projektu
pieteikumu kritērijus”, tika kavēta saistībā ar ieilgušo
Attīstības plāna izstrādi un saskaņošanu ar Eiropas
Komisiju.
Priekšizpētes laikā tika noteikti vairāki revīzijas riski,
piemēram, atbalsta pretendentiem var rasties grūtības sākt
savlaicīgu projektu iesniegšanu, kā rezultātā 2004.gadā plānotā
ES struktūrfondu līdzekļu apguve var tikt kavēta, jo:
• nav apstiprināts Programmas papildinājums, kurā detalizēti
jānosaka pasākumi, aktivitātes, projektu atlases kritēriji;
• apstiprinātais Attīstības plāns atbalsta pretendentiem līdz
februāra beigām (2004.gada 23.februārim) bija pieejams tikai
angļu valodā, arī Programmas papildinājuma projekts pieejams
tikai angļu valodā;
• grantu shēmas īstenošanu varēs sākt tikai tad, kad MK ar lēmumu
apstiprinās grantu shēmas apsaimniekotājus;
• ir aizkavējusies atsevišķu Ministru kabineta rīkojumā Nr.573
noteikto uzdevumu izpilde;
• Finanšu ministrijai vēl jāveic pārbaudes pirmā un otrā līmeņa
starpniekinstitūcijās, lai piešķirtu tām nacionālo akreditāciju
darbam ar struktūrfondiem.
Pamatojoties uz revīzijas priekšizpētes konstatējumiem un
noteiktajiem riskiem, Valsts kontrole 2004.gada 1.martā ir sākusi
likumības un lietderības revīziju par iesaistīto institūciju
gatavību Eiropas Sociālā fonda un Eiropas Reģionālās attīstības
fonda līdzekļu apguvei. Revīzijas mērķis ir novērtēt Eiropas
Savienības struktūrfondu ietvaros finansēto pasākumu ieviešanā
iesaistīto institūciju gatavību nodrošināt ES struktūrfondu
apguvi no 2004.gada 1.maija.
Revīzija tiks veikta kopā ar Nīderlandes Valsts kontroles
konsultantiem saskaņā ar sadarbības projektu.
Valsts kontroles informācija