Ministru kabineta rīkojums Nr.145
Rīgā 2004.gada 5.martā (prot. Nr.9 60.§)
Par koncepciju “Par Latvijas institūta juridisko statusu”
1.Atbalstīt koncepcijas “Par
Latvijas institūta juridisko statusu” kopsavilkumā ietverto
risinājuma 1.varianta “b” variantu.
2.Valsts kancelejai kopīgi ar Latvijas institūtu izstrādāt un
līdz 2004.gada 1.maijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru
kabinetā nepieciešamos tiesību aktu projektus.
Ministru prezidents E.Repše
Tieslietu ministrs
A.Aksenoks
(Ministru kabineta
2004.gada 5.marta rīkojums Nr.145)
Koncepcijas “Par Latvijas institūta juridisko statusu” kopsavilkums
1.Risināmā jautājuma būtība
Ar Ministru kabineta 1998.gada
29.septembra rīkojumu Nr.466 ir nodibināta bezpeļņas organizācija
valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas institūts”
(turpmāk – Latvijas institūts). Koncepcija par Latvijas institūta
juridisko statusu ir izstrādāta atbilstoši Ministru kabineta
komitejas 2003.gada 26.maija sēdē (prot. Nr.18 2.§ 1.punkts)
dotajam uzdevumam Tieslietu ministrijai vienoties ar Ārlietu
ministriju, Latvijas institūtu un Valsts kancelejas Politikas
koordinācijas departamentu jautājumā par Latvijas institūta
juridisko statusu.
Saskaņā ar Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma 12.pantu
valsts uzņēmums līdz 2003.gada 31.decembrim ir pārveidojams par
kapitālsabiedrību vai valsts iestādi vai uzsākama uzņēmuma
likvidācija. Līdz ar to nepieciešams izlemt jautājumu par
Latvijas institūta turpmāko juridisko statusu, ņemot vērā tā
darbības specifiku.
Latvijas institūts ir izveidots, lai veicinātu pozitīvu Latvijas
tēlu. Ministru kabinets ir noteicis šādus Latvijas institūta
galvenos darbības virzienus:
1)Latvijas tēla veidošanas koordinācija;
2)informatīvo materiālu sagatavošana;
3)Latvijas tēla popularizēšanas pasākumu organizēšana Latvijā un
ārvalstīs;
4)izglītošanas pasākumu organizēšana Latvijā.
Latvijas institūta līdzšinējā darbībā nav ticis izveidots
mehānisms, lai nodrošinātu koordināciju starp dažādām valsts
institūcijām, kuru darbība ir saistīta ar Latvijas tēla
veidošanu. Koordinācijas trūkums ir atzīts par nopietnu ārējās
komunikācijas problēmu. Tāpēc, mainot Latvijas institūta
juridisko statusu atbilstoši Komerclikuma prasībām, vienlaikus
jānodrošina tam koordinācijas funkcijas veikšana.
2.Risinājuma varianti
1.variants. Latvijas
institūts – atvasināta publiska persona. Latvijas institūts
saskaņā ar īpašu likumu tiek pārveidots par Latvijas
starptautisko atpazīstamību veicinošu institūciju, kurai noteikts
atvasinātas publiskas personas statuss. Latvijas tēla veidošanas
procesu ārējai koordinācijai Ministru kabinets izveido Latvijas
tēla padomi. Likumā nosakāma padomes kompetence.
“a”variants. Latvijas institūts veic tam noteiktās funkcijas
Ministru kabineta padotībā ar ārlietu ministra
starpniecību.
“b”variants. Latvijas institūts veic tam noteiktās funkcijas
Ministru kabineta padotībā ar Ministru prezidenta
starpniecību.
2.variants. Latvijas institūts – valsts tiešās pārvaldes
iestāde Ministru prezidenta pārraudzībā. Lai nodrošinātu Latvijas
tēla veidošanā iesaistīto valsts institūciju darbības
koordināciju, tiek izveidota Latvijas tēla padome.
3.variants. Latvijas institūts – valsts aģentūra Ārlietu
ministrijas pārraudzībā. Latvijas institūts tiek pārveidots par
Ārlietu ministrijas padotībā (pārraudzībā) esošu valsts aģentūru.
Lai nodrošinātu ar Latvijas tēlu saistīto darbību koordināciju,
tiek izveidota aģentūras konsultatīvā padome – Latvijas tēla
padome, kura sniedz ieteikumus un atzinumus par ārējās
komunikācijas politiku.
3.Finansiālie
aspekti
(ietekme uz valsts budžetu)
Papildu līdzekļi no valsts budžeta
9215 latu apmērā (vienas štata vietas izmaksas gadā) ir
nepieciešami, lai noregulētu Latvijas institūta juridisko statusu
atbilstoši risinājuma 1.varianta “b” variantam vai risinājuma
2.variantam un izveidotu Valsts kancelejā vismaz vienu štata
vietu ārējās komunikācijas koordinācijas nodrošināšanai. Papildu
finansējuma avots ir dotācija no vispārējiem ieņēmumiem.