Ministru kabineta rīkojums Nr.147
Rīgā 2004.gada 5.martā (prot. Nr.9 54.§)
Par Koncepciju par izglītības, kultūras, veselības aprūpes un sociālās aprūpes nozares valsts institūciju (izņemot augstskolas) juridisko statusu
1.Atbalstīt Koncepcijas par
izglītības, kultūras, veselības aprūpes un sociālās aprūpes
nozares valsts institūciju (izņemot augstskolas) juridisko
statusu (turpmāk - koncepcija) kopsavilkumā ietverto risinājumu
un noteikt, ka līdz 2004.gada 1.jūlijam:
1.1.Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošās sporta
skolas tiek pārveidotas par valsts aģentūrām. Murjāņu sporta
ģimnāzijas statuss netiek mainīts;
1.2.valsts sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestādes,
kurām ir bezpeļņas organizācijas statuss, tiek pārveidotas par
valsts budžeta iestādēm;
1.3.ministriju padotībā esošie valsts muzeji tiek pārveidoti par
valsts aģentūrām. Latvijas Ugunsdzēsības muzeja statuss netiek
mainīts;
1.4.ministriju padotībā esošās valsts bibliotēkas tiek
pārveidotas par valsts aģentūrām;
1.5.Kultūras ministrijas padotībā esošie valsts teātri un
koncertorganizācijas tiek pārveidotas par valsts aģentūrām vai
valsts kapitālsabiedrībām;
1.6.Veselības ministrijas padotībā esošās valsts ārstniecības
iestādes (arī rehabilitācijas centri) tiek pārveidotas par valsts
aģentūrām vai valsts kapitālsabiedrībām.
2. Noteikt, ka līdz 2004.gada
1.oktobrim valsts profesionālās izglītības iestādes, kurām ir
bezpeļņas organizācijas statuss, tiek pārveidotas par valsts
budžeta iestādēm.
3.Noteikt, ka par koncepcijas īstenošanu atbildīgā institūcija ir
Valsts kanceleja.
4. Izglītības un zinātnes ministrijai izstrādāt un līdz 2004.gada
1.jūlijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā
likumprojektus par nepieciešamajiem grozījumiem Izglītības
likumā, Vispārējās izglītības likumā un Profesionālās izglītības
likumā.
5.Kultūras ministrijai izstrādāt un iesniegt noteiktā kārtībā
Ministru kabinetā likumprojektus par nepieciešamajiem
grozījumiem:
5.1. Muzeju likumā un Bibliotēku
likumā – līdz 2004.gada 1.jūlijam;
5.2. Kultūras institūciju likumā – līdz 2004.gada
1.septembrim.
6.Aizsardzības ministrijai, Izglītības un zinātnes ministrijai, Iekšlietu ministrijai, Kultūras ministrijai, Labklājības ministrijai, Satiksmes ministrijai, Veselības ministrijai, Tieslietu ministrijai, Vides ministrijai un Zemkopības ministrijai atbilstoši koncepcijai, kā arī saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7.panta trešo daļu izstrādāt un līdz 2004.gada 1.jūlijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā koncepcijas informatīvajā daļā minēto nozaru iestāžu nolikumu projektus un ar padotības iestāžu juridiskā statusa maiņu saistītus priekšlikumus par grozījumiem citos normatīvajos aktos.
Ministru prezidents E.Repše
Tieslietu ministrs
A.Aksenoks
(Ministru kabineta
2004.gada 5.marta rīkojums Nr.147)
Koncepcijas par izglītības, kultūras, veselības aprūpes un sociālās aprūpes nozares valsts institūciju (izņemot augstskolas) juridisko statusu kopsavilkums
1. Risināmā jautājuma būtība
Izglītības, zinātnes, kultūras,
veselības aprūpes un sociālās aprūpes nozarē darbojas vairāku
ministriju pārziņā esošas valsts iestādes un bezpeļņas
organizācijas valsts uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības). Komerc-likums
neparedz uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) darbību bezpeļņas
organizāciju formā. Arī Valsts pārvaldes iekārtas likums, kas
stājās spēkā 2003.gada 1.janvārī, nosaka tikai divas valsts
pārvaldes iestāžu padotības formas – pakļautību un
pārraudzību.
Tādējādi to valsts iestāžu un bezpeļņas organizāciju valsts
uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) juridiskais statuss, kuri ir
ministriju pārziņā un darbojas izglītības, zinātnes, kultūras,
veselības aprūpes un sociālās aprūpes nozarē (turpmāk – nozares
iestādes), neatbilst minētajiem likumiem.
Atbilstoši Ministru kabineta 2004.gada 23.februāra komitejas sēdē
nolemtajam par augstākās izglītības un zinātnes nozari tiks
noformēta atsevišķa koncepcija un virzīta atkārtotai izskatīšanai
Ministru kabineta komitejas sēdē (prot. Nr.8 1.§
2.5.apakšpunkts).
Attiecībā uz pašvaldību padotībā esošajām nozaru iestādēm
koncepcijai ir ieteikuma raksturs.
2. Piedāvātais risinājums
Izvērtējot situāciju, ir
konstatēts, ka nav lietderīgi noteikt jaunu juridisko statusu.
Nepieciešams izvērtēt nozares iestāžu atbilstību likumos
noteiktajam juridiskajam statusam, ņemot vērā šo iestāžu darbības
īpatnības. Saskaņā ar normatīvajiem aktiem nozares iestādes
iespējams veidot kā:
1) tiešās pārvaldes iestādes:
a)valsts aģentūras;
b)citas tiešās pārvaldes iestādes, kas Likumā par budžetu un
finanšu vadību noteiktas kā budžeta iestādes (turpmāk – budžeta
iestādes);
2) valsts kapitālsabiedrības.
Budžeta iestādes statuss ir attiecināms uz tiešās pārvaldes
iestādēm, kuras saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību
pilnīgi finansē no valsts vai pašvaldības budžeta. Likuma par
budžetu un finanšu vadību izpratnē budžeta iestādes statuss
paredz precīzu finansēšanas un pārskatu sniegšanas kārtību.
Atsevišķās situācijās tas ierobežo iestādes vadītāja
darbību.
Valsts aģentūras statuss paredz iestāžu darbību atbilstoši
valdības noteiktajām politikas vadlīnijām, kā arī pārskatu
sniegšanas kārtību par resursu izlietošanas lietderīgumu un
efektivitāti. Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību
valsts aģentūras ir no budžeta finansētas institūcijas.
Valsts kapitālsabiedrības statuss paredz elastīgu pieeju
institūcijas vadībai. Daudzos gadījumos šis statuss nav
savienojams ar to valsts pārvaldes funkciju veikšanu, kas vērstas
uz valsts kultūras mantojuma saglabāšanu un zinātnes attīstību,
sabiedrības izglītošanu, iedzīvotāju veselības aprūpi un sociālo
vajadzību apmierināšanu.
Ja institūcija, veicot noteiktu darbību, gūst peļņu un kā
publiska persona ir tiesīga veikt komercdarbību, var izvērtēt
iespējas pārveidot šo institūciju par valsts kapitālsabiedrību un
privatizēt to.
Izvērtējot nozares iestāžu atbilstību noteiktam juridiskam
statusam, tika izskatīta arī iestāžu atbilstība valsts aģentūras
statusam, ņemot vērā aģentūru veidošanas kritērijus un citus
faktorus, kas saistīti ar nozares iestāžu darbības īpatnībām.
Piemēram, ja viena mi
nistra padotībā ir liels skaits iestāžu, jāņem vērā, ka pieaugs ministra noslogotība (pārvaldes līgumu slēgšana ar vairākiem desmitiem valsts aģentūru), novirzot darbību uz administratīvo, nevis politikas jautājumu risināšanu.
Pārskats par
nozaru iestāžu veidiem atbilstoši piedāvātajam
juridiskajam statusam
Piedāvātais juridiskais statuss |
Nozares iestādes |
Iestādes darbības
īpatnības, |
Budžeta iestādes |
Valsts profesionālās izglītības iestādes, mācību un pāraudzināšanas iestādes |
Iestādes nolikumu apstiprina attiecīgais ministrs |
Sociālās aprūpes iestādes un profesionālās rehabilitācijas iestādes |
Darbības īpatnību nav |
|
Valsts koledžas |
Iestādes nolikumu apstiprina Ministru kabinets |
|
Valsts aģentūras |
Sporta skolas |
Sporta skolu pārvaldību
izglītības un zinātnes ministrs īsteno ar Izglītības un
zinātnes ministrijas Sporta pārvaldes starpniecību, kurai
ir nodotas nozares pārvaldības funkcijas. |
Valsts muzeji |
Nozares iestāžu pārvaldībai
ir izveidota valsts iestāde – Muzeju valsts pārvalde, kurai
ir nodotas nozares pārvaldības funkcijas. |
|
Valsts bibliotēkas |
Darbības īpatnību nav |
|
Valsts aģentūras |
Valsts teātri un |
Iestādē var veidot konsultatīvu padomi, kuras sastāvā ir iestādes direktors |
Valsts komercsabiedrības |
Valsts ārstniecības iestādes |
Darbības īpatnību nav |
3. Problēmas risinājuma finansiālā ietekme uz valsts budžetu
Problēmas risinājumam nav tiešas
ietekmes uz valsts budžetu, bet jāņem vērā, ka, pārveidojot
pašlaik ministriju pārziņā esošos valsts bezpeļņas uzņēmumus
(uzņēmējsabiedrības) par valsts aģentūrām, valstij saskaņā ar
normatīvajiem aktiem būs jāuzņemas atbildība par to līdzšinējām
saistībām.
Ja paredz pārveidot ārstniecības iestādes par valsts aģentūrām,
ir nepieciešams detalizēts izvērtējums un analīze, lai noteiktu,
kāda būs ar veselības aprūpes institūciju statusa maiņu saistītā
finansiālā ietekme uz valsts budžetu. Veselības minis-trijas
sniegtā informācija par veselības aprūpes institūciju parādiem
liecina, ka uz 2003.gada sākumu tie bija apmēram 13,9miljoni
latu, no tiem apmēram 2,8miljoni latu – ilgtermiņa saistības.
Sākotnējais izvērtējums ļauj secināt, ka par valsts aģentūrām
varētu pārveidot tikai nelielu daļu no 52valsts ārstniecības
iestādēm. Jautājumu par katras konkrētas aģentūras izveidošanu
Ministru kabinets izskatīs atsevišķi.
Ministru prezidents E.Repše