Ministru kabineta rīkojums Nr.146
Rīgā 2004.gada 5.martā (prot. Nr.9 3.§)
Par koncepciju “Par valsts interešu pārstāvības mehānisma izveidošanu saistībā ar tiesvedības procesiem”
1.Apstiprināt koncepcijas “Par
valsts interešu pārstāvības mehānisma izveidošanu saistībā ar
tiesvedības procesiem” kopsavilkumā ietverto risinājumu, kā arī
tā īstenošanas izmaksu aprēķinu.
2.Noteikt Valsts kanceleju par atbildīgo institūciju koncepcijas
īstenošanā.
3.Valsts kancelejai izstrādāt un
līdz 2004.gada 1.aprīlim iesniegt Ministru kabinetā tiesību aktu
projektus, kas nepieciešami koncepcijas īstenošanai.
4.Finanšu ministrijai 2004.gadā no līdzekļiem neparedzētiem
gadījumiem piešķirt Valsts kancelejai 180000 latu valsts interešu
pārstāvības nodrošināšanai.
5.Valsts kancelejai sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā
likumprojektu par nepieciešamajiem grozījumiem likumā “Par valsts
budžetu 2004.gadam”, paredzot valsts interešu pārstāvības
nodrošināšanai nepieciešamos valsts budžeta līdzekļus.
6.Pēc likuma “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 2004.gadam””
stāšanās spēkā Valsts kancelejai piešķirto finansējumu 180000
latu apmērā atmaksāt Finanšu ministrijas budžeta programmas
“Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” kontā.
Ministru prezidents E.Repše
Finanšu ministrs
V.Dombrovskis
(Ministru kabineta
2004.gada 5.marta rīkojums Nr.146)
Koncepcijas “Par
valsts interešu pārstāvības mehānisma
izveidošanu saistībā ar tiesvedības procesiem” kopsavilkums
1. Risināmā jautājuma būtība
Šobrīd Latvijas Republikā nav
atrisināts un noregulēts jautājums saistībā ar valsts interešu
pārstāvību dažādos saim-nieciska rakstura vietējos un ārvalstu
tiesvedības procesos, kuros ir komplicēta lietas būtība un
prasība, kas izteikta finanšu līdzekļu izteiksmē, ir ievērojama.
Nav noteikta arī valsts institūciju kompetence tiesvedības
procesu risināšanā par strīdiem, kas izriet no noslēgtajiem
līgumiem, kuriem ir komerciāls raksturs.
Pieredze rāda, ka valsts līdzekļu izlietojums, algojot advokātus
juridiskās palīdzības sniegšanai, nav bijis adekvāts
sasniegtajiem rezultātiem. Parasti papildus izdevumiem, kas
saistīti ar lietas zaudēšanu, ir bijuši nepieciešami vēl
ievērojami izdevumi.
Bez tam šobrīd netiek veikta līgumu vienveidīga un kvalitatīva
novērtēšana pirms to noslēgšanas. Tas attiecas uz līgumiem, kur
viena puse ir no valsts budžeta līdzekļiem tieši vai pastarpināti
finansēta institūcija, vai līgumā tiek paredzēta citāda saistība
ar valsts līdzekļiem un to izlietojumu, kā arī uz citu
līgumattiecību dibināšanu, kuras paredz tiešu vai netiešu valsts
atbildību, tātad atbildību ar valsts budžeta līdzekļiem.
Līdz ar to izveidojusies situācija, ka juridiskā palīdzība tiek
meklēta tikai cīņai ar sekām, kad no valsts budžeta līdzekļiem
tieši vai pastarpināti finansēta institūcija tiek iesaistīta
dārgos un sarežģītos tiesas procesos, nevis pirms šo darbību
veikšanas.
2. Piedāvātais risinājums
Izvērtējot visus iepriekšminētos
apstākļus un attiecīgo funkciju veikšanai nepieciešamos resursus,
kā arī apzinot institūcijas administratīvo spēju, tika secināts,
ka valsts interešu aizstāvību konkrēti noteiktās lietās un/vai
darījumos, kā arī paredzamo līgumsaistību izvērtēšanu varētu
veikt Valsts kancelejas atbildīgā struktūrvienība.
Tādējādi Valsts kancelejas attiecīgā struktūrvienība nodrošinātu
valsts interešu pārstāvību nozīmīgos starptautiskos un vietējos
tiesvedības procesos, kā arī pārbaudītu citu valsts pārvaldes
iestāžu atsevišķu slēdzamo līgumu un veicamo darbību atbilstību
normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, valsts un sabiedrības
interesēm.
Atbilstoši iepriekšminētajam mehānismam Valsts kancelejas
attiecīgā struktūrvienība obligāti veiktu valsts interešu
pārstāvību (pārstāvības vadīšanu) šādos gadījumos:
1) noformējamā darījuma (līguma slēgšana, līguma laušana,
grozīšana u.tml.) summa pārsniedz 100000 latu (Valsts kanceleja
izvērtē atbilstošās kategorijas līgumu pirms tā noslēgšanas, kā
arī sniedz konsultācijas, noformējot nozīmīgus dažāda rakstura
darījumus);
2) strīdā esošā prasība (arī zaudējumu un atlīdzības par nodarīto
kaitējumu piedziņas lietās) pārsniedz 100000 latu (Valsts
kanceleja sniedz konsultācijas, ja nepieciešama palīdzība
pozīcijas formulēšanai, sagatavošanai un interešu pārstāvībai
dažādās vietējās un ārvalstu tiesu instancēs un šķīrējtiesās
attiecībā uz darījumiem (dažādi saimnieciska rakstura līgumi), kā
arī zaudējumu un atlīdzības par nodarīto kaitējumu piedziņas
lietās, kuros kā viena no pusēm ir iesaistīta Latvijas valsts vai
kāda no Latvijas valsts institūcijām, un, ja nepieciešams,
nodrošina pārstāvību);
3) strīda izskatīšanas gadījumā, ja apstākļi neatbilst 1. un
2.punktā minētajiem nosacījumiem, taču zaudējumu apmērs, kas
izrietētu no prasības apmierināšanas, varētu būtiski palielināt
prasības pamata summu.
Vienlaikus jāatzīmē, ka, ņemot vērā izskatāmo jautājumu specifiku
un īpašo regulējumu, šī koncepcija netiek attiecināta un neregulē
jautājumus saistībā ar iespējamo valsts interešu pārstāvību
Eiropas Kopienu tiesā un Eiropas cilvēktiesību tiesā.
3. Problēmas risinājuma finansiālā ietekme uz valsts budžetu
Finanšu resursi Valsts kancelejas
attiecīgās struktūrvienības darbinieku papildu atalgošanai par
darbu, kas saistīts ar valsts interešu pārstāvēšanu dažāda
rakstura saimniecisko līgumu juridiskajā izvērtēšanā un valsts
pārstāvībai tiesā, būtu piešķirami kā ikgadēja apropriācija
Valsts kancelejas budžeta attiecīgajā programmā.
Atbilstoši pašreizējiem aprēķiniem koncepcijā minēto funkciju
nodrošināšanai būtu nepieciešami 180000 latu gadā (2004.gadā šos
līdzekļus paredzot no valsts budžeta programmas “Līdzekļi
neparedzētiem gadījumiem”).
Ministru prezidents E.Repše