Projekts: Publisko izklaides un svētku pasākumu drošības likums
Saeimas dok. Nr.2097; likumprojekts Nr.669
Tieslietu
ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta
2004.gada 27. janvāra sēdē akceptēts (prot. Nr.4, 7.§)
un 25.februārī iesniegts Saeimas izskatīšanai
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā lietotie
termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) par sabiedrisko kārtību un drošību atbildīgā
persona – jebkura pilngadīga un rīcībspējīga fiziskā
persona, kas organizē sabiedriskās kārtības un drošības
ievērošanu publiskā pasākumā un no pasākuma sākuma līdz beigām ir
sastopama publiskā pasākuma norises vietā;
2) par tehnisko drošību atbildīgā
persona – pilngadīga rīcībspējīga fiziskā
persona, kurai ir pienākumu pildīšanai atbilstošas zināšanas,
iemaņas un pieredze, kura ar pasākuma organizatoru ir noslēgusi
attiecīgu līgumu un kura ir atbildīga par publiskajā pasākumā
izmantojamo būvju un/vai iekārtu (piemēram, gājēju tiltiņi,
skatītāju paaugstinājumu konstrukcijas, peldošas ierīces,
publisko atrakciju iekārtas, transportlīdzekļi) (turpmāk –
iekārtas) drošu ekspluatāciju, kā arī publiskā pasākuma norises
kopējo tehnisko drošību;
3) pasākuma kārtības uzturētāji – valsts vai
pašvaldības policija, zemessardze, darbinieki, kuri saņēmuši
apsardzes sertifikātu, vai pasākuma organizatora norīkotas
personas, kas publiska pasākuma laikā nodrošina sabiedriskās
drošības un kārtības ievērošanu;
4) pasākuma organizators – jebkura pilngadīga un
rīcībspējīga fiziskā persona, juridiskā persona vai valsts vai
pašvaldību institūcija, kura plāno un organizē publisku
pasākumu;
5) publisks pasākums – fiziskās vai
juridiskās personas plānots un organizēts izklaides, sporta vai
atpūtas pasākums publiskā vietā tādu personu sapulcināšanai, kas
nav pasākuma organizētāja – fiziskās personas – ģimenes
locekļi, radinieki, paziņas, darbabiedri vai kopīgas personu
apvienības locekļi vai pasākuma organizētāja – juridiskās
personas – darbinieki vai locekļi (publisks izklaides
pasākums), vai pasākums, ko publiskā vietā normatīvajos aktos
noteiktā svētku un atceres dienā vai atbilstoši tradīcijām rīko
valsts vai pašvaldība (publisks svētku pasākums).
2.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir garantēt
publisko pasākumu norises drošību.
3.pants. Likuma darbība
(1) Likums nosaka
publisku pasākumu rīkošanas un norises organizatoriskos un
tiesiskos pamatus, pasākuma organizatora, kā arī citu publiskā
pasākumā iesaistīto personu tiesības, pienākumus un atbildību,
lai nodrošinātu sabiedrisko kārtību un drošību publiska pasākuma
laikā.
(2) Likums neattiecas uz:
1) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistrēto
reliģisko organizāciju reliģiska rakstura sarīkojumiem baznīcās
un līdzīgās sakrālās ēkās vai šo reliģisko organizāciju īpašumā
(valdījumā) esošajās teritorijās;
2) sapulcēm, gājieniem un piketiem, kas reglamentēti likumā
“Par sapulcēm, gājieniem un piketiem”.
II nodaļa
Publiska pasākuma pieteikšana un iesnieguma izskatīšanas kārtība
4.pants. Publiska pasākuma
pieteikšana
(1) Lai pieteiktu publisku pasākumu un
saņemtu atļauju vai speciālo atļauju (licenci) publiska pasākuma
rīkošanai, pasākuma organizators pašvaldībā, kuras
administratīvajā teritorijā ir paredzēts rīkot publisku pasākumu,
iesniedz iesniegumu un detalizētu pasākuma plānu. Ja publiska
pasākuma norises vieta aptver vairāku pašvaldību administratīvo
teritoriju, iesniegumu iesniedz visās attiecīgajās pašvaldībās.
Pasākuma organizators nosūta iesnieguma kopiju attiecīgajai
Valsts policijas iestādei, bet, ja publisku pasākumu ir paredzēts
rīkot Latvijas Republikas pierobežas joslā, iesnieguma kopiju
iesniedz arī Valsts robežsardzes attiecīgajā pārvaldē.
(2) Ja publiska pasākuma norises vietā atrodas vai tiek
izmantotas iekārtas, pasākuma organizators pašvaldībā iesniedz
attiecīgu ekspertu (speciālistu) atzinumu par iekārtu atbilstību
drošības un tehniskajām prasībām.
(3) Atļauja vai speciālā atļauja (licence) publisku pasākumu
rīkošanai nav nepieciešama, ja publisku pasākumu rīko valsts vai
pašvaldības institūcija, kā arī publisku pasākumu rīkošanai
telpās un publisku sporta pasākumu rīkošanai sporta bāzēs. Citas
šajā likumā noteiktās prasības ir saistošas arī valsts un
pašvaldību institūcijām.
(4) Publisku pasākumu pierobežas joslā organizē normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā.
5.pants. Iesniegumā norādāmā
informācija
(1) Iesniegumā par publiska pasākuma
rīkošanu pasākuma organizators norāda šādas ziņas:
1) pasākuma organizators (fiziskās personas vārds, uzvārds,
personas kods, dzīvesvieta vai juridiskās personas nosaukums,
juridiskā adrese un reģistrācijas numurs);
2) par tehnisko drošību atbildīgā persona (vārds, uzvārds,
personas kods, dzīvesvieta);
3) par sabiedrisko kārtību un
drošību atbildīgā persona (vārds, uzvārds, personas kods,
dzīvesvieta);
4) pasākuma kārtības uzturētāji;
5) publiskā pasākuma veids un mērķis;
6) publiskā pasākuma norises vieta, datums, sākuma un beigu
laiks;
7) plānotais publiskā pasākuma dalībnieku skaits;
8) publiskajā pasākumā izmantojamās iekārtas;
9) nepieciešamais valsts un/vai pašvaldību institūciju
atbalsts publiskā pasākuma netraucētai un drošai norisei.
(2) Iesniegumam pasākuma organizators pievieno līgumus, ko
noslēdzis pasākuma organizators un par tehnisko drošību atbildīgā
persona, kā arī pasākuma organizators un par sabiedrisko kārtību
un drošību atbildīgā persona.
(3) Pasākuma organizators, iesniedzot iesniegumu, uzrāda
pasi vai citu personu apliecinošu dokumentu, bet juridiskās
personas pārstāvis – arī dokumentus, kas apliecina tā
tiesības pārstāvēt attiecīgo juridisko personu.
6.pants. Iesnieguma
izskatīšana
(1) Pašvaldība iesniegumu izskata 10
darbdienu laikā.
(2) Par iesnieguma izskatīšanas laiku un vietu pašvaldība
paziņo pasākuma organizatoram. Iesnieguma izskatīšanā pašvaldība
var pieaicināt policijas un citu institūciju pārstāvjus.
(3) Pašvaldība pārbauda, vai pasākuma organizators ir
ievērojis visas šā likuma prasības, vai pieteiktais publiskais
pasākums netraucēs citu publisko pasākumu norisi, kuri
attiecīgajā pašvaldībā ir pieteikti agrāk, vai tas neapdraudēs
sabiedrisko kārtību un drošību, cilvēku dzīvību vai veselību, kā
arī pieņem attiecīgu motivētu lēmumu – izsniegt atļauju vai
speciālo atļauju (licenci) publiskā pasākuma rīkošanai,
neizsniegt atļauju vai speciālo atļauju (licenci) publiskā
pasākuma rīkošanai vai atlikt iesnieguma
izskatīšanu (ne ilgāk kā uz piecām
darbdienām) lēmumā norādīto trūkumu novēršanai.
(4) Ja pašvaldība uzskata, ka publiskais pasākums nevar
notikt iesniegumā norādītajā vietā un/vai laikā, tā var piedāvāt
citu vietu un/vai laiku. Šādā gadījumā pašvaldība izsniedz
atļauju vai speciālo atļauju (licenci) publiskā pasākuma
rīkošanai, ja pasākuma organizators piekrīt piedāvātajai vietai
un/vai laikam.
(5) Ja pašvaldība neizsniedz atļauju vai speciālo atļauju
(licenci) publiskā pasākuma rīkošanai, pasākuma organizators
pašvaldības lēmumu var pārsūdzēt tiesā likumā noteiktajā
kārtībā.
(6) Ja pašvaldība pieņem lēmumu par atļaujas vai speciālās
atļaujas (licences) izsniegšanu publiskā pasākuma rīkošanai,
pasākuma organizators apdrošina civiltiesisko atbildību, ja tas
ir nepieciešams saskaņā ar šo likumu. Pēc pasākuma organizatora
civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas pašvaldība izsniedz
atļauju vai speciālo atļauju (licenci).
7.pants. Atļauja publiskā pasākuma
rīkošanai
(1) Atļauja publiskā pasākuma rīkošanai
(turpmāk – atļauja) ir pašvaldības izsniegts dokuments, kas
dod tiesības atļaujas saņēmējam noteiktā vietā un laikā organizēt
vienreizēju pasākumu attiecīgās pašvaldības administratīvajā
teritorijā.
(2) Atļaujā norāda šādas ziņas:
1) pašvaldība, kura izsniegusi atļauju;
2) pasākuma organizators;
3) par tehnisko drošību atbildīgā persona;
4) par sabiedrisko kārtību un drošību atbildīgā
persona;
5) publiskā pasākuma norises vieta (tās juridiskā
adrese);
6) publiskā pasākuma norises laiks;
7) publiskā pasākuma mērķis un veids.
(3) Atļauju publiskā pasākuma norises laikā glabā par
sabiedrisko kārtību un drošību atbildīgā persona un pēc
pašvaldības pārstāvja vai policijas darbinieka pieprasījuma
uzrāda to.
8.pants. Speciālā atļauja (licence) publisko pasākumu
rīkošanai
(1) Speciālā atļauja (licence) publisko
pasākumu rīkošanai (turpmāk – speciālā atļauja (licence)) ir
pašvaldības izsniegts dokuments, kas dod tiesības speciālās
atļaujas (licences) saņēmējam attiecīgās pašvaldības
administratīvajā teritorijā nodarboties ar pasākumu organizēšanu
speciālajā atļaujā (licencē) norādītajā vietā un laikā.
(2) Speciālajā atļaujā (licencē) norāda šādas ziņas:
1) pašvaldība, kura izsniegusi speciālo atļauju
(licenci);
2) pasākuma organizators;
3) par tehnisko drošību
atbildīgā persona;
4) par sabiedrisko kārtību un drošību atbildīgā
persona;
5) publiskā pasākuma norises vieta (tās juridiskā
adrese);
6) publiskā pasākuma mērķis un veids.
(3) Speciālās atļaujas (licences) derīguma termiņš ir divi
gadi no lēmuma par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu vai
speciālās atļaujas (licences) derīguma termiņa pagarināšanu
pieņemšanas dienas.
(4) Speciālo atļauju (licenci) publiskā pasākuma norises
laikā glabā par sabiedrisko kārtību un drošību atbildīgā persona
un pēc pašvaldības pārstāvja vai policijas darbinieka
pieprasījuma uzrāda to.
9.pants. Speciālās atļaujas (licences) pārreģistrācijas
kārtība
(1) Pasākuma organizators, kurš saņēmis
speciālo atļauju (licenci) un kurš vēlas pagarināt speciālās
atļaujas (licences) derīguma termiņu (pārreģistrēt speciālo
atļauju (licenci)), ne vēlāk kā 30 darbdienas pirms speciālās
atļaujas (licences) derīguma termiņa beigām iesniedz attiecīgajā
pašvaldībā iesniegumu speciālās atļaujas (licences) derīguma
termiņa pagarināšanai. Iesniegumā norāda ziņas par speciālās
atļaujas (licences) saņēmēju (fiziskās personas vārds, uzvārds,
personas kods, dzīvesvieta un tālruņa numurs vai juridiskās
personas nosaukums, juridiskā adrese, reģistrācijas numurs un
tālruņa numurs).
(2) Pašvaldība, kas izsniegusi speciālo atļauju (licenci),
ir tiesīga pagarināt speciālās atļaujas (licences) derīguma
termiņu uz laiku, ne ilgāku par diviem gadiem, un pārreģistrēt
to.
10.pants. Speciālās atļaujas (licences) anulēšanas
kārtība
(1) Pašvaldība pieņem lēmumu par speciālās
atļaujas (licences) anulēšanu, ja speciālās atļaujas (licences)
saņēmējs:
1) nepilda likumā paredzētos pienākumus;
2) rīkojas neatbilstoši iesniegtajam publiskā pasākuma
plānam;
3) 30 darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par speciālās
atļaujas (licences) izsniegšanu vai speciālās atļaujas (licences)
derīguma termiņa pagarināšanu nav saņēmis speciālo atļauju
(licenci).
(2) Ja pašvaldība ir pieņēmusi lēmumu par speciālās atļaujas
(licences) anulēšanu, tā triju darbdienu laikā pēc lēmuma
pieņemšanas par to rakstiski paziņo speciālās atļaujas (licences)
saņēmējam.
11.pants. Nodeva par atļauju un/vai speciālo atļauju
(licenci)
(1) Atļaujas saņēmējs normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā un apmērā maksā pašvaldības nodevu par
izklaidējoša rakstura pasākumu rīkošanu publiskās vietās.
(2) Speciālās atļaujas (licences) saņēmējs normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā un apmērā maksā valsts nodevu par
speciālo atļauju (licenci).
(3) Speciālās atļaujas (licences) saņēmējs normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā un apmērā maksā valsts nodevu par
speciālās atļaujas (licences) pārreģistrāciju.
III nodaļa
Pasākuma organizatora, par tehnisko drošību atbildīgās
personas
un par sabiedrisko kārtību un drošību atbildīgās personas,
pasākuma kārtības uzturētāju, pasākuma atbildīgā
speciālista
un publiska pasākuma apmeklētāju tiesības, pienākumi un
atbildība
12.pants. Pasākuma
organizatora tiesības, pienākumi un
atbildība
(1) Pasākuma organizatoram ir šādas
tiesības:
1) rīkot publiskus pasākumus, ja tas nav pretrunā ar
likumos, citos normatīvajos aktos un pašvaldību saistošajos
sabiedriskās kārtības noteikumos noteiktajām prasībām;
2) izstrādāt noteikumus, kas attiecināmi uz publiska
pasākuma apmeklētāju apģērbu, vecumu, līdzi ņemamiem priekšmetiem
un kas jāievēro publiska pasākuma apmeklētājiem, ierodoties uz
pasākumu un pasākuma laikā.
(2) Pasākuma organizatoram ir šādi pienākumi:
1) nodrošināt, lai publiskā pasākuma vieta būtu norobežota
un iekārtota atbilstoši drošības, ugunsdrošības, sabiedriskās
kārtības un vides aizsardzības prasībām;
2) rakstiski vienoties par kārtību, kādā par sabiedrisko
kārtību un drošību atbildīgā persona un par tehnisko drošību
atbildīgā persona nodrošina šajā likumā noteikto funkciju
izpildi, kā arī pārliecināties par minēto personu
kompetenci;
3) nodrošināt par sabiedrisko
kārtību un drošību atbildīgās personas, par tehnisko drošību
atbildīgās personas un sabiedriskās kārtības uzturētāju
piedalīšanos publiskajā pasākumā;
4) nodrošināt iespēju publiskā pasākuma dalībniekiem, ja
nepieciešams, saņemt neatliekamo medicīnisko palīdzību;
5) informēt publiskā pasākuma apmeklētājus par noteikumiem,
kas jāievēro, ierodoties uz publisko pasākumu un tā laikā;
6) nodrošināt, lai nakts laikā publisko pasākumu bez vecāku
vai viņu aizstājēju uzraudzības neapmeklē bērni, kuri nav
sasnieguši 15 gadu vecumu;
7) nodrošināt publiskā
pasākuma organizēšanas un norises laikā šā likuma, citu normatīvo
aktu un attiecīgo pašvaldības saistošo noteikumu
ievērošanu;
8) nodrošināt ar publiskā pasākuma organizēšanu saistīto
izdevumu segšanu (piemēram, par satiksmes organizēšanu,
teritorijas norobežošanu un tās uzkopšanu pēc pasākuma);
9) noslēgt civiltiesiskās apdrošināšanas līgumu, lai
nodrošinātu iespējamo zaudējumu atlīdzību, kas pasākuma
organizatora darbības vai bezdarbības dēļ pasākuma norises laikā
var rasties trešajām personām;
10) nodrošināt, lai pirotehniskie pakalpojumi pasākuma laikā
tiktu sniegti normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
11) pārtraukt publiskā pasākuma norisi, ja netiek ievērotas
šajā likumā noteiktās pasākuma organizēšanas prasības vai to
pieprasa par tehnisko drošību atbildīgā persona.
(3) Kārtību, kādā tiek apdrošināta pasākuma organizatora
civiltiesiskā atbildība, nosaka Ministru kabinets.
(4) Pasākuma organizators ir atbildīgs par pasākuma norises
drošību kopumā un par šajā pantā minēto pienākumu nepildīšanu ir
saucams pie atbildības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Ja
pasākumu rīko valsts vai pašvaldība, atbildīgs ir institūcijas
vadītājs.
13.pants. Par sabiedrisko kārtību un drošību atbildīgās
personas tiesības, pienākumi un
atbildība
(1) Par sabiedrisko kārtību un drošību
atbildīgajai personai ir šādas tiesības un pienākumi:
1) publiskā pasākuma laikā uzturēties tā norises
vietā;
2) pieprasīt, lai publiskā pasākuma apmeklētāji ievēro
sabiedrisko kārtību;
3) organizēt kontroli, lai nodrošinātu, ka publisko pasākumu
neapmeklē personas ar šaujamieročiem, spridzekļiem, sprādzienu
imitējošiem un pirotehniskiem līdzekļiem, viegli uzliesmojošām un
indīgām vielām, kā arī ar psihotropām un narkotiskām vielām un
citām pasākuma organizatoru noteiktām lietām;
4) pārtraukt publiskā pasākuma norisi un nekavējoties ziņot
Valsts policijai, ja pasākuma laikā tiek izdarīts noziedzīgs
nodarījums vai sākas masu nekārtības;
5) uzraudzīt, lai publiskā pasākuma laikā un vietā netiktu
izmantotas iekārtas, kā arī organizētas atrakcijas, par kurām nav
saņemta par tehnisko drošību atbildīgās personas rakstiska
piekrišana.
(2) Par sabiedrisko kārtību un drošību atbildīgā persona par
šajā pantā minēto pienākumu nepildīšanu ir saucama pie atbildības
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
14.pants. Par tehnisko drošību atbildīgās personas
tiesības, pienākumi un atbildība
(1) Par tehnisko
drošību atbildīgajai personai ir tiesības saskaņā ar rakstisku
vienošanos pieaicināt citus speciālistus atsevišķu iekārtu
uzraudzīšanai.
(2) Par tehnisko drošību atbildīgajai personai ir šādi
pienākumi:
1) visu publiskā pasākuma laiku atrasties tā norises
vietā;
2) nodrošināt iekārtu tehnisko pārbaudi pirms publiskā
pasākuma un, ja nepieciešams, arī publiskā pasākuma laikā;
3) sniegt rakstisku atzinumu par katras publiskajā pasākumā
izmantojamās iekārtas, kā arī katras organizētās atrakcijas
atbilstību drošības prasībām;
4) nodrošināt uzraudzību, lai publiskā pasākuma laikā un
pasākuma vietā netiktu izmantotas iekārtas, kā arī organizētas
atrakcijas, par kurām nav saņemta par tehnisko drošību atbildīgās
personas rakstiska piekrišana;
5) uzraudzīt iekārtu pareizas ekspluatācijas un drošības
noteikumu ievērošanu;
6) pārtraukt iekārtu izmantošanu līdz to trūkumu novēršanai,
ja tiek konstatēti iekārtu ekspluatācijas noteikumu pārkāpumi vai
nepieļaujami defekti, kuri var apdraudēt cilvēku dzīvību,
veselību un drošību;
7) pārtraukt jebkuras atrakcijas un iekārtu izmantošanu, ja
par tehnisko drošību atbildīgā persona uzskata, ka tas var
apdraudēt cilvēku dzīvību vai veselību;
8) pārtraukt iekārtu izmantošanu, ja to darbības laukumā nav
nodrošināta sabiedriskā kārtība;
9) pārbaudīt, vai personālam, kurš apkalpo iekārtas, ir
tiesības to darīt, un uzraudzīt, lai personāls pasākuma laikā
nebūtu alkohola, narkotisko, psihotropo vai citu apreibinošu
vielu ietekmē;
10) ziņot pasākuma organizatoram par publiskā pasākuma laikā
konstatētiem pārkāpumiem vai iekārtu izmantošanas
pārtraukšanu.
(3) Par tehnisko drošību atbildīgā persona par šajā pantā
minēto pienākumu nepildīšanu saucama pie atbildības normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā.
15.pants. Pasākuma kārtības uzturētāju tiesības,
pienākumi un atbildība
(1) Publiskā pasākuma
norises laikā pasākuma kārtības uzturētājiem ir šādas
tiesības:
1) aizliegt piedalīties publiskajā pasākumā personām, kuras
neievēro šajā likumā noteiktās prasības un pasākuma organizatora
noteikumus;
2) izraidīt personu no
publiskā pasākuma, ja persona ir cilvēka cieņu aizskarošā reibuma
stāvoklī.
(2) Publiskā pasākuma norises laikā pasākuma kārtības
uzturētājiem ir šādi pienākumi:
1) uzturēties publiskā pasākuma vietā;
2) pieprasīt, lai publiskā pasākuma apmeklētāji ievēro
sabiedrisko kārtību, pasākuma organizatora noteikumus un drošības
prasības;
3) nēsāt pazīšanas zīmi (piemēram, rokas apsēju, piespraudi)
redzamā vietā, ja pasākuma kārtības uzturētāji – apsardzes
darbinieki un personas, kuras kārtības uzturēšanai norīkojis
pasākuma organizators, – savus pienākumus veic bez formas
tērpa;
4) ja publiskā pasākuma norises laikā tiek izdarīts
noziedzīgs nodarījums vai sākas masu nekārtības, apsargāt
notikuma vietu;
5) kontrolēt drošības un ugunsdrošības prasību
ievērošanu.
(3) Pasākuma kārtības uzturētāji par šajā pantā minēto
pienākumu nepildīšanu ir saucami pie atbildības normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā.
16.pants. Publiskā pasākuma apmeklētāja pienākumi un
atbildība
(1) Publiskā pasākuma apmeklētājam ir
šādi pienākumi:
1) ievērot sabiedriskās kārtības un drošības noteikumus, kā
arī ugunsdrošības un vides aizsardzības prasības;
2) ievērot pasākuma organizatora noteikumus un izpildīt
pasākuma organizatora, par sabiedrisko kārtību un drošību
atbildīgās personas, par tehnisko drošību atbildīgās personas,
pasākuma kārtības uzturētāju, kā arī valsts un pašvaldības
amatpersonu norādījumus par sabiedrisko kārtību un drošību.
(2) Publiskā pasākuma apmeklētāji par šajā pantā minēto
pienākumu nepildīšanu ir saucami pie atbildības normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā.
IV nodaļa
Drošības noteikumi publiskā pasākumaorganizēšanas un norises laikā
17.pants. Iekārtu
izmantošana
Pasākuma laikā ikviena persona drīkst
izmantot iekārtas vai organizēt atrakcijas tikai ar atbildīgās
personas par tehnisko drošību rakstisku piekrišanu.
18.pants. Publiskā pasākuma norises
vieta
(1) Publiskā pasākuma norises vietu pasākuma
organizators izvēlas un iekārto atbilstoši apmeklētāju skaitam,
kā arī ievērojot higiēnas prasības, veterināros, ugunsdrošības,
drošības tehnikas un citus drošības noteikumus.
(2) Publiskie pasākumi nodrošināmi ar akustiskām
atskaņošanas sistēmām operatīvai informācijas sniegšanai un
publiskā pasākuma dalībnieku rīcības koordinēšanai.
(3) Par drošības un pretteroristisko pasākumu organizēšanu
un nodrošināšanu publiskā pasākuma laikā ir atbildīgs pasākuma
organizators.
19.pants. Sadarbība ar valsts drošības
dienestiem
Attiecīgie valsts drošības dienesti informē
pašvaldību, kas izsniedz atļauju vai speciālo atļauju (licenci),
par plānotajā publiskajā pasākumā iespējamiem sabiedriskās
kārtības un personu drošības vai teroristiskiem apdraudējumiem.
Pašvaldība, pieņemot lēmumu par atļaujas vai speciālās atļaujas
(licences) izsniegšanu, izvērtē valsts drošības dienestu sniegto
informāciju.
20.pants. Rīcība apdraudējuma
gadījumā
(1) Ja publiskā pasākuma dalībniekiem ir
izteikti draudi vai ir citādi apdraudēta viņu drošība, par
sabiedrisko kārtību un drošību atbildīgā persona nekavējoties par
to informē Valsts policijas teritoriālo iestādi un organizē
publiskā pasākuma dalībnieku evakuāciju, kā arī norobežo
apdraudējuma vietu.
(2) Ja izteikti spridzināšanas draudi, iespējamās
spridzināšanas ierīces meklēšanu Rīgā un Rīgas rajonā veic Valsts
policija, bet pārējā Latvijas teritorijā sākotnējās meklēšanas
pasākumus veic Valsts policija, ja nepieciešams, iesaistot
Nacionālos bruņotos spēkus.
(3) Ja konstatē iespējamās spridzināšanas ierīces, arī
iespējamās ķīmiskās vai bioloģiskās ierīces, tās visā Latvijas
teritorijā izņem un neitralizē Valsts policija, izņemot Nacionālo
bruņoto spēku daļu un vienību izvietojuma rajonu, stacionāro
objektu teritorijas un tiem piegulošas teritorijas, kur minētās
darbības veic Nacionālie bruņotie spēki.
(4) Ja, novērtējot situāciju, draudi neapstiprinās, par
sabiedrisko kārtību un drošību atbildīgā persona ir tiesīga
pieņemt lēmumu par publiskā pasākuma turpināšanu, ņemot vērā
Valsts policijas darbinieku sniegto informāciju.
Par likumprojektu
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums.
Šobrīd ir tikai viens normatīvais akts, kas regulē publisko
pasākumu norises kārtību, proti, likums “Par sapulcēm un
gājieniem”, bet tas regulē tikai mazu daļu no visiem rīkotajiem
pasākumiem, proti, sapulces un gājienus. Nav neviena normatīvā
akta, kas noteiktu, ka pasākuma rīkošana ir jāsaskaņo ar
pašvaldību un jāsaņem attiecīga atļauja pasākuma rīkošanai, kā
arī ir noteiktas pasākuma dalībnieku tiesības un pienākumi.
1998.gada 3.decembrī Saeimas plenārsēdē tika izskatīts un nodots
komisijām likumprojekts “Par publiskajiem izklaides un
publiskajiem svētku pasākumiem”, bet tā virzība ir apstājusies,
līdz ar ko ir nepieciešams iesniegt jaunu – alternatīvu
likumprojektu.
2. Normatīvā akta projekta būtība.
Likumprojektā paredzēta kārtība, kādā tiek saņemta atļauja
pasākuma organizēšanai, noteikts, kādi dokumenti jāiesniedz
atļaujas saņemšanai, termiņi to iesniegšanai un termiņš, kad tie
tiek izskatīti un pieņemts lēmums, bez tam paredzēts, kādas
personas var būt par pasākuma organizatoriem, to atbildība un
rīcība īpašos gadījumos. Atbilstoši Latvijas valdības rīcības
plāna starptautiskā terorisma apkarošanai 13.punktam
likumprojektā iekļauti speciāli drošības pasākumi.
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi.
Likumprojekts šo jomu neskar.
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu.
Noteikta pasākuma organizēšanas saskaņošanas un izpildes
procedūra.
3. Sociālo seku izvērtējums.
Tiks nodrošināta sabiedrības drošība publiskos pasākumos.
4. Ietekme uz vidi.
Likumprojekts šo jomu neskar.
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
(tūkst. latu)
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Nevar prognozēt |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
6. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību
normu sistēmu?
Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti.
Papildus Ministru kabinetam jāizdod:
– pasākuma organizatora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas
noteikumi (7.panta trešā daļa);
– jāizdara grozījumi Ministru kabineta 1997.gada 10.jūnija noteikumos Nr.348 „Atsevišķu uzņēmējdarbības veidu licencēšanas noteikumi” un Ministru kabineta 1999.gada 16.februāra noteikumos Nr.48 “Noteikumi par valsts nodevu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu atsevišķiem uzņēmējdarbības veidiem”.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
Likumprojekts šo jomu neskar.
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas.
Darba grupā pie projekta izstrādes piedalījās pārstāvis no
Latvijas Pašvaldību savienības.
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta).
Latvijas Pašvaldību savienība sniedza atzinumu par izstrādāto
likumprojektu un tās iebildumi tika ņemti vērā.
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis.
Informēšanas pasākumi nav veikti.
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.
Konsultācijas nav veiktas.
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas.
Tiesību akta izpildi nodrošinās esošās valsts un pašvaldību
institūcijas, jaunu institūciju radīšana nav nepieciešama.
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu.
Ar “Latvijas Vēstnesis” un NAIS starpniecību.
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts
viņu ierobežo.
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt likumos noteiktajā
kārtībā.
Tieslietu ministrs A.Aksenoks