Projekts: Likums par lauksaimniecības produktu krājumu deklarēšanu un maksājuma piemērošanu liekajiem krājumiem saistībā ar Latvijas pievienošanos Eiropas Savienībai
Saeimas dok.Nr.2123; likumprojekts Nr.676
Zemkopības
ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta
2004.gada 24.februāra sēdē akceptēts (prot. Nr.8, 36.§)
un 1.martā iesniegts Saeimas izskatīšanai
1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti
šādi termini:
1) deklarācijas iesniedzējs – persona, kuras īpašumā
2004.gada 1.maijā ir produkta krājums, kas ir vienāds ar vai
lielāks par piecām
tonnām graudaugiem (Latvijas
kombinētās nomenklatūras kodi: 1001; 1002 00 00;
1003 00; 1004 00 00; 1005; 1007 00) un ir
vienāds ar vai lielāks par 500 kg pārējiem produktiem;
2) deklarējamie produkti – produkti, kas noteikti
Eiropas Komisijas regulas Nr.1972/2003 4.panta 5.punktā attiecībā
uz Latviju;
3) deklarējamā produkta krājums – deklarācijas
iesniedzēja īpašumā un brīvā apgrozībā esošais produkta
apjoms.
2.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir apzināt
Latvijā brīvā apgrozībā esošos produktu krājumus, nosakot
produktu normālos un liekos krājumus 2004.gada 1.maijā, un
izvairīties no tirgus kropļošanas riska, nosakot kārtību, kādā
piemērojams maksājums par produktu liekajiem krājumiem.
3.pants. Deklarējamā produkta normālais un liekais
krājums
(1) Par deklarējamā produkta normālo
krājumu uzskatāms 2002.gada 1.maijā un 2003.gada 1.maijā esošā
produkta krājuma apjoma vidējais aritmētiskais lielums vai
2003.gada 1.maijā esošais produkta krājuma apjoms (ja
komercdarbība sākta pēc 2002.gada 1.maija), pieskaitot produkta
krājuma apjomu, kas radies objektīvu krājumu veidošanās apstākļu
darbības rezultātā.
(2) Deklarējamā produkta lieko krājumu veido 2004.gada
1.maijā deklarācijas iesniedzēja īpašumā esošais produkta krājuma
apjoms, kas pārsniedz deklarējamā produkta normālā krājuma
apjomu.
4.pants. Objektīvie krājumu veidošanās
apstākļi
Objektīvie krājumu veidošanās apstākļi ir
deklarējamo produktu normālo krājumu apjoma aprēķināšanā vērā
ņemami deklarācijas iesniedzēja objektīvi krājumu veidošanās
apstākļi, kas ir rakstiski pierādāmi plānoti uzņēmuma ražošanas
vai tirdzniecības jaudu palielināšanas pasākumi, kuru mērķis nav
ļaunprātīgi izmantot Eiropas Savienības un Latvijas ievedmuitas
likmju atšķirības un Eiropas Savienības piemērojamās eksporta
subsīdijas deklarējamiem produktiem.
5.pants. Produktu krājumu deklarācija
Produktu
krājumu deklarācijas (turpmāk – deklarācija) paraugu, maksājuma
aprēķina paraugu un kārtību nosaka Ministru kabinets.
6.pants. Deklarācijas iesniedzēja
pienākumi
(1) Deklarācijas iesniedzējs:
1) aizpilda deklarāciju par katru attiecīgo produktu, kas
klasificēts Latvijas kombinētās nomenklatūras astoņu zīmju
ietvaros;
2) aprēķina maksājumu par deklarējamo produktu liekajiem
krājumiem saskaņā ar Eiropas Komisijas regulā Nr.1972/2003
noteikto;
3) līdz 2004.gada 1.jūnijam samaksā valsts budžetā
aprēķināto maksājumu par deklarējamo produktu liekajiem krājumiem
un iesniedz deklarāciju tajā Valsts ieņēmumu dienesta
teritoriālajā iestādē, kurā deklarācijas iesniedzējs ir
reģistrēts kā nodokļu maksātājs.
(2) Ja maksājuma summas apmērs ir izteikts naudas izteiksmē
par vienu vienību, maksājuma aprēķinam izmanto Latvijas Bankas
noteikto eiro kursu 2004.gada 1.maijā.
7.pants. Atbildība
(1) Ja deklarācijas
iesniedzējs neuzrāda ar maksājumu apliekamo objektu vai sniedz
nepatiesas ziņas, Valsts ieņēmumu dienests saskaņā ar likumu “Par
Valsts ieņēmumu dienestu” un citiem saistošajiem normatīvajiem
aktiem bezstrīdus kārtībā piedzen visu valsts pamatbudžetā
ieskaitāmo par attiecīgo objektu aprēķināto maksājuma summu, kā
arī soda naudu divkāršā apmērā no šīs summas.
(2) Ja deklarācijas iesniedzējs ir nokavējis maksājuma
termiņu, par katru nokavēto dienu tiek aprēķināta soda nauda
piecu procentu apmērā no laikā nesamaksātās summas.
(3) Ja deklarācijas iesniedzējs neievēro deklarācijas
iesniegšanas termiņu, tam aprēķina soda naudu šādā apmērā:
a) līdz 15 dienām – 15 latu;
b) līdz 30 dienām – 30 latu;
c) pēc 30 dienām – 250 latu.
(4) Šā panta trešajā daļā
noteiktās soda naudas samaksa neatbrīvo no pienākuma iesniegt
deklarāciju.
8.pants. Informācijas iesniegšana
Valsts ieņēmumu
dienests apkopo informāciju par deklarācijās veiktajiem
ierakstiem un līdz 2004.gada 15.septembrim iesniedz to Zemkopības
ministrijā.
Likums stājas spēkā 2004.gada 1.maijā.
Par likumprojektu
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums.
Sakarā ar tirdzniecības režīmu maiņu, Latvijai iestājoties
Eiropas Savienībā (ES), ar 2004.gada 1.maiju jāievieš pārejas
pasākumi tirdzniecībā ar lauksaimniecības produktiem.
Paredzamo pārejas pasākumu ieviešanas pamats ir Eiropas
Komisijas, pamatojoties uz kandidātvalstu Pievienošanās līguma
2.3.pantu un Pievienošanās akta 41.pantu, izstrādātā un
apstiprinātā regula Nr.1972/2003 “Par pārejas pasākumiem
attiecībā uz tirdzniecību ar lauksaimniecības produktiem sakarā
ar Kipras, Čehijas, Igaunijas, Ungārijas, Latvijas, Lietuvas,
Maltas, Polijas, Slovākijas, Slovēnijas iestāšanos ES”, kas
stāsies spēkā līdz ar jauno dalībvalstu Pievienošanās līguma
spēkā stāšanās brīdi.
Regula ir izstrādāta ar mērķi novērst spekulatīvus tirdzniecības
darījumus, kas varētu izkropļot Kopējo tirgus organizāciju
sistēmas paplašinātajā Kopienā, sakarā ar Eiropas Savienības
paplašināšanos. Spekulatīvos darījumus var veikt jebkuri jauno un
esošo ES dalībvalstu uzņēmēji (gan tirgotāji, gan ražotāji u.c.),
negodīgi izmantojot Latvijas un ES ievedmuitu un cenu atšķirības
un veidojot mākslīgus produktu krājumus jaunajās dalībvalstīs,
tai skaitā Latvijā, lai tos izdevīgi pārdotu paplašinātajā
Kopienas teritorijā, vai eksportējot uz trešajām valstīm un
atkārtoti pieprasot eksporta kompensācijas.
Regulas 4.pants nosaka, ka jaunās dalībvalstis par 2004.gada
1.maijā brīvā apgrozībā esošu produktu liekajiem krājumiem iekasē
maksājumus no to īpašniekiem, turklāt lai nodrošinātu, ka minēto
maksājumu piemēro pareizi, jaunās dalībvalstis veic 2004.gada
1.maijā pieejamo krājumu uzskaiti.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 23.decembra
protokollēmumu, lai izpildītu Latvijai uzliktās jaunās
dalībvalsts pienākumus pēc iestāšanās Eiropas Savienībā, tika
uzdots Zemkopības ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju
(Valsts ieņēmumu dienestu) un Tieslietu ministriju izstrādāt
tiesību aktu projektus, kas nepieciešami pārejas pasākumu
administrēšanai attiecībā uz brīvā apgrozībā esošo
lauksaimniecības produktu krājumu deklarēšanu un lieko krājumu
aplikšanu ar Eiropas Savienības muitas nodokli.
2. Normatīvā akta projekta būtība.
Likumprojekta būtība ir izpildīt Latvijai noteiktos jaunās
dalībvalsts pienākumus pēc iestāšanās Eiropas Savienībā saskaņā
ar Eiropas Komisijas regulu Nr.1972/2003 “Par pārejas pasākumiem
attiecībā uz tirdzniecību ar lauksaimniecības produktiem sakarā
ar Kipras, Čehijas, Igaunijas, Ungārijas, Latvijas, Lietuvas,
Maltas, Polijas, Slovākijas, Slovēnijas iestāšanos ES”.
Likumprojekts saskaņā ar iepriekšminētās regulas doto uzdevumu
Latvijai kā jaunajai dalībvalstij nosaka:
– personu loku, kuriem būs jāiesniedz deklarācijas par īpašumā
esošiem lauksaimniecības produktu krājumiem;
– nosaka Valsts ieņēmumu dienestu kā likuma izpildes kontrolējošo
institūciju;
– kā arī nosaka soda mērus deklarācijas iesniedzējiem likuma
nosacījumu nepildīšanas gadījumā.
3. Cita informācija.
Likumprojekts šo jomu neskar.
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi.
Likumprojekta precīzas piemērošanas un tā nosacījumu izpildes
(krājumu deklarēšanas un lieko krājumu maksājuma piemērošanas)
gadījumā makroekonomiskā vide netiks ietekmēta negatīvi. Jo
likumprojekta mērķis ir ieviest pārejas pasākumus
lauksaimniecības produktu tirdzniecībā sakarā ar iestāšanos ES,
lai novērstu iespējamos spekulatīvos darījumus. Spekulatīvo
darījumu novēršanai, kas var tikt veikti ar mērķi izmantot krasās
atšķirības ārējās tirdzniecības politikās pirms un pēc 1.maija,
ir jāpiemēro lieko krājumu maksājumi. Tādējādi netiktu negatīvi
iespaidots ES lauksaimniecības produktu koptirgus. Likumprojekta
piemērošana nodrošinās vienlīdzīgu Latvijas un citu ES
dalībvalstu uzņēmēju vienlīdzīgu konkurenci importēto produktu
cenu ziņā un taisnīgu ES eksporta subsīdiju budžeta
izlietojumu.
Likumprojekta piemērošana tieši neietekmēs lauksaimniecības
produktu cenu kāpumu pēc 1.maija.
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu.
Likumprojekts neietekmēs pamata un pārstrādāto lauksaimniecības
produktu ražotāju, tirgotāju (attiecīgo produktu krājumu
īpašnieku) komercdarbību salīdzinoši ar to darbību pirms 1.maija,
taču liegs gūt krasu peļņas palielinājumu no spekulatīviem
darījumiem, ļaunprātīgi izmantojot ārējās tirdzniecības režīma
maiņu sakarā ar iestā-
šanos ES.
Likumprojekta noteiktā krājumu deklarēšana un maksājumu
piemērošana par liekajiem krājumiem būs vienreizējs pasākums ar
noteiktu piemērošanas termiņu. Sakarā ar likumprojekta
apstiprināšanu palielināsies komersantu slogs attiecībā uz
iesniedzamajiem dokumentiem Valsts ieņēmumu dienestā 2004.gada
maijā, kas savukārt atkarīgs no komersanta īpašumā esošajiem
pasākumiem pakļautajiem lauksaimniecības produtiem.
Likumprojekta noteikto pasākumu uzraudzību un kontroli veiks
Valsts ieņēmumu dienests likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu”
noteiktajā kārtībā.
3. Sociālo seku izvērtējums.
Likumprojekts šo jomu neskar.
4. Ietekme uz vidi.
Likumprojekts šo jomu neskar.
5. Cita informācija.
Likumprojekts šo jomu neskar.
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
(tūkst. Ls)
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos. |
Nav iespējams prognozēt
deklarācijas iesniedzēju skaitu un to, cik no viņiem būs
liekie |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos. |
77,7 |
Likumprojekts šo jomu neskar,
jo |
|
3. Finansiālā ietekme. |
– 77,7 |
Likumprojekts šo jomu neskar,
jo |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai. |
Prognozējamais izdevumu kompensējošais pasākums varētu būt valsts budžetā ieskaitītie finanšu līdzekļi no piemērotajiem lieko krājumu maksājumiem. |
||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins. |
Izmaksas ir vienreizējas un
sastāda kopā 2004.gadam (no 1.maija līdz 31.oktobrim)
– |
||
6. Cita informācija. |
Valsts ieņēmumu dienestam 2004.gadā nepieciešams papildu finansējums 77,7 tūkst. Ls apjomā, lai nodrošinātu maksājumu par lauksaimniecības produktu liekajiem krājumiem administrēšanu un informācijas apkopošanu par lauksaimniecības produktu lieko krājumu apjomiem iesniegšanai Zemkopības ministrijā |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod, un vai ir
sagatavoti to projekti.
Likumprojekts dod deleģējumu Ministru kabineta noteikumu
izstrādei un pieņemšanai “Par produktu deklarāciju lieko krājumu
noteikšanai un maksājuma aprēķina kārtību”.
MK noteikumu projekta mērķis ir noteikt produktu deklarāciju
formu un lieko produktu krājumu maksājuma aprēķina formu, kas
deklarācijas iesniedzējam jāaizpilda.
Produktu deklarācijas forma ietvers arī noteiktus objektīvos
krājumu veidošanās apstākļus, kuri ņemami vērā normālo krājumu
aprēķināšanai uz 2004.gada 1.maiju. MK noteikumi noteiks arī
papildu informācijas un dokumentu sniegšanas kārtību objektīvo
krājumu veidošanās apstākļu patiesuma izvērtēšanai.
MK noteikumu projekts atrodas
izstrādes procesā un tiks iesniegts izskatīšanai Ministru
kabinetā pēc likumprojekta stāšanās spēkā.
2. Cita informācija.
Likumprojekts šo jomu neskar.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
1. Saistības pret Eiropas
Savienību.
Likumprojekts atbilst:
1) “Akta par Čehijas Republikas, Igaunijas Republikas, Kipras
Republikas, Latvijas Republikas, Lietuvas Republikas, Ungārijas
Republikas, Maltas Republikas, Polijas Republikas, Slovēnijas
Republikas un Slovākijas Republikas pievienošanos nosacījumiem un
pielāgojumiem Līgumos, kas ir Eiropas Savienības pamatā”
nosacījumiem (41.pants);
2) Eiropas Komisijas 2003.gada 10.novembra regula (EK)
Nr.1972/2003 “Par pārejas posma pasākumiem, kas jānosaka
attiecībā uz lauksaimniecības produktu tirdzniecību Čehijas,
Igaunijas, Kipras, Latvijas, Lietuvas, Ungārijas, Maltas,
Polijas, Slovēnijas un Slovākijas pievienošanās dēļ”, publicēta
ES Oficiālajā žurnālā – Official Journal L 293, 11/11/2003
p. 0003 – 0006.
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām.
Likumprojekts nav pretrunā ar Latvijas Republikas un Marakešas
protokolu “Par Latvijas pievienošanos Marakešas līgumam par
Pasaules tirdzniecības organizācijas izveidošanu”.
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem.
Likumprojekts šo jomu neskar.
4. Atbilstības izvērtējums.
Attiecīgie EK tiesību akti un
citi dokumenti |
Eiropas Komisijas 2003.gada
10.novembra regula (EK) Nr.1972/2003 “Par pārejas posma
pasākumiem, |
||
Latvijas tiesību akta |
ES tiesību akta |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
2.pants |
EK regula Nr.1972/2003, 4.pants |
Atbilst |
|
3.pants |
EK regula Nr.1972/2003, 4.pants 2. c) punkts |
Atbilst |
|
4.panta 1.1.punkts |
EK regula Nr.1972/2003, 4.pants 3.punkts |
Atbilst |
5. Cita informācija.
Nav.
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas.
Uz konsultācijām tika aicināti to nevalstisko organizāciju
pārstāvji, kuras saistītas ar pasākumos ietverto produktu
nozari.
Konsultācijas notika ar: Lauksaimnieku organizāciju sadarbības
padomi; Pārtikas nozaru sadarbības padomi; Latvijas Tirgotāju
asociāciju; Latvijas Piensaimnieku centrālo savienību; Gaļas
ražotāju un pārstrādātāju asociāciju; Graudu audzētāju, glabātāju
un pārstrādātāju kooperatīvo sabiedrību savienību.
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta).
Nevalstisko organizāciju pozīcija: pasākumi – deklarācijas
aizpildīšana – būs ļoti sarežģīta gan ražotājiem, gan
tirgotājiem, jo problemātiska ir informācijas iegūšana par
noteiktiem periodiem normālo krājumu aprēķināšanai, un lielākai
daļai komersantu deklarācijas aizpildīšanas problēmas var radīt
produktu deklarēšana pēc Kombinētās nomenklatūras
klasifikācijas.
Iebildumi par likumprojektu kopumā nav saņemti.
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti, un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis.
Presē tika ievietota Zemkopības ministrijas preses relīze par
paredzamajiem pārejas pasākumiem lauksaimniecības produktu
tirdzniecībā sakarā ar iestāšanos Eiropas Savienībā.
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.
Konsultācijas notikušas ar Eiropas Komisijas Lauksaimniecības
Ģenerāldirektorāta ekspertiem.
5. Cita informācija.
Likumprojekts šo jomu neskar.
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta tiesību
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas.
Uzraudzību un kontroli par to, kā deklarācijas iesniedzējs ievēro
šo likumu, veiks Valsts ieņēmumu dienests likumā “Par Valsts
ieņēmumu dienestu” noteiktajā kārtībā.
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu.
Likums tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
Paredzams, ka sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti
2004.gada marta mēnesī.
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu
ierobežo.
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Latvijas Republikas
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
4. Cita informācija.
Likumprojekts šo jomu neskar.
Zemkopības ministra vietā – vides ministrs R.Vējonis