Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada 4.marta sēdes Latvijas radio tiešajā raidījumā
J.Esta
(Tautas partijas frakcija):
No šodien izskatītajiem darba
kārtības jautājumiem es gribētu akcentēt vienu, tas ir, valdības
iesniegto likumprojektu “Grozījumi Vispārējās izglītības likumā”.
Jāsaka, ka pavisam nesen ir rimušas kaislības ap Izglītības
likumu. Mums bija ļoti karstas debates saistībā ar izglītības
reformu, ar valodas jautājumiem. Mēs ļoti labi atceramies, cik
priekšlikumi, varbūt tīri politiski, tika iesniegti no kreiso
partiju deputātiem, cik karstas bija šīs debates. Un kādas šobrīd
arī zināmā mērā ir sekas. Mēs redzam, kas notiek ar protestiem un
daudzām citām lietām.
Ko tad šis likumprojekts “Grozījumi Vispārējās izglītības likumā”
paredz? Es neuzskaitīšu visas tās lietas, kuras būtu grozāmas,
kaut gan tam visam varētu būt arī cits laiks. Viens jautājums mūs
dara uzmanīgus, tas ir, pamatizglītības programmā dažos mācību
priekšmetos mācību procesu var organizēt vienā no Eiropas
Savienības oficiālām valodām un latviešu valodā bilingvāli. Pats
par sevi tas ir ļoti labi, bet jautājums ir cits. Iesniedzot šādu
likumprojektu, valdība rīkojas politiski tuvredzīgi. Pēc ļoti
asām debatēm no Tautas partijas puses, lai neradītu papildu
spriedzi sabiedrībā, mēs pārliecinājām Saeimas vairākumu, un šo
likumprojektu mēs komisijām nenodevām. Jāsaka, ka atturējās
balsojumā arī “Jaunā laika” deputāti. Šajā gadījumā es varu
teikt, ka šoreiz mēs pateicamies par izpratni.
I.Druviete
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šīs dienas plenārsēde, protams,
notika jaunās valdības veidošanas procesa gaismā. Un īpašu
uzmanību tādēļ gribētu pievērst arī Vispārējās izglītības likuma
iesniegto grozījumu saistībai ar pašreiz notiekošo procesu. Kā
jau minēja kolēģis Jānis Esta, mums jābūt ļoti uzmanīgiem,
izvērtējot ikvienu grozījumu likumos, kas saistās ar mūsu valsts
ideoloģiju. Un tieši tādēļ mūs uzmanīgus dara fakts, ka Induļa
Emša pašreiz veidoto valdību var apstiprināt tikai ar kreisā
bloka deputātu atbalstu. Šie deputāti jau publiski ir
pieprasījuši atbalstīt izmaiņas Valsts valodas likumā, Pilsonības
likumā, Izglītības likumā un iespējams arī citos likumos. Ņemot
vērā faktu, ka valdības veidotāju rindās jau ir pieci no PCTVL
saraksta ievēlētiem deputātiem, es gribētu norādīt jaunās
valdības veidotājiem, ka viņiem jāuzņemas pilna atbildība par
kreiso spēku atbalstītu valdību un tās sekām Latvijas
valstī.
Mēs pieprasām paskaidrot Latvijas iedzīvotājiem, kādi grozījumi
Pilsonības likumā, Valsts valodas likumā, Izglītības likumā vai
arī citos likumos ir apsolīti Tautas saskaņas partijai, Latvijas
Sociālistiskajai partijai vai “Līdztiesībai” par atbalstu
valdības apstiprināšanā.
Vienlaikus partija “Jaunais laiks” uzskata, ka mums ir
jāatgriežas pie sarunu galda ar “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK, Zaļo
un Zemnieku savienību un Tautas partiju, lai izveidotu stabilu
labēju valdību.
S.Fjodorovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Pagājušās nedēļas nogalē jūs
apsveica ar iestāšanos NATO. No Latvijas Sociālistiskās partijas
viedokļa tas nozīmē Latvijas okupāciju un Latvijas politiskās
neatkarības de iure un de facto zaudēšanu.
Galvenais zaudēšanas paradokss šim procesam ir tas, ka par šīm
galvenajām Latvijas tautas vērtībām Latvijas tautai ir vēl
jāmaksā. Par iestāšanos aptuveni 200 miljoni dolāru un katru gadu
līdzīga summa aizsardzības vajadzībām, bet ne pensijām un
sociālajām izmaksām.
Tagad es gribu jums pastāstīt par ekonomiskās neatkarības
zaudēšanu. Tāpēc, ka mums nākamie svētki, iekavās, ir iestāšanās
Eiropas Savienībā. Pirms nobalsošanas mēs brīdinājām Latvijas
tautu par dzīves dārdzības pieaugumu, pirmās nepieciešamības
produktu un preču cenu kāpumu, tarifu palielinājumu
elektroenerģijai, komunālajiem pakalpojumiem, medicīniskajai
palīdzībai, degvielai un tā tālāk.
Par lielu nelaimi visai Latvijas tautai Latvijas Sociālistiskās
partijas prognozes jeb pieņēmumi ir piepildījušies. Cenas ir
palielinājušās burtiski visiem produktiem un pirmās
nepieciešamības precēm par 3 līdz 5 procentiem un vairāk. Daži
speciālisti pamatoti prognozē cenu pieaugumu pat par 20 un vairāk
procentiem, bet pārtikas produktiem līdz 50 procentiem. Valsts ir
izrādījusies juridiski, ekonomiski un praktiski nesagatavota
darbam Eiropas Savienības apstākļos.
Jūtot savu vainu pie tā, ka Latvija nav gatava iestājai un darbam
Eiropas Savienībā, Repšes valdība pasludināja savu
demisiju.
Par pagaidām pastāvošās valdības neprofesionālismu, voluntārismu
un paviršību liecina šodienas Saeimas plenārsēdes darba kārtībā
iesniegtie grozījumi likumprojektos par ieguldījumu biedrībām,
par privātajiem pensiju fondiem un grozījumi Valsts fondēto
pensiju likumā. Piedāvātie grozījumi šajos likumprojektos vairs
neparedz drošības naudu, kas bija paredzēta izmaksai, iegūt tajā
gadījumā, ja fondi pārstāj eksistēt. “Bankas Baltija” pieredze
diemžēl turpinās. Mēs darīsim visu, lai tādi grozījumi netiktu
pieņemti.
A.Seile
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Šajās nestabilajās dienās, kad
valdība joprojām turpina strādāt, kaut arī demisionējusi, un tiek
gatavots balsojums par jaunas valdības sastāvu Emša vadībā,
“Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK deputāti ļoti aktīvi strādā
komisijās, lai nodrošinātu Eiropas Savienības fonda piedāvātās
naudas piesaistīšanu Latvijai.
Un jau pēc dažām minūtēm Eiropas lietu komisijas priekšsēdētājs
Guntars Krasts sasauks sanāksmi, kurā ir aicināti visu Saeimā
pārstāvēto komisiju vadītāji, lai apspriestu jautājumu, kā veicas
ar likumdošanas sakārtošanu. Jāsaka, ka prognozes ir samērā
bēdīgas, bet ne bezcerīgas. Un tāpēc šeit nepieciešams ārkārtīgi
spraigs darbs komisijās.
Vēl es gribu informēt, ka šodien mūsu frakcija – “Tēvzemei
un Brīvībai”/LNNK – ir atteikusies apspriest Emša valdības
deklarācijas projektu. Mēs vakar saņēmām šo projektu,
iepazināmies ar to, bet neesam piedalījušies projekta izstrādē.
Tā kā mēs netaisāmies šajā valdībā strādāt, tad arī negrasāmies
šo valdības projektu apspriest. Tā paliek atbildīgo personu
ziņā.
Šodienas plenārsēde bija visai raita, un man prieks, ka divos
likumos, kas saistīti ar zemes reformu Latvijā, tika panākti
samērā normāli grozījumi, kaut arī tie izraisīja asas debates
Saeimas sēdē. Īpaši par pilsētu zemes reformu, kur lielos
neapbūvētos zemes gabalus pēc pašreiz nobalsotās redakcijas
turpmāk nevarēs par sviestmaizi pārdot, bet būs jāpērk par tirgus
cenām.
Šodien notiks arī otra sēde, un šajā sēdē ir sagatavots 54
deputātu parakstīts lēmuma projekts. Šajā lēmuma projektā ir
pateikti ārkārtīgi asi vārdi un ir bažas, ka tik tiešām 54
deputātu parakstītais lēmuma projekts, kuru skaitā ir arī visi
kreiso partiju pārstāvētie deputāti, varētu tikt pieņemts. Es
gribu nolasīt dažas frāzes no šī lēmuma projekta, ka “šis Einara
Repšes demisionējušās valdības steigā un slepeni noslēgtais
mierizlīgums ir Latvijas pusei neizdevīgs darījums, kurā
saskatāmas valsts nozagšanas pazīmes”. Nobeidzot šo Saeimas
lēmuma projektu, ir ierakstīti šādi vārdi: “Ministru prezidenta
Repšes rīcība mierizlīguma sakarā ir bijusi vai nu klaji
neprofesionāla vai arī savtīgu motīvu diktēta.” Bez analīzes ir
ierakstīti šādi vārdi, un es domāju, ka mūsu frakcija lēmuma
projektu nevarēs atbalstīt. Tas viss, protams, ir pakļaujams
rūpīgai izvērtēšanai.
A.Tolmačovs
(politisko
organizāciju apvienības
“Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):
Šodien mēs izskatījām aptuveni 30
jautājumus. Mūsuprāt, visaktuālākie bija divi jautājumi.
Pirmkārt, grozījumi likumā “Par aviāciju”, kas pašreizējā
redakcijā paredz to, ka gaisa kuģa kapteinis var būt tikai
Latvijas pilsonis. Šī norma ir pretrunā ar ES likumdošanu brīvās
darbaspēka kustības sfērā, jo sanāk, ka tagad Eiropas Savienības
aviokompānijas nevarēs šeit atklāt savas filiāles. Saeimas
vairākums noraidīja mūsu frakcijas “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” piedāvātos grozījumus, kas novērstu šīs nepilnības un
neliktu kārtējo reizi mūsu valstij sarkt visas Eiropas
priekšā.
Otrais jautājums – Alkoholisko dzērienu aprites likums, kas
šodien tika pieņemts pirmajā lasījumā. Likums ir populistisks,
pilns ar dažādām nejēdzībām, un tā pieņemšanas gaitā vēl ir
sagaidāmas karstas diskusijas gan atbildīgajā komisijā, gan
iedzīvotāju vidū. Taču jau tagad ir skaidrs, ka mūsu frakcija
“Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” turpinās aizstāvēt
patērētāju tiesības, mazo un vidējo uzņēmumu intereses un prasīt
likuma sagatavotājiem dot skaidras atbildes un pamatojumus par
jebkuru patērētāju tiesību ierobežojumu, kas likumā ir
noteikts.
Dz.Jaundžeikars
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Šodien darbs bija mierīgs. Bet
jāsaka, ka Latvijas Pirmā partija lielāku uzmanību pievērsa
likumprojektam “Likums par zemes īpašnieku tiesībām uz
kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem
aizsargājamās teritorijās”. Lai arī mēs, protams, atbalstījām šo
likumprojektu pirmajā lasījumā, tomēr tālāk tiks pievērsta īpaša
uzmanība tam, lai tas būtu visiem īpašniekiem vienāds, lai nebūtu
pretrunas starp meža īpašnieka un valsts interesēm. Taču tas,
protams, jādara ir taisnīgi, godīgi un vienlīdzīgi. Šim likumam
jābūt vienādam pret visiem īpašniekiem, kuri par tādiem ir
kļuvuši un kuru īpašumu valsts bez viņu ziņas un izvēles ir
apgrūtinājusi ar saimnieciskās izmantošanas ierobežojumiem valsts
sabiedrības interesēs. Tādēļ mēs īpaši skatīsimies likumprojekta
tālākās izstrādes gaitu.
Tad vēl grozījumi likumā “Par zemes reformu Latvijas Republikas
pilsētās”. Arī šeit bija mūsu deputāta Pētera Simsona iesniegtie
priekšlikumi, kas bija būtiski. Mēs tos atbalstījām, bet diemžēl
kopējo atbalstu tie neguva. Grozījumi ir vērā ņemami un turpmāk
arī skatāmi, kā tiks pildīti.
Pretruna iznāca ar likumprojektu “Muitas likums”, kuru mēs
iesniedzām ar prasību par atlikšanu un izskatīšanu uz vēlāku
laiku. Un jājautā, kādēļ? Valdības deklarācijā tika deklarēts, ka
muita tiks sakārtota atbilstoši Eiropas standartiem sakarā ar
iestāju Eiropas Savienībā. Bet diemžēl 15 mēnešos šī lieta netika
izdarīta, un būtībā pašreiz likums tiek pieņemts tikai sasteigtā
kārtībā, lai būtu varbūt pievilkts ķeksītis, bet praktiski muita
nav gatava iestājai Eiropas Savienībā. Un tādēļ arī mēs gribējām,
lai šo likumu šodien neizskata, bet lai to izskata vēlāk jau
jaunā valdība. Tas ir jāskata pēc būtības un jānovērš tās lietas,
kas ir nesakārtotas.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Šodien man gribētos jūs iepazīstināt ar Tautas saskaņas partijas nostāju sociālās politikas jomā. Tautas saskaņas partija uzskata, ka Latvijā nav un nevar būt nevajadzīgu cilvēku. Tāpēc sociālai politikai jābūt vērstai uz visvājāko iedzīvotāju grupu atbalstīšanu, sociālās nevienlīdzības mazināšanu un līdz pat šim laikam nepārvarētas nabadzības novēršanu. Katram Latvijas iedzīvotājam ir jānodrošina cilvēka cienīgas dzīves iespējas visa mūža garumā. Katram ir jāsaņem primārās veselības un sociālās aprūpes izglītības un mājokļa garantijas. Šādas garantijas ir dārgas. Tās prasa visu paaudžu un sociālo slāņu solidaritāti, taču tās padarīs katra dzīvi drošāku un pavērs katram cilvēkam plašākas pašrealizācijas iespējas. Tāpēc pirmām kārtām ir nepieciešams ieviest progresīvas nodokļu likmes lielajiem
ienākumiem, samazinot nodokļu
likmes mazajiem ienākumiem. Paaugstināt ar iedzīvotāju ienākuma
nodokli neapliekamo algas minimumu; izskaust izvairīšanos no
nodokļu maksāšanas un aplokšņu algas.
Otrkārt, palielināt līdz iztikas minimumam mazās pensijas
personām ar lielu darba stāžu. Atbrīvot šīs pensijas no ienākuma
nodokļa.
Treškārt, palielināt bērnu dzimšanas pabalstu, paaugstināt bērnu
pabalstus trūcīgajām ģimenēm līdz sociālā pabalsta līmenim;
izveidot valsts alimentu fondu.
Ceturtkārt, veidot valsts un pašvaldību finansētu internātskolu
un patversmes tīklu bērniem, kas dzīvo sociāli nelabvēlīgā
vidē.
Piektkārt, palielināt finansējumu veselības aprūpei 6 līdz 8
procentu apjomā no valsts iekšējā kopprodukta. Atjaunot
iedzīvotāju veselības aizsardzības profilakses sistēmu.
Un pēdējais, ko es gribu pateikt. Valstij kopā ar pašvaldībām ir
jāīsteno pašvaldību dzīvojamā fonda atjaunošanas un
paplašināšanas programmas. Jāveido pašvaldību sociālās mājas.
Nedrīkst pieļaut iedzīvotāju masveida izlikšanu no
dzīvokļiem.
Tautas saskaņas partija vienmēr strādās jūsu labā, cienījamie
Latvijas iedzīvotāji! Un nepiedalīsies nekādās netīrās
politiskajās spēlēs.
S.Šķesters
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Zaļo un Zemnieku savienība pēdējā
nedēļā faktiski nodarbojās ar jautājumu, proti, ar Induļa Emša
jaunās valdības veidošanu. Un es te nepieņemu iepriekš izteikto
kritiku vai aizrādījumus no mūsu kolēģiem par to, ka Zaļo un
Zemnieku savienība sadarbojas ar kreisajiem spēkiem. Es domāju,
ka bija dota iespēja gan “Jaunajam laikam”, gan “Tēvzemei un
Brīvībai”/LNNK piedalīties šajā procesā, un viņi netika izslēgti
no tā.
Otra lieta. Mēs, Zaļo un Zemnieku savienība, arī nominētais
premjerministrs Indulis Emsis tieši vakar izteica un pieņēma
nosodījumu par mierizlīgumu starp Latvijas valsti un “Tilts
Communications”, kas tika noslēgts vakar. Demisionējusī valdība
steigā un slepeni noslēdza mierizlīgumu starp Latvijas valsti un
uzņēmumu “TeliaSonera”; netika izvērtēts Latvijas puses
izdevīgums šajā darījumā, kā rezultātā parādās pazīmes, ka šis
darījums noticis zināmu apsvērumu dēļ. Tāpēc no šī mierizlīguma
zaudē tieši Latvijas lauku teritorijas, reģioni, jo netiks
realizēta tā programma, kas bija jāveic šā līguma sakarā,
teiksim, “TeliaSonera”. Tāpēc es domāju, ka šis jautājums
nebija korekts. Mums vajadzētu pieņemt tādus likumus, lai
aizejošās, demisionējušās valdības nākotnē nevarētu tā rīkoties,
pieņemt nozīmīgus lēmumus, kas skar ļoti lielas intereses un skar
ļoti lielu tautas daļu jeb iedzīvotāju daļu, kuriem šie
pakalpojumi nākotnē būs jāapmaksā.
Vēl viena lieta, ko šodien mēs skatījām, proti, grozījumus likumā
“Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās”, un kur
izskanēja doma par to, ka zemju privatizācijas pamatprincips būtu
jāievēro, ka gan privatizācijas, gan kompensācijas sertifikātu
izmantošanas kārtību nevajadzētu mainīt, jo tas ir process, kas
turpinās, un šo sistēmu vajadzētu saglabāt visā tālākajā zemes
privatizācijā.
Es domāju, viens no nopietniem jautājumiem, ar ko mūsu Zaļo un
Zemnieku savienība pašreiz strādā, ir jautājums par pašvaldību un
reģionālo politiku. Un šeit mums ir skaidra nostāja, ka vietējās
pašvaldības var izvēlēties un veikt novadu veidošanas reformu,
brīvprātības principu ievērojot. Tātad valstī ir saglabājami divi
pašvaldību līmeņi – vietējās pašvaldības un reģionālās
pašvaldības. Novadu veidošanai ir jānotiek brīvprātīgi, un reizē
ar to valstij jārada šis atbalsta moments, programma, kā to
realizēt.
Seimas preses
dienests