Ierindā kopā ar sargātāju
Maija Kūle Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Pasaule, kurā dzīvojam, diemžēl ir nežēlīga. Nav bijis tāda gadsimta cilvēces vēsturē, kad kaut kur nerisinātos karš. Daži filozofi – Hērakleits, Hēgelis u.c. – atzīst kara neizbēgamību. Tradicionāli karš izpaužas varaskārē, bagātību un teritoriju pārdalē, mežonības triumfā, mesiānisma ideju sadursmē. Miers turpretī izpaužas kā tolerants vērtību apliecinājums un vērtību saglabāšana, atļaujot līdzās pastāvēt atšķirīgām vērtībām. Kā raksta mūsdienās populārais franču filozofs Emanuels Levins, citādā atzīšana ir miera priekšnoteikums.
Taču vērtībām un idejām ir
vajadzīga aizsardzība. Tie ir divi poli, starp kuriem rit cilvēku
dzīve: uzbrukums un aizstāvēšanās, saārdīšana un atjaunošana.
Miers vienmēr ir potenciāls, topošs – kā iespējams, atkarīgs no
situācijas, no apstākļu līdzsvarošanas un vēlmes to rast; miers
nav stabils, mūžīgi iegūstams stāvoklis.
Tādēļ vērtību apliecināšana, aizsardzība, drošība un politiskā
stabilitāte ir tādas parādības, kas prasa fantastisku ikdienas
darbu, asredzību, prognozēšanas spējas un vienkārši veiksmi, lai
nenonāktu draudīgā konfliktā. Tādēļ aizsardzības un drošības
sfērās jāstrādā visaugstākā ranga profesionāļiem, kas nav tikai
un vienīgi militāristi, bet arī sabiedrības, pasaules kultūru,
reliģiju un “cilvēku dvēseļu” pazinēji. Tādi, kam pat sapņos
nerādās nodevība un pērkamība šķiet neiespējama. Daudziem
patlaban žēl, ka Latvijā tik jūtīga sfēra kā aizsardzība un
drošība tiek iejaukta politiskā jezgā.
Drošība nav tikai
militārs jautājums
Cilvēku dzīves stabilitātes un
drošības dēļ pāris sfērām ir jābūt ilglaicīgām, noturīgām,
pārmantojamām, t.i., izglītībai, kultūrai, zinātnei kā vērtību
veidotājām un aizsardzībai kā šo vērtību sargam. Pie mums gan
visi grib runāt par ekonomikas ilglaicību, it kā taisītos
dzīvot nevis sevis, bet preču un lietu dēļ un tajās atrast dzīves
būtību. Taču jāatgādina, ka pati nostādne – ekonomikas, ražošanas
dominante pār kultūru kā vispārcilvēcisko vērtību apliecinātāju –
ir drauds drošībai.
Jautājums par drošību nav tikai un vienīgi militārs jautājums.
Drīzāk tas irnemilitārs, jo karu un konfliktu saknes
slēpjas cilvēciskajā iedabā. Nav taisnība, ka ir tādi sabiedrības
likumi, kas neizbēgami novestu pie konflikta. Vācu filozofs
Heidegers saka, ka cilvēks ir drosmīgāks nekā augi un dzīvnieki.
Tādēļ cilvēks arī briesmās atrodas citādi... Cilvēks ir
neaizsargātāks... Draudi, kas uzbrūk cilvēka būtībai, rodas no
pašas šīs būtības. Gadsimtiem ilgi jau notiek cilvēciskās
pasaules pārvēršana par lietu, pasaule tiek priekšmetiskota un
tiek izaicināta cilvēka vēlme to piesavināties. Zinātni uz
priekšu dzen militārisms. Izcilas militārās tehnoloģijas, no
vienas puses, rada iespaidu par lielāku drošību, taču, no otras
puses, tās provocē bruņoties vēl vairāk. Tā šis militāri
tehnoloģiskais ražošanas riņķis arvien vairāk iznīcina globālas
aizsardzības iespēju. Ne jau atombumba ir nāvīgais, saka
filozofi. Ja cilvēks to radīja, lai aizsargātos, tad tagad
superieroči mūs ir noveduši neaizsargātības situācijā. Tajos
redzama cilvēka ļaunās iedabas pabeigtība. Cilvēks ir pārstājis
baidīties no kosmosa spēka, kas visus mūs, dzīvus esošos, noliek
vienā pozīcijā – izbrīnā un pietātē pret esamību. Atombumba kā
moderno ieroču simbols nav ļaunāka par īstenību – tā ir tāda,
kādi esam mēs paši. Bumba prasa no mums nevis cīņu, nevis
pakļaušanos, bet gan pašizziņu. Izpratni – kas un kāpēc vēlas
vairot līdzekļus sadursmei?
Peters Sloterdaiks atzīst, ka bumba ir kā Rietumu Buda, tā
klusējot nogaida... Kā Buda ar sarkasma zīmi. Pirms pārdesmit
gadiem visi baidījās no pašas atombumbas kā pasaules gala
iespējas, tagad visi baidās no bumbas neprognozējamas
izmantošanas, no viena centrālā spēka punkta sadalīšanās milzīgā
daudzumā apdraudētības vektoru. Kara filozofija mūsdienās ir
būtiski mainījusies. Kara dieva dēls laikmetīgajā pasaulē ir
terorisms, kas darbojas pēc citiem, savā ziņā postmoderniem
spēles likumiem, karu nepiesakot, neierobežojot noteiktā telpā un
laikā, bet padarot to par visuresošu, neapturamu, tādu, kas var
skart visus un visur.
Tāpēc aizsardzība ir valsts un arī katra cilvēka daļa, domājot
nevis par tehnisko varenību, bet par notiekošā vērtību un jēgu.
Meklējot savstarpējo dialogu, izpratni, pretimnākšanu un arī
piedošanu. “Briesmas pastāv draudos, kas skar cilvēka būtību viņa
attiecībās ar pašu esamību, nevis nejaušās briesmās. .. Glābiņam
jānāk no turienes, kur notiek izmaiņas ar mirstīgajiem viņu
būtībā,” saka vācu filozofs. (M.Heidegers. Malkasceļi, Rīga,
2001, 199.lpp.)
Līdz ar iestāšanos NATO rodas izjūta, ka Baltijas valstu drošība
pieaug, jo tās vairs nebūs “pelēkajā zonā”, kuras statuss ir
svārstīgs. Taču Latvijas drošības politika prasa realizēt
taktisku un mierīgu Austrumu politiku, kura būs arī Eiropas
Savienības (ES) ārpolitikas daļa. Zīmes no Krievijas nav
iepriecinošas: vienas personības dominante prezidenta vēlēšanās,
preses pakļaušana, valstisko ambīciju pieaugums, demokrātiskās
inteliģences lomas samazināšanās utt. Vai tam atkal nevar sekot
Baltijas valstu pakļaušana, protams, ne vairs ar militāras
okupācijas palīdzību, bet modernāk – ar visiem iespējamajiem
ietekmes sfēru nostiprināšanas līdzekļiem?
Krieviskums kā
politiskās
spēles elements
Visgrūtākais drošības veidošanā ir
tas, ka ar Krieviju nevar rēķināties kā ar prognozējamu,
racionālu spēku, jo pārāk ilgi tās vēsturē ir valdījuši
impēriski, sofistiski motīvi, lai tā spētu pārveidoties par
tiesisku un demokrātisku valsti vienas desmitgades laikā.
Krieviem nekad nav bijusi nepieciešamība noteikt, kas ir krievs
un kādām jābūt krievu teritorijas īstajām robežām. Tieši šis
krievu identitātes jautājums pašā Krievijā ietekmē Latvijas un
Eiropas Savienības drošību. Krieviskums (tā būtiska sastāvdaļa ir
valoda) tiek izmantots kā politiskās spēles elements. To tiešā
veidā redzam krievu skolu mītiņos Latvijā, un žēl, ka mītiņos
iesaistītajiem pietrūkst dzīves gudrības, lai saprastu, ka ar
viņiem tiek manipulēts. Polittehnoloģijas mūsdienās ir
sasniegušas tik augstu virtuozitāti, ka sava darba “meistari”
spēj katrai sociālajai un nacionālajai grupai atrast suģestējošo
stīgu un radīt uzbudinājumu, kuru izmantot politiski angažētiem
mērķiem. Cilvēkus “atkodēt” var tikai kopēju vērtību apzināšanās,
mīlestība pret dzīvo, trauslo, patīkamo, skaisto, t.i., tās
gadsimtos koptās garīguma vērtības, kas ir pārākas pār politiskām
kaislībām un aprobežotību.
Kļūstot par NATO dalībvalsti, Latvijai pieaug atbildība pasaules
politisko procesu veidošanā, ir nepieciešams attīstīt spēju
risināt konfliktus bez pārinodarījumiem. Veidot kopīgo, likt
ieklausīties cilvēcībā, atgādināt par mūsu zemei pāri gājušo karu
drausmīgo vardarbību un antihumānismu attiecībā pret cilvēku
dzimtu kā tādu. Iespējams, ka Latvijas tautas pieredze var
ieviest NATO arī tādu būtisku stīgu kā aicinājumu militārajai
vadībai uz pasākumiem paraudzīties no rakstnieka Remarka
skatpunkta, lai nebūtu tā, ka cilvēku individuālā nāve sistēmai
nenozīmē neko – jo “Rietumu frontē bez pārmaiņām”. Individuālā
cilvēka liktenis militārajā sistēmā ir viens no mūsdienu
sāpīgākajiem filozofiskajiem jautājumiem. Militāristi to
mēģina neievērot, bet, piemēram, Igaunijas tauta šobrīd sastingst
par pirmo pēckara situācijā mirušo karavīru Irākā. Ja viņiem
stāsta, ka tas nekas, jo citu tautu pārstāvji arī uzsprāgst, tad
tas ir politisks cinisms. Izeja, protams, ir transatlantiskās
savienības izcilajā spējā karu pārvērst par tehnoloģiju
spēkošanos, kur cilvēkam ir vieta tikai pie datora, bet ne reālā
kara laukā. Taču, kā redzams, pasaulē joprojām ir situācijas,
kurās karš ir nevis tehnoloģisks, bet gan mežonīgi brutāls
cilvēku saskares jautājums uz dzīvību un nāvi.
Agrāk nāvi karā ētiski piegludināja ar patriotisma saukļiem –
ziedo dzīvību valstij! Mūsdienās būtu dīvaini teikt: ziedo
dzīvību NATO vai Eiropas valstu apvienībai! Modernisma laikmetam
vairs nepiestāv nacionālpatriotiskas noskaņas, jo aizsardzība
tiek veidota ne pēc nacionālās valsts principa, bet kā
diferenciācijas sistēma. Tādēļ risinājumi mēdz būt citādi: ar
naudu, ar brīvprātību, ar līgumiem. Protams, no individuālā
cilvēka dzīves viedokļa tas ir humānāk nekā totāla piespiešana un
iesaukšana, un no militāristu viedokļa tā ir augstāka
profesionalitāte.
Brīvības tēma
noiet no skatuves
NATO, kurā tagad iekļaujas
Baltijas valstis, savā ziņā definē mūsu valstu identitāti un dara
to ar militāriem, racionāliem, rietumnieciskas vērtības
apliecinošiem līdzekļiem. Reizē ar NATO mēs 2004. gadā kļūstam
par ES dalībvalsti. Šī procesu vienotība ir ārkārtīgi loģiska, jo
pastāv eiropeiskās kopīgās vērtības, ES tās apliecina, bet NATO
sargā. Eiropa pēc Otrā pasaules kara saprata: ja katra tauta
veidos savu armiju, tad tā apdraudēs pašas kaimiņus un vienmēr
būs iemesls sākt jaunu karu. Galu galā Eiropas vēsture nemaz nav
tik glīta, jo tā ir pārdzīvojusi postošākos karus.
“Drošība” mūsdienās ir kļuvis gandrīz par sinonīmu vārdiem
“eksistence, pastāvēšana, izdzīvošana”. Ja vēl pirms kāda laika
cieši kopā saistītie vārdi bija “brīvība un eksistence”, tad
tagad brīvības tēma noiet no mūsu skatuves. Vai tas nav
zīmīgi? Šķiet, ka jā, jo cilvēki sāk akcentēt to paslēpto
brīvības daļu, kas parāda bailes. Runājot ar cilvēkiem
Latvijā, arvien biežāk jādzird, ka šo desmit gadu laikā dzīves
izjūtas ir sākušas koncentrēties uz bailēm. Tās nav skaidri
apzinātas bailes no kādas konkrētas neveiksmes, no krimināla
uzbrukuma, bet tās ir pelēkās, caurspiedīgās bailes no tā, kas
var neparedzēti notikt, – no darba zaudējuma, priekšniecības
atriebības, kļūšanas par manipulāciju objektu, politisko krīžu
radītās nedrošības vai dzīves jēgas zaudēšanas. Droši vien šīs
bailes ir iemesls tam, ka Latvija ieņem piekto vietu pasaulē
pašnāvību ziņā. Ar konkrētām bailēm var cīnīties, jo tām ir
zināmi iemesli un pastāv racionālas iespējas kaut ko darīt,
piemēram, uzlabot Aizsardzības, Iekšlietu ministrijas un
policijas darbu, dodot tām lielāku finansējumu.
Ar pelēkajām bailēm cīnīties ir ļoti grūti, jo tām nav
skaidru cēloņu, kurus ar darbības plānu var novērst. Kāpēc tad
pieaug tieši pelēkās bailes? Secinājums varētu būt
tāds, ka mūsu valsts pārvaldes sistēma, elites politiskā rīcība
savā dziļākajā būtībā (nevis deklaratīvajās izpausmēs) pauž
iracionālus vaibstus. Iracionālais, kas balstās uz cilvēka
iedabas juteklisko pusi, varaskāri, ambīcijām, nerēķināšanos ar
sabiedrisko labumu, atspoguļojas sabiedrības pretreakcijā,
nemierā, drošības izjūtas zudumā. Valdības nemitīgās maiņas,
elites savstarpējā jutekliskā aizvainotība, lēmumu nenoturība
nebūt nav racionalitātes pazīme. Iracionālais gūst atspulgu
sabiedrības pelēkajās bailēs.
Baiļu pretstats ir esamība drošībā. Taču vārds “drošība” tiek
ekspluatēts pārlieku daudz. Tas izplūst aspektu daudzveidībā, tā
vien šķiet, ka ar vārda piesaukšanu (tā ir šamaniska darbība)
reālā drošība pieaugs: pārtikas drošība, kvartāla drošība, banku
drošība, drošs sekss un tā tālāk. Taču ar drošību notiek tas
pats, kas ar aizsardzību. Prasība pēc tās ir visur, un nekur tā
nerod pilnīgu risinājumu, tikai kā aizmaskēts plīvurs mēģina
apsegt pasaules pārveidoto seju.
Drošība
saistās ar risku
Risks ir iemīļots kapitālisma
dzīves stila apzīmējums. Ja palielinās riski, būtu jāsamazinās
drošumam. Taču modernajā pasaulē nedarbojas apgrieztā cēlonība.
Nav riskantās zonas; viss ir riskants, un reizē tam nav nekādas
nozīmes, jo, nodrošinot vienu sfēru, nedrošība pārceļas uz
citu.
Pasaule kļūst aizvien tehnoloģiski varenāka, militāri
iespaidīgāka, zinātniski pārliecinošāka, arvien vairāk pārpildās
ar lietām (vajadzīgām un nevajadzīgām), taču tā nekļūst
mierīgāka, mazāk riskanta un drošāka. Risks, drošības
meklējumi un aizsardzība ir mūsdienu eksistences neatraujama
sastāvdaļa. Mūsdienās ģeogrāfiskās robežas var tikt
pārvarētas bez armiju kustības, vienkārši paplašinot informatīvo
un darbības telpu, pārnesot valodas, vērtības, dzīves
priekšstatus un stilus uz citiem reģioniem. Būtībā jau nevajag
tankus, vajag naudas plūsmas un slepeno informāciju, kas tek caur
informatīvajiem tīkliem klusi un neredzami. Augstākā vērtība ir
jaunām tehnoloģijām, informācijai, komunikatīvajiem sakariem,
ātrumam, nevis iekarotiem purviem un mežiem. Reģioni pakļaujas,
atdodot to vērtīgāko – cilvēkus un viņu prātus. Arvien vairāk
cīņa norisinās garīgajā plāksnē, 21. gadsimtā tā ir neredzama
cīņa ik mirkli par idejām, cilvēkiem, vērtībām, cīņa starp
atšķirīgām civilizācijām, reliģijām, politikām, kultūrām un
dzīvesveidiem.
Tomēr nevar noliegt, ka arī materiālās un dabas bagātības ir cīņu
iedvesmojošs lielums, parasti tā ir cīņa par enerģijas avotiem –
naftu. Plašākā mērogā uzvar nevis tas, kam ir spēcīgāka armija
fiziskā ziņā, bet tas, kam ir augstāka līmeņa garīga
aizsardzība un spēcīgāka pārliecība par izdzīvošanas
nepieciešamību un dzīves vērtībām. Protams, arī fiziskā un
militārā ziņā armijas var uzvarēt uz kādu laiku, taču šīs
uzvaras, kas nenes sev līdzi cilvēku domāšanas pakļaušanu, nevar
noturēties ilgstoši.
NATO ir mainījusi savu pamatnostādni no līdzsvara ideoloģijas
uz vērtību apliecināšanas un aizstāvības ideoloģiju. Tas mūs vēl
vairāk tieši garīgi pietuvina NATO, saskatot tajā
transatlantiskās kultūras vērtību balstu. Nekur neder ideja
par Eiropas sadalīšanu jaunajā un vecajā, ātrajā un lēnajā. Tieši
kopīgās garīgās vērtības – demokrātija, cilvēktiesības, cieņa
pret dzīvību, likumu, citādības atzīšana, tolerance ir
eiropeiskās pamatvērtības. Latvijai kā Eiropas mūžsenai daļai šīs
vērtības ir ļoti būtiskas un sargājamas. Raksturīgi, ka NATO
pirmoreiz savā pastāvēšanas vēsturē izmantoja spēku Balkānos, lai
aizstāvētu nevis savu dalībvalsti, bet gan cilvēciskās vērtības.
Tieši šī filozofiski vispārcilvēciskā vērtīborientācija NATO dod
priekšroku pār visiem citiem militārajiem blokiem, jo NATO ne
tikai aizsargā, bet ir sargs. Un tāpēc Latvija kā NATO
dalībvalsts pirmām kārtām nostājas ierindā kopā ar
sargātāju vārda visplašākajā – cilvēka cienīgas eksistences –
nozīmē.
Dr. habil. phil. Maija Kūle