Kad izglītība neatbilst darba tirgus pieprasījumam
Jānis Gaigals, Pieaugušo un profesionālās izglītības asociācijas valdes priekšsēdētājs
Jānis Gaigals Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Ir pienācis laiks attīstīt gan
izglītotāju, gan arī darba tirgus pārstāvju izpratni par to, kāda
ir saikne starp darba tirgu un izglītības sistēmu un kādai tai
vajadzētu būt. Tas, ka piedāvājums (profesionālā izglītība)
neatbilst pieprasījumam (darba tirgus vajadzībām), ir tāpat
skaidrs. To apgalvo jebkurš darba devējs, taču valsts līmenī nav
koncepcijas, kā šo jautājumu risināt. Arī konkrēta pieprasījuma
no nozarēm nav, bet, ja atsevišķos gadījumos ir, izglītības
sistēma nespēj reaģēt – nespēj mainīties. Bez savstarpējas
sadarbības vēlamais rezultāts nav iespējams, jāsadarbojas visām
iesaistītajām pusēm – sociālajiem partneriem no darba tirgus
(darba devēji un arodbiedrības) un izglītotājiem (institūcijas,
kas atbild par valsts politiku šajā jomā, kā arī izglītības
iestādes).
Sākot ar šo gadu, mūsu rīcībā būs spēcīgs instruments, ar ko
risināt iepriekšminētos jautājumus – Eiropas Sociālais fonds
(ESF), kura galvenais uzdevums ir cilvēkresursu attīstība un
nodarbinātības veicināšana. Tas liek no cita skatpunkta
palūkoties uz saikni “darba tirgus – izglītības sistēma”.
Principiālās atšķirības ir divas. Pirmkārt, izglītotājiem jākļūst
daudz elastīgākiem, būs jāmāca nevis tas, ko prot mācīt pašlaik,
bet gan tas, ko pieprasa darba tirgus. Tas nozīmē, ka vispirms
būs jāgatavojas (jāmācās) pašiem izglītotājiem. Otrkārt, darba
tirgum, konkrēti nozarēm, jāspēj formulēt savas vajadzības,
jāspēj kopīgi ar izglītotājiem šo pasūtījumu pārvērst profesiju
standartos, konkrētās kvalifikācijas prasībās un mācību
programmās.
Izglītības sistēma
Valsts profesionālās izglītības
sistēma, neraugoties uz dinamisko ekonomikas attīstību, pēdējos
gados bijusi nemainīga gan skolu skaita, gan apgūstamo
specialitāšu, gan programmu satura ziņā. Skolu materiāli tehniskā
bāze ir nožēlojama un prakses iespējas – ierobežotas. Galvenais
arguments – nav naudas. Naudu valdība nedod, jo neredz jēgu
(profesionālā izglītība neatbilst pieprasījumam).
ESF atbalstīs jaunu programmu, mācību līdzekļu un metodikas
izstrādi, kā arī nepieciešamā aprīkojuma iegādi. Savukārt prakses
vietas varēs dotēt. Pastāv iespēja atbalstīt uzņēmējus, kuri dos
jaunajiem speciālistiem “pirmās darbavietas iespēju”.
Otrkārt, bieži aizmirstam, ka darba tirgum tikpat nozīmīga vai
īstenībā pat daudz aktuālāka ir tālākizglītības sistēma (kuras
pēc būtības Latvijā nav) – tas nozīmē jau strādājošo periodisku
kvalifikācijas celšanu vai pat savlaicīgu pārkvalifikāciju (ja
tas nepieciešams). Pašlaik uzņēmēji, kuri iegulda līdzekļus savu
darbinieku kvalifikācijas paaugstināšanā, zaudē konkurentiem, jo
kvalificētākos darbiniekus vienkārši pārpērk, piedāvājot lielākas
algas. Vērā ņemamas savu darbinieku kvalifikācijas celšanas
programmas var atļauties tikai lieli uzņēmumi. Tātad nav
sistēmas, nav vienlīdzīgu iespēju..
ESF paredz
tālākizglītības sistēmas izveidi kopumā, uzņēmēju iespējas
ietekmēt tāklākizglītības saturu, kā arī iespējas uzņēmumos
strādājošo darbinieku kvalifikācijas celšanai. Tātad ne tikai
cīņa ar sekām – bezdarbniekiem (kā tas ir pašreiz).
Darba tirgus
Taču izglītotāji vieni paši nevar
zināt, ko vajag darba tirgum. Tieši nozaru asociācijām ir aktīvi
jāiesaistās profesiju standartu un programmu izstrādē,
jāiesaistās kvalifikācijas pārbaudījumu satura izstrādē un
jāpiedalās pašos kvalifikācijas eksāmenos (kā citādi darba devēji
zinās, ka tiek sagatavots tas, kas vajadzīgs un vajadzīgajā
līmenī?). Tikpat svarīgi ir nodrošināt prakses iespējas
topošajiem speciālistiem.
Šajā ziņā daudzas nozaru un profesionālās asociācijas nav tam
gatavas. Nav finansējuma un speciālistu. Ierobežotas iespējas
piedalīties kvalifikācijas eksāmenos utt., u.tml. Tātad, no
vienas puses, profesionālās izglītības sistēma it kā negatavo to,
ko vajag, bet darba devēji nevar pateikt, ko un kā īsti vajag
darīt.
ESF paredz profesiju standartu, jaunu programmu un kvalifikācijas
pārbaudījumu izstrādi ar tiešu profesionālo un nozaru asociāciju
iesaisti, vienlaikus arī finansiāli atbalstot šo asociāciju
līdzdalību. Tiesa, jāatzīst, ka bieži nozaru pārstāvniecība ir
sadrumstalota, nav vienota, taču, ja gribēs saņemt atbalstu, būs
vien iekšēji jāvienojas.
Otrkārt, lai jebkura darbība nozarē būtu mērķtiecīga un
tālredzīga, ir nepieciešami attiecīgi pētījumi par attiecīgās
nozares attīstības tendencēm, ir jāprognozē profesiju
pieprasījums. Ir nepieciešami darba tirgus pētījumi. ESF paredz
nozīmīgu finansējumu darba tirgus izpētei, vienotas profesiju
standartu izstrādes metodikai u.tml.
Attīstības iespējas
ESF pirmkārt būs vēl nebijušas
attīstības iespējas, vēl nebijuši finanšu resursi. Tas būs
stimuls “brīvprātīgi piespiedu kārtā” attīstīt valsts pārvaldes
infrastruktūru, kā arī iespējas uzrādīt savu potenciālu gan
nozarēm, gan arī izglītotājiem. ESF paredz atbalstu pasākumiem,
par kādiem līdz šim pat sapņot nevarējām, un, galvenais, ir
cerība, ka kopumā valstī mēs mazāk cīnīsimies ar bezdarbu, bet
vairāk domāsim par tiem, kuri jau strādā, lai viņu profesionālās
spējas atbilstu mūsdienu ražošanas prasībām. Tātad vairāk domāsim
par cēloņiem, nevis cīnīsimies ar sekām.
Tā ir arī vienreizēja iespēja pagaidām teorētisko saukli
“Izglītība mūža garumā” sākt īstenot praksē. Tā ir iespēja
atrisināt daudzus fundamentālus mūžizglītības jautājumus. Tā ir
iespēja radīt reālu izglītības sistēmas saikni ar darba tirgu,
veidot sadarbību ar sociālajiem partneriem. Paralēli konkrētiem
projektiem, kurus varēs realizēt no paša sākuma, nacionālās
programmas ietvaros tiks sākts izstrādāt mūžizglītības
stratēģiskās pamatnostādnes.
Kā vienmēr,
ir arī vājās puses
Pirmkārt, vēl ir daudz neskaidrību
– īpaši jautājumos, kas skar finansēšanas kārtību. Pastāv bažas,
ka programmu uzsākšana varētu aizkavēties. Jau ir sākta nacionālo
programmu un visu citu dokumentu izstrāde, iestrāžu apjoms ir
iespaidīgs, taču vēl nepieciešams laiks to savstarpējai
saskaņošanai un normatīvās bāzes pielāgošanai ESF projektu
īstenošanai (programmu vadlīnijām nav juridiska spēka – jābūt
atbilstošiem likumiem un MK noteikumiem). Jāatzīst, ka būtu bijis
labāk, ja tas viss notiktu vismaz pāris mēnešu agrāk. No otras
puses, sasteidzot visu, lai tik varētu sākt “atstrādāt naudu”,
netiks sasniegti virsuzdevumi, kas saistīti ar sistēmas
sakārtošanu kopumā.
Otrkārt, ir skaidrs, ka absolūts vairākums pieteikumu atklātajiem
projektu konkursiem un grantu shēmām būs īsās tālākizglītības vai
profesionālās pilnveides programmas, taču normatīvā bāze šajā
ziņā ir galēji nepilnīga. Tas nozīmēs virkni praktiskas dabas
problēmu ieviešanas gaitā. Jaunās prasības nedrīkstētu būt pārāk
birokrātiskas un sarežģītas, taču vienlaikus tām ir jāizslēdz
diletantiskas darbības iespējas.
Kā jau minēju iepriekš, pieaugs profesionālo asociāciju loma,
daudz aktīvāki un mērķtiecīgāki kļūs paši uzņēmēji. Pieaugušo un
profesionālās izglītības asociācija ir izvirzījusi sev mērķi
veicināt izglītotāju un profesionālo asociāciju sadarbību, lai
nodrošinātu darba tirgus prasībām atbilstošu speciālistu
sagatavošanu un tālākizglītību, kā arī visu, kas ar to saistīts,
– nozaru izpēti, profesiju standartu un programmu izstrādi,
prakses nodrošinājumu un kvalifikācijas pārbaudījumus. Viss
iepriekšminētais var kļūt realitāte jau nākamajos gados, un tikai
no mums pašiem būs atkarīgs, vai varēsim šīs jaunās iespējas
izmantot.