Valdības deklarācija
Saeimas kancelejā iesniegta 2004.gada 8.martā pulksten 13.50
Lai godātu un stiprinātu garā un
burtā Latvijas Republikas Satversmi un tās iedibināto
demokrātisko valsts iekārtu,
lai veidotu Latviju kā labklājības valsti visiem,
lai stiprinātu Latviju kā tiesisku valsti, apkarotu korupciju,
noziedzību, kontrabandu un amatpersonu patvaļu,
lai stiprinātu Latvijā tādu tautas dzīvesveidu, kas vērsts uz
latvju zemes bagātību saudzīgu izmantošanu un vairošanu,
tradicionālu un sabiedrībā atzītu vērtību cienīšanu,
lai stiprinātu Latvijā atklātu, demokrātisku un pilsonisku
sabiedrību, kas balstās uz iedzīvotāju savstarpējas palīdzības un
visu aktīvas līdzdalības valsts taisnīgā pārvaldē,
un ņemot vērā, ka līdzšinējā valdība nav spējusi
nodrošināt:
• Latvijas gatavību ES finanšu fondu sekmīgai apguvei
• Latvijas gatavību no 1.05.2004. pildīt ES ārējās robežas un
muitas robežas kontroles prasības
• varas dalīšanas principu, garantējot likumu ievērošanu un tiesu
varas neatkarību
• reālu un likumos balstītu cīņu pret korupciju
• pakāpeniskāku un mazāk sāpīgu dzīves dārdzības pieaugumu
iedzīvotāju sociāli maznodrošinātajai daļai
• nacionālās tolerances un savstarpējās cieņas saglabāšanu,
paplašinot latviešu valodas pielietojumu Latvijas izglītības
sistēmā,
Latvijas Republikas Saeimas Zaļo un zemnieku savienības, Tautas
partijas un Latvijas Pirmās partijas frakcijas ir uzņēmušās
politisko atbildību un vienojušās izveidot stabilu valdību
sekojošu uzdevumu izpildei:
I. Iekļauties Eiropas Savienībā un NATO, pilnībā izmantojot to
dotās iespējas un sekmīgi aizstāvot savas nacionālās
intereses:
A. Izpildot iestāšanās līgumā ES uzņemtās
saistības;
B. Aizstāvot Latvijas intereses, iestājoties ES un esot ES
dalībvalstij, tam izveidojot efektīvu lēmumu pieņemšanas
mehānismu darbībai ES;
C. Nodrošinot pilnīgu ES piešķirto līdzekļu apgūšanu;
D. Izveidojot ES un NATO prasībām atbilstošu Latvijas valsts
austrumu robežu.
Ārlietas
Latvijai jaunajā
starptautiskajā vidē paaugstināsim Latvijas ārlietu dienesta
spējas īstenot Latvijas nacionālajām interesēm atbilstošu
ārpolitiku.
1. Paaugstināsim Latvijas ārlietu resorā strādājošo zināšanu un
praktisko iemaņu līmeni;
2. Paplašināsim Latvijas diplomātisko pārstāvniecību tīklu;
3. Latvijas vēstniecībām ārvalstīs prasīsim ievērojamāku iesaisti
sava darba plānošanā un veikšanā.
4. Izstrādāsim Latvijas ārpolitikas efektivitātes uzlabošanai
nepieciešamos konceptuālos dokumentus – Latvijas ārpolitikas
pamatvirzienus, dokumentu, kas atspoguļo Ārlietu resora uzdevumus
Latvijai esot eiroatlantiskās sadarbības loceklei, stratēģiju
Latvija Eiropas Savienībā. Dokumentu izstrāde ļaus labāk plānot
un koordinēt nacionālajām interesēm atbilstošu ārpolitiku.
5. Uzlabosim Latvijas spējas veikt analītiskus pētījumus par
valsts nacionālajām interesēm būtiskiem ārpolitikas jautājumiem.
Nostiprināsim ārlietu resora tiešu dialogu ar Latvijas un
ārvalstu pētniecisko vidi.
6. Atjaunosim regulāras ārpolitikas debates Saeimā.
7. Pārņemsim Latvijas Institūtu Ārlietu ministrijas pārraudzībā
un būtiski palielināsim tā finansējumu. Izstrādāsim un īstenosim
efektīvu Latvijas tēla veidošanas programmu, piesaistot atzītus
profesionāļus tirgzinības un reklāmas jomā. Latvijas tēla
popularizēšanai daudz aktīvāk izmantosim diplomātisko
pārstāvniecību tīklu.
Īstenosim Latvijas nacionālās intereses Eiropas Savienībā.
8. Vislielāko uzmanību pievērsīsim
pašreiz galvenajam Latvijas uzdevumam Eiropas Savienībā –
iespējami īsā laikā apgūt prasmi valsts nacionālo interešu
īstenošanai izmantot dalības ES dotās iespējas.
9. Iestāsimies par efektīvu Eiropas Savienību, kura spēj
vienoties par kopīgu nostāju ārpolitikas un drošības politikas
jautājumos, līdz ar to spēj aktīvi iesaistīties pasaules
politikas veidošanā.
10. Atbalstīsim tādu Eiropas Savienības turpmāko attīstību, kurā
galvenais princips ir solidaritāte un kuras pamats ir vienlīdzīgu
valstu savienība.
11. Aktīvi iesaistīsimies turpmāko ES politiku un iniciatīvu
veidošanā un īstenošanā. Vienlaikus uzstāsim, ka Eiropas
Savienības galvenais uzdevums ir labklājības nodrošināšana tās
dalībvalstu iedzīvotājiem, tādēļ iestāsimies par to, lai ES
pastiprina centienus paaugstināt savas ekonomikas
konkurētspēju.
12. Rūpēsimies par to, lai Latvija uz vienlīdzīgiem pamatiem
varētu efektīvi saņemt un izmantot ES Strukturālo fondu,
Kohēzijas fondu un Kopējās lauksaimniecības politikas
līdzekļus.
13. Eiropas Savienības ietvaros stiprināsim Latvijas enerģētisko
drošību.
14. Īstenosim aktīvu divpusēju politiku ar ES dalībvalstīm.
15. Aktīvi veicināsim paplašinātās ES lomas pieaugumu jaunajās
kaimiņvalstīs. Īpašu uzmanību pievērsīsim ES attiecībām ar
Austrumeiropas valstīm – Baltkrieviju, Ukrainu, Moldovu, Kaukāza
reģionā ar Gruziju. Veicināsim šo valstu integrāciju ES
ekonomiskajā un politiskajā telpā.
16. Aktīvi iesaistīsimies ES-Krievijas partnerības veidošanā.
Iestāsimies par cieša ES-ASV dialoga nepieciešamību šajā
jautājumā, kas veicinās tādas ES-Krievijas partnerības
veidošanos, kura balstīta uz kopīgu interešu un vērtību
līdzsvaru.
Veiksim nepieciešamos pārkārtojumus ārējās ekonomiskās dimensijas efektīvākai izmantošanai nacionālo interešu īstenošanai.
17. Izmantosim ārējā ekonomiskajā
sadarbībā gūto pieredzi un ES iekšējā tirgus sniegtās iespējas
uzņēmējdarbībai labvēlīgas vides veicināšanai, efektīvas un
konkurētspējīgas Latvijas ekonomiskās struktūras radīšanai, kā
arī sabiedrībā eksistējošo sociāli ekonomisko atšķirību un risku
samazināšanai.
18. Uzlabosim eksporta iespēju apzināšanu Latvijai gan
tradicionālos, gan netradicionālos eksporta tirgos.
19. Attīstīsim Latvijas atbalsta sniegšanas stratēģiju
partnervalstīm.
20. Veiksim nepieciešamos pasākumus dalībai OECD.
21. Izmantojot ES dalībvalsts statusa sniegtās priekšrocības,
veicināsim ekonomiskās attiecības ar Krieviju un citām NVS
valstīm.
22. Atbalstīsim Krievijas uzņemšanu PTO.
23. Veicināsim uzņēmējdarbības vides sakārtošanu Latvijas
ekonomiskajām interesēm svarīgās ES kaimiņvalstīs.
24. Izvērsīsim un nostiprināsim Latvijas ekonomisko pārstāvju tīklu ārvalstīs.
Stiprināsim valsts drošību, aktīvi darbojoties NATO, ES un, nostiprinot divpusējo sadarbību ar ASV.
25. Izmantojot savu dalību NATO,
paaugstināsim Latvijas iedzīvotāju un valsts drošību un
aizsargātību pret jauna veida apdraudējumiem kā starptautiskais
terorisms un masu iznīcināšanas ieroču izplatīšana.
26. Tai pašā laikā mēs neaizmirsīsim par vecajiem draudiem valsts
drošībai. Dalība NATO reāli mazina šos draudus.
27. Aktīvi stiprināsim NATO kā eiroatlantiskās telpas drošības
pamatu. Mūsu interesēs ir veicināt Alianses efektivitāti,
saliedētību un rīcībspēju.
28. Atbalstīsim NATO lomas pieaugumu drošības un stabilitātes
nodrošināšanā Alianses interesēm svarīgos reģionos un
valstīs.
29. Iestāsimies par Latvijas līdzdalību starptautiskās NATO, ES
vai ANO vadītās miera nodrošināšanas misijās. Aktīva sadarbība ar
mūsu sabiedrotajiem stiprina Latvijas drošību.
30. Atbalstām un iesaistīsimies Eiropas Savienības Drošības un
aizsardzības politikas (EDAP) veidošanā, uzsverot, ka tā nav
alternatīva NATO. Dosim savu ieguldījumu Eiropas drošības
stratēģijas rīcības plānu izstrādāšanā.
31. Stiprināsim divpusējo sadarbību drošības jautājumos ar
ASV.
Pilnveidosim sadarbību Baltijas jūras reģionā, to pārveidojot atbilstoši jaunajai stratēģiskai situācijai Eiropā.
32. Izvērtēsim un izmantosim
iespējas sadarbību Baltijas jūras reģionā attīstīt atbilstoši
situācijai, kuru rada ES un NATO paplašināšanās.
33. Veicināsim Ziemeļeiropas valstu sadarbības nostiprināšanos,
īpašu nozīmi pievēršot sadarbībai Baltijas valstu starpā,
Baltijas/Ziemeļvalstu ES dalībvalstu starpā pēc formāta 3+3, kā
arī 8 Ziemeļvalstu-Baltijas valstu sadarbībai.
34. Izvērtēsim konceptuālās un praktiskās iespējas, kas pastāv
ciešākai Baltijas Asamblejas un Baltijas Ministru padomes
sadarbībai ar Ziemeļu Padomes un Ziemeļu Ministru padomes
struktūrām.
35. Veicināsim diskusiju starp Baltijas jūras reģiona valstīm
jautājumā par iespējamu reģionālās sadarbības struktūru iesaisti
ES Kaimiņu politikas ietvaros.
36. E-PINE iniciatīvas ietvaros atbalstīsim sadarbības
attīstīšanu starp 8 Baltijas/Ziemeļvalstīm un ASV.
37. Aktīvi iestāsimies par kuģošanas drošības paaugstināšanu
Baltijas jūrā.
38. Iestāsimies par to, lai ES un NATO paplašināšanās neradītu
šķēršļus vienotas un nedalītas Eiropas idejas īstenošanai
Baltijas jūras reģionā.
Atbalstīsim ārvalstīs dzīvojošo latviešu vēlmi veidot ciešas saites ar Latvijas kultūras, politisko un ekonomisko vidi.
39. Rūpēsimies par to, lai
ārvalstīs dzīvojošo latviešu kopienām būtu iespējams uzturēt
ciešu saiti ar Latviju. Pievērsīsim lielāku uzmanību ilgtermiņa
programmai “Latvijas diaspora”. Izmantosim dažāda veida iespējas
ārvalstu latviešu izglītības iespēju atbalstīšanai gan latviešu
skolās ārvalstīs, gan Latvijā.
40. Attīstīsim mūsu spējas nodrošināt Latvijas pilsoņu un
pastāvīgo iedzīvotāju tiesisko aizsardzību ārvalstīs.
Valsts aizsardzība
1. Latvijas valsts līdz 2006. gada
beigām pāries uz profesionālu armiju. Nodrošināsim Nacionālo
bruņoto spēku (NBS) profesionalizāciju un atteiksimies no
obligātā militārā dienesta, izveidojot efektīvu personāla atlases
un apmācības sistēmu, kā arī izstrādājot konkurētspējīgu
atalgojumu un sociālo garantiju programmu profesionālā dienesta
karavīriem.
2. Turpināsim iesākto aizsardzības reformu un nodrošināsim
bruņoto spēku savietojamību ar NATO. Transatlantiskajā aliansē
turpināsim būt par uzticamu sabiedroto, kurš piedalās kolektīvās
aizsardzības sistēmā un operācijās.
3. Līdz 2004. gada beigām restrukturizēsim Nacionālos bruņotos
spēkus, lai nodrošinātu Latvijas saistību izpildi kolektīvās
aizsardzības sistēmā un NBS kvalitatīvu izaugsmi atbilstoši
Latvijas un NATO noteiktajiem spēku attīstības mērķiem.
4. Turpināsim nodrošināt 2% no iekšzemes kopprodukta valsts
aizsardzības vajadzībām, rūpējoties par plānveidīgu un efektīgu
līdzekļu izlietojumu.
5. Izmantojot citu NATO dalībvalstu palīdzību, nodrošināsim mūsu
gaisa telpas pilnīgu kontroli un aizsardzību.
6. Pilnveidosim militāro infrastruktūru tā, lai nepieciešamības
gadījumā varētu saņemt NATO valstu militāro atbalstu.
7. Attīstīsim Latvijas brigādi, lai nodrošinātu viena bataljona
pastāvīgu līdzdalību NATO operācijās. Attīstīsim specializētās
vienības – militāros mediķus, militāros policistus un sapierus,
atbilstoši Latvijas un NATO noteiktajiem spēku attīstības
mērķiem.
8. Aktīvi piedalīsimies Kopējās Eiropas drošības aizsardzības
politikas formulēšanā un īstenošanā, tupināsim Baltijas valstu
militārās sadarbības projektus, kā arī sniegsim atbalstu tām
valstīm, kas vēlas attīstīt savus bruņotos spēkus atbilstoši
demokrātiskas valsts principiem.
9. Pabeigsim valsts drošības iestāžu reformu, nodrošināsim
klasificētas informācijas aizsardzību atbilstoši NATO
prasībām.
10. Attīstīsim Zemessardzi, lai nodrošinātu kolektīvās
aizsardzības uzdevumus.
11. Līdz 2004. gada beigām pārskatīsim mobilizācijas un krīzes
kontroles sistēmas aizsardzības pamatprincipus atbilstoši
jaunajai drošības sistēmai.
12. Nodrošināsim valsts aizsardzības sistēmas stratēģiskās
vadības un plānošanas efektīvu darbību, novēršot funkciju
dublēšanu starp Aizsardzības ministriju un Nacionālo bruņoto
spēku štābu.
13. Nodrošināsim Nacionālos bruņotos spēkus ar modernu bruņojumu
un ekipējumu (pretgaisa, prettanku aizsardzības ieročiem, sakaru
sistēmām, bruņutehniku, jūras novērošanas sistēmu un citu
tehniku).
14. Atbalstīsim jaunatnes valstisko, patriotisko un sportisko
audzināšanu, nostiprināsim un attīstīsim Jaunsardzes
kustību.
15. Aktīvi iesaistīsim Latvijas zinātnes potenciālu valsts
aizsardzības sistēmas uzdevumu veikšanā.
16. Nodrošināsim disciplīnu Nacionālajos bruņotajos spēkos.
17. Uzlabosim un padarīsim efektīvāku iepirkumu sistēmu
militārajām vajadzībām.
18. Līdz pārejai uz profesionālo militāro dienestu uzlabosim
alternatīvā militārā dienesta iespējas.
II. Panākt katra Latvijas iedzīvotāja labklājības
pieaugumu:
A. konsekventi palielinot minimālās algas un
pensiju apmēru;
B. pakāpeniski paaugstinot ar iedzīvotāju ienākuma nodokli
neapliekamo algas daļu (minimumu); tas darāms vienlaicīgi mainot
iedzīvotāju ienākuma nodokļa sadales proporciju par labu
pašvaldībām;
C. palielinot nodarbinātības līmeni, izskaužot nabadzību un
samazinot dzīves līmeņa atšķirības reģionos, īpaši atbalstot
jaunu darba vietu rašanos attīstības (depresīvajos) reģionos.
Labklājība
1. Stiprināsim valsts pensiju
sistēmas kapacitāti virzībai uz pietiekamu pensiju
nodrošināšanu.
2. Indeksēsim pensijas vismaz divas reizes gadā atbilstoši
inflācijai.
3. Konsekventi turpināsim pāreju uz fondēto pensiju sistēmu,
tādejādi stimulējot iekšzemes uzkrājumu veidošanos.
4. Lai nodrošinātu valsts sociālās sistēmas stabilu turpmāko
darbību, no privatizācijas ieņēmumiem dzēsīsim sociālā budžeta
parādu valsts budžetam.
5. Mazināsim nabadzību un sociālo atstumtību izstrādājot un
realizējot Nacionālo rīcības plānu nabadzības un sociālās
atstumtības mazināšanai, tā īstenošanai piesaistot kā nacionālo
finansējumu, tā arī Eiropas Savienības struktūrfondu
līdzekļus.
6. Pilnveidosim sociālās un
profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu sistēmu, sekmējot
sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu
integrēšanu sabiedrībā un darba tirgū.
7. Sekmēsim profesionālu sociālā darba speciālistu izglītošanu,
lai nodrošinātu katrā pašvaldībā kvalitatīvu sociālo darbu ar
sociālās atstumtības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem.
8. Izveidosim efektīvu sistēmu invaliditātes un tās izraisīto
seku mazināšanai.
9. Uzlabosim invalīdu nodrošinājumu ar tehniskajiem
palīglīdzekļiem.
10. Turpināsim sociālo pakalpojumu sistēmas decentralizāciju,
ieviešot principu “nauda seko klientam”.
11. Rūpēsimies par nodarbinātības līmeņa palielināšanu:
• turpinot darbā iekārtošanas pasākumus personām ar īpašām
vajadzībām un jauniešiem, kā arī ieviešot jaunus aktīvos
nodarbinātības pasākumus;
• pilnveidojot motivācijas mehānismus nodarbinātības
veicināšanai;
• pielāgojot profesionālo izglītību un profesionālo sagatavotību
darba tirgus prasībām;
• nodrošinot pieejamību profesionāli orientētai mūžizglītībai un
samazinot atskaitīto audzēkņu skaitu izglītības iestādēs;
• pagarinot aktīvā darba mūža iespējas;
• izstrādājot un īstenojot rīcības plānu nelegālās nodarbinātības
samazināšanai darba jomā.
12. Paaugstināsim darbinieku drošības un veselības aizsardzības
līmeni atbilstoši Eiropas Savienības kritērijiem un prasībām,
veicinot veselīgas darba vides attīstību un darba apstākļu
kvalitātes uzlabošanu – pilnveidojot darba aizsardzības
pakalpojumu sistēmu, informējot un atbalstot darba devējus un
sabiedrību kopumā.
13. Nodrošināsim dzimumu līdztiesības jautājumu efektīvu,
integrētu un koordinētu risināšanu izstrādājot un realizējot
programmu dzimumu līdztiesības īstenošanai.
14. Veicināsim sociālā dialoga attīstību, iesaistot sociālos
partnerus pozitīvo pārmaiņu rosināšanā un konsultācijās.
Mājokļa politika
1. Izstrādāsim un realizēsim
valdības atbalsta programmu mājokļu būvei un atjaunošanai,
veicinot dzīves līmeņa atšķirību izlīdzināšanos reģionos.
2. Atbalstīsim hipotekāro kredītu izmantošanu mājokļu būvniecībai
un to saņemšanu ar atvieglotiem noteikumiem.
3. Nodrošināsim Mājokļu aģentūras pieejamību reģionam
optimālās vietās, ievērojot subsidiaritātes principu.
4. Atbalstīsim kvalitatīvu mājokļu būvniecības attīstību,
izmantojot mūsdienīgu, videi draudzīgu siltumtehnisko un
celtniecības materiālu izmantošanu.
5. Veiksim pasākumus, lai nodrošinātu komunālo pakalpojumu
piegādes uzskaiti atbilstoši faktiski patērētajam.
6. Veicināsim mājokļu nodošanu apsaimniekošanā dzīvokļu
īpašniekiem.
7. Veiksim pasākumus, lai sabiedrisko pakalpojumu kvalitāte
atbilstu patērētāju prasībām un tarifu politika būtu līdzsvarota,
saprātīga un caurskatāma.
III. Stiprināt demokrātiju, pilsonisko sabiedrību, iedzīvotāju
un valsts drošību, tai skaitā izvēršot aktīvu cīņu pret
korupciju, kontrabandu un noziedzības pieaugumu:
A.
nodrošinot KNAB efektīvu darbību un politisku neatkarību;
B. nodrošinot efektīvu, rezultatīvu un atklātu tiesībsargājošo
iestāžu un VID darbu;
C. nodrošinot personu tiesības uz ātru un taisnīgu tiesu sistēmas
darbu un valsts garantētu pilsoņu tiesību aizsardzību.
Valsts
politika
un pārvalde
1. Ieviesīsim skaidrus mehānismus
sabiedrības līdzdalībai visos politikas veidošanas posmos
(izstrādāšanā, ieviešanā un izvērtēšanā).
2. Valsts pārvaldes modernizēšanai un e-pārvaldes ieviešanai
visos līmeņos 2004.-2006.g. aktualizēsim valsts integrētās
informācijas sistēmas (megasistēmas) īstenošanu, nodrošināsim
centrālā mezgla un nacionālā portāla izveidi, veiksim pašvaldību
iesaisti sistēmā, nodrošinot elektronisko dokumentu apriti
valsts/pašvaldību institūcijās un personu apliecību (ID karšu)
pieejamību iedzīvotājiem, veiksim publisko Interneta terminālu
instalāciju.
3. Nolūkā garantēt sociālo stabilitāti valstī un lai saskaņotu
sociālo partneru intereses sociālos un ekonomiskos jautājumus,
veicināsim trīspusējo sociālo dialogu starp darba devēju
organizācijām, arodbiedrībām un valsts institūcijām.
4. Pieņemot lēmumus izvērtēsim to sekas uz abu dzimumu
līdztiesību, novēršot diskrimināciju, veicinot budžeta līdzekļu
efektīvu un mērķtiecību izmantošanu, kā arī izskaužot
sociālos un ekonomiskos faktorus, kas kavē tautas
attīstību.
5. Valsts pasūtītie pētījumi ir nepieciešams valsts politisko
lēmumu pieņemšanas instruments, kas palīdz nodrošināt politisko
lēmumu kvalitāti. Atjaunosim valsts pasūtīto pētījumu budžetu,
radot tādu pētījumu pasūtīšanas kārtību, kas var gan kalpot
ilglaicīgai politikas plānošanai, gan dot iespēju strauji reaģēt
uz politikas veidošanas aktualitātēm.
Pilsoniska sabiedrība
1. Pilsoniskās sabiedrības
attīstībai ir nepieciešama labvēlīga likumdošanas un finansiālā
vide. Mēs sekmēsim efektīvu sabiedriskā labuma organizāciju
darbību, atbalstot tās ar dažādiem nodokļu un nodevu
atvieglojumiem.
2. Politisko partiju finansēšanas sistēmai maksimāli jāierobežo
nezināmas izcelsmes līdzekļu ieplūšana partiju kasēs un
jānodrošina samērīgi priekšvēlēšanu kampaņas tēriņi. Mēs
nemainīsim likumā par politisko partiju finansēšanu noteikto
kārtību.
3. Priekšvēlēšanu aģitācijai jānodrošina sabiedrībai iespēja gūt
vispusīgu priekšstatu par politisko partiju un deputātu
kandidātu. Mēs atbalstīsim slēptās reklāmas aizliegšanu un valsts
finansējuma piešķiršanu raidorganizācijām publisko
debašu veidošanai priekšvēlēšanu periodā.
4. Pieņemsim un finansiāli nodrošināsim valsts programmu
pilsoniskās sabiedrības attīstībai, lai veicinātu sabiedrisko
organizāciju darbību, brīvprātīgo kustību, kopienu filantropiju
un sociāli atbildīgu uzņēmējdarbību.
Tieslietas
1. Līdz 2004.g. 1.jūlijam
pieņemsim skaidru un konkrētu Korupcijas novēršanas programmu un
rīcības plānu tās īstenošanai.
2. Ieviesīsim efektīvu tiesu administrēšanas sistēmu, nodrošinot
tiesu varas neatkarību
3. Attīstīsim administratīvo tiesu sistēmu, nodrošinot to
pieejamību visā valstī.
4. Administratīvā procesa likuma kvalitatīvai ieviešanai
nodrošināsim apmācību tiem valsts un pašvaldību darbiniekiem, kas
izdod administratīvos aktus, kā arī veiksim plašas iedzīvotāju
informēšanas aktivitātes par Administratīvā procesa likuma
sniegtajām tiesībām un iespējām.
5. Latvijas iedzīvotājiem ir jāsniedz reāla iespēja gūt
kompensāciju par zaudējumu, kas var tikt nodarīts ar
nekvalitatīvu administratīvo aktu. Nekavējoties
nodrošināsim to normatīvo aktu izstrādi un pieņemšanu, kas
saistīti ar zaudējumu atlīdzību Administratīvā procesa
ietvaros.
6. Nodrošināsim jauna Kriminālprocesa likuma spēkā stāšanos ar
2005. gada 1. janvāri.
7. Nodrošināsim pilnu finansējumu obligātajai aizstāvībai
tiesā
8. Pilnveidosim tiesu pieejamību,
ieviešot efektīvu juridiskās palīdzības sistēmu.
9. Ieviesīsim uz objektīviem kritērijiem balstītu tiesnešu
kvalifikācijas novērtēšanu visas karjeras laikā.
10. Turpināsim tiesnešu algu reformu.
11. Novērsīsim tiesību sargājošo institūciju politizāciju un
nodrošināsim reālu tiesu varas neatkarību.
12. Stiprināsim valsts probācijas dienestu, īpaši uzmanību veltot
nepilngadīgo personu tiesību aizsardzībai.
13. Izveidosim datu aizsardzības sistēmu atbilstoši Eiropas
Savienības prasībām.
14. Veidosim cietumu sistēmu atbilstoši Eiropas Savienības
prasībām.
15. Samazināsim pirmstiesas apcietinājumā esošo cilvēku skaitu,
izmantojot drošības līdzekļus, kas nav saistīti ar brīvības
atņemšanu, piemēram, nodrošinot iespēju piemērot efektīvu
pirmstiesas uzraudzību personām, kas nav sabiedrībai
bīstamas.
Iekšlietas
1. Policija kalpo sabiedrībai. Mēs
nosodām jebkādu vardarbību policijas rindās, un aktīvi
rīkosimies, lai šo parādību izskaustu.
2. Nodrošināsim strādājošiem policistiem profesionālu apmācību,
kas ikvienam policistam sniegs ieskatu cilvēktiesību pamatos,
saskarsmes prasmēs, un prasībās pēc proporcionalitātes
ievērošanas ieroču un spēka pielietošanā policijas darbā.
3. Pilnveidosim iekšlietu sistēmas dienestu profesionalitāti
atbilstoši Eiropas Savienības dalībvalsts uzdevumiem un
nodrošināsim sekmīgu sadarbību ar Eiropolu un citām
Eiropas Savienības iekšlietu struktūrām, īpaši organizētās
noziedzības tīklu, narkotiku tranzīta un cilvēku tirdzniecības
apkarošanā
4. Atbilstoši Latvijas kā Eiropas Savienības un NATO dalībvalsts
pienākumiem, uzlabosim starptautisko sadarbību starptautiskā
terorisma draudu novēršanā.
5. Kā prioritāru
turpināsim cīņu ar korupciju, tai skaitā iekšlietu sistēmas
dienestos un uzlabojot Valsts policijas Iekšējā drošības biroja
darba efektivitāti.
6. Nodrošināsim sekmīgu Latvijas sagatavošanos pilnvērtīgai
dalībai Šengenas līgumā, veicot pilnīgu Eiropas Savienības
līdzekļu apguvi, paaugstinot iekšlietu sistēmas dienestu
materiāltehniskā nodrošinājuma un profesionalitātes izaugsmi, kā
arī veicot policijas darba optimizāciju atbilstoši Eiropas
Savienības dalībvalsts un Šengenas līguma prasībām.
7. Mēs apzināmies, ka slēgta tipa iestādes ir īpaša riska zona
cilvēka tiesību ievērošanā. Iesaistīsim sabiedrības pārstāvjus
slēgta tipa iestāžu uzraudzībā, lai efektīvāk nodrošinātu to
cilvēku tiesības, kas atrodas šajās iestādēs.
8. Pilnveidosim valsts robežas kontroli atbilstoši Eiropas
Savienības prasībām, savlaicīgi pabeidzot uzsākto valsts robežas
infrastruktūras objektu celtniecību.
9. Pilnveidosim Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbu,
lai sniegtu kvalitatīvāku un operatīvāku palīdzību cilvēkiem
ugunsgrēkos, nelaimes gadījumos, dabas un tehnogēnās
katastrofās.
10. Sakārtosim valsts civilās aizsardzības sistēmas tiesiskos
pamatus, materiāli tehnisko bāzi un vadības sistēmu atbilstoši
mūsdienās iespējamiem apdraudējuma riskiem.
IV. Stiprināt pašvaldības, ievērojot Eiropas vietējo
pašvaldību hartā ietvertos principus, panākot pienākumu
kvalitatīvu izpildi un atbildīgu darbu:
A. Ar valsts
atbalstu veicinot brīvprātīgu administratīvi teritoriālo
reformu;
B. Izveidojot tieši vēlētas reģionālās (apriņķu) pašvaldības.
Pašvaldības
1. Nostiprināsim vietējo
pašvaldību lomu ilgtspējīgā valsts attīstībā, ievērojot Eiropas
vietējo pašvaldības hartā ietvertos principus.
2. Iestrādāsim normatīvajos aktos priekšnoteikumus pašvaldību
tiesiskuma un atbildības palielināšanai.
3. Pakāpeniski palielināsim pašvaldību ieņēmumu īpatsvaru valsts
konsolidētajā kopbudžetā, nodrošinot pašvaldībām deleģēto
funkciju finansējumu pilnā apjomā un spēju līdzfinansēt
infrastruktūras projektus.
4. Koordinēsim un palielināsim pašvaldību investīciju daļu Valsts
investīciju programmā, veicot tās izvērtēšanu reģionālā un nozaru
griezumā
5. Ar valsts atbalstu realizēsim brīvprātīgu administratīvi
teritoriālo reformu, nodrošinot kvalitatīvāku dzīves vidi visiem
iedzīvotājiem un novēršot nomaļu efekta veidošanos.
6. Šim nolūkam turpināsim vietējo pašvaldību brīvprātīgās
apvienošanās procesu saskaņā ar novadu izveides modeli, kuru
apstiprināsim ar valdības lēmu mu līdz 2004. gada beigām pēc
sarunu procedūras pabeigšanas.
7. Ieguldīsim līdzekļus mērķprogrammās, kas veicinās brīvprātīgu
novadu veidošanās procesu un sakārtos infrastruktūras objektus
pašvaldībās
8. Līdz novadu izveidošanai izstrādāsim un apstiprināsim skaidru
koncepciju par tieši vēlētu reģionālo pašvaldību izveidi.
9. Novadu veidošanu un reģionālo pašvaldību izveides koncepciju
realizēsim vienlaicīgi ar valsts pārvaldes funkcionālo un
teritoriālo reorganizāciju, optimāli deleģējot funkcijas un
palielinot pašvaldību lomu.
10. Pakāpeniski reģionalizēsim valsts pārvaldi atbilstoši pieciem
plānošanas reģioniem. Valsts pārvaldes reorganizāciju saistīsim
ar koncepciju par reģionālajām pašvaldībām.
11. Nepieciešamo likumdošanas bāzi novadu izveidošanai un
reģionālo pašvaldību koncepcijas realizācijai apstiprināsim līdz
2005. gada 30.decembrim.
12. Izvērtēsim rajonu lomu un funkcijas un ar speciālu likumu
noteiksim rajonu funkciju un finansējuma pārmantotājus līdz 2005.
gada 30. decembrim.
13. Atbalstīsim mērķtiecīgus ieguldījumus reģionu infrastruktūras
attīstībā.
14. Cilvēkresursu attīstība ir uzskatāma par būtisku reģionu
attīstības priekšnoteikumu un tāpēc veicināsim reģionālo
izglītības iestāžu attīstību un nostiprināšanu.
15. Nodrošināsim publisko datu tīklu pieejamību katrai
pašvaldībai un tās iedzīvotājiem līdz 2006. gada beigām.
Reģionālā attīstība
1. Lai saglabātu valsts reģionus,
kas ir uzskatāmi par unikālu teritoriju vienību, kas ienes kopējā
valsts tēlā tā specifiskās īpatnības, un atbalstītu to izaugsmi,
pievērsīsim īpašu uzmanību pilnvērtīgai reģionu teritoriju
izmantošanai un to labklājības nodrošināšanai
2. Nodrošināsim transporta, inženiertehniskās un sociālas
infrastruktūras būvniecību valstī ievērojot reģionālajām
prioritātēm.
3. Nodrošināsim valsts atbalsta programmu un ES struktūrfondu
finansējuma sadali reģionālā griezumā – likvidējot atšķirības
reģionu vidū.
4. Nostiprināsim 5 plānošanas reģionu juridisko statusu,
pakāpeniski palielinot to kompetenci un resursus, veicinot
attīstības atšķirību izlīdzināšanos reģionos.
5. Nodrošināsim 5 reģionu lomas palielināšanos ES strukturālo
fondu apgūšanā nākošajā programmēšanas periodā no 2007. līdz
2012. gadam.
6. Reorganizēsim Valsts investīciju programmu, nosakot valsts un
reģionālās nozīmes prioritātes, atbilstoši nodalot
finansēju
ma apjomus un izvērtējot to
ilgtermiņa lietderību.
7. Atjaunosim darbu pie Nacionālā plānojuma un turpmāk
sagatavosim ikgadēju pārskatu par nacionālā līmeņa teritorijas
attīstības plānošanas procesu.
8. Aktualizēsim Nacionālo attīstības plānu kā valsts un reģionu
vidēja termiņa attīstības pamatdokumentu valsts un ES investīciju
plānošanai.
9. Turpināsim valsts atbalstu attīstības un teritorijas
plānošanai pašvaldībās, lai nodrošinātu saistību starp
pašvaldību, reģionu attīstības plāniem un attīstības plāniem
valsts līmenī.
10. Izstrādāsim kompleksu valsts programmu uzņēmējdarbības
veicināšanai Īpaši atbalstāmajos reģionos, par prioritātēm
nosakot jaunu darba vietu izveidi un produkcijas ražošanu ar
lielāku pievienoto vērtību.
V. Radīt nosacījumus, lai turpinātos strauja un ilgtspējīga
ekonomikas izaugsme:
A. īstenojot sabalansētu fiskālo
politiku, budžeta deficītam nepārsniedzot 2% no IKP robežu;
B. pārskatot Latvijas uzņēmējdarbības vidi, veicot nepieciešamos
pasākumus tās konkurētspējas nodrošināšanai un mazo un vidējo
uzņēmumu attīstībai;
C. atbalstot informācijas sabiedrības veidošanos pēc būtības un
ar praktisku rīcību, veicinot interneta pieejamību (īpaši lauku
reģionos un izglītības iestādēs), lietošanu (tajā skaitā valsts
un pašvaldību darbā, lai īstenotu valsts pārvaldes atklātības
principus un sniedzot pakalpojumus
sabiedrībai), attīstību (tajā skaitā atbalstot kvalitatīva
satura radīšanu valsts valodā un tā brīvu pieejamību
internetā).
D. nodrošinot ES standartiem atbilstošu izglītības un zinātnes
sistēmu, veicinot augstākās izglītības vispārēju pieejamību,
saglabājot valsts budžeta finansējumu augstskolām, un palielinot
valsts finansējumu zinātnei.
Finanses
Budžets
1. Īstenosim fiskālo politiku, kas vērsta uz stabilu
makroekonomisko izaugsmi. Nodrošināsim pakāpenisku fiskālās
situācijas uzlabošanos turpmākajos gados, par vidēja
termiņa mērķi izvirzot bezdeficīta budžetu.
2. Līdz ar Latvijas pievienošanos Eiropas Savienībai konsekventi
nodrošināsim Māstrihtas fiskālo kritēriju izpildi Latvijā.
3. Pāriesim uz uzkrāšanas grāmatvedības principu valsts budžeta
izstrādē.
4. Ieviesīsim vidēja termiņa (3-5 gadi) budžeta plānošanu un
veiksim fiskālās atbildības nostiprināšanu ieņēmumu un izdevumu
plānošanā.
5. Līdz 2006.g. dubultosim valsts investīciju programmas apjomu,
novirzot tās infrastruktūras projektiem, pašvaldību projektiem,
projektiem inovatīvās nozarēs un projektiem, kuri nodrošina
ātrāku atdevi.
6. Privatizācijā iegūtos līdzekļus izmantosim sociālā budžeta
līdzsvara atjaunošanai.
7. Izvērtēsim iespējas piedalīties starptautiskās palīdzības
projektos nabadzīgajām un jaunattīstības zemēm.
Nodokļu politika un administrācija
8. Īstenosim skaidru un saprotamu
nodokļu politiku, veidosim precīzu nodokļu normatīvo bāzi,
nepieļaujot dažādas normatīvo aktu traktēšanas iespējas.
9. Samazināsim kopējo nodokļu slogu, paaugstinot ar iedzīvotāju
ienākuma nodokli neapliekamo ieņēmumu minimumu, vienlaikus
uzlabojot nodokļu iekasēšanu. Pašvaldību ieņēmumu samazinājumu
kompensēsim, mainot iedzīvotāju ienākuma nodokļa sadales
proporciju.
10. Vienkāršosim nodokļu dokumentāciju, līdz 2004.g. beigām
nodrošinot iespēju visas nodokļu atskaites iesniegt
elektroniski.
11. Izveidosim centralizētu nodokļu atzinumu sniegšanas dienestu
VID.
12. Aktīvi vērsīsimies pret izvairīšanos no nodokļu maksāšanas,
īpaši kontrabandu, PVN izkrāpšanu, “aplokšņu” algām un
privātpersonu ienākumu slēpšanu. Tomēr šī cīņa pret nodokļu
nemaksātājiem nedrīkst graut godīgu uzņēmumu konkurētspēju.
13. Mazināsim nepamatoti agresīvu nodokļu iekasēšanas metožu, kas
balstītas represīvos pasākumos un nodokļu maksātājiem neskaidros
normatīvos regulējumos, pielietošanu.
Eiropas Savienības līdzekļu apguve un finanšu sistēma.
14. Nekavējoties izveidosim
institucionālo sistēmu Eiropas Savienības līdzekļu piesaistei,
lai līdz 2004.g. jūlijam varētu uzsākt no šiem līdzekļiem
atbalstāmo projektu īstenošanu.
15. Izstrādāsim Nacionālo attīstības plānu ES fondu izmantošanai
2007.-2009. gados, palielinot uzsvaru cilvēkresursu attīstībai,
nodarbinātībai, uzņēmējdarbības un inovāciju atbalstam.
16. Pārskatīsim ES fondu izmantošanas plānu 2004-2006.g.,
paredzot pilnīgu pieejamo fondu izmantošanu jau līdz 2006.gadam.
Paredzēsim atbalsta un konsultāciju pasākumus inovatīvu projektu
prioritārai īstenošanai visās tautsaimniecības nozarēs.
17. Sniegsim valsts atbalstu, lai tiktu sagatavoti kvalitatīvi
projektu pieteikumi, īpaši atbalstāmajos novados.
18. Saskaņosim Latvijas grāmatvedības standartus ar
starptautiskajiem grāmatvedības standartiem.
19. Ieviesīsim elektronisko valsts iepirkuma sistēmu.
Ekonomika
1. 2004.g. izstrādāsim un
pieņemsim kompleksu Latvijas ilgtspējīgas ekonomiskās, politiskās
un sociālās attīstības koncepciju, koordinējot dažādo nozaru
programmu un koncepciju stratēģiskos mērķus un ietvertos
pasākumus. Pamatojoties uz Latvijas salīdzinošajām priekšrocībām,
noteiksim starptautiski nozīmīgus un konkurētspējīgus vienotus
prioritārus virzienus tautsaimniecībā, izglītībā, zinātniskajos
pētījumos, kuros Latvijai ir pasaules līmenim atbilstoša zināšanu
bāze un izglītības līmenis.
2. Lai nodrošinātu tautsaimniecības stabilu un ilgtspējīgu
izaugsmi, kā arī lai pilnveidotu tautsaimniecības politikas
izstrādes koordināciju, līdz 2004.g. 1.maijam izstrādāsim
Tautsaimniecības vienoto stratēģiju.
3. Veicināsim MVU konkurētspēju un attīstību, konsekventi
īstenojot MVU attīstības programmu un pasākumus, kas vērsti uz
MVU konkurētspējas nodrošināšanu un skaita palielināšanos.
4. Nodrošināsim rūpniecības konkurētspējas palielināšanu un
augstākas pievienotās vērtības produktu ražošanu, konsekventi
īstenojot Nacionālo investīciju programmu un Rūpniecības
attīstības programmu.
5. Īstenosim pasākumus administratīvo regulējumu samazināšanai
būvniecībā un pilnveidosim administratīvās procedūras būvniecības
jomā.
6. Tūrisma nozares veicināšanai pilnveidosim tiesisko un
institucionālo bāzi tūrisma jomā, izstrādāsim un īstenosim
Tūrisma attīstības pamatnostādnes.
7. Godīgas un vienlīdzīgas konkurences nodrošināšanai, kā arī lai
aizsargātu patērētāju intereses:
• sakārtosim tirdzniecības vidi un pilnveidosim normatīvo bāzi
tirdzniecības regulēšanā;
• pilnveidosim tirgus uzraudzības sistēmu.
• izstrādāsim pietiekamu un visaptverošu normatīvo bāzi
enerģētikas tirgus liberalizācijai.
8. Nodrošināsim VAS “Latvenergo” turpmāko darbību atbilstoši ES
prasībām un Latvijas nacionālajām interesēm, kā arī spēkā
esošajiem likumiem.
9. Kopā ar Latvijas Banku un citām kompetentajām institūcijām
izstrādāsim un operatīvi īstenosim programmu iespējamai
inflācijas un cenu kāpuma tempu ierobežošanai.
10. Īstenosim sistēmu, kas
samazinātu nevajadzīgo birokrātiju, pieprasot no ražotājiem
dažādas izziņas, kuras elektroniskā veidā var saņemt no Uzņēmumu
reģistra, Valsts zemes dienesta, pašvaldībām un citām
iestādēm.
11. Veicināsim zināšanu ekonomikas attīstību īstenojot Nacionālo
inovāciju programmu; 2004.-2005.g. veiksim pasākumus inovatīvu
uzņēmumu veidošanas un darbības atbalstam:
• minimizēsim procedūras uzņēmējdarbības uzsākšanai inovatīviem
uzņēmumiem.
• piešķirsim mērķdotācijas uzņēmējdarbības attīstībai atsevišķos
reģionos un tautsaimniecības sektoros.
• izveidosim speciālu finansu instrumentu kopumu iesācējiem
uzņēmējdarbībā.
• nodrošināsim sākuma un riska kapitāla pieejamību uz
atvieglotiem noteikumiem Hipotēku un zemes bankā.
• veidosim tehnoloģiskos un biznesa parkus saistībā ar
reģionālajām augstskolām.
• atbalstīsim klasterus, programmas apmācībai un konsultācijām,
patentēšanu un licenču pārdošanu, sistēmas riska
sadalīšanai.
• veidosim inovatīvās darbības finansiālā atbalsta sistēmu,
palielinot uz inovatīvo darbību orientēto valsts budžeta daļu, to
sadalot lietišķajai pētniecībai, attīstībai un inovatīvajai
darbībai, vienlaicīgi piesaistot privāto kapitālu.
12. Lai palielinātu eksporta apjomus un uzlabotu ārējās
tirdzniecības bilanci, izstrādāsim eksporta veicināšanas
programmu un īstenosim valsts stimulējošu politiku eksporta
jomā:
• mērķa tirgu apzināšana.
• aktīva jaunu ārējo tirgu apgūšana un nostiprināšanās esošajos
tirgos.
• valsts atbalstītu institūciju (eksporta aģentūru) un ekonomisko
atašeju darbība.
• uzņēmumu dalība starptautiskajās izstādēs.
• eksporta operāciju garantēšana, kreditēšana un
apdrošināšana.
• produktu ar augstu pievienoto vērtību eksporta
stimulēšana.
13. 2004.g. izveidosim Latvijas zinātnes un tehnoloģiju parku,
apvienojot vadošo augstskolu un uzņēmēju radošo potenciālu
prioritārajās nozarēs.
14. Lai paaugstinātu Latvijas tautsaimniecības konkurētspēju
globālajā tirgū, kā arī diversificētu ekonomiku lauku rajonos un
izlīdzinātu sociāli ekonomiskās disproporcijas, 2004.-2006.g.
īstenosim Koncepciju par elektronisko komerciju:
• ieviesīsim tālmācības programmas visās valsts augstskolās (tai
skaitā pārkvalifikācijai un pēcdiploma apmācībai),
• izstrādāsim normatīvo vidi teledarbinieku sociālajai
aizsardzībai,
• īstenosim universālā pakalpojuma modeli elektronisko
komunikāciju pakalpojumu vispārējai pieejamībai,
• radīsim invalīdiem ar kustību traucējumiem iespējas pilnvērtīgi
strādāt un integrēties sabiedrībā.
15. Vidējā termiņā nodrošināsim vienotas tautsaimniecības
sektorpolitikas stimulējošus budžeta un fiskālos instrumentus,
vienlaikus nodrošinot to savstarpējo sabalansētību un atbilstību
tirgus aktuālajām prasībām.
16. Atbalstīsim koncesiju un publiskās un privātās partnerības
(PPP) sistēmas iedzīvināšanu un aktīvu izmantošanu valsts
infrastruktūras attīstībā un sociālo funkciju sektorā.
17. 2004.g. iniciēsim vienotas Baltijas valstu politikas izstrādi
un īstenošanu zināšanu ietilpīgās nozarēs ar mērķi apvienot
resursus un panākt Baltijas valstu kopēju darbību globālajā
konkurencē.
Izglītība un zinātne
1. Izglītības jomā mūsu ilgtermiņa
mērķis ir virzība uz zināšanās balstītu sabiedrību, kuras
kultūras, sociālo un ekonomisko izaugsmi nosaka augsts
intelektuālais kapitāls (cilvēkresursi un intelektuālais īpašums)
un sociālais kapitāls (garīgums, atbildība un cilvēka
veselība).
2. Veicināsim augsti izglītota darbaspēka sagatavošanu,
sabiedrības motivāciju zināšanu apguvei un informācijas
sabiedrības veidošanai.
3. Nodrošināsim sekojošu izglītības attīstības principu
realizēšanu:
• pieejamības principu, kas visiem sabiedrības locekļiem
nodrošina vienlīdzīgas iespējas iegūt izglītību;
• atbilstības principu, kas nodrošina indivīdu interešu,
sabiedrības attīstības tendenču un tautsaimniecības vajadzību
ievērošanu izglītības reformu plānošanā;
• sabiedrības līdzdalības principu, kas paredz izglītības
realizētāju, nevalstisko profesionālo organizāciju un izglītības
pakalpojumu saņēmēju ieteikumu izmantošanu izglītības
reformās;
• mūžizglītības principu, kas sabiedrības locekļiem paredz
iespēju izglītoties visas dzīves garumā, paaugstināt
kvalifikāciju vai pārkvalificēties atbilstoši darba tirgus
prasībām;
• koordinācijas principu, kas īsteno integrētu pieeju izglītības
reformu plānošanā un ieviešanā;
• resursu nodrošināšanas principu, kas paredz izglītības
pakalpojumu izmaiņu plānošanu saskaņā ar valsts un pašvaldību, un
darba devēju budžetu;
• vērtīborientācijas principu, kas ļautu apgūt morāles un ētikas
pamatus.
4. Lai nodrošinātu izglītības kvalitātes paaugstināšanu visās
izglītības pakāpēs:
• pilnveidosim pedagogu izglītības un tālākizglītības
sistēmu;
• nodrošināsim profesionālās izglītības un augstākās izglītības
kvalitāti atbilstoši darba tirgus pieprasījumam;
• ar nodokļu politiku stimulēsim darba devējus, nodrošinot
prakses vietas izglītojamajiem un iesaistoties profesiju
standarta izstrādē (nosakot uzņēmuma nodokļa
atvieglojumus);
• turpināsim pedagogu darba samaksas reformas, kas veicinātu
darba kvalitāti un jauno speciālistu piesaistīšanu;
• izveidosim vienotu izglītības
kvalitātes novērtēšanas sistēmu, lai nodrošinātu Latvijā iegūto
kvalifikāciju, grādu un diplomu juridisku atzīšanu un
konkurētspēju Eiropas darba tirgū;
• nodrošināsim izglītības sistēmas tālāku informatizāciju.
5. Lai nodrošinātu izglītības pieejamību:
• pilnveidosim pirmsskolas izglītības sistēmu (5–6 gadīgu bērnu
obligātu sagatavošanu mācībām skolā);
• paplašināsim profesionālās izglītības pieejamību un pieaugušo
izglītības iespējas ar profesionāli orientētas mūžizglītības
piedāvājumu;
• nodrošināsim profesionālajai izglītībai teorētisko un praktisko
sagatavotību darbam konkrētajā profesijā;
• veicināsim izglītojamo ar speciālām vajadzībām integrāciju
vispārējās, augstākās un profesionālās izglītības
programmās;
• veicināsim universitāšu izveidi par augsta līmeņa zinātnes
centriem, kuros, balstoties uz zinātnisko potenciālu, tiek
nodrošināta visu līmeņu profesionālā un akadēmiskā
izglītība.
6. Lai nodrošinātu izglītības izmaksu efektivitāti:
• optimizēsim vispārējās izglītības iestāžu tīklu;
• ar nodokļu politiku veicināsim darba devēju iesaistīšanu
strādājošo studiju maksas segšanā (attiecinot šīs izmaksas uz
neapliekamiem ienākumiem).
7. Skolu programmās no 2005./2006. m.g. krasi pastiprināsim
matemātikas, fizikas, ķīmijas, bioloģijas, informātikas
priekšmetu īpatsvaru. Nodrošināsim šo priekšmetu apguvi ikvienam
skolēnam.
8. Valsts finansētajās augstskolās no 2005./2006. m.g.
palielināsim dabaszinātņu un tehnisko zinātņu programmu studentu
skai
tu līdz 25% no kopējā skaita.
Visās programmās akcentēsim informācijpratības un uzņēmējdarbības
pamatprincipu apguvi.
9. Dubultosim maģistrantu un doktorandu skaitu augstskolās
dabaszinātņu un tehnisko zinātņu programmās, palielinot šim
nolūkam nepieciešamo finansējumu.
10. Modernizēsim esošo zinātnisko pētījumu finansēšanas
principus, ar 2005.g. pārskatot esošo fundamentālo pētījumu
grantu piešķiršanas proporcijas starp zinātņu virzieniem,
atbilstoši noteiktajiem prioritārajiem virzieniem.
11. Ar 2005.g. palielināsim zinātnisko pētījumu finansēšanu,
ieviešot jaunu lietojamo pētījumu finansēšanas programmu valsts
noteiktajos prioritāros virzienos, piesaistot privātos uzņēmumus
projektu finansēšanā, izstrādē un pētījumu rezultātu
ieviešanā.
12. Izstrādāsim un īstenosim rīcības plānu, lai līdz 2010. gadam
sasniegtu ES direktīvām (mērķiem) atbilstošu zinātnes,
tehnoloģiju un inovāciju attīstības finansējumu 1% IKP no valsts
budžeta, jau 2005. gadā paredzot pieaugumu vismaz par 0,1%.
13. Veicināsim pasākumus privātā kapitāla un nevalstisko
investīciju piesaisti izglītībai un pētniecībai, lai 2010. gadā
tas sasniegtu 2% no IKP, kā arī veicināsim zinātnisko pētījumu
virzību uz lietišķajiem pētījumiem un inovatīvu darbību,
nodrošinot jauno produktu un pakalpojumu tūlītēju ienākšanu
tirgū;
Satiksme
1. Veidosim efektīvu, drošu,
konkurētspējīgu, videi draudzīgu, sabalansētu un multimodālu
transporta sistēmu, kura ir integrēta Eiropas transporta sistēmā,
kura nodrošina valsts ekonomiskās un sociālās vajadzības pēc
pasažieru un kravu pārvadājumiem iekšzemē un starptautiskajā
satiksmē, kā arī veicina reģionālo attīstību. Šī mērķa
sasniegšanai efektīvi izmantosim ES piešķirtos līdzekļus.
2. Veicināsim Latvijas kā tranzītvalsts potenciāla izmantošanu,
palielinot tranzītpārvadājumus caur ostām, optimizējot
robežšķērsošanas procedūras, veicinot starpvalstu ekonomisko
sadarbību, aizsargājot Latvijas pārvadātāju intereses atbilstoši
starptautiskām tiesību normām un sekmējot pievienotās vērtības
palielināšanu tranzītkravām.
3. Nodrošināsim pakāpenisku satiksmes drošības, satiksmes
kvalitātes un autoceļu uzturēšanas līmeņa paaugstināšanu valsts
un pašvaldību autoceļu tīklā, ik gadu palielinot autoceļu nozares
finansējumu.
4. 2006.g. sāksim būvēt modernu Latgales maģistrāli posmā Ogre –
Jēkabpils.
5. Veicināsim novadu infrastruktūras sakārtošanu izstrādājot
atsevišķu valsts atbalsta programmu pašvaldību autoceļu
sakārtošanai.
6. Būtiski uzlabosim satiksmes drošības līmeni un izveidosim
videi draudzīgu transporta sistēmu.
7. Stimulēsim pakalpojumu ar augstu pievienoto vērtību un
rūpnieciskās ražošanas (rūpnīcas, kombinētā transporta termināli,
kravu sadales un loģistikas centri) attīstību ostās un citos
transporta mezglos.
8. Nodrošināsim Latvijas transporta sistēmas integrāciju un
konkurētspējīgu darbību Eiropas transporta sistēmā, veicināt
multimodālu transporta koridora Austrumi–Rietumi darbību
starptautisko kravas un pasažieru pārvadājumu jomā.
9. Visā valsts teritorijā izveidosim modernu sabiedriskā
transporta infrastruktūru:
• paaugstināsim sabiedriskā transporta pakalpojuma standartus,
izveidojot vienotu un racionālu sabiedriskā transporta pārvaldes
sistēmu;
• nodrošināsim stabilu un adekvātu valsts finansējumu sabiedriskā
transporta pakalpojumu nozarei;
• izveidosim un ieviesīsim iedzīvotāju un uzņēmēju intereses
aizsargājošu nodokļu politiku sabiedriskā transporta
nozarē.
10. Turpināsim darbu pie ES gaisa telpā konkurētspējīgas gaisa
transporta sistēmas izveidošanas, nodrošinot infrastruktūras
kvalitātes un pārvadājumu drošības līmeņa paaugstināšanu.
Elektroniskie sakari
1. Īstenosim stabilu,
prognozējamu, caurskatāmu elektronisko sakaru nozares politiku,
kas vērsta uz ilglaicīgu attīstību, informācijas sabiedrības
veidošanos un veicinot brīvu konkurenci informācijas un sakaru
pakalpojumu tirgū.
2. Elektronisko sakaru nozares politiku veidosim uz objektīvās
situācijas un tirgu analīzes pamata; politika tiks regulāri
precizēta, to publiski apspriežot un konsultējoties ar visām
ieinteresētajām pusēm, kā arī izmantojot starptautisko
pieredzi.
3. Īstenosim tehnoloģiski neitrālu, caurskatāmu,
nediskriminējošu, Eiropā harmonizētu, apsteidzošu (ex
ante) elektronisko sakaru nozares regulējumu.
4. Nodrošināsim brīvu konkurenci informācijas un telekomunikāciju
pakalpojumu tirgū, kā arī īstenojot efektīvu dominējošo uzņēmumu
darbības regulēšanu radīsim stabilu vidi privātā sektora
investīcijām.
5. Lai piedāvātu valsts iedzīvotājiem plašāku pakalpojumu izvēli
un labāku to kvalitāti, 2004.g. izstrādāsim elektronisko sakaru
platjoslas pakalpojumu attīstības stratēģiju un ciparu radio un
televīzijas apraides attīstības stratēģiju.
6. Latvijas līdzdalībai ANO Pasaules informācijas sabiedrības
tikšanās (2005.g.) sagatavošanā, 2004. g. izstrādāsim Latvijas
pozīciju Interneta regulēšanā; pozīcijā ietversim informācijas
apgādes, transakciju drošības un datu aizsardzības
jautājumus.
7. Lai nodrošinātu moderno informācijas un sakaru pakalpojumu
vispārēju pieejamību (tai skaitā Interneta pakalpojumu vispārēju
pieejamību) par sociāli pieņemamām cenām ikvienam uzņēmumam un
iedzīvotājam, līdz 2006.g. īstenosim universālo pakalpojumu visā
valsts teritorijā.
8. Nodrošināsim ierobežoto nacionālo resursu (radiofrekvenču
spektra, numerācijas un adresācijas) racionālu un efektīvu
izmantošanu.
9. Nodrošināsim elektronisko sakaru tīklu infrastruktūras
efektīvu un kopīgu izmantošanu un piekļuves tīkla atsaistīšanu,
kā arī tīklu un pakalpojumu savietojamību.
Zemkopība
1. Nodrošināsim tādu valsts
atbalstu lauku un lauksaimniecības attīstībai, kas pilnībā
garantētu iestāšanās līgumā ES minēto iespēju izmantošanu.
2. Panāksim ES un nacionālā atbalsta pilnvērtīgu izmantošanu
lauksaimniecībā un lauku attīstībā.
3. Uzraudzīsim, lai finansu resursi lauksaimniecības un lauku
attīstībai būtu saņemami pietiekamā apjomā, nodrošinot
nepieciešamo garantijas fondu kapacitāti.
4. Samazinoties darbaspēka vajadzībai lauksaimnieciskajā
ražošanā, sekmēsim alternatīvās ražošanas nozaru attīstību
laukos. Atjaunosim Nelauksaimnieciskās uzņēmējdarbības attīstības
programmas darbību, radot iespēju saņemt finansiālu atbalstu
nelauksaimnieciskās uzņēmējdarbības uzsākšanai un attīstīšanai
laukos, tādējādi sekmējot lauku iedzīvotāju nodarbinātības
problēmu risināšanu un ienākumu paaugstināšanu. Atbalstīsim lauku
iedzīvotāju iniciatīvas veidošanos, lai veicinātu ekonomiski
neaktīvo iedzīvotāju iesaistīšanos uzņēmējdarbībā laukos.
5. Izmantojot Latvijas tīrās dabas priekšrocības, sekmēsim
ekoloģiski tīru produktu ražošanu. Izstrādāsim bioloģiskās
lauksaimniecības attīstības stratēģiju. 2004. gadā pabeigsim
bioloģisko saimniecību sertifikācijas atbilstību ES prasībām, kas
pavērtu iespēju bioloģisko produkciju realizēt ES tirgū.
6. Īstenosim biodegvielas ražošanas un pielietošanas programmu.
Lai sekmētu aizlaisto lauksaimniecības zemju izmantošanu un
pārstrādes rūpniecības attīstību, veicināsim rapša un citu
enerģētisko kultūru audzēšanas paplašināšanu.
7. Attīstot lauksaimniecības un pārtikas tirgus veicināšanas
programmu, paaugstināsim lauksaimniecības un pārtikas produktu
kvalitāti un konkurētspēju. Aktivizēsim patērētāju informēšanu,
izmantojot zīmolus “Zaļā karotīte” un “Zaļš izaudzēts
Latvijā”.
8. Konkrēti un rezultatīvi
risināsim pakalpojumu un realizācijas kooperatīvu tīkla
paplašināšanu.
9. Pabeigsim videi draudzīgā ražošanā sagatavotas drošas un
uzticamas pārtikas uzraudzības un kontroles sistēmas
izveidi.
10. Stimulēsim produkcijas ražošanu ar lielāku pievienoto
vērtību.
11. Nodrošināsim zivsaimniecības ilgtspējīgu attīstību:
• Atbalstīsim strukturālos pārkārtojumus zivsaimniecībā,
sabalansējot zvejniecības un ražošanas jaudas atbilstoši
pieejamiem zivju resursiem un produkcijas realizācijas tirgus
iespējām;
• Radīsim priekšnoteikumus sekmīgai ES Kopējās zivsaimniecības
politikas principu praktiskai ieviešanai Latvijā;
• Veicināsim pārstrādājošās rūpniecības izejvielu nodrošināšanu
no attāliem zvejas rajoniem.
Meža nozare
1. Īstenosim atklātu un Eiropas
Savienības apstākļiem atbilstošu meža politiku un
likumdošanu.
2. Izstrādāsim un konsekventi īstenosim Latvijas meža un saistīto
nozaru nacionālo programmu, lai nodrošinātu ilgspējīgu Latvijas
mežu apsaimniekošanu un meža un saistīto nozaru attīstību kopējā
valsts tautsaimniecības attīstības kontekstā.
3. Radīsim veicinošus apstākļus Latvijas meža nozares
konkurētspējai Eiropas un pasaules tirgū, atbalstu uzņēmumu
specializācijai un konsolidācijai, stimulējošu nodokļu politiku
mazo un vidējo uzņēmumu attīstībai un zinātņu ietilpīgu produktu
ražošanai.
4. Izstrādāsim un īstenosim rīcības programmu nelikumīgu darījumu
ar koksni novēršanai, nodrošināsim efektīvu meža apsaimniekošanas
uzraudzību.
5. Īstenosim konsekventu un saskaņotu valsts atbalsta un
finansēšanas sistēmas izveidi meža ilglaicīgo funkciju
stabilizēšanai, meža monitoringam, izglītības un zinātnes
integrācijai meža un saistītajās nozarēs.
6. Nodrošināsim atbilstošu ES fondu finansējumu privāto mežu
ekonomiskās, ekoloģiskās un sociālās vērtības
palielināšanai.
7. Valsts mežs nav privatizējams. Valsts mežs ir būtisks faktors
meža nozares attīstības prognozējamības palielināšanai augstākas
pievienotās vērtības produktu ražošanā.
8. Veicināsim alternatīvu meža koksnes un nekoksnes vērtību, tai
skaitā mežam piemītošo rekreatīvo, ekoloģisko un vidi
stabilizējošo īpašību saglabāšanu un izmantošanu.
9. Sekmēsim koksnes pielietošanu būvniecībā un enerģētikā,
vienlaicīgi palielinot valsts energoneatkarību.
10. Veidosim sabiedrības izpratni par ilgspējīgu meža
apsaimniekošanu, sekmēsim pasākumus Latvijas meža un koksnes
produkcijas tēla veidošanai.
Vide
1. Lai uzlabotu vides kvalitāti un
paaugstinātu iedzīvotāju dzīves līmeni, nodrošināsim vides
aizsardzības likumdošanas prasību ieviešanu, piesaistot un
izmantojot pieejamos Eiropas Savienības fondu līdzekļus vides
infrastruktūras attīstības projektu īstenošanai.
2. Atbalstīsim valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu
līdzfinansējuma nodrošināšanai pašvaldību vides infrastruktūras
attīstības projektu sagatavošanai un īstenošanai.
3. Nodrošināsim bioloģiskās daudzveidības un aizsargājamo
teritoriju saglabāšanu un attīstību, izveidojot Eiropas nozīmes
aizsargājamo teritoriju (NATURA 2000) tīklu un radot jaunas
iespējas ekotūrismam.
4. Izveidosim kompensāciju mehānismu zemes īpašniekiem par
saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamajās dabas
teritorijās.
5. Nodrošināsim Salaspils zinātniskā kodolreaktora likvidāciju un
demontāžu un radioaktīvo atkritumu drošu apsaimniekošanu.
6. Stingri vērsīsimies pret nelikumīgu būvniecību aizsargjoslās
un aizsargājamās dabas teritorijās, pastiprināsim cīņu pret
nelikumīgām medībām, zveju un mežu izciršanu.
7. Nodrošināsim bīstamo atkritumu apsaimniekošanas sistēmas
izveidi un uzsāksim piesārņoto teritoriju izpēti un
rekultivāciju.
8. Atbalstīsim tādu ražošanas modernizāciju, lai, izmantojot
dabas resursus un īstenojot tehnoloģiskos jaunievedumus, tiktu
samazināts videi nodarītais kaitējums.
9. Paplašināsim vides, sociālās sfēras un tautsaimniecības
mijiedarbības pētījumus, lai veidotu zinātnisko pamatu valsts
ilgtspējīgai attīstībai.
10. Pilnveidojot likumdošanu vides aizsardzības jomā un
izveidojot vides monitoringa un atļauju sistēmu, samazināsim
gaisa, ūdeņu un augsnes piesārņojumu, nodrošināsim iedzīvotāju
aizsardzību pret troksni, kā arī ierobežosim cilvēku veselībai un
ekosistēmām kaitīgu vielu apriti.
11. Attīstīsim bioloģisko lauksaimniecību un alternatīvos
rūpalus, saglabāsim tradicionālo lauku ainavu modernas
saimniekošanas apstākļos.
12. Atbalstīsim pasākumus, kas veicinās valsts pārvaldes
institūciju kapacitātes palielināšanu, lai nodrošinātu
kvalitatīvu valsts pārvaldei uzdoto funkciju izpildi, iestājoties
Eiropas Savienībā;
13. Uzlabosim vides institūciju sadarbību ar sabiedrību,
pašvaldībām un uzņēmējiem, paplašinot iedzīvotāju iespējas saņemt
pilnvērtīgu vides informāciju un piedalīties lēmumu
pieņemšanu.
VI. Pārvarēt demogrāfisko krīzi un veidot apstākļus veselīgas
un stipras ģimenes pastāvēšanai:
A. izstrādājot
sabalansētu un konkrētu dzimstības veicināšanas plānu, t.sk.
palielinot valsts pabalstus ģimenēm ar bērniem;
B. izveidojot reāli strādājošu nelabvēlīgo ģimeņu pārraudzības
sistēmu.
Bērni un ģimene
1. Veiksim ģimenes kā vērtības
popularizēšanu sabiedrībā, sabiedrības morāles celšanu un cīņu ar
sabiedrību un normālu ģimeni degradējošām parādībām, tai skaitā,
vardarbību, noziedzību un atkarību izraisošu vielu lietošanu un
izplatīšanu, azartspēlēm..
2. Nostiprināsim ģimenē un visā sabiedrībā kristīgās
vērtības.
3. Veiksim pasākumus tēva lomas palielināšanai ģimenē, radot
viņam iespēju izmantot brīvdienas u.c. garantijas, tādējādi
iesaistot bērnu audzināšanā.
4. Pakāpeniski pāriesim uz ģimenes tipa aprūpi bez vecāku gādības
palikušiem bērniem.
5. Veidosim nodokļu politiku, kas būtu izdevīga ģimenēm ar
bērniem, palielinot ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamo
algas daļu par apgādībā esošām personām.
6. Palielināsim ģimenes valsts pabalstu un citus bērnu
audzināšanai domātos pabalstus, it īpaši daudzbērnu
ģimenēm.
7. Palielināsim atbalstu bērniem invalīdiem un vecākiem
invalīdiem, kas audzina bērnus.
8. Uzturlīdzekļu kompensēšanu no valsts budžeta, ja tēvs (māte)
atsakās uzturēt bērnu.
9. Ieviesīsim vīra pensijas mantošanu sievietēm, kuras
izaudzinājušas bērnus.
10. Pakāpeniski ieviesīsim valsts apmaksātu veselības aprūpi un
mācību grāmatas vismaz pamatskolas vecuma bērniem.
11. Ieviesīsim valsts apmaksātu sociālo rehabilitāciju sievietēm
un bērniem, kuri cietuši no fiziskas, emocionālas vai
seksuālas
vardarbības, kā arī nepieciešamo
rehabilitāciju varmākam un iespēju radīšanu vardarbības upuriem
dzīvot drošībā no varmākas.
12. Ieviesīsim valsts apmaksātu medicīnisko un sociālo
rehabilitāciju no alkohola un narkotiskajām un psihotropajām
vielām atkarīgiem bērniem, kā arī preventīvo pasākumu
pastiprināšanu narkotiku tirdzniecības un alkoholisma
apkarošanai.
13. Atzīstot nepieciešamību strādāt intensīvāk un ilglaicīgi šai
jomā, pārveidosim Īpašu uzdevumu ministra sekretariātu ģimenes un
bērnu lietās par pilnvērtīgu ministriju.
VII. Izveidot funkcionējošu un pieejamu veselības aizsardzības
sistēmu:
A. ieviešot principu: nauda seko
pacientam;
B. ieviešot taisnīgu un stimulējošu ģimenes ārstu apmaksas
kārtību;
C. palielinot valsts finansējumu medicīnai ne mazāk kā par 15% no
iepriekšējā gada līmeņa;
D. atbalstot sportu un veselīgu dzīvesveidu kā priekšnosacījumus
labai dzīves kvalitātei, samazinot nepieciešamību pēc
medicīniskas iejaukšanās.
Veselības
sistēma
un aprūpe
1. Ar mērķi veicināt slimību
agrīnu diagnostiku, adekvātu ārstēšanu un tās kvalitātes celšanos
garantēsim ikvienam valsts iedzīvotājam noteiktu bezmaksas
medicīnas pakalpojumu minimālo grozu, ieskaitot neatliekamo
palīdzību un plānveida ārstēšanu, regulāras profilaktiskās
apskates, zāļu izsniegšanu/pirkšanu, rehabilitāciju utt.
2. Izveidosim izmaksām atbilstošu medicīnas pakalpojumu cenrādi,
dodot iespēju mediķiem nopelnīt viņu darbam un kvalifikācijai
atbilstošu samaksu.
3. Skaidri definēsim medicīnas pakalpojumu klāstu, kas atbilstu
valsts rocībai.
4. Nodrošināsim vienādas darbības iespējas visiem medicīnas
pakalpojumu sniedzējiem neatkarīgi no to uzņēmējdarbības formas
un izslēgsim subjektivitāti līgumu slēgšanā ar pakalpojumu
sniedzējiem.
5. Izstrādāsim un sāksim īstenot slimnīcu remonta un atjaunošanas
programmu.
6. Slimnīcu tīkla optimizāciju veiksim, ievērojot nepieciešamību
nodrošināt ārstniecības iestāžu pieejamību arī lauku
iedzīvotājiem.
7. Reorganizēsim zāļu iepirkuma sistēmu, samazinot iepirkšanas
izmaksas, plašāk pielietojot iepirkumu lielās partijās.
8. Atbalstīsim modernu IT ieviešanu veselības sistēmas
organizēšanai un finansu pārskatāmības nodrošināšanai.
9. Veselības aizsardzības programmā ar 2005.g. ietversim
telemedicīnas pasākumus: diagnostiku, attālās konsultācijas,
apmācību, uzskaiti, pacientu informāciju.
10. 2005.g. izveidosim valstī telemedicīnas pakalpojumu dienestu
diennakts konsultācijām dažādās jomās kā pacientiem, tā medicīnas
profesionāļiem, izmantojot telefona un Interneta sakarus.
11. Nodrošināsim vienotas pacientu elektroniskās slimības
vēstures ieviešanu valstī 2006.g
Sports
1. Likumā ‘Par sportu” noteiksim,
ka valsts atzīst olimpiskās kustības principus par noteicošajiem
valsts sporta politikas veidošanā un sporta dzīves organizēšanā
Latvijā.
2. Izstrādāsim “Latvijas Nacionālo sporta attīstības programmu
2004.-2012.g.”, paredzot:
• bērnu un jauniešu sporta attīstību izglītības iestādēs, 3
sporta stundas nedēļā skolā un obligātās sporta programmas pirmo
divu kursu pilna laika studentiem augstskolās;
• ilgtermiņa mērķprogrammu skolu sporta bāžu un multifunkcionālu
sporta centru celtniecību un modernizāciju;
• veicināt kvalitatīvas sporta izglītības un skolotāju
profesionālā līmeņa paaugstināšanas iespējas.
3. Konsekventi īstenosim Pasaules antidopinga aģentūras
deklarāciju cīņā pret dopingu sportā.
VIII. Nostiprināt Latviju kā
nacionālu valsti ar integrētu, pilsonisku sabiedrību
attīstību:
A. saglabājot latviešu kultūras identitāti un
kultūrpolitikas nepārtrauktību, panākt tās veiksmīgu attīstību
Eiropas kultūras ietvaros;
B. sekmējot nepilsoņu naturalizāciju, veicot sabiedrības
informēšanu par pilsonību, nodrošinot bezmaksas latviešu valodas
kursus pilsonības pretendentiem un pilsonisku izglītību, lai
veicinātu patriotismu;
C. nostiprinot un atbalstot latviešu valodu kā vienīgo valsts
valodu Latvijā;
D. atstājot nemainītus Saeimas pieņemtos Izglītības likuma
grozījumus un īstenojot tos, ievērojot sabiedrības integrācijas
intereses un nodrošinot pietiekamu izglītības kvalitātes
saglabāšanu skolām, kas atbilstoši likuma prasībām pāriet uz
daļēju apmācību valsts valodā.
Kultūra
1. Līdz 2008. gada beigām Latvijā
tiks uzbūvēta mūsdienīga Nacionālā bibliotēka, koncertzāle un
laikmetīgās mākslas muzejs. 2005. gadā uzsāksim Nacionālās
bibliotēkas celtniecību, bet 2004. gadā - koncertzāles un
laikmetīgās mākslas muzeja projektēšanu.
2. Nekavējoties atjaunosim Valsts Kultūrkapitāla fonda pilnīgu
neatkarību no politiskās varas un ar likumu nodrošināsim tā
finansējuma ikgadēju pieaugumu par 10%.
3. Kultūrpolitikas prioritāte būs latviešu valoda. Būtiski
palielināsim līdzekļus Valsts valodas komisijai.
4. Pieņemsim un īstenosim nacionālo programmu vienotas,
jēdzieniski pamatotas, ar tautsaimniecības nozarēm saskaņotas un
starptautiski harmonizētas nozaru terminoloģijas sistēmas un
plašpieejas terminu datu bāzes paātrinātai izstrādei un
uzturēšanai Latvijā.
5. Atbalstīsim tradicionālo kultūru, kultūras mantojumu,
jauninājumus un kultūras infrastruktūru saskaņā ar Nacionālo
programmu „Kultūra”, papildinot to ar jauniem darbiem, kuri
veicami pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā.
6. Sekmēsim kultūras decentralizāciju un kultūras tūrisma
attīstību.
7. Nodrošināsim kvalitatīvu un plašam cilvēku lokam pieejamu
dziesmu un deju svētku sagatavošanu.
8. Rūpēsimies par vienmērīgu visu valsts reģionu attīstību un
decentralizētu pieejamību kvalitatīviem kultūras un mākslas
notikumiem, kā arī iespēju piedalīties mākslinieciskajā
pašdarbībā. Nodrošināsim aktīvāku profesionālās mākslas klātbūtni
Latvijas reģionos.
9. Sadarbībā ar sabiedrisko televīziju palielināsim kvalitatīvu
kultūras raidījumu īpatsvaru. Plašāk iesaistīsim nevalstiskās
organizācijas mākslas un kultūras pasākumu organizēšanā.
10. Lai nodrošinātu visaptverošas jebkuras vietējās un globālās
informācijas meklēšanas un saņemšanas iespējas iedzīvotāju darba
vietās un dzīvesvietās, līdz 2006.g. iekļausim visas valsts
bibliotēkas Vienotajā bibliotēku informācijas tīklā.
11. Modernizēsim kultūrizglītības sistēmu, ņemot vērā jauno
mediju straujo attīstību un izplatību. Līdz 2005. gada beigām
radīsim Jauno mediju augstākās izglītības apmācības struktūru,
kura veidotu ne tikai māksliniekus, bet arī būtiski nodrošinātu
Latvijas tautsaimniecību ar augstas klases programmvides,
vizuālās, interaktīvās, komunikatīvās, reklāmas, videoproduktu
izstrādes, filmu industrijas, specefektu radīšanas un citiem
speciālistiem.
12. Aktīvi iekļausimies Eiropas Savienības kultūras apritē,
uzskatot, ka starptautiskā sadarbība īpaši veicināma ES
ietvaros.
Piesaistīsim ES pieejamo fondu
līdzekļus radošajiem projektiem un infrastruktūrai.
13. Līdz 2006. gada beigām dubultosim tiešo valsts finansiālo
mērķdotāciju nacionālajai kino industrijai, ievērojot
kopprodukciju iespējas pēc iestāšanās ES un nostājoties pret
agresīvo popkultūras ielaušanos Latvijas kultūrvidē.
14. Sekmēsim aktīvāku Kultūras ministrijas dialogu un sadarbību
ar Rīgas Domi, ņemot vērā kopējās nepieciešamās rūpes par
galvaspilsētas nacionālas nozīmes kultūras iestādēm.
15. Ņemot vērā nepieciešamību valstiskā līmenī aktivizēt
starptautisku komunisma noziegumu atzīšanu, pārņemsim no Rīgas
pilsētas Latvijas Okupācijas muzeju, saglabājot tā saturisko
neatkarību. Dubultosim valsts tiešo mērķdotāciju Latvijas
Okupācijas muzejam.
16. Paplašināsim kultūras infrastruktūras pieejamību cilvēkiem ar
īpašām vajadzībām.
17. Iestāsimies par savstarpēju latviešu un mazākumtautību
kultūru bagātināšanos, aicināsim mazākumtautības aktīvi un
atbildīgi iesaistīties Latvijas kultūras dzīves norisēs.
18. Turpināsim veiksmīgi aizsākto kultūras darbinieku algu
paaugstinājumu. Turpināsim īpaši atbalstīt tās kultūras
institūcijas, kuras parādījušas izcilus radošus sasniegumus,
piemēram, Jauno Rīgas teātri. Pakāpeniski nodrošināsim
konkurētspējīgu atalgojumu un vispārējo finansējumu nacionālas
nozīmes kultūras iestādēm – Nacionālajai operai, Nacionālajai
bibliotēkai, Nacionālajam simfoniskajam orķestrim, Valsts Mākslas
muzejam un Nacionālajam teātrim.
Integrācija
1. Uzlabosim koordināciju starp
valdību un pašvaldībām sabiedrības integrācijas jomā, lai
stiprinātu visu Latvijas iedzīvotāju līdzdalības un sadarbības
iespējas.
2. Stiprināsim dialoga mehānismus ar mazākumtautībām, veicināsim
mazākumtautību valodu un kultūru saglabāšanu un attīstību,
finansiāli atbalstot mazākumtautību NVO darbu visā Latvijā.
3. Pilnveidosim Latvijas likumdošanu, lai pilnībā ievērotu
Eiropas Savienības direktīvas diskriminācijas novēršanā un
iedzīvināsim šīs normas, informējot un izglītojot sabiedrību un
valsts amatpersonas.
4. Veicināsim lībiešu kultūras mantojuma saglabāšanu un
popularizēšanu, finansiāli nodrošinot valsts ilgtermiņa
mērķprogrammas “Lībieši Latvijā” īstenošanu un sadarbojoties ar
lībiešu (līvu) sabiedriskajām organizācijām.
5. Pieņemsim un finansiāli nodrošināsim valsts programmu
sadarbībai ar latviešu diasporu ārzemēs, atbalstot kultūras,
izglītības un informācijas programmas, ka arī ārzemēs dzīvojošo
latviešu repatriāciju uz Latviju.
6. Valsts pasūtījumu ietvaros stiprināsim Latvijas TV un Latvijas
radio darbu mazākumtautību valodās, īpašu uzmanību veltot
informatīvajiem raidījumiem par izglītības reformu, pilsonības
iegūšanas iespējām, sadarbības pieredzes popularizēšanu.
7. Atbalstīsim nevalstisko organizāciju, pašvaldību, mediju,
izglītības un kultūras iestāžu darbu kultūras dialoga jomā, lai
sekmētu mazākumtautību pārstāvju izpratni par latviešu tautas
kultūrvērtībām, no vienas puses, un latviešu izpratni par
mazākumtautību kultūrvērtībām, no otras puses.