Lietuvieši Ukru pagasta kultūrvidē
11.marts – Lietuvas valsts neatkarības atjaunošanas diena (1990)
Ukru pagastā dzīvojušās
lietuvietes Ļuda Dvarišķe, Violeta Dišteina un Lolita
Džjugiene ar interesi klausījās jauniešu stāstītajā un
pašas nebija daudz skubināmas jautru notikumu stāstīšanā;
ar lietuviešu dziedamajām dainām pasākumu kuplināja māsas
Ieva un Liene Križevicas |
Lielais lietuviešu īpatsvars
(17,7%) Ukru pagasta iedzīvotāju vidū noteicis Leišmales
savdabības veidošanos.
Ukru pagasts atrodas Dobeles rajona dienvidos, Latvijas
pierobežā. Tā ir viena no teritorijām, ko Lietuva 1921.gadā
atdeva Latvijai kā kompensāciju par tai doto izeju pie Baltijas
jūras. Motivācija Ukru novada pievienošanai Latvijai bija
augstais latviešu īpatsvars (tolaik no 195 saimniecībām tikai 19
piederējušas lietuviešiem, pārējās – latviešiem) un auglīgās
lauksaimniecībā izmantojamās zemes.
Vēlāk gan lietuviešu īpatsvars pagastā palielinājās, un pēdējos
70 gados tas palicis gandrīz nemainīgs – ap 18%. Tomēr iezīmējas
vairāki lietuviešu ieceļošanas un izceļošanas viļņi. 30.gados
lietuviešu ieceļošana saistāma ar darbaspēka trūkumu
lauksaimniecībā, bet 50.gados, atgriežoties no izsūtījuma
Sibīrijā, vairākas lietuviešu ģimenes, kurām nebija ļauts
atgriezties Lietuvā, apmetās uz dzīvi pierobežā. Tolaik Ukru
pagasts bija trešajā vietā Latvijā (aiz Rites un Neretas pagasta)
pēc augstā lietuviešu īpatsvara (17,8%). Arī turpmāk lietuvieši
ienāca Ukros dēļ lielākas samaksas lauksaimniecībā. Daudzas
ģimenes savas atvases tomēr sūtīja skolās robežas otrajā pusē,
pēc kuru beigšanas lielais vairums bērnu palika dzīvot Lietuvā.
Tajā pašā laikā, Lietuvā uzsākot darbu Jaunakmenes cementa
rūpnīcai, liela daļa lietuviešu devās atpakaļ uz savu dzimteni.
Lietuviešu izceļošana pastiprinājās arī deviņdesmito gadu sākumā,
kad, atgūstot neatkarību, tika slēgts vietējais robežšķērsošanas
punkts, radās problēmas ar nokļūšanu robežas otrā pusē, pārtrūka
dažādās saites ar Žagari un citām Lietuvas apdzīvotajām vietām,
kā arī ne visiem bija iespējams iegūt Latvijas pilsonību.
Mūsdienās 17,7% no Ukru pagasta iedzīvotājiem ir lietuvieši, pēc
šā rādītāja pagasts ieņem desmito vietu Latvijā. Ilgstoši
dzīvojot Latvijas dienvidos, lietuvieši būtiski ietekmējuši
Dienvidlatvijas jeb Leišmales kultūrreģiona veidošanos,
pierobežas elpošanu citā dimensijā. Par to plaši tika spriests
pērnvasar Ukru novadpētniecības muzeja pasākumā “Lietuvieši Ukru
pagasta kultūrvidē”.
Ir ziņas, ka 18.gadsimta beigās Latvijas
teritorijā dzīvoja tikai 300 lietuviešu, vēlāk to skaits
palielinājās līdz 7 tūkstošiem. 19.gadsimtā no Lietuvas
Latvijā ienāca lētais darbaspēks rūpnīcās. No 1880. līdz
1905.gadam ieradās ap 100 tūkstošiem lietuviešu, kas ir trīs
reizes vairāk nekā lietuviešu mūsdienu Latvijā. Tā kā
lietuvieši ir stipri katoļi, to garīdznieki nāca lietuviešiem
līdzi. 1930.gada statistika rāda, ka puse no Latvijā
dzīvojošajiem lietuviešiem mita Zemgalē, ceturtdaļa – Rīgā,
daudzi arī Kurzemē. 1989.gada tautas skaitīšana rāda, ka
Latvijā dzīvoja 34630 lietuvieši (1,3% no iedzīvotāju
kopskaita), tolaik lietuviešu un baltkrievu sievietes
galvenokārt strādāja lielsaimniecību fermās. Gan
deviņdesmitajos gados, gan jaunā gadsimta sākumā Latvijā
aktīvi darbojas lietuviešu biedrības, ir lietuviešu
skolas. 2000.gada tautskaite rāda, ka Latvijā dzīvo 33430 lietuviešu, tomēr to īpatsvars Latvijas iedzīvotāju vidū nedaudz palielinājies (1,4%). Lietuvieši galvenokārt dzīvo Latvijas dienvidu daļā, savas valsts tuvumā. |
Vietējie prot
lietuviešu valodu
Mūsdienās tikai 65% Ukru pagastā
dzīvojošo lietuviešu par savu dzimto valodu atzīst lietuviešu
mēli (10% no Ukru lietuviešiem tautas skaitītājam uzrādījuši
datus, ka viņi neprot latviešu valodu). Tomēr dzīvošana pierobežā
bijis pietiekams iemesls, lai apgūtu lietuviešu valodu. Nu jau
likvidētās Ukru skolas direktore Māra Erdmane teica, ka “Ukros
dzīvo gudrākie cilvēki”, jo gandrīz ikviens prot vismaz divas
svešvalodas (lietuviešu un krievu). Ukreniece Agnese Stārka
piebilda, ka “lietuviešu valodu bērni iemācās agrāk nekā krievu
valodu”, jo tāda iespēja tiek piedāvāta un naski izmantota, jau
spēlējoties smilšu kastē. Agnese arī apliecināja, ka plaši tiek
izmantota iespēja skatīties lietuviešu televīziju (atbraukušie
Rīgas viesi pat brīnās, ka visattālākajā Latvijas pierobežā redz
vairāk televīzijas kanālu nekā pašā galvaspilsētā) un klausīties
Lietuvas radio programmas, kurās pat laika ziņas esot precīzākas.
Tajā pašā laikā bijušajai 1.klases audzinātājai Mārai Jaunbirzei
bijusi nepieciešamība zināt brāļu tautas valodu, jo nereti uz
skolu atvesti bērni, kuri dzīvo attālā pagasta nomalē, kur savā
ģimenē dzirdējuši vienīgi lietuviešu valodu. Bērni tomēr valodu
apgūst ātri. Ukros dzīvojošā lietuviete Ļuda Dvarišķe (ieguvusi
Latvijas pilsonību) uzsvēra, ka “valoda ir vislielākā vērtība un
cilvēkus vajadzētu vērtēt pēc tā, cik valodu viņš prot”.
Baltu valodniece, filoloģijas maģistrante, Latviešu valodas
institūta asistente Ilze Štrausa zina stāstīt par vietējām
valodas izloksnes īpatnībām. Vairāki vārdi vietējo runā esot
aizgūti no lietuviešu valodas, piemēram, merga (lietuviski
mergaite – meitene), gaidelis (lietuviski gaidys –
gailis), kuģelis (lietuviski kugelis – rīvētu kartupeļu
sacepums), daļģis (lietuviski dalgys – izkapts) un
citi.
No ķirbjiem
gatavo medu
Lietuviešu virtuvei raksturīgie
pārtikas produkti ir bietes, kāposti, salāti, miežu putraimi un
grūbas. Nacionālais ēdiens ir cepelīni, ko gatavo no kartupeļiem,
katrā novadā tiem pievienojot citas piedevas. Sevišķa vieta
atvēlēta piena produktiem, īpaši rūgušpienam. Svētku galdā tiek
liktas gaļas ruletes, gatavota zoss. No garšvielām galvenokārt
izmanto ķimenes un majorānu.
Vietējo lietuviešu ģimenēs cepelīni tiek gatavoti visai bieži,
bet latvieši to dara daudz retāk. Visai pierobežai raksturīgs
ēdiens ir kuģelis, ko gatavo, sarīvējot kartupeļus, pievienojot
tiem nedaudz speķa un citas piedevas, pēc tam kuģeli cep uz
pannas cepeškrāsnī. Vietējā omulīgā lietuviete Lolita Džjugiene
apliecināja, ka visgaršīgāk ir, ja kuģeli pasniedz ar brūkleņu un
ābolu ievārījumu, kam arī autors var pilnībā piekrist. Violeta
Dišteina, Ukros dzīvojoša lietuviete, bija nobažījusies, ka visā
pagastā aug tikai viens brūkleņu pudurītis pie kāda bērza Nesavas
tuvumā, tāpēc, viņasprāt, “kuģeli var ēst arī ar krējumu”.
Ja par krējumu, tad tur ko piebilst ir arī Lolitai Dvarišķei.
Viņa pastāstīja, ka lietuviski krējums agrāk ticis saukts par
smetonu, bet, kad Antans Smetona pirms kara kļuvis par
Lietuvas prezidentu, krējumam vajadzējis izdomāt citu nosaukumu,
tāpēc vēl tagad šo pārtikas produktu saucot par grietine.
(Interesanti, kas notiks, ja par valsts galvu kļūs kāda
Grieta?)
Cita problēma, par ko uztraucas Lolita Džjugiene, ir tas, ka
jaunā paaudze vairs ne pārāk mīl tradicionālos lietuviešu
ēdienus. Tādas pārdomas radās, ēdot vārītus kartupeļus, kas
apvalstīti uz pannas apbrūninātās un sasmalcinātās linsēklās
(gavēņa ēdiens). Ēdiens mazliet atgādināja zivis, turklāt “aiz
nabadzības jau var ēst ne to vien”. Lietuviete cita starpā
apgalvoja, ka savā ģimenē no ķirbjiem gatavo medu (recepti gan
neatklāja) un vēlāk no tā pat tortes cepot.
Ar siļķēm, kas īpaši gatavotas biešu salātos, klātesošos cienāja
Ļuda Dvarišķe, sacīdama, ka arī tas esot lietuviešu ēdiens, tāpat
kā jau minētais kuģelis. Dvarišķes kundzei nav tālu jāmeklē, lai
atrastu, ko teikt arī šajā sakarā: “Reiz bijis gadījums, kad rūsā
ieraktie kartupeļi apsaluši un kļuvuši saldi. Tādus, protams,
nevārīsi, taču kuģelim der. Tā kāda sieviete savu dēlu visu
pavasari barojusi ar kuģeli, kamēr vēlāk, izgājis pie sievas,
nabadziņš vairs nav spējis ne uz kuģeli skatīties, ne ost tā
smaržu.”
Arī uzvārdi lietuviski?
Filoloģe Ilze Štrausa Ukru pagastā
pētījusi iedzīvotāju uzvārdus, atrodot tajos daudz lietuvisku
elementu. Saistoši stāstot par lietuviešu uzvārdu rašanos un
veidošanas mehānismiem, baltu valodniece norādīja, ka 10,5%
pagasta iedzīvotāju uzvārdiem ir lietuviska cilme, vēl 8,4% –
lietuviski slāviska cilme. Lietuviski uzvārdi esot, piemēram,
Džjugis, Dargužs, Buivids, Jomants, Rudauskis, Križevics un citi.
Jaunā pētniece neapnikdama var stāstīt par uzvārdu nozīmi,
klātesošajos izraisot patiesu ieinteresētību. Uzvārds
Džjugis saistāms ar lietuviešu vārdu džiuga,
džiugas, kas nozīmē “prieks, līksme; tāds, kas par kaut ko
ātri priecājas”. Dvarišķis lietuviski nozīmē “muižas
kalps, galminieks”. Savukārt uzvārds Rudauskis saistāms ar
lietuviešu vārdiem ar nozīmi “ruds, rudmatis”.
Pētniece arī visai pikti aizrādīja, ka vairāki uzvārdi Ukru
pagastā neatbilst citvalodu īpašvārdu atveides noteikumiem
latviešu valodā, piemēram, Džjugis, Grigas, Vitte,
Viļčiauskis, esot pat uzvārds Kiseļ, kam nav galotnes,
līdz ar to tāds uzvārds nevarot būt dzīvotspējīgs.
Otrs pētījumu objekts, kam Ukros līdz šim pievērsts maz
uzmanības, ir vietvārdi. Sakarā ar robežas reformām šis zemes
stūrītis ilgu laiku bija palicis gandrīz vai vienīgais Latvijā,
no kura joprojām nav savākti visi vietvārdi, kaut pēdējā laikā
Ilze strādājusi arī šajā virzienā. Jau tagad valodniece atklājusi
lietuvisku cilmi daudziem Ukru pagasta vietvārdiem. Tādi ir,
piemēram, Šauksteļi, Garbas, Mešķi, Vilkaļi, Sakali, Dabiķene,
Juņķeļi, Ķirbas, Mazgarbas un citi, kas, domājams, ir seni
lietuviskā vidē veidojušies vietvārdi.
Ukros nav pūķu
un vilkaču
Savukārt vietējai folkloristei,
pedagoģijas maģistrantei Ievai Križevicai pūrā gan neskaitāmas
lietuviešu dziedamās dainas, gan plašas zināšanas par pagasta
īpašajām folkloras vērtībām.
“Latvijas Zinātņu akadēmijas Folkloras krātuvē glabājas tikai 108
no Ukriem iesūtītās teikas, tāpēc daudz vērtīga materiāla esmu
savākusi arī pati, aptaujājot vietējos vecos iedzīvotājus,” savu
stāstījumu sāka Ieva, piebilzdama, ka savā zinātniskajā darbā
galveno uzmanību pievērsusi Ukru un Žagares teiku salīdzināšanai
(Žagare ir apdzīvota vieta robežas otrā pusē), tādēļ pirms diviem
gadiem apmeklējusi Viļņu, kur norakstījusi simt Žagares
teikas.
Abus novadus vieno teikas par ezeriem, turklāt par tādiem, kas
atrodas pavisam citās vietās. Žagares teikās daudz skaidrots,
kāpēc stārķiem melni spārnu gali, kāpēc kurmis mirst, šķērsodams
ceļu, kāpēc bite mirst iedzeļot, bet vēzis rāpjas atmuguriski,
bet Ukru izcelšanās teikās dominē dziedinošie avoti, kuros mātes
mazgājušas savus bērnus, bet pēc tam, kad kāda sieviete tajā
mazgājusi veļu, avotiņš savas brīnumainās spējas zaudējis un
pazudis.
Ikviens, iebraucis Ukros, Ukru ezerā var ieraudzīt lielu akmeni.
Folkloriste paskaidroja, ka to tur esot atstājis velns,
sprostojot Dabiķenes upi vai arī bēgot, taču tikpat iespējams, ka
lielais akmens ezerā varot būt kāds noburts gulbis vai
pīles.
Lielāko interesi jaunā pētniece raisīja, stāstīdama par
mitoloģiskajām teikām. Dažādi mošķi gan pārsvarā sastopami
Žagares teikās. “Ukros nav ne pūķu, ne vilkaču,” tā Ieva.
Raganas Lietuvā tiek sauktas par laumām. “Kādu dienu, strādājot
uz lauka, kāda sieviete aizmirsusi tur savu bērnu. Bijis jau
vēls, atskanējušas dažādas šaušalīgas skaņas, tā ka bailes ne pa
jokam. No rīta, austot gaismai, sieviete atradusi bērnu sveiku un
veselu, turklāt laumas mazuli bagātīgi apdāvinājušas. Cita
sieviete aiz skaudības nākamajā vakarā speciāli aiznesusi uz to
vietu savu bērnu un tur atstājusi. Taču no rīta skats bijis
briesmīgs: bērna zarniņas bijušas aptītas ap koku zariem…”
Interesi izsauca lietuvēnu pieminēšana Ukru teikās, jo klātesošie
lietuvieši norādīja, ka šis vārds viņiem nepatīk (labi, ka
latviešiem ir latvāņi – nekādi neiznīdējama nezāle!).
Lietuvēni Žagarē jādinot zirgus līdz putām. Teikās ir arī
vadātāji, ko Lietuvā saucot par velniem.
Kopīgas teikas esot par naudu, kas varot parādīties gan malduguns
veidā, gan tikt apslēpta zem kāda ķiršu krūma vai krūzē, kā arī
žāvēties vai kaltēties purvā. Izrādās, vajag tikai iet un
meklēt.
Folkloriste nobeigumā piebilda: “Žagarnieki savās teikās par
burvjiem sauc latviešus, bet ukrenieki ar tiem asociē
lietuviešus.” Viņa skaidroja, ka burvji īpaši uzdarbojas Jāņu
naktī, piemēram, “noslauc govīm pienu”.
Kopumā jāteic, ka Leišmalē patiešām valda savdabīga gaisotne,
kuras uzturēšanā liels paldies jāsaka pierobežā dzīvojošajiem
lietuviešiem, kuri, veiksmīgi integrējoties, saglabājuši savu
jautrību, mīlestību, atvērtību un labestību.
Andris Ģērmanis,
ģeogrāfijas doktorants
Desmit lietuviskākie pagasti Latvijā 2000.gadā:
Vieta |
Lietuviešu īpatsvars, % |
Pagasts |
Rajons |
1. |
32,0 |
Kalētu |
Liepājas |
2. |
27,1 |
Vadakstes |
Saldus |
3. |
24,5 |
Rubas |
Saldus |
4. |
23,9 |
Gramzdas |
Liepājas |
5. |
20,3 |
Ezeres |
Saldus |
6. |
19,6 |
Jaunauces |
Saldus |
7. |
19,1 |
Nīgrandes |
Saldus |
8. |
18,6 |
Pampāļu |
Saldus |
9. |
18,4 |
Vītiņu |
Dobeles |
10. |
17,7 |
Ukru |
Dobeles |
Avots: LR Centrālā statistikas
pārvalde,
2000.gada tautas skaitīšanas rezultāti