Sardzes maiņa uz privatizācijas sliekšņa
Piedalīties valsts mājokļu politikas pamatprincipu izstrādē un šīs politikas īstenošanā – ar šādu tālejošu mērķi pērn oktobrī tika nodibināta valsts aģentūra “Mājokļu aģentūra” (MA). Tās konkrētie soļi šajā ceļā ir mājokļu monitoringa sistēmas un datu bāzes izveide, kā arī daudzdzīvokļu māju renovācijas un ekonomisko mājokļu būvniecības veicināšanas valsts atbalsta programmu izstrādāšana un īstenošana. Svarīgs uzdevums ir arī izstrādāt un ieviest mājokļu apsaimniekotāju sertifikācijas sistēmu, veikt izglītošanas darbu mājokļu apsaimniekošanā un darīt vēl daudz ko citu.
Pārņem mājokļu
privatizācijas funkcijas
MA tika dibināta, lai ilgtermiņā,
ar skatījumu nākotnē sakārtotu un vadītu valstij ekonomiski un
sociāli ļoti nozīmīgo mājokļu nozari, kad dzīvokļu privatizācija
pamatvilcienos būs pabeigta un nāksies risināt iepriekšminētos
jautājumus.
Tagad var teikt, ka sardzes maiņa notikusi: saskaņā ar likuma
“Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” pārejas
noteikumiem MA no 1.janvāra pārņēma Centrālās dzīvojamo māju
privatizācijas komisijas (CDzMPK) līdzšinējās funkcijas –
metodiski vadīt mājokļu privatizācijas procesu valstī kopumā,
pabeigt valsts dzīvojamo māju privatizāciju un gādāt par valsts
dzīvojamā fonda nodošanu pašvaldībām.
Turpinot CDzMPK darbības virzienu, arī MA sadarbojas ar
pašvaldībām, un, ja nepieciešams, aģentūras speciālisti sniedz
konsultācijas vai cita veida palīdzību, tādējādi paātrinot
privatizācijas procesa noslēgumu. Dzīvojamo māju privatizācijas
slieksni mēs patiešām jau gandrīz esam pārkāpuši; valdība pašlaik
ir nolēmusi, ka atvēlami vēl pāris gadu, lai nāktu pretim tiem
nedaudzajiem dzīvokļu īrniekiem, kuri varbūt vēl domā, vai
dzīvokli iegūt īpašumā par sertifikātiem.
Kā liecina statistikas dati, līdz pagājušā gada beigām mūsu
valstī bija privatizēti 389 983 dzīvokļi – 78,1% no kopējā
privatizējamo dzīvokļu skaita. Privatizācijas paziņojumi vēl
jāizsūta 37 080 valsts un pašvaldību dzīvokļu īrniekiem (7,4% no
kopējā dzīvokļu skaita). Vēl jāprivatizē 109 178 valsts un
pašvaldības dzīvokļi, tātad 21,8% no kopējā dzīvokļu skaita.
Dzīvokļu īpašniekiem
jābūt aktīvākiem
Kaut arī dzīvojamo māju
privatizācijas noslēguma posms turpinās, varam uzskatīt, ka jau
pašlaik katram namīpašumam ir savs īpašnieks. Ja dzīvokļu
īpašnieki ēku nav pārņēmuši savā apsaimniekošanā, tad tās
īpašnieks ir un, iespējams, arī paliks pašvaldība. Bet valsts
saskaņā ar pamatnostādnēm attiecībā uz nekustamo īpašumu
atteiksies no tai piederošo dzīvojamo māju īpašnieka statusa. Ja
noteiktā laika posmā šīm ēkām neatradīsies īpašnieks – juridiska
vai fiziska persona, īpašumi saskaņā ar likumu “Par valsts un
pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” būs jānodod pašvaldībai.
Un tieši šajā – ēku pārvaldīšanas un apsaimniekošanas posmā pēc
tam, kad lielākā daļa dzīvokļu privatizēti, – ir problēmas, kas
gaida risinājumu.
Pēc privatizācijas procesa sākšanas esošais valdītājs –
pašvaldības un arī valsts apsaimniekotāji – pārtrauca šajos namos
ieguldīt līdzekļus. Tas arī saprotams: kāpēc investēt īpašumos,
ja zināms, ka tiem būs cits īpašnieks, kas lems, kā turpmāk ēku
ekspluatēt un uzturēt. Ēkās tiek ieguldīts ļoti retos gadījumos,
kad to iemītnieki stingri pieprasa veikt konkrētus remontdarbus
vai likvidēt kādas avārijas sekas. Bet plānveida darbības
nenotiek. Šāda attieksme valda pēdējos septiņus astoņus gadus. Šī
ir viena no pamatproblēmām, ko MA saņēmusi mantojumā, un mēs tai
turpmāk veltīsim lielāku vērību.
Šogad vēlamies pievērst īpašu uzmanību tam, ka visas mājas
apsaimniekošanā jāpiedalās ikvienam faktiskajam dzīvokļa
īpašniekam. Ja dzīvoklis ir privatizēts – privātpersonai, ja nav,
– tad tā faktiskajam īpašniekam – valstij vai pašvaldībai.
Kopsapulcēs būtu jādibina dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās
sabiedrības – DzĪKS, kam no pašvaldības vai valsts jāpārņem māja
neatkarīgi no tā, cik liels tajā ir privāto personu un cik –
pašvaldības īpašuma īpatsvars. Ja dzīvokļu īpašnieki nav gatavi
iesaistīties komercdarbībā – DzĪKS tomēr ir šāda rakstura
veidojums – dzīvokļu īpašniekiem tomēr būtu jāorganizējas kādā
kopībā, kas izvēlas pārvaldnieku un mājas apsaimniekotāju, lemj
par saimnieciskajiem jautājumiem. Bet ierosmei jānāk no dzīvokļu
īpašniekiem. Katrā gadījumā mēs esam gatavi konsultēt visas
ieinteresētās puses, arī pašvaldības, lai varētu apvienot
dzīvokļu īpašnieku aktīvo daļu, kas virzītu mājas
apsaimniekošanas attīstību. Lielākās problēmas, protams, ir
mājās, kur nav vērojama nekāda aktivitāte.
Pašvaldībām
jākonkretizē
sava nostāja
Bet pirmām kārtām tieši
pašvaldībām jātiek skaidrībā par nostādnēm mājokļu politikā.
Valmieras, Ventspils, Kuldīgas un vēl dažas pašvaldības ir
formulējušas pozitīvu nostāju apsaimniekošanas attīstībai.
Piemēram, Ventspils pašvaldība, kaut arī par to sākotnēji
kritizēta, stingri pateikusi, ka vēlas, lai tās īpašumā paliktu
noteikts skaits īres māju, noteikta dzīvojamā fonda platība, par
kuru atbild pašvaldība, bet pārējā daļa tiktu nodota
privatizācijai. Taču arī privatizēto dzīvokļu īpašniekus
pašvaldība cenšas motivēt līdzdalībai visas ēkas
sakārtošanā.
Daudz problēmu būs Daugavpilī un Rīgā, jo vēl arvien nav
saprotama un formulēta šo lielo pašvaldību konceptuāla nostāja to
īpašumā joprojām esošo dzīvojamo māju uzturēšanā un
apsaimniekošanā. Ja kādā 30 dzīvokļu mājā, piemēram, desmit
īrnieki nevēlas dzīvokļus privatizēt, tad viņi to, visticamāk,
nedarīs arī vēl atvēlētajos pāris gados, un pašvaldībai jārīkojas
kā šīs dzīvojamā fonda daļas īpašniecei.
Tieši pašvaldības iestāžu pārstāvjiem, kas pārstāv dzīvojamās
mājas neprivatizēto dzīvojamo fondu kā īpašnieks un vienlaikus kā
publiskais varas pārstāvis, vajadzētu pārņemt iniciatīvu tajos
namos, kur netiek dibinātas dzīvokļu īpašnieku sabiedrības un
dzīvokļu īpašnieku attieksmē pret mājas kopīpašuma daļas
uzturēšanu valda stagnācija.
Dzīvojamais
fonds jāatjauno
Pašlaik, kaut arī pastāv dažādi
normatīvie dokumenti, nav vienotas sistēmas, kas regulētu mājas
tehnisko ekspluatāciju; pašreizējais ēkas valdītājs, daļēji
varbūt pat īpašnieks, to var nolietot līdz avārijas stāvoklim.
Nav mehānisma, kas noteiktu, cik daudz līdzekļu ekspluatācijas
laikā jāiegulda attiecīgajā ēkā.
Katras mājas tehniskais stāvoklis ne vien redzams vizuāli, bet
arī fiksēts dokumentos. Taču šī joma ir jāsakārto, ieviešot tā
dēvēto ēkas tehnisko pasi, kurā ir atspoguļots mājas tehniskais
stāvoklis; ar to ir jāiepazīstina dzīvokļu īpašnieki, un, zinot
objektīvo īstenību, viņi vienlaikus uzņemas arī atbildību par
nepieciešamajiem pasākumiem, lai defektus novērstu vai nepieļautu
to rašanos. Protams, pirmā iebilde šajā gadījumā būs, ka it kā
nepietiek finanšu resursu; bet vienmēr jau šķitīs, ka to ir par
maz. Tāpēc ir jāmeklē citi risinājumi.
Aģentūra, plānojot valsts atbalsta programmas, raugās, kā
palīdzēt tiem, kas kaut ko dara un tātad ir nostājušies uz
attīstības ceļa, sava īpašuma vērtības paaugstināšanas
ceļa.
Pašlaik nevaram apgalvot, ka dzīvojamo māju tehniskā stāvokļa
uzlabošanai, renovācijai, kas ēkas ekspluatāciju padarītu
ekonomiskāku, būtu ņemts daudz kredītu. Varbūt tādēļ, ka tas ir
pietiekami sarežģīts un laikietilpīgs process. Tādēļ gribu
uzsvērt – katrai lietai ir savs laiks. Ienākot Latvijā vairākām
ārvalstu bankām, konkurence palielināsies, un dzīvojamo māju
renovācijai kredītus iegūt būs vieglāk un izdevīgāk. Domāju,
nebūs ilgi jāgaida, lai sarosītos arī paši dzīvokļu īpašnieki, jo
pie viņu durvīm drīz sāks klauvēt baņķieri un būvnieki,
piedāvājot savus pakalpojumus esošo īpašumu atjaunošanā. Tad arī
sagaidāma straujāka attīstība esošā dzīvojamā fonda
atjaunošanā.
Pieļauju, ka tuvākajos divos līdz piecos gados daudzdzīvokļu ēkās
tiks ieguldītas lielas investīcijas. Šis sektors likumsakarīgi
prasa attīstību. Jo arī cilvēki mācās rēķināt un izvērtēt sava
īpašuma vērtību un faktorus, kas to nosaka. Ja māja ir labā
tehniskā stāvoklī, protams, arī cilvēka nekustamajam īpašumam –
dzīvoklim – tā būs augstāka.
Pēdējos gados vērojama dzīvokļu īpašnieku migrācija – turīgākie
pārceļas uz jaunajām mājām ar modernu plānojumu un mūsdienīgu
arhitektūru vai pērk un rekonstruē dzīvokļus pilsētas centrā. Šis
process tikko ir sācies, un nebūtu vēlams pieļaut, ka
maksātspējīgais slānis no tā dēvētajiem guļamrajoniem un pavirši
būvētajām lielpaneļu ēkām aizietu, atstājot tur iedzīvotāju
nabadzīgāko daļu. Varētu teikt, ka pašvaldības tad šajos rajonos
būs ielaidušas tādu kā ļaundabīgu sēni, kura ies plašumā, radot
sarežģījumus visiem – pašvaldībai, valstij, iedzīvotājiem.
Tādēļ būtu vēlams izmantot citu valstu pieredzi (arī negatīvo)
mājokļu jautājumu risināšanā, bet nepieciešama arī pašvaldību un
valsts līdzdalība daudzdzīvokļu māju uzturēšanā atbalsta
programmu veidā, lai mazāk nodrošinātie dzīvokļu īpašnieki varētu
piedalīties ēku renovācijā. Protams, daļa trūcīgo ļaužu pārdod
savu labāko dzīvokli, iegūstot līdzekļus iztikai, un pārvācas uz
pieticīgāku mitekli. Taču arī šie resursi ir ierobežoti, turklāt
– kāpēc uz sliktu mītni būtu jāpārvācas pensionāriem, daudzbērnu
ģimenēm vai ģimenēm, kurās ir invalīdi, tikai tāpēc, ka zemā
atalgojuma vai niecīgās pensijas dēļ ļaudis nespēj norēķināties
par komunālajiem pakalpojumiem savā nelielajā dzīvoklī? Tātad
pašvaldībai un valstij ar atbalsta programmām būs jānāk palīgā
tiem ļaudīm, kuri objektīvu iemeslu dēļ paši saviem spēkiem
netiek galā.
Normunds Pēterkops,
v/a
“Mājokļu aģentūra” direktors
Valsts un
pašvaldību dzīvojamo māju skaits, kas nodotas
dzīvokļu īpašnieku pārvaldīšanā līdz 2003.gada 31.decembrim
Apsaimniekošanas |
Pašvaldību dzīvojamo māju skaits |
Valsts dzīvojamo māju skaits |
Dzīvojamo māju skaits kopā |
DzĪKS* |
129 |
125 |
254 |
Līgumi |
1071 |
1017 |
2088 |
Viendzīvokļa mājas |
2257 |
964 |
3221 |
Divdzīvokļu mājas |
851 |
384 |
1235 |
Cits variants |
474 |
224 |
698 |
Kopā |
4782 |
2714 |
7496 |
* DzĪKS – Dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības
Valsts dzīvojamo māju
privatizācija (31.12.2003.) Saskaņā ar MK rīkojumiem Latvijā ir 5086 valsts dzīvojamās mājas ar 52 284 dzīvokļiem |
Pašvaldību dzīvojamo māju
privatizācija (31.12.2003.) Pavisam valsī ir 24 625 pašvaldību dzīvojamās mājas ar 446 877 dzīvokļiem |
Privatizācijai piedāvātie
dzīvokļi |
Privatizētie
dzīvokļi |
Vēl
privatizējamie dzīvokļi |