No Eiropas Komisijas visaptverošā monitoringa ziņojuma
par Čehijas, Igaunijas, Kipras,
Latvijas, Lietuvas, Ungārijas, Maltas,
Polijas, Slovēnijas un Slovākijas gatavību uzņemšanai Eiropas
Savienībā
Desmit
kandidātvalstis
Eiropas Parlaments
(..) 34. Uzsver, cik svarīga nozīme ir paplašinātās ES –
kaimiņvalstu stratēģijai attiecībās ar valstīm, kas paliks ārpus
paplašinātās Eiropas Savienības, un paļaujas uz to, ka ES jaunās
dalībvalstis aktīvi iesaistīsies tiltu veidošanā un centīsies
panākt savstarpēju sapratni un attīstīt sadarbību;
– uzsver, cik svarīga nozīme ir Ziemeļu dimensijai ziemeļu
reģionos;
35. Atzīmē, ka attiecības starp Latviju, Igauniju un Krieviju,
neraugoties uz daudzām pozitīvām pārmaiņām, vēl arvien ir
saspīlētas un ka robežlīgums, kas ir būtisks elements attiecību
normalizēšanā, vēl nav parakstīts Krievijas noraidošās attieksmes
dēļ; uzskata, ka Latvija un Igaunija kā ES jaunās dalībvalstis
veidos attiecības ar Krieviju savstarpējas sapratnes garā un tās
būs labas kaimiņvalstu attiecības pārrobežu sadarbībā, kas
ietvers plašu jautājumu loku, ieskaitot cilvēku savstarpējos
kontaktus; apstiprina, ka ES un Krievijas partnerattiecību un
sadarbības līgums ir jāattiecina uz visām ES dalībvalstīm bez
atšķirībām, ieskaitot jaunās dalībvalstis, kas iestāsies Eiropas
Savienībā 2004.gada 1.maijā, un sagaida, ka nepieciešamā tehniskā
adaptācija tiks laikus izdarīta. (..)
Latvija
Eiropas Parlaments
(..) 69. Atzinīgi novērtē reformas, ko īsteno Latvijas varas
iestādes, kuru mērķis ir restrukturizēt un uzlabot valsts
pārvaldes kapacitāti, kam jāpilnveido valsts pārvaldes iestāžu
darba koordinācija, palielinot caurskatāmību un atbildību; tomēr
uzskata, ka ļoti svarīgi ir tālāk nostiprināt valsts pārvaldi,
sevišķi nodrošinot jaunu algu sistēmu, lai atlīdzība par darbu
sabiedriskajā sektorā būtu konkurētspējīga; norāda arī uz
nepieciešamību paātrināt 1998.gadā iesāktās administratīvi
teritoriālās reformas īstenošanu;
70. Pauž bažas par augstā korupcijas līmeņa saglabāšanos, kas
kaitē valsts starptautiskajam tēlam un mazina iedzīvotāju
uzticēšanos savai valstij; un tāpēc pilnībā atbalsta pašreizējās
valdības stingro apņēmību palielināt pret korupciju vērsto
pasākumu efektivitāti, ieskaitot valsts pasūtījumu jomu, ar
jaunas stratēģijas palīdzību, ko izstrādājis jaunizveidotais
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) sadarbībā ar
valsts institūcijām un nevalstiskajām organizācijām; novērtē KNAB
darbu kā pozitīvu soli uz priekšu, sevišķi iesākto augsta līmeņa
korupcijas gadījumu izmeklēšanu, ieskaitot likuma pārkāpumus
politisko partiju finansēšanā; tomēr pauž bažas par to, ka nav
demokrātiskas kontroles pār KNAB, kas atrodas Ministru prezidenta
pakļautībā; uzskata, ka cīņa pret korupciju var būt efektīva
tikai tad, ja tā ir apvienota ar centieniem uzlabot civildienesta
darba kultūru, lai likuma un noteikumu ievērošanu atbalstītu
indivīdi, ikdienā ievērojot ētiskas uzvedības standartus;
71. Atzinīgi novērtē tiesu iekārtas reformas, kas mainīs lietu
piekritību un vienkāršos tiesvedību; īpaši uzsver, ka ievērojami
uzlabojušies apstākļi nepilngadīgo noziedznieku cietumos; norāda
uz tiesnešu kvalifikācijas prasībām, viņu atalgojumu un
sociālajām garantijām, kur ir pozitīvās pārmaiņas pareizajā
virzienā; uzskata, ka ir ļoti svarīgi palielināt juridiskās
palīdzības pieejamību iedzīvotājiem, kā arī sekmēt to; pauž bažas
par pārāk ilgo pirmstiesas izmeklēšanas procesu, cietumu
pārapdzīvotību, nepietiekamas uzmanības pievēršanu cilvēku
tirdzniecības gadījumu izmeklēšanai; un tāpēc atzinīgi novērtē
izstrādāto valsts stratēģiju cīņai pret cilvēku tirdzniecību, kas
tika pabeigta 2003.gada 1.novembrī, un aicina Ministru kabinetu
to nekavējoties pieņemt;
72. Pauž bažas par to cilvēku stāvokli Latvijā, kas cieš no
nabadzības un sociālās izstumtības, kam, neraugoties uz to, ka
viņi jau ilgu laiku ir valsts iedzīvotāji, nav skaidri noteikta
statusa, kam par cēloni ir izmaiņas pilsonības likumdošanā, un
kas tiek turēti cietumam līdzīgajā Olaines nelegālo imigrantu
uzturēšanās centrā bez iespējām saņemt bezmaksas juridisko
palīdzību, un tāpēc mudina Latvijas varas iestādes nekavējoties
piešķirt šiem cilvēkiem uzturēšanās statusu un mēģināt viņus
integrēt Latvijas sabiedrībā; aicina Latvijas varas iestādes
pieņemt humānus lēmumus patvēruma meklētāju un migrācijas
politikas jomā, kuras pamatā ir Eiropas Savienības Pamattiesību
harta;
73. Atzīst, ka pilsonības, valodas un izglītības politika
juridiskajos ietvaros ir atbilstoša starptautiskajiem
standartiem; tomēr aicina Latvijas varas iestādes nodrošināt
bilingvālo izglītību skolas vecuma bērniem, ieskaitot
galaeksāmenus, saskaņā ar esošajiem noteikumiem, kas paredz 60
procentu mācību priekšmetu mācīšanu valsts valodā un 40 procentus
minoritātes valodā, un uzsver, ka nepieciešams saglabāt adekvātas
iespējas mācīšanai minoritātes valodā; uzskata, ka elastīga
izglītības likuma piemērošana varētu dot ieguldījumu krieviski
runājošās minoritātes sociālajai un ekonomiskajai integrācijai
Latvijas sabiedrībā un sekmēt dialogu, lai mazinātu saspīlējumu
ar šo minoritāti, kas pārstāv ievērojamu iedzīvotāju daļu;
74. Atzinīgi novērtē naturalizācijas tempa palielināšanos
2003.gadā, kas galvenokārt notika, pateicoties referendumam par
iestāšanos ES, pat ja nepilsoņu veidotās sabiedrības daļas
naturalizācijas process vēl joprojām ir lēns, un tāpēc aicina
Latvijas varas iestādes sekmēt naturalizācijas procesu un
uzskata, ka minimālas valodas zināšanas prasības vecākiem
cilvēkiem var to veicināt; mudina Latvijas varas iestādes
pārvarēt esošo šķelšanos sabiedrībā un veicināt nepilsoņu patiesu
integrāciju, nodrošinot vienlīdzīgas konkurētiespējas izglītībā
un darbā; ierosina Latvijas varas iestādēm paredzēt iespēju, kas
ļautu nepilsoņiem, kas jau ilgu laiku ir valsts iedzīvotāji,
piedalīties vietējo pašvaldību vēlēšanās; atzinīgi vērtē
nepārtraukto dialogu starp valdības pārstāvjiem un pilsonisko
sabiedrību attiecībā uz Eiropas Padomes Konvencijas nacionālo
minoritāšu aizsardzībai ratifikāciju, kā arī īpašas sabiedrības
integrācijas apakškomitejas izveidošanu Saeimas Cilvēktiesību
komitejā; rekomendē Latvijas varas iestādēm ātri ratificēt šo
konvenciju;
75. Atzīst, ka Zemkopības ministrija ir pielikusi lielas pūles,
lai novērstu atlikušās nepilnības līdz uzņemšanai ES; tomēr
aicina Latvijas varas iestādes panākt, lai tiktu veikti visi
nepieciešamie pasākumi nacionālo procedūru pabeigšanai, kas
nodrošinātu, lai pilnībā darbotos aģentūra, kas administrēs ES
finansētos lauku attīstības projektus;
76. Aicina Latvijas varas iestādes tālāk uzlabot reģionālās
attīstības politiku un atbalstīt šo politiku ar efektīvu
instrumentu palīdzību valsts un reģionālā līmenī, paturot prātā,
ka panākumi šajā jomā ir ļoti svarīgi, lai būtu iespējama sociālā
un ekonomiskā kohēzija un ilgtspējīga attīstība; uzskata, ka ir
ļoti svarīgi pievērst lielu uzmanību tam, lai sagatavotos Eiropas
Sociālā fonda, kā arī visu strukturālo fondu līdzekļu
saņemšanai;
77. Uzskata, ka, pirms šī politika kļūst rezultatīva un tiek
piešķirts finansējums, būtu jārada alternatīvas nodarbinātības
iespējas mazāk attīstītajos lauksaimniecības un agrākajos
industriālajos reģionos un jāizmanto līdzekļu pārdales mehānismi,
lai izvairītos no pieaugošām atšķirībām ienākumos; uzsver
nepieciešamību turpināt nodarboties ar vietējo un reģionālo
sociālo darbinieku un vides aizsardzības speciālistu izglītošanu,
lai paaugstinātu viņu spējas darboties monitoringa komitejā
strukturālo fondu izmantošanai;
78. Atzīmē, ka tieši lauku apvidos ir ļoti augsts bezdarba
līmenis, un izsaka nožēlu, ka Latvijas iesniegtā statistika
Eiropas Komisijai ziņojuma sagatavošanai attiecas uz Latviju
kopumā un neatspoguļo svarīgas reģionālās atšķirības bezdarba
līmenī; apzinoties, ka reģionos galvenā problēma ir darba vietu
trūkums, aicina Eiropas Komiteju pievērst īpašu uzmanību vismazāk
attīstītajiem reģioniem, tādiem kā Latgale, un mudina Latvijas
valdību veikt pasākumus, lai risinātu bezdarba, sociālās
atstumtības, nabadzības un nevienlīdzības problēmas kopīgās
programmas dokumenta ietvaros ar strukturālo fondu palīdzību;
uzskata, ka ir nepieciešams investēt sociālās labklājības
projektos, lai saglabātu sociālo un ekonomisko kohēziju un lai
Latvijas sabiedrības visnabadzīgākajiem iedzīvotāju slāņiem būtu
iespējams gūt labumu no ekonomiskās attīstības.
Aicina Latviju darīt vairāk, lai integrētu nacionālās
minoritātes; izsaka nožēlu par trūkumiem autonomijā divpusējā
sociālajā dialogā starp darba devēju un darba ņēmēju pārstāvjiem
un kolektīvu darba līgumu trūkumu; mudina Latviju mainīt darba
laiku regulējošus noteikumus dažos sektoros;
79. Uzsver, ka noteiktie pārtikas higiēnas standarti kalpo
vienīgi patērētāju interešu aizsardzībai un nodrošina, lai
pārtikas produktiem būtu laba kvalitāte; tam nevajadzētu izraisīt
apzinātu pārtikas pārstrādes rūpniecības koncentrāciju, kas
varētu vēl tālāk palielināt bezdarbu lauku reģionos; mudina
Latvijas valdību izmantot lauku attīstības programmas, lai
dažādotu produkciju un atbalstītu augstas kvalitātes pārtikas
produktu ražošanas decentralizāciju;
80. Atzinīgi vērtē Eiropas Komisijas lēmumu iekļaut
infrastruktūras projektus, tādus kā “Rail Baltica”, prioritāro
projektu sarakstā, kas palīdzētu Latvijai tālākā
modernizācijā;
81. Norāda, ka jebkurā kandidātvalstī visiem iedzīvotājiem,
sevišķi parlamenta locekļiem, jābūt garantētām tiesībām uz vārda
brīvību, pilnīgi izslēdzot jebkādas šaubas par to, un visiem
parlamenta locekļiem jābūt aizsargātiem no jebkādas pret viņiem
vērstas darbības viņu uzskatu vai pienākumu izpildīšanas dēļ; un
tāpēc pauž bažas par Latvijas Saeimas neseno mēģinājumu atsaukt
vienu no tās locekļiem no novērotāja pienākumu pildīšanas Eiropas
Parlamentā.
“LV” (Gunta Štrauhmane) neoficiāls tulkojums no angļu valodas