Vai Latvijā darba devēji un ņēmēji ir partneri
Mūsu valstī bieži runā par
nepieciešamību atrast kopējas vērtības un intereses sabiedrībā,
kas ir noslāņojusies sociāli, nacionāli un politiski. Tas, kas
mūs visus vieno ikdienā, mūža lielākās daļas garumā, ir
iesaistība darba tirgū, kuras sekas (pensija) jūtam ilgi pēc
izstāšanās no tā. Te noteicošās ir darba ņēmēju un darba devēju
attiecības, kas uz tiesiskiem pamatiem var vienot sabiedrību, jo
darba tirgū spēles noteikumi ir vienādi visiem neatkarīgi no
dzimuma, tautības, reliģiskās un seksuālās piederības.
Latvijā aizvien aktuālāks kļūst jēdziens sociālais dialogs, kuru
risina darba devēji un ņēmēji – sociālie partneri. Partnerība jau
sevī ietver to, ka saruna par darba attiecībām un darba drošību
notiek uz līdzvērtīgiem, nevis hierarhiskiem, pamatiem.
Sociālais dialogs ir sena tradīcija Eiropas Savienības darba
telpā, kurai pēc 1.maija pievienosies desmit Austrumeiropas
valstis. Protams, Eiropa ir ieinteresēta, lai jaunie darba tirgus
dalībnieki “neizkristu” no šā dialoga. Tāpēc Latvijā jau ilgāku
laiku notiek Eiropas Savienības PHARE projekts divpusējā sociālā
dialoga veicināšanā, kas beidzās vakar, 11.martā, ar konferenci
“Sociālais dialogs Latvijā: kas notiek starp darbiniekiem un
darba devējiem?”.
Konferenci atklāja labklājības ministre Dagnija Staķe, uzsverot,
ka veiksmīgs sociālais dialogs ir priekšnoteikums sociālajam
mieram un stabilitātei valstī, jo sarunās vienlīdz ievēro visu
sabiedrības slāņu intereses. Labi funkcionējošas darba attiecības
nodrošina uzņēmuma konkurētspēju un ekonomisko izaugsmi. Latvijas
gudrākie uzņēmēji ir sapratuši, ka nemotivēts, ar darba
apstākļiem neapmierināts, jebkuram citam darba piedāvājumam
atsaukties gatavs darbinieks uzņēmuma labklājību nevairos.
Vācijas Ekonomikas un darba lietu ministrijas pārstāve Elizabete
Nīfere-Dihmana atzina, ka sociālajā dialogā gūtās iemaņas, kā
sadzīvot darbavietā, noder, arī risinot sabiedrības integrācijas
jautājumus visplašākajā nozīmē. Latvijai iestājoties Eiropas
Savienībā, ieplūstot investīcijām, radīsies aizvien vairāk
starptautisku uzņēmumu, kuros plecu pie pleca būs jāstrādā dažādu
kultūru un tautību cilvēkiem. Bez sociālā dialoga darbs
multinacionālā vidē, kurā visiem darbiniekiem ir vienādas
tiesības, būs ļoti apdraudēts.
Par sociālā dialoga īstermiņa mērķi uzskatāms koplīgums, kura vēl
joprojām nav daudzos Latvijas uzņēmumos.
Daudzi vidējie un mazie uzņēmēji gan atzīst, ka labprāt vairāk
domātu par darba apstākļiem un drošību, taču tad viņiem jāizput.
Tādēļ valsts atbalstā maziem un vidējiem uzņēmējiem ir
ieinteresēti arī darba ņēmēji.
Sociālo partneru savstarpējā dialoga galvenais uzdevums ir panākt
izpratni, ka bez vienas puses labklājības tās nebūs arī
otrai.
Rūta Kesnere, “LV”